New Page 1
 
م وصف الصورة وصف الصوت
    الحوار المؤثرات الموسيقى
 

 

 

185

 

 

 

مشهد (19)
نهار / خارجي
أمام باب المحطة

لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot يظهر فيها جاد الله وهو يتحرك نحو سيارة ليحمل الحقائب (تتبعه الكاميرا pan right ) ونرى أبو سريع وهو ينحني ليحمل الحقائب ويأخذهم ويسير إلى شمال الكادر( وتتبعه الكاميرا pan left وهم يتحدثون ويدخل شيخان معهم فى الحديث  وهم أصحاب الحقائب ثم يتحدث أبو جابر الموجود فى عمق الكادر مع شيال اخر فيلتفت إليه أبو سريع بوجهة ثم يرجع مرة أخرى ينظر (مواجهه Full Front Face للكاميرا ) ويتحدثون ثم يسير أبو سريع بالحقائب إلى داخل المحطة وخلفه الشيخان 
 

  قطع Cut

 

 



 

أبو سريع  : أوعى


جاد الله 
أية الحداقة دى انت ها تقطع عليا
أبو سريع
  ياعم سبونا نأكل عيش
الشيخ الأول
  ماهو زميلك برضه ياابنى سبحان الله 
الشيخ الثاني:  ثم هو الذى وصل الأول
أبو جابر
  خد منه الشيلة يا جاد الله ألواد ده موقوف عن الشغل
أبو سريع
  :   بأمر مين يا أبو جابر
أبو جابر
  بأمري أنا
أبو سريع
  الكلام دة كان زمان
الشيخ الأول  يا عالم القطار لا ينتظر احد
الشيخ الثاني:  هذه مهزلة انهونا بقى
أبو سريع
  أتفضل يا أستاذ متزعلش والراجل فيهم يتعرض لى
الشيخ الثانى :ايوة كده انت جدع

 
186 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لأبو جابر وشيال اخر ويدخل جاد الله من ( شمال الكادر ) ويقف مكان الشيال فى يمين الكادر ويتحرك الشيال إلى شمال الكادر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 قطع Cut

 

أبو جابر :  الواد ده فجر قوى
جاد الله
  ماهو مسنود واللي له ظهر ما ينضربش على بطنه
أبو جابر
:  مين ده اللى ساندة
جاد اللة
  الافندى بتاع مكتب العمل كان معاه النهاردة الصبح خليك ساكت لأبوسريع لما يبلعنا فى عبه
أبو جابر
:  اعمل ايه أكثر من كدة
جاد الله
  شوف لك طريقة هو عمال يبنى فى نقابة وأنت عمال تبيع فى كلام وبس
أبو جابر
اعمل ايه يا جاد حتة ولد زى ده هيفركشنا و يوقعنا فى بعض
جاد اللة
  أنا احترت وياكم 

 

   
 

 

187

مشهد (20)
نهار / داخلي
المحطة من الداخل

لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لبعض الشباب فى رحلة وهم يرقصون ويسيرون من يمين الكادر إلى الشمال ويصفقون وتقف فتاة وتشير إلى فتى فيتقدم إليها من عمق الكادر ويحتضنها ليرقصا سويا وبعد تحركهم نلاحظ الشيخان وبينهم أبو سريع ينظرون لهم وتتحرك الكاميرا zoom in عليهم ويتحول المشهد إلى لقطة متوسطه  Medium Shot  ويخرج الشيخ الأول من شمال الكادر



 بينما يقف الشيخ الثاني وينظر

 

ثم يخرج الشيخ الثاني من شمال الكادر عندما ينادى علية   وخلفه أبو سريع

  قطع Cut

 

 

 

 

 

 

الشيخ الثاني:  استغفر الله وأتوب إليك
الشيخ الأول
  هذه بدعة وكل بدعة ضلاله وكل ضلاله فى النار
الشيخ الثاني: الفتنة نائمة لعن الله من أيقظها
صوت من خارج الكادر الشيخ الأول  أسرع يا بنى
الشيخ الثاني:  لا حول ولا قوة اللا بالله
 

 



 

أصوات موسيقى وخطوات أقدام ترقص و تصفيق وتستمر إلى نهاية المشهد

188

لقطه عامة كبيرة( Very Long Shot (VLS للمحطة ورصيف القطارات

  قطع Cut

 

  صوت صفارة وصوت القطار
 
189 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لقطار يسير من شمال الكادر إلى اليمين وبعض الناس يقفون فى الشباك ويدخل أبو سريع من شمال الكادر وهو يسير مع القطار ويأخذ بقشيش من الشيخان الواقفين فى شباك القطار ثم يتحرك القطار من شمال إلى يمين الكادر ويتحرك أبو سريع من يمين إلى شمال الكادر ويخرج من شمال الكادر

 قطع Cut

 


الشيخ :  هل لديك فكه نصف فرنك
أبو سريع
موجود هات يا أستاذ
 

 
190 لقطه عامة(  Long Shot (LS لقطار وهو يسير من يمين الكادر إلى الشمال
 قطع Cut
   
 

 

191

 مشهد (21)
نهار / داخلي
كشك عم مدبولى

 Medium . Close  .Shot لقطة متوسطة قريبة ليد قناوي وهو يمسك صورة امرأة مرتدية مايوة ويقص حروفها ( يفرغها) 

 قطع Cut

     
192 ل Medium . Close  .Shot لقطة متوسطة قريبة  لقناوي يلتفت حوله ينظر وتظهر يدة وهو يقص

 قطع Cut

     
193  Medium . Close  .Shot لقطة متوسطة قريبة ليد قناوي وهو مستمر فى القص

 قطع Cut

     
194  Medium . Close  .Shot لقطة متوسطة قريبة  لقناوي وهو ينظر إلى الصورة ثم يطويها وينتبه لصوت فيخبئها خلفة

 قطع Cut

   صوت تطبيق الورقة  
195 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لعم مدبولى وأبو سريع يقفون فىعمق يمين الكادر ويتحدثون ونرى قناوي فى مقدمة شمال الكادر جالس على الأرض ثم يخرج أبو سريع من يمين الكادر ومع خروجه يتقدم عم مدبولى يحمل صندوق صفيح ليجلس علية  ويتراجع قناوي وهو جالس حتى الحائط وتتحرك الكاميرا معهم Ban left فيصبح عم مدبولى  مواجهه Full Front Face للكاميرا ويصبح قناوي بروفيل side angle للكاميرا ويعود قناوي إلى القص 
 

يحرك قناوي رأسه علامة الموافقة
 
قطع Cut


أبو سريع :
متشكرين يا عم مدبولى
عم مدبولى: الشكر للة يا ابنى


عم مدبولى:
ها اعمل لك كباية شاي معايا وبعدين نشوف بقى حادثة رشيد
 

 

   
196 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS  لقناوي وهو مستمر فى القص ونسمع صوت عم مدبولى

 قطع Cut


عم مدبولى: اسمع
 
   
197 لقطة متوسطة Medium .2 لعم مدبولى وهو جالس  مواجهة Full Front Face للكاميرا ويقرأ ويصبح قناوي جالس فى شمال الكادر بروفيل side angle للكاميرا وهو مستمر فى القص
 

ينتبه قناوي ويتوقف عن القص


 

 

قناوي يسال وهو يستمر فى القص
 
 

 

 

يهم قناوي ويتحرك بسرعة ويقف ويخرج من يمين الكادر فينادى علية عم مدبولى ثم ينظر للأرض مكان قناوي القديم

قطع Cut


عم مدبولى:
اسمع يا ابنى اسمع  جثة فى صندوق لمراسلنا فى رشيد عثر احد الشيالين فى محطة رشيد على صندوق خشبي ملطخ بالدماء  وعند فتحة وجدت بداخلة جثة امرأة مقطوعة ألراس والذراعين وقد قرر الطب الشرعي أن القاتل استعمل فى ارتكابه الجريمة منشارا أو سكينا أعوز بالله أعوز بالله
قناويقتلها بالمنشار
عم مدبولى : قطعها حتت
قناوي:
وحطها فى صندوق
عم مدبولى: بس استعجب يا ابنى
قناوي: وما مسكوش القاتل
عم مدبولى: ولا عثر وله على طريق جرة اهى بلاوى و السلام

اللى انت رايح على فين والشاي يا ابنى

 

   
198

 Medium . Close  .Shot لقطة متوسطة قريبة للصورة وهى على الأرض وقد قص قناوي رأس المرآة

 قطع Cut

     
199 مشهد (22)
نهار / داخلى
رصيف القطارات

لقطه عامة(  Long Shot (LS يتقدم فيه أبو سريع من العمق نحو شمال الكادر ( وتتبعه الكاميرا pan left ) ثم يجلس أمام صندوق ويعد نقوده وتظهر يد من أعلى الصندوق وتخطف النقود ويقف أبو سريع ومعه الكاميراTilt up  ويتحول إلى لقطة متوسطة Medium .2وينظر لهنومه الجالسة فوق الصندوق   
تخطف باقي الفلوس

 

 

 

 

يأخذ منها الفلوس تانى

ويعطيها جزء ثم يسحب جزء منها ويأخذه

 

 

تخرج من جيبها علبة سجائر وتعطيها له
تخطف باقي الفلوس وتنط من على الصندوق وتجرى
وتمسك الجردل

 

تتوقف وتعود له تتقدم

 

تقف بجانبه

  قطع Cut


 

 

 

هنومه :هات دول
أبو سريع : الله الله جرى ايه يا بت
هنومه: ودول كمان
أبو سريع : انت هاتحجرى عليا من دلوقتى
هنومه : مش لازم نحوش قرشين عشان الفرح
أبو سريع : تقومي تسفي القرشين كلهم
هنومه : اماانا خايفة لا يروحه منك
أبو سريع : لا ماتخافيش أنا عارف قيمة القرش اللى بعرق بيه اللى بكسبه بالخناق  خدي دول دلوقتى ولا أقولك كفاية عليكى كدة
هنومه :  وها تبعزق كل اللى معاك
أبو سريع : يا بت حق الدخان يالا بقى باى باى
هنومه : لا يا اخويا الدخان اهو هات بقى
أبو سريع : اتلمى بقى مش عاوزك تنزلي الشغل
هنومه: حاضر
أبو سريع : اة مش عاوزك تلزقيلى فى الرايحة و الجاية
هنومه : ماهو اصل .....
أبو سريع : ايه
هنومه : كنت جاية اشتكي لك من الواد قناوي
 

   
200 لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S 
لأبو سريع يمين الكادر مواجهه Full Front Face للكاميرا وهى واقفة بجانبه  فى مقدمه الكادر شمال  بروفيل side angle للكاميرا
 

 

 

 


 قطع Cut

أبو سريع : انت اللى تشتكى ده انت طوب الأرض بيشتكى منك سواق القطر و الامباشى حسنين والواد زقزوق كلهم حطينك فوق رأسهم وزاعقين يا بت اعقلي بقى واتلمى
هنومه : ماهو اصل الواد قناوي زودها قوى النهاردة
أبو سريع :عاكس القطة تخربشك
 
   
201 لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S 
لأبو سريع فى مقدمه يمين الكادر بروفيل  side angle للكاميرا ويشعل سيجارة وهى واقفة بجانبه   شمال الكادر مواجهه Full Front Face   للكاميرا
 
 

 قطع Cut

هنومه : والله أنا مقتصرة عنة خالص
أبو سريع : قصر الكلام أنا ها قولك كلمة حطيها حلقة فى ودانك بقى الواد قناوي دة مخه مش راسي
 
   
202 لقطة متوسطة Medium .2 لهنومه وأبو سريع وهو يجلس  فى يمين الكادر وهى واقفة بجانبه فى مقدمة الكادر

يظهر على وجه هنومه التفكير

 
تخرج من يمين الكادر
يحرك يده مع خروجها كأنه سيضربها

 قطع Cut


أبو سريع : عنده وش اسإلى عم مدبولى وهو يقول لك الكلمة الطيبة تطويه وتخليه زى العيل الصغير والكلمة الرضية تقلب كيانه تخلى مخه يشت ويعمل جناية ادينى فهمتك وأنت حرة ( يضحك )

 

   
203 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لمحطة مصر من الداخل

 قطع Cut

     
204  مشهد (23)
نهار / داخلى
عربة قطار
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لهنومه وتظهر من خلال نافذة القطار وهى تمسك بالجردل وفتاتان يشدونها وتدخل يد تصفق من مقدمه الكادر شمال  ثم تسحب الفتاتان هنومه لتدخل القطار و الكاميرا pan right
ونرى الرحلة وتدخل احدى الفتاتين العربة من الشباك ومع دخولها نجد شاب يتحرك إلى شمال الكادر ويصعد فوق رف حمل الحقائب  ونرى الشباب وهم يعزفون على الجيتار ويصفقون ويرقصون وتدخل الفتاة الأخرى هى وهنومه من يمين الكادر وترقص ثم تصعد على كرسي القطار لترقص

  قطع Cut

    موسيقى

205 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot للجيتار و الاوكرديون وايدى تصفق وأرجل الفتاة السابقة وهى ترقص

 قطع Cut

   
206 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لهنومه وهى واقفة فى يمين الكادر وتنظر لهم وللفتاة التى تقف على المقعد وهى ترقص

 قطع Cut

   
207 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot للفتاة وهى واقفة على الكرسي وترقص فى شمال الكادر وهنومة تقف يمين الكادر Full rear خلفية للكاميرا وتنظر لها والشاب النائم على حامل الحقائب فى أعلى العربة وينظر للفتاة يطبل على حديد الحامل

 قطع Cut 

   
208 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot للجيتار و الاوكرديون وايدى تصفق وأرجل الفتاة السابقة وهى ترقص( كما فى أللقطة 205 السابقة )

 قطع Cut

   
209 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لهنومه وهى واقفة فى يمين الكادر وتنظر لهم وللفتاة التى تقف على المقعد وهى ترقص( كما فى أللقطة 206 السابقة ) 

 قطع Cut

   

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات