New Page 1
 
م وصف الصورة وصف الصوت
    الحوار المؤثرات الموسيقى
155 لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close
لقناوى وهو ينظر يمين كادر
      
قطع Cut
       
 


 

 
156 لقطة متوسطة Medium .2 للشاب و الفتاة وهى ممسكة بيده وتعطيه ورقة

قطع Cut
       
   
157 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لقناوى وهو واقف  ثلاث أرباع مواجهه 3/4 Front  وينظر يمين الكادر

قطع Cut     

   
158 لقطة متوسطة Medium .2 للشاب و الفتاة وهى ممسكة بيده وتقبلها والشاب ينظر إلى شمال الكادر

قطع Cut
       
   
159 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لقناوى وهو ينظر إلى يمين كادر ثم إلى الأرض ثم يرفع بصرة مرة أخرى ويدخن سيجارة

قطع Cut 

   
160 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS للشاب و الفتاة وهم يسيرون من يمين الكادر إلى الشمال حتى يخرجون وقناوى واقف خلفية Full rear للكاميرا  ويلتفت مع خروجهم ويصبح  ثلاث أرباع مواجهه 3/4 Front  ثم يقف برهة ثم يجرى نحو عمق الكادر وتتحرك الكاميرا
 Ban left  فيقابل ابن الحاج مدبولى ويتوقف معه  قليلا ثم يجرى بسرعة إلى العمق ويخرج الطفل من شمال الكادر

قطع Cut  
   
161 مشهد (18)
نهار / خارجى
ميدان رمسيس

لقطه عامة كبيرة( Very Long Shot (VLS لميدان رمسيس

  قطع Cut

     
162 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لقناوى وهو يسير من شمال الكادر إلى اليمين وتتحرك  معه الكاميرا  تتحرك شاريوه  dolly out ويوقفه رجل فيصبح قناوى يمين كادر والرجل شمال كادر ويتحدث معه فيقف قناوى ويعطيه جريدة بينما تمر سيدة من خلفهم من شمال الكادر إلى اليمين فينظر لها قناوى ثم إلى الرجل ثم يستدير نحو خلف يمين الكادر مكان خروج السيدة

  قطع Cut

 



الرجل :
وله  هات أهرام
بقية الشلن
   
163 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS للسيدة وهى واقفة وتنظر فى الساعة ثم تنظر إلى شمال الكادر

  قطع Cut

     
164 لقطة شديدة القرب Extreme Close Up لعين قناوى وهو ينظر يمين الكادر (فى اتجاه السيدة  )

قطع Cut 
 
     
165 لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close
لصدر السيدة وهى تضع يدها على فتحة الفستان وتشدها ثم تسير نحو يمين الكادر وتتحول أللقطة إلى لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot وتنظر باتجاه قناوى وبجانبها رجل اخر ينظر إليها ثم تدخل فى شارع جانبي
      
قطع Cut
       
     
166 لقطة قريبة جداً Big Close up   لعين وانف قناوى وهو ينظر إلى شمال الكادر حينما يسمع صوت هنومه ثم يخرج من شمال الكادر ويظهر خلفة لقطة قريبة Close up   للرجل الذى اشترى الصحيفة وهو يصرخ ينادى علية

  قطع Cut

صوت هنومه صوت من خارج الكادر : ايوة أنا جايه اهوه

الرجل : ياابنى الفلوس دى زيادة تعإلى خد

 

   
167 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لهنومه وهى تسير اتجاه الكاميرا وتحمل الجردل وخلفها قناوى يجرى نحوها ثم تقف و تستدير ويتحدثون

قطع Cut  
قناوىهنومه هنومه
هنومه : ايه

قناوى :
على مهلك شويه ما تستني لما نمشى سوا
هنومه : ايوة عشان نوصل السنة الجاية
 
   
168 لقطة قريبة  Close up لقناوى وهو ينظر لهنومه (مواجهه Full Front Face للكاميرا ) ويتحدث لها

قطع Cut    

 

قناوى : طب تسابقيني
 
   
169 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لهنومه وهى واقفة  مواجهه Full Front Face للكاميرا  وظهرها لقناوى وتتحدث له والكاميرا Low angle ثم يتحرك نحوها قناوى و يتحدثون وهم يسيرون وتتحرك الكاميرا معهمTrack out  

 

 

 

 

 

ثم يقف عند باب مبنى المحطة وهم يتحدثون

 

 

 

ثم تخرج هنومه من يمين الكادر فينظر لها قناوى
      
قطع Cut
       

 

هنومه : ياعم أحنا قدك ده انت اكس
قناوى : طب هاتى عنك
هنومه: عشت بس حل عنى
قناوى : يا ريت اقدر يا هنومه
هنومه : ايوه ايوه اشتغلنى
قناوىأنا كنت عاوز أقولك انى
هنومه : أنا بدى افهم بس انت اطرنى ليه
قناوى :معايا كلمتين
هنومه :  وفرهم
قناوى : كاتمين على قلبي
هنومه : ييى
قناوى : اسمعي بس
هنومه: ها سمع من هنا و اسيب من هنا
قناوى : زى بعض بس أقولهم
هنومه : طب قول
قناوى : أنا .....
هنومه : يا اخويا قول بقى وخلصني ايه ده
 

 

   
170 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لهنومه وهى تدخل من شمال الكادر وتقف عند النافورة أمام تمثال رمسيس وتمسك بالجردل وتغمره فى المياه ويدخل قناوى من شمال الكادر ويتحدث لها فترد علية ويسير نحوها

قطع Cut  
 

قناوىهنومه هنومه
هنومه : ايه تانى


 

 

 

صوت الجردل

 
171 لقطة متوسطة Medium .2 لهنومه وقناوى جالسين وهى تنظر إلى يمين الكادر وهو جالس خلفها وينظر لها ثم يخرج من جيبه عقد يقدمه لها فتلتفت إليه

قطع Cut
       

 

 

قناوىيعجبك ده
 

صوت الزجاجات  
172 لقطة متوسطة Medium .2 لهنومه وقناوى جالسين فى يمين الكادر وهو جالس خلفها ( خلف كتفها )

 

 

 

وتمسك هنومه بالعقد وينظر لها ويتحدثون لبعض
ثم تضعة على رقبتها وهم مستمرين فى الحديث

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ويريها الصورة التى فى المجلة فتنظر لها و تتحدث ثم يضحكون

قطع Cut
   

هنومه : وريني لطشته منين يا منيل
قناوى : لاطشته ده ايه ده ورث عن امى
هنومه: يبقى فالصوا
قناوى : لا وحياة سيدي عبد الرحيم ده دهب ألبسيه البسيه يا هنومة
هنومه : حلو
قناوىاده شبكتك يا هنومة
هنومه : هياكل من رقبتي حتة
قناوى :أقول مبروك
هنومه :  بس شكله بلدي
قناوى : ردى عليا
هنومه : بتقول ايه يا جدع انت
قناوى : بقول أنا شبكتك بالعقد دة
هنومه: كدة خبط لزق
قناوى : قولتى ايه
هنومه : يا اخويا ما تروح تشوف لك واحدة ثانية
قناوى : مش عايز واحدة ثانية أنا عايزك انت
هنومه : اشمعنى بقى
قناوى : معلقة معايا هنا
ماتشورى عقلك وطوعيني يا هنومه أنا بعزك قوى أنا أشيلك فى عنيا الاثنين دانتى دانتى احلى من الصورة دى بصى
هنومه : لا انت احلى
(يضحكون )
 
   
173 لقطة قريبة  Close up لقناوى وهو يضحك وينظر لهنومه ( يمين الكادر)

قطع Cut    
     
174 لقطة قريبة  Close up لهنومه وهى تضحك وتنظر لقناوى ( شمال الكادر)

قطع Cut    
     
175 لقطة متوسطة Medium .2 لهنومه وقناوى جالسين يضحكان ثم يتحدثان

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



قطع Cut
   

هنومه : وبعدين
قناوى : نكتب كتابنا ونرجع البلد واخش عليهم وانتى فى ايدى وأقول لهم مراتى اهى مرآة قناوى اللى
دة انت ها تبقى شكاليته فى بلادنا يا بت انت
هنومه: طبعا
قناوى : وبعد كدة هابني لك حته بيت كده محندق على البحر
هنومه : ولازم على البحر
قناوىبعيد عن الزيطة و القطارات
هنومه : يا اخويا أحنا طول عمرنا عايشين فى الزيطة و وخدين عليها
قناوى :الزيطة بتقلب كياني أنا عايز حته رايقة كدة بعيد عن الناس فى قبلي ونزرع لنا حته ارض ونرب لنا عجلتين ونعيش فى تبات ونبات و
هنومه :  ونخلف صبيان و بنات
قناوى : اة وما نقساش على عيالنا أبدا
هنومه : هو فيه حد بيقسئ على عياله نهايته وبعدين
قناوى : هه

 
 
176 لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S 
لقناوى وهنومه يمين الكادر مواجهه Full Front Face للكاميرا وهو فى مقدمه الكادر شمال  خلفية Full rear للكاميرا 

 


 

 

 

 

قطع Cut 

هنومه: ما تكمل وبعدين العيال يكبروا وبعدين نجوزهم وبعدين يخلفوا لنا صبيان وبنات
قناوى : هنومة
هنومه : بيت ايه يادلعادى اللى ها تبنيه على البحر يا اخويا فوق لنفسك افتح لك بيبسى
قناوى : أنا كنت بتكلم جد
هنومه : داد (تضحك ) هو فين الجد ده عمال تبنى لى فى بيوت وتربى عجول وتسرح بيا السرحة دة كلها وتقول لى بتكلم جد  ها تجيب ده كله منين انت حلتك اللضى
 
 
177 لقطة متوسطة قريبة  Medium .Close
لقناوى وهو ينظر لها فى حزن ثم ينهض ( تتحرك الكاميرا  Tilt up ) ويقف فى شمال الكادر وتمثال رمسيس فى يمين الكادر   والكاميرا Low angle 
قطع Cut
       

 

   
178 لقطة قريبة  Close up لهنومه وهى تضحك وتنظر لقناوى

قطع Cut    
   
179 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لقناوى وهو ينظر لهنومه ويتحدث لها والكاميرا Low angle

      
قطع Cut
       

قناوى : وايه يعنى
هنومه : ايه يعنى
 
 
180 لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S 
لقناوى وهنومه يمين الكادر مواجهه Full Front Face للكاميرا  جالسة على حرف النافورة وتنظر إلى قناوى ( شمال الكادر ) الذى يظهر من يدة وقدمه وتتحدث له فيرد عليها ويجلس بجانبها

  قطع Cut

هنومه: وايه يعنى يا جدع اعقل شوف الدنيا ماشية ازاى انا هنومه اللى قدامك وده جردل الكازوزة اللى قطع قلبى طول النهار وحضرتك سى قناوى أخبار اليوم المساء الجمهورية اللى داير تزك بيهم طول النهار
قناوى : بس
 
 
181 لقطة متوسطة Medium .2 لهنومه وقناوى وهم يتحدثون
 

 

 

 

 

قطع Cut       

 
هنومه: حاجة تفلق شحاتة و الاطة
قناوى : أنا راجل شغال و كسيب
هنومه : زى مين فى الكسيب يا أبو 15 قرش انت  زى أبو سريع طب ده أبو سريع بيكسب 30 صاغ
قناوى : أنا بقولك أنا بشتغل بعشرة من أبو سريع
هنومه : بقى اسمع
 
182 لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S 
لقناوى وهنومه يمين الكادر مواجهه Full Front Face للكاميرا وهو فى مقدمه الكادر شمال  خلفية Full rear للكاميرا ( والكاميرا High angle )


يلتفت قناوى إلى شمال الكادر ويقف وتتحرك معه الكاميرا   Tilt up  ثم تقف هنومه ويصبح لقطة متوسطة Medium .2 لهنومه وقناوى وهم  وتدخل الكادر من أسفل وتتحدث
يلتفت إليها

يصرخ
 

قطع Cut 

هنومه: أبو سريع ده خطيبي وهيبقى جوزي عاوز تحط راسك برأسه يا عروجة انت
قناوى : بس ماتزعقيش



هنومه
: جرالك ايه يا قناوى
قناوى : هاتى العقد
هنومه : اخييه
قناوى : هاتى العقد
هنومه : خد
 
 
183 لقطة قريبة  Close up لقناوى وهو ينظر لها يمين الكادر


قطع Cut 
  
قناوى : هاتى خسارة فى جتتك ده انت
صوت هنومه من خارج الكادر : طب ما تزعلش
 
 
184 لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S 
لقناوى وهنومه يمين الكادر مواجهه Full Front Face للكاميرا وهو فى مقدمه الكادر شمال  خلفية Full rear للكاميرا وهى تتحدث له ويأتي من خلفهم من عمق الكادر ابن عم مدبولى وهو ينادى على قناوى ويتحرك قناوى لكى يجلس على حافة النافورة فى الوقت الذى تلتفت هى فيه  لتأخذ الجردل ويدخل بلية  ويجلس بجانبه على النافورة وتتحول أللقطة إلى لقطة متوسطة Medium .2 لقناوى وبلية يجلس بجانبه و يحدثه 



قطع Cut  
هنومه: متزعلش امال كل شئ قسمة ونصيب
بلية : عم قناوى عم قناوى


هنومه
: المثلج
بلية : تعإلى كلم أبويا عاوزك ضروري يا عم قناوى
قوام
 

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات