welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد( 79 )
نهار / خارجى أمام الورشة

صوت الشارع والسيارة

لقطة متوسطةM. S.  من داخل السيارة الأجرة ويظهر باب الورشة مفتوح ثم يعود للخلف بالسيارة
قطع Cut
509
لقطة متوسطة M. S.  للسيارة وهى ترجع للخلف والكاميرا تتابعه لليمين  Pan Right
قطع Cut
510
مشهد ( 80 )
نهار / داخلى الورشة
حسن : أبا آيه اللى مقعدك هنا ؟
سلطان : أنا ماليش مطرح غير ده ياحسن .
حسن : عارف يابا بس أنت تعبان .
سلطان : قفلتها ليه ياحسن دى طول عمرها مفتوحة .
حسن : حسيت إنها لحمى ولازم أخبيها عن عيون الناس . ولا يهمك هاترجع تانى وتشتغل كمان .
سلطان : مع صاحب النصيب بقى .
حسن : معاك أنت . أنت اللى هاتقف فيها وتشتغل .
سلطان : أنا خلاص ياحسن .
حسن : ماتقلش كده أنت اللى هاتقف فيها وهاترجع زى الأول وأحسن .
سلطان : أنا هابيع الورشة ياحسن .
حسن : لا يابا الورشة مش هاتتباع .
سلطان : أحسن ماأبيع أختك . مش ده اللى جاى عشانه . أول مافتحتها كانت أول ورشة فى المنطقة . كانوا بيقولوا فى حد يشق الخشب بالكهربا .
حسن : لا الورشة هاتتباع ولا كوثر هاتتجوز أبو عميرة .
سلطان : لما إتخانقت مع الظابط الإنجليزى فى التل الكبير وشتمنى ماأستحملتش ضربته بالشاكوش وهربت وجيت مصر على جوز خالتك وشرحت له فكرة الماكنة اللى بالكهربا وفضلت معاه لحد ماعملناها سوا
حسن : لو كان لازم حاجة تتباع يبقى البيت مش الورشة .
سلطان : بيت آيه ؟
حسن : أنا عارف أنه صعب عليك لكن معلش الورشة هاتشتغل وهانعوضه .
سلطان : ونقعد فين انا وأمك وإخواتك .
حسن : إن شاء الله نبنى أوضة فوق الورشة . البيت دلوقتى يجيب سعر حلو . ندفع الضرايب وبالباقى نبنى شقة . قلت آيه ؟
لقطة كبيرةL. S.  من زاوية مرتفعة High Angle  للورشة .الكاميرا محمولةHand Camera   ثم نرى حسن يدخل ناحية سلطان وهو جالس على مقعد فى منتصف الكادر .
ثم يقف سلطان يتحرك يميناً قليلاً ويتحرك حسن ناحيته .
قطع Cut
511
مشهد ( 81 )
نهار / داخلى غرفة نوم خديجة وعونى
عونى : بيت آيه اللى هايبيعه ؟
خديجة : بيت أبويا .
عونى : هو إتجنن ده مايملكش يتصرف فيه لوحده .
خديجة : هاتعمل آيه ؟
عونى : هاأطربقها فوق دماغه .
 
لقطة متوسطةM. S   .  لعونى يرتدى الجلباب وتتابعه الكاميرا يمينا Pan Right ً
قطع Cut
512
مشهد ( 82 )
نهار / خارجى أمام منزل سلطان

صوت السيارة والشارع صوت فتح الباب وغلقه

عونى : إتفضلى على مهلك .... الله ده البرنس سبقنا أهو إتفضل ياحاج .
تابعى : كويس . خلينا نخلص بقى
عونى : إتفضل .
لقطة كبيرة L. S.  للشارع وسيارة مرسيدس تدخل الكادر وتتابعها الكاميرا يساراً Pan Left  وتقف وينزل عونى وتابعى ومعهما فوزية
قطع Cut
513
مشهد ( 83 )
ليل / داخلى منزل أسرة ميرفت
الأب : أقوم أنام  أنا بقى .
ماهر : إتفضل أنت ياعمى  خد راحتك .
الأم : إتفضل . وبعدين معاكى إنتى هاتفضلى معقداها ماتفرجيها بقى
لقطة امريكية American shot  من زاوية منخفضة Low Angle  للخادمة تحمل المشروبات وتتابعها الكاميرا حتى تصل الى الأسرة وتضع الصينية وتخرج من يسار الكادر .
قطع Cut
514
ماهر : هاتعملى آيه ياميرفت ؟

 

لقطة متوسطة لماهر  M. S.
قطع
Cut
515
ماهر : بتذاكرى ولاَ لأ ؟
الأم : لابتذاكر ولا حاجة
لقطة متوسطة قريبة M. Close up  لميرفت
قطع Cut
516
الأم : وأهو الإمتحان قرب خلاص . لقطة متوسطة M. S.  للأم تشرب الشاى
قطع Cut
517
ماهر : لا لا ياميرفت أنا كلمت الراجل وهو مستنيكى . آيه ها تكسفينى ولا آيه .
الأم : مين ده .
ماهر : ده مدير البنك اللى أنا بأتعامل معاه . راجل صديقى ويتمنى لى أى خدمة .
الأم : كده برضه تضيعى فرصة زى دى من إيدك .
ماهر : وتضيعيها ليه هى بس نشد حيلها وفوق ده أنا تحت أمرها رقبتى سدادة .
ميرفت : متشكرة ياماهر .
لقطة متوسطة كبيرةM . L. s  للثلاثة الأم يمين كادر وماهر يسار كادر وميرفت فى المنتصف .
قطع Cut
518
ميرفت : أنا أصلى
ماهر : لا أصل ولا فصل .
لقطة قريبة Close up  من وجهة نظر ميرفت لفنجان القهوة
قطع Cut
519
ماهر : قومى هاتى الكتاب بتاعك وإبتدى من الوقتى . لقطة متوسطة M . S  لماهر يشرب القهوة من وجهة نظر ميرفت وينظر يمين كادر
قطع Cut
520
الأم : قومى يابنتى . لقطة متوسطة M. S لميرفت تنظر أسفل الكادر .
قطع Cut
521
الأم : ماتضيعيش الفرصة دى من إيدك . لقطة قريبةClose up  لفنجان القهوة من وجهة نظر ميرفت
قطع Cut
522
مشهد ( 84 )
ليل / داخلى صالة منزل سلطان
تابعى : إذا كانت الحكاية بيع بيع نتكلم على البيت والورشة .
عونى : أنا مستعد أتكلم عن الورشة بما يرضى الله .
تابعى : وأنا مستعد اشيل الورشة والبيت سوا وأدفع سعر يشرف وكاش .
لقطة كبيرةL. S.  من زاوية مرتقعة high angle  لأفراد الأسرة
قطع Cut

 

523
سميحة : لا أنا بيت أبويا مايتباعش أبداً .
خديجة : وأنا مع سميحة إفرضوا واحدة منا لا قدر الله زعلت مع جوزها ولاَ ولادها , ماتلاقيش حته تتاوى فيها .
لقطة متوسطة M . S.  لسميحة وخديجة وتتحرك الكاميرا يميناً Pan right  تمر على وجوه الجالسين وتنزل قليلاً Tilt down حتى تصل الى حسن وسلطان ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة  M . S
قطع Cut
524
البرنس : والله ياجماعة أنا ليا رأى . إحنا نجيب حد يتمن البيت و الورشة واللى يقدر يتكل على الله هو يشيل .
حسن : يشيل آيه يابرنس إحنا هانبيع البيت بس َ .
لقطة متوسطةM. S.  للبرنس يسار كاد وتابعى يمين كادر . وتتحرك الكاميرا يساراً Pan Left  لتسعرض وجوه الأسرة ثم تقف أمام وجه رئيفة
قطع Cut
525
حسن : فكرك سهل علىَ أن بيت أبويا يتباع , ثم أنا مافكرتش فى كدا غير لما ماحدش فيكم مد أيده . ماانا فوت عليكم واحد واحد حد سأل ....أسيب الورشة تروح ! لقطة أمريكية American shot  لسلطان يمين كادر  وحسن فى المنتصف ووفاء يسار كادر .
قطع Cut
526
تابعى : ورشة آيه دى دى بقت خردة . لقطة أمريكية American shot  لفوزية وتابعى والبرنس
قطع Cut
527
تابعى : دى لازم تنهدم ويتبنى مكانها عمارة . لقطة أمريكية لسلطان American shot
قطع Cut
528
تابعى : لا مؤاخذة يامعلم مادام سى حسن حط العقدة فى المنشار يبقى نعرض الأمر على المحكمة واللى تقوله يمشى على الكل . لقطة متوسطة لتابعى
قطع Cut
529
حسن : ( يصرخ ) هاترفع قضية على الحاج يامعلم تابعى ! لقطة متوسطة لحسن  M . S.
قطع Cut
530
تابعى : الحق مايزعلش حد  . زى ماالبيت ده لك فيه أخواتك البنات لهم فيه لقطة متوسطة M. S  للتابعى ثم تتحرك الكاميرا يساراً Pan Left  لتدخل فوزية فى الكادر . وتتحرك الكاميرا يميناً  Pan Right  لتصل الى سميحة وخديجة .
قطع Cut
531
حسن : بسَ الحاج سلطان لسه عايش ياحاج ماماتش . هتقسموا ورثه قدام عينيه . لقطة متوسطة M. S.  لحسن وبجواره سلطان ويظهر حسن فى مقدمة الكادر .
قطع Cut
532
فوزية : آه والنبى الحاج تابعى عنده حق هى لازماك فى آيه .
البرنس : أنا عند رأيى نبيع الورشة والبيت وكل واحد ياخد نصيبه .
لقطة أمريكية American shot  لفوزية وتابعى والبرنس
قطع Cut
533
حسن : الورشة مش هاتتهد يابرنس . لقطة متوسطة قريبة M. Close up  لوجه حسن
قطع Cut
534
عونى : ماأنا قلت للمعلم من الأول عندى اللى يسدد الضرايب وياخد نص الورشة ماسمعش كلامى لقطة متوسطة قريبةM. Close up  لوجه عونى
قطع Cut
535
حسن : ومين اللى ها يسدد الضرايب اللى لهفها من الأول ! لقطة متوسطة قريبة M. Close up  لحسن  ينحنى لأسفل قليلاً وينظر يمين كادر
قطع Cut
536
عونى : لم نفسك ياحسن وإحترم الرجالة اللى قاعدة
البرنس : أقعد بسَ ياعونى . صلوا على النبى ياجماعة أنا عندى رأى تانى ... إحنا كلنا نسدد الضرايب والورشة تبقى بتاعتنا كلنا , كل واحد على قد اللى دفعه .
تابعى : أنا مش موافق
عونى : وأنا مش موافق
حسن : على أى أساس توافقوا ولا ماتوافقوش . ده بيت أبويا وأنا اللى هاأبيعه .
لقطة كبيرة L. S.  لعونى يقف غاضباً
قطع Cut
537
تابعى : كده يبقى مافيش قدامنا غير المحكمة . لقطة متوسطة لتابعى M. S.
قطع Cut
538
سلطان : محكمة ياتابعى ! لقطة متوسطة قريبة M. Close up  لوجه سلطان
قطع Cut
539
تابعى : الكلام ده كله يتقال قدام القاضى . ماحدش ضامن عمره ياسى حسن . البنات لهم حق لازم يتحافظ عليه . دول ولايا . وده حق ربنا.
البرنس : ياجماعة الحكاية ماحصلتش . إهدوا بالله وخلونا نفكر بالعقل .
حسن : بلا عقل بلا زفت ماحدش منكوا له حكم واللى مش عاجبه يتفضل الباب يساع جمل .
لقطة كبيرة L. S. الكاميرا  محمولة Hand Camera  الأخوات يمين كادر وحسن يسار . ثم يقف حسن ويتحرك ناحية الباب يمين كادر
قطع Cut
540

دخول موسيقى

لقطة كبيرة L. S.  من زاوية مرتفعة High Angle من وجهة نظر حسن لسلطان وباقى أفراد الأسرة ويقف سلطان ورئيفة تسنده ويخرجا من يسار الكادر  وتتابعهما الكاميرا  Pan Left
( عدسة واسعة Fish Eye  )
قطع Cut
541

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات