New Page 1
 
م وصف الصورة وصف الصوت
    الحوار المؤثرات الموسيقى
70 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لأبو سريع وطلبه وعم مدبولى كما فى أللقطة السابقة والطفل واقف ويتحدث طلبه وعم مدبولى بينما أبو سريع ينظر لقناوى باتجاه الكاميرا

قطع Cut  

 

طلبه :  زى ده هيتجوز
عم مدبولى : يتجوز قوى ما يتجوزش ليه
71 لقطة قريبة  Close up  لقناوى وهو يرفع وجهه ويظهر من خلف زجاج الكشك وينظر للكاميرا و الصوت مستمر ( وتظهر عينين قناوى من خلال تأثير الزجاج كبيرة و جاحظة وغير واضحة وتزداد جحوظا )

قطع Cut  

صوت من خارج الصورة
 

طلبه :  غيرش بقى لما يلاقى واحدة خرج بيت
 

   
72 Medium . Close  .Shot لقطة متوسطة قريبة لأبو سريع وطلبة وهم خلفية Full rear للكاميرا ويظهر عم مدبولى بجانبه فى شمال الكادر وقناوى يقف فى الخلفية وجهه مواجهه Full Front Face للكاميرا من خلال أكتافهم  وينظر لهم وهم يتحدثون ثم يسير وسطهم  باتجاه الكاميرا ويخرج من يمين الكادر ثم يلتفتوا فيصبح أبو سريع مواجهة للكاميرا وعم مدبولى ثلاث أرباع مواجهه 3/4 Front  وطلبة ثلاث أرباع خلفية 3/4 rear ويبدو التأثر على وجه أبو سريع من كلام عم مدبولى   .

 

 

قطع Cut  

طلبه : ولا عرجة زيه

 

 

عم مدبولى : حرام عليك يا طلبه يا راجل خف عنه شويه
طلبه : 
يا عم هو دة بيهمه
عم مدبولى : لا يهمه قوى ربنا يعلم باللي هو فيه الكلمة دى بتوجعه قوى إذا كان ليا خاطر عندك بلاش تقولها له يا ابنى

 

   
73 Medium . Close  .Shot لقطة متوسطة قريبة  للطفل وهو يتحدث لطلبه ثم يدفعه فى بطنه ويخرج  من أسفل يمين الكادر خلف قناوى

قطع Cut  
الطفلاه أصله بيزعل أنا عارف كده
صوت عم مدبولى : قناوى
   
74 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لأبو سريع وطلبه وعم مدبولى حيث يقف داخل الكشك ونرى الطفل يسير خلف قناوى  حتى نصل إلى  لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لقناوى وهو يسير ثم يقف و يلتفت لهم ويدور الحوار بين قناوى و طلبه

 





قطع Cut  

 

عم مدبولى : متنساش تنادى يا ابنى على حادثة رشيد  النهاردة
 

قناوى : طلبه
طلبه : 
ايوه
قناوى : يعنى لازم تكون عرجة
طلبه : 
ماجمع اللا لما وفق
قناوى : وإذا كانت عورة ما تنفعش
 

   
75 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لقناوى وهو ينظر لهم وبجانبه الطفل وهم يقفون فى شمال الكادر ويكمل حديثة
( ونرى فى الخلفية فتاة واقفة فى يمين الكادر وتنظر إلى كابينة التليفون التى يوجد بداخلها رجل يتحدث فى التليفون ثم تسير فى اتجاه كابينة التليفون )

قطع Cut  
طلبه : تنفع قوى
 قناوى : طب ما تجوزنى أختك  بقى

(يضحكون )
   
76 لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S
من عم مدبولى  إلى طلبه

 

قطع Cut   

 

طلبه : خد يا عم مش قلت لك
 عم مدبولى : الله يجازيك يا قناوى

(يضحكون )

 

   
77 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot  لقناوى وهو ينظر للكاميرا  وبجانبه الطفل ويضحك ثم تتحول ضحكته تدريجيا إلى تجهم 
ونرى الفتاة  والرجل يخرج من الكابينة
يضع قناوى يده على الطفل ويتحدث له ويخرج الطفل من شمال الكادر

تسير الفتاة باتجاه قناوى وتتحدث له فيلتفت إليها


قطع Cut 
 

الضحك مستمر

 

قناوى : سيبنى دلوقتى يا بلية

الفتاةمعاك قروش تليفون

  موسيقى

78 لقطة شديدة القرب Extreme Close Up لعين قناوى وهو ينظر لها ثم إلى قدميها

قطع Cut 
 
   
79 لقطة قريبة  Close up لقدم الفتاة وهى تسحبها ببطء 

قطع Cut   
   
80 لقطة شديدة القرب Extreme Close Up لعين قناوى وهو ينظر لها ثم إلى قدميها

قطع Cut 
 

 

   
81 لقطة متوسطة Medium .2 لقناوى و الفتاة وهو يعطيها الفلوس ثم تشكره و تتجهه إلى كابينة التليفون
 بينما يدخل أبو سريع من شمال الكادر ويتحدث إلى قناوى ويربت على كتفه ويخرج من يمين الكادر فيبتسم له قناوى ويضع باقي الفلوس فى جيبه ثم يستدير ويسير باتجاه الكابينة   وتتحرك
 معه الكاميرا  تتحرك شاريوه  dolly in حيث تتحدث الفتاة فى التليفون  وتقفل الباب ويقف قناوى بجانب الكابينة ويستمع إليها

 

 

 

وتنتهي من المكالمة وتضع السماعة و وتستدير وتنظر لأعلى شمال الكادر  مع صوت مذيع المحطة
هى وقناوى يستمعون إلى صوت مذيع المحطة ثم يخرج قناوى من يمين الكادر

قطع Cut   


الفتاةميرسيه

أبو سريع :
متخدش على خاطرك من طلبه يا قناوى أبقى فوت خليك بحبوح



الفتاة : أنا ماقلتش على أسمى عشان أختك اللى ردت عليا لازم أشوفك لازم أشوفك ده انت هاتغيب 4سنين مليش دعوه ماهم وخدينك منى طول الليل هستناك فى المحطة
قول لهم اى حاجة هاستناك ياحبيبى
 

صوت مذيع المحطة
قطار شبين الكوم يغادر رصيف 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صوت السماعة يغلق

 

 

 

موسيقى

82 مشهد (5)
نهار / خارجى
رصيف القطارات


لقطة متوسطة
Medium .2 لمنصور صاحب البوفية وصبى البوفية زقزوق حيث يتحدث منصور لزقزوق ويصفعه بالقلم ثم يخرج من شمال الكادر ويتحدث زقزوق

 ثم يفتح زقزوق زجاجة مياه غازية ويشربها ويسحب الفاترينة (عربه الكافيتريا )إلى الخلف فى عمق الكادر ويدخل أبو سريع و طلبه من يمين الكادر ويتوقفون ويتحدث أبو سريع مع زقزوق





ثم يتحركون أبو سريع وطلبة جارين عربة حمل الحقائب  وزقزوق وهو يسحب الفاترينة ويستمر فى شرب الحاجة الساقعة إلى عمق الكادر
وتظهر معالم المحطة وتتحول أللقطة إلى  
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS

 

قطع Cut    

 

متابعه صوت مذيع المحطة
فى ميعاده

منصورعارف لو شفت واحدة منهم بتبيع هنا هاقطع رقبتك
زقزوق
وأنا ها عمل لهم ايه بس
حاجة تفور الدم


أبو سريع : 
ازاى الحال يا زقزوق

زقزوق
الحال مايسرش عدو ولا حبيب هو إحنا ورآنا بتوع السور وهنكسب

أبو سريع  : تعإلى يا طلبة

 

بروي المحطة







صوت عجلات الفاترينة

 

 


صوت ضحكات

تعإلى صوت ضحكات
 
 

 
83 مشهد (5)
نهار / خارجى
قضبان السكة حديد

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لبائعات المياه الغازية وهم يجرون على قضبان السكة الحديد وفى يدهم الجرادل وراء القطار الذي يسير ببطء
( والكاميرا مثبته على القطار) وتتحدث احدى الفتيات للسائق وتخرج احدى الفتيات من أسفل شمال الكادر ويصعد بائع السميط من أسفل الكادر فى المقدمة فيصبح البائع لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot وينظر خلفه للبائعين ويتحدث إلى الفتاة التى خرجت من الكادر والتي تظهر ثانية عندما تكف عن الجرى وتتحدث له ويدخل بائع السميط إلى القطار ويعود الكادر لقطة كبيرة( Long Shot ( LS وهم مستمرين فى الجرى وينادون على هنومة التى ترد عليهم من خارج الكادر  

 

قطع Cut     

 

 

 

 

 

بائع السميط : يا حلاوتهم والنبي تخلى بالك من العساكر
حلاوتهم
ما انت عارف أول ما أقولك الفجافيجو
بائع السميط: أزوغ هوا
عزيزة : يالا

حلاوتهم
يا هنومه يا هنومة

 صوت من خارج الكادر
هنومه : 
ايوة

 

 

   
84
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS للهنومة وهى تصعد على سور منخفض وتجلس عليه وتتحدث للفتاة الصغيرة



 تصعد خلفها على السور بعد نزولها ويتحدثون لبعض ثم تجرى هنومه نحو مقدمة الكادر ثم تلتفت وينتهي أللقطة وهى خلفية Full rear للكاميرا 
 

قطع Cut       


هنومة
سنة عشان تجيبى الجردل من عند قناوى
حلاوتهم استني
بس غلابة وقله أدب وطوله لسان جتك ضربه فى بطنك
الفتاة الصغيرة: مين اللى لسانه طويل بقى فينا

 
   
85
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لطريق بجانب القطارات ويظهر من خلاله القطار فى عمق الكادر وهو يتحرك وحلاوتهم فى عمق الكادر يمين بجوار القطار وتظهر هنومة فى مقدمة الكادر شمال مواجهه Full Front Face للكاميرا   ثم تلتفت وتجرى فى عمق الكادر عند القطار

قطع Cut     
 

هنومه : اه يا قليلة الاداب اهو انت جاك قطعة
حلاوتهم
مدى رجلك يا هنومة الجردل اهه
هنومة : ايوة جاى  البارد
 
   
86 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot  لسنافور المحطة حيث يتحرك لوح الخشب لأسفل

قطع Cut     
 
     
87 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لسائق القطار وهو يقود وينظر من باب العربة ويظهر فى الخلفية البائعين يجرون وقطار أخر يتحرك 

قطع Cut     
 
     
88 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot  لسنافور المحطة حيث يتحرك لوح الخشب لأعلى
 

قطع Cut       

     
89 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لسائق القطار وهو يلتفت ويمسك بأشياء يحركها  ويظهر فى الخلفية البائعين يجرون وقطار أخر يتحرك 

قطع Cut     
 

 

     
90

 

 

 


Medium . Close  .Shot لقطة متوسطة قريبة  للقطار وهو يسير من يمين الكادر إلى الشمال ثم يقف 

قطع Cut  
     
91 Medium . Close  .Shot لقطة متوسطة قريبة  لسائق قطار أخر وهو ينظر من من شباك القطار ويضع يده على بعض من  معدات القطار

قطع Cut  

 

     
92 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لقطار قادم من منتصف الكادر نحو الكاميرا وهى داخل قطار أخر من خلال شباك فى المقدمة

قطع Cut     
 

 

     

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات