welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 61 )
نهار / داخلى سلالم منزل سلطان

صوت الطرق على الباب

الطفل : ياعم سلطان ... ياعم سلطان
إفتح ياعم سلطان إفتح ياعم سلطان .
لقطة كبيرةL. S . لطفل يصعد سلالم المنزل بسرعة من زاوية من منخفضة  Low Angle
قطع Cut
442
مشهد ( 62 )
نهار / داخلى منزل سلطان الصالة 
رئيفة : فيه آيه ياواد فيه آيه ؟
الطفل : ياعم سلطان الحكومة بتحجز على الورشة .
لقطة كبيرة L. S.  للصالة  الكاميرا محمولةHand Camera  من وراء كتفهن وتدخل رئيفة من يسار الكادر ووراءها وفاء وتفتح الباب
قطع Cut
443
رئيفة : يامصيبتى ! لقطة متوسطةM . S للأم فى مقدمة الكادر ومن خلفها وفاء وباقى العائلة وفى الخلفية سلطان ويدوخ . ثم يسندوه ويخرجوا من يسار الكادر .
قطع Cut
444
مشهد ( 63 )
نهار / خارجى أمام الورشة

صوت همهمة وصوت الشارع

لقطة كبيرةL .S .   للشارع ويجرى مجموعة من الناس يسار كادر من زاوية مرتفعة High Angle  حتى باب الورشة
قطع Cut
445
مشهد ( 64 )
نهار / داخلى الورشة
رجل الحجز : علقه بره . لقطة كبيرة L . S  الكاميرا محمولةHand Camera  لرجل الحجز فى خلفية الكادر وتظهر ماكينة فى مقدمة الكادر ويتحرك يميناً ويصل الى رجلان آخران ويعطيهما الإعلان  ويتحركوا فى عكس اتجاه الكاميرا
قطع Cut
446
مشهد ( 65 )
نهار / خارجى أمام باب الورشة
المحضر : مين صاحب الورشة
عونى : أنا ياسعادة البيه .
المحضر : اسمك آيه ؟
لقطة كبيرة L . S من زاوية منخفضة  Low Angle  الكاميرا محمولة Hand Camera  وتدخل السيارة الأجرة من اليمين وينزل حسن وتتابعه الكاميرا لأعلىTilt up  ويساراًPan Left  حتى يصل ناحية عونى والمحضر
قطع Cut
447
حسن : انا صاحب الورشة .
المحضر : أنت صاحب الورشة ؟ أمال ده يطلع آيه !
حسن : ده عامل من الورشة
ا
لمحضر : طب ياسيدى أسمك آيه
حسن : حسن سلطان أبو العلا ,
المحضر : حسن سلطان أبو العلا إمضى هنا أنت الحارس والمسئول .
حسن : طلع المفاتيح وإقفل الورشة .
أبو عميرة : ولا يهمك ماأنا قلت لك رقبتى سدادة .
لقطة متوسطةM. S.  لحسن فى يمين الكادر وعونى فى يسار الكادر و المحضر فى الخلفية وأهل الشارع حولهم . ثم يتحرك حسن ناحية السيارة ووراءه أبو عميرة
قطع Cut
448
مشهد ( 66 )
نهار / داخلى منزل سلطان
لقطة كبيرةL. S   لوفاء فى يمين كادر جالسة
قطع Cut
449
لقطة متوسطة قريبةM . close up  لوجه وفاء
قطع Cut
450
لقطة متوسطةM . S .  لوجه رزق
قطع Cut
451

صوت الشارع

لقطة أمريكية American Shot لحسن يقف أمام النافذة وينظر للخلف
قطع Cut
452
وفاء : إسمع ياحسن . أنت عارف إحنا جايين ناخد شقة بدل ماأحنا قاعدين عند مامة رزق لقطة متوسطة لوفاء M . S.  جالسة
قطع Cut
453
رزق : وشقة ماما مالها واسعة وبرحة وماما قاعدة لوحدها . لقطة متوسطة لرزق  M . S.
قطع Cut
454
وفاء : إحنا مش ممكن نشوف اللى بيحصل ونقعد ساكتين . لقطة أمريكيةAmerican Shot  لحسن يتحرك ناحية وفاء ورزق وتتابعه الكاميرا
ناحية اليسار Pan Left .
قطع Cut
455
رزق : إسمع ياحسن المبلغ اللى حوشناه حوالى أربعة تلاف جنيه خدهم يمكن يساعدوا لقطة متوسطة لرزق  M . S
قطع Cut
456
صوت رزق : المهم نفكر فى المبلغ الباقى هاندبره إزاى ! لقطة متوسطة قريبة M . close up  لحسن يبتسم
قطع Cut
457
كوثر : الباقى لازم أبلة سميحة وفوزية يدفعوه . هو مش أبوهم برضه .
حسن : أنتى كنتى بتتجسسى يابت .
كوثر : أعمل آيه ياآبيه ماهى حاجة تضايق .
حسن : إحنا مش هانشحت من حد . دلوقتى إحنا معانا أربعتلاف جنيه والباقى لازم يتدبر . سلاموا عليكوا .
رزق : مع السلامة يا رزق .
كوثر : مش هاتشوف بابابا ياآبيه دى حالته وحشة قوى .
لقطة كبيرة L . S.  للثلاثة وتدخل كوثر الحجرة . ثم يقف حسن ويتجه ناحية الباب ويخرج .
قطع Cut
458
مشهد ( 67 )
نهار / داخلى غرفة نوم سلطان

دخول موسيقى حزينة

لقطة متوسطة كبيرة M . L.  من زاوية مرتفعةhigh Angle  للغرفة تجلس رئيفة أمام سلطان النائم وتضع له كمادات على جبهته ويدخل حسن من الباب
قطع Cut
459
لقطة متوسطة قريبةM . close up لوجه سلطان من زاوية مرتفعة High Angle  وينظر يمين كادر
قطع Cut
460
لقطة متوسطة قريبة M . Close up b لحسن ينظر يسار كادر لأسفل ثم يخرج ويغلق الباب
قطع Cut
461
مشهد ( 68 )
نهار / داخلى سلالم منزل سلطان
صوت طفلة : حاسب ياحسن بابا يشوفك . وأنت بتتزحلق .
حسن : آيه يعنى لما يجيى العصافير معششة هنا
الطفلة : حاسب هاتوقعنى  وهتوقعها . لا حرام عليك  دى لسه لحم .
 
لقطة كبيرةL . S.  الكاميرا محمولة Hand Camera من زاوية مرتفعةHigh Angle  نظرة ذاتية لحسن وهو ينزل السلالم ويوجد فلتر على العدسة . ثم يظهر حسن من ظهره وينزل السلم وتصبح اللقطة بدون فلتر ويخرج حسن من الباب
قطع Cut
462
مشهد ( 69 )
نهار / خارجى
موقف سيارات الأجرة
رجل 1 : كل السواقين سافروا وسابوا البلد
رجل 2 : أصلهم بيدوا مرتبات مش معقولة .
رجل 1 : الواحد يسافر له سنة واحدة ويرجع يشترى له عربية بدل الشغلة هنا عند العالم .
سيد  : ده كلام بيقولوه فى الأول . عن إذنكوا ياجماعة . مافكرتش تسافر بره ياأبو على ؟
حسن : قوللى ياسيد ماتعرفش حد يشترى عربيتى .
سيد : مش لما تسدد أقساطها الأول .
حسن : هاأبقى أسدد أسدد أقساطها من تمنها .
سيد : هى موديل كام ؟
حسن :  78 بس بحالتها .
سيد : تجيب لك اربعة أربعة ونص .
حسن : ليه أنا جايبها ب8
سيد : هاتبيع التاكسى هاتنقص كتير . بس أنا رأيى خسارة إنك تبيعها .
لقطة كبيرة l. S.  لمجموعة من السائقين جالسين وتتحرك الكاميرا يساراً Pan Left  ثم ترتفع لأعلى tilt Up  لتصل إلى حسن المستند على السيارة ويدخن ثم يتجه ناحيته سيد ويقف ويتحدث معه .
 

 

 

 

 

ثم يلف سيد حول السيارة وتتابعه الكاميرا يميناً Pan Right  هو يعود ناحية حسن .
 

 

 

قطع Cut

463
مشهد ( 70 )
نهار / داخلى منزل أهل ميرفت الصالون 
الأم : هى حصلت لحد كده . بنتى أنا تنضرب ومن مين من سى حسن !
رزق : ياما بيحصل فى البيوت ياجماعة
وفاء : وماله ياطنط مش جوزها .
ماهر : لا لا لا مش ممكن ياوفاء .
الأم : لو رجعت له يبقى كل حاجة تنكتب بإسمها .
ماهر : أيوة دى أقل حاجة ممكن يثبت بيها حسن نيته .
وفاء : ممكن حضرتك تكون محضر خير
رزق : ياطنط مش ممكن الكلام ده بعد العشرة دى كلها .
الأم : ماتأخذنيش يابنى بعد مامد إيده عليها يبقى مالوش أمان .
وفاء : تسمحى لى أخش لها ياطنط .
الأم : إتفضلى .....تانى اوضة
لقطة متوسطة كبيرة M .L. S  لوفاء ورزق وأم ميرفت وماهر جالسين فى مواجهة الكاميرا
ثم تتحرك الكاميرا يميناً Pan Right  للتابع كل من وفاء والأم .
قطع Cut
464
مشهد ( 71 )
نهار / داخلى غرفة النوم
وفاء : آيه يابت ياأم مخ طاقق مخصمانى أنا كمان ؟
ميرفت : مش إنتى السبب فى الجوازة دى .
وفاء : آيه ليه ؟ ضربتك على إيدك ولاَ أنتى اللى كنتى واقعة لشوشتك .
لقطة متوسطةM . S   من زاوية منخفضة Low Angle  لميرفت وظهرها للكاميرا وتدخل وفاء من الباب وتتابعها الكاميرا يميناً فى Tracking
قطع Cut
465
ميرفت : كنت بحبه . لقطة متوسطة قريبة M . Close up  لوجه ميرفت
قطع Cut
466
وفاء : مش عارفة ياوفاء . لكن حاسة إن فيه حاجات كتير إتغيرت . أنا نفسى مش قادرة أفهمها . زمان كنت بأحب حسن بجنون , ودلوقتى بأفكر فى الموضوع بأحس إنه كله كان غلط .
وفاء : ياسلام كل ده عشان خناقة هايفة !
لقطة متوسطة قريبةM . Close up  لوجه وفاء
قطع Cut
467
ميرفت : هايفة ! لا ياوفاء ده ضربنى عشان بأحافظ على بيتى . لقطة متوسطةM .S  لميرفت ووفاء أمورس
قطع Cut
468
ميرفت : لا ياوفاء وضربنى ليه ؟ وعشان آيه بأحافظ على بيتى . هو التاكسى جايبينه ليه ؟ مش عشان نحسن مستوانا . يبقى ده جزائى . لقطة متوسطة M .S . لوفاء وميرفت أمورس
قطع Cut
469
وفاء : ماتنسيش ياميرفت إبنك . هو ده اهم حاجة فى حياتك . لقطة متوسطة M . S  لوفاء من فوق كتف ميرفت
قطع Cut
470
ميرفت : وأنا ! لقطة قريبةClose up  لوجه ميرفت
قطع Cut
471
وفاء : أنتى المفروض تقفى جنبه وتعيشى مشاكله ,أنتى أكتر واحدة عارفة ظروفه ياميرفت . لقطة قريبة Close up  لوجه وفاء
قطع Cut
472
ميرفت : ظروفه ظروفه هى كل حاجة ظروفه هو . أنا مش بنى أدمه وعندى إحساس مايراعى ظروفى أنا كمان .
وفاء : معلش ياميرفت خليكى عاقلة وإفهمى الكلام . ياللا عشان تغيرى هدومك وتيجى معايا ياللا بقى .
ميرفت : لا ياوفاء المرة دى لأ .
لقطة أمريكية American Shot  لميرفت ووفاء
قطع Cut
473

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات