New Page 1
 
م وصف الصورة وصف الصوت
    الحوار المؤثرات الموسيقى
230 مشهد (24)
نهار / خارجي
رصيف القطارات ( أمام مخزن)

لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لأبو سريع وهو يدخل من شمال الكادر ويوقفه قناوى الذى يدخل من يمين الكادر ويمسك فيه ويتحدث له

 فيدفعه أبو سريع ويستمر فى السير وفى الخلف وفى الخلف نرى صبى البوفية بجانب الفاترينة وهو يسحبها إلى عمق الكادر ثم يسحب أبو سريع هنومه ويدخل مخزن شمال الكادر ويقفل الباب بينما ينحني قناوى على الأرض يأخذ شئ فيأتي شيال
( جاد الله ) ويتحدث له

 فينظر له قناوى ويسير باتجاه المخزن

قطع Cut







قناوى
: متأذيهاش والنبي
أبو سريع : سيبنى دلوقتى يا قناوى لحسن دمى متغير
هنومه : حرمت والنبي

جاد الله : 
الواد ده مفترى قوى ربنا يهده
 
   

استمرار الموسيقى

231 لقطة متوسطة Medium .2 للشيال وهو ينظر إلى قناوى يمين الكادر و يأتي شيال اخر ويقف خلفة



 ثم يستديرون خلفية Full rear للكاميرا ويسيروا فى عمق الكادر

 قطع Cut


جاد الله
  هو افتكر نفسه بقى ايه يعنى
شيال اخر خلاص ما حدش مالي عينة
جاد اللة
  ياللا بينا

 

 
232 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot يظهر فيها باب المخزن ويدخل قناوى من شمال الكادر ويسير من أمام المخزن إلى يمين الكادر مع حركة zoom in للكاميرا ثم يعود مره أخرى إلى شمال الكادر مع حركة  pan left للكاميرا مع  zoom in ثم يتحرك نحو باب المخزن مع pan right للكاميرا مع   zoom in على قناوى ويد الباب فى منتصف  الكادر

 قطع Cut

أبو سريع : ها شرب من دمك
هنومه: حرمت حرمت يا أبو سريع
أبو سريع : أنا مش قلت لك ما تنزليش الشغل
أنا لازم أموتك
 
صوت الضرب وصراخ هنومه
233 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لقناوى وهو واقف فى شمال الكادر وهو مواجههFull Front Face للكاميرا وفى الخلفية زقزوق صبى البوفية مواجهه Full Front Face للكاميرا وهو فرح ويرقص ويتكلم فيلتفت له قناوى خلفية Full rear للكاميرا وتصبح لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S  فيخاف ويتوقف زقزوق فى فزع
 

 قطع Cut



زقزوق   إديله إديله إديلة


 

 
234 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لقناوى وهو ينظر لصبى البوفية ( يمين كادر)

  قطع Cut

   
235 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لصبى البوفية وهو ينظر لقناوى ( شمال كادر ) بخوف وفزع ويبلع ريقه بصعوبة

  قطع Cut

236 مشهد (25)
نهار / داخلي
داخل مخزن

لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لهنومه وهى مواجهه Full Front Face للكاميرا فى مقدمه الكادر وأبو سريع يضربها بالقلم(ولا نرى سوى يده )ثم تتراجع فى العمق ويقع منها الجردل  وتجلس على الارض وتتحدث له

قطع Cut


هنومه:
اه كفاية بقى الله يخليك
 
237 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لأبو سريع وهو ينظر إلى هنومه أسفل يمين الكادر والكاميرا  فى زاوية منخفضة Low angle  

  قطع Cut

   
238 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لهنومه وهى جالسة و الجلباب مرفوع عن ساقيها وتنظر لأبوسريع ( شمال الكادر ) بتأثر

  قطع Cut

   
239 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لأبو سريع وهو ينظر إلى هنومه أسفل يمين الكادر والكاميرا  فى زاوية منخفضة Low angle  ويتحدث لها

  قطع Cut

أبو سريع: بتعرفي تكسري كلامي

 

 
240 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لهنومه وهى جالسة و الجلباب مرفوع عن ساقيها وتنظر لأبوسريع ( شمال الكادر ) كما فى المشهد السابق وتزيح طرف الجلباب عن صدرها وتتحدث له وهو يرد

  قطع Cut


هنومه:
ما عشت ولا بقيت يوم ما اكسر كلامك
أبو سريع : انت ايه اللى نزلك الشغل ثاني
 
 
241 لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S  لهنومه وهى جالسة بروفيل side angle للكاميرا فى مقدمه الكادر يمين  ونرى رجل أبو سريع وهو يهم بالجلوس على الأرض فى عمق الكادر وهنومه تنظر له وهو مواجهه Full Front Face للكاميرا

ثم يلتفت ويصبح خلفية Full rear فى لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot

ثم يلتفت لها ويقترب منها




ويقترب أكثر ويربت على رجلها العارية

 قطع Cut

أبو سريع : ايه اللى نذلك الرصيف
هنومه: كان فيه شويه بواقي قلت أبعهم عشان ندبر القرشين

أبو سريع : 
يادى القرشين قلنا مش عايزين فلوس هنتجوز ببلاش
هنومه: لا يا اخويا لازم نروح فاقوس ونكتب الكتاب هناك عند خالتي  انت فاكرني من غير أهل ولا رميه ولا ايه
أبو سريع :  يا بت أنا مش قصدي كده
 
242 ل Medium . Close  .Shot لقطة متوسطة قريبة  لهنومه وهى تنظر لأبوسريع شمال الكادر وتتحدث له وهى تبتسم له فى إغراء

 قطع Cut


هنومه:
امال قصدك ايه
 
243 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لمقبض باب المخزن ويدخل قناوى من يمين الكادر ويسير إلى شمال الكادر ثم يعود إلى يمين الكادر والكاميرا معه zoom in
ثم يتوقف على أذنه لقطة قريبة  Close up ثم يلتفت بعد ان يسمع أصوات الضحك لقطة قريبة  Close up
ووجه
 بروفيل side angle للكاميرا  ينظر إلى شمال الكادر

  قطع Cut


 


صوت ضحكات

 
244

لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لهنومه وهى تمسك بزجاجة وترش بها على أبو سريع ويضحكون ثم يجرى نحو الكاميرا فى مقدمه الكادر وتجرى هى عكس فى عمق الكادر بجانب أقفاص وصناديق فى المخزن ثم يختبئ أبو سريع خلف بعض الصناديق فى وتتحرك الكاميرا معه crane up فيظهر  فى مقدمة أسفل شمال الكادر بروفيل side angle ونرى هنومه تأتى من العمق وهى ترش الزجاجة باتجاه يمين الكادر ثم تلقى بالزجاجة جه اليمين وتضحك حتى تصل إلى مقدمه الكادر مع حركة الكاميرا Tilt down ويمسك بها أبو سريع فتصرخ وتجرى إلى منتصف عمق الكادر فيمسكها أبو سريع ويضمها ثم يدفعها فتخرج من شمال الكادر

قطع Cut

 

     
245 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS كادر فاضي تسقط فيه هنومه من أعلى يمين الكادر على قش وتكون خلفية Full rear للكاميرا ثم تنقلب على وجهها وتصبح مواجهه Full Front Face للكاميرا وتنظر شمال الكادر وتهم بالنهوض

  قطع Cut

 

     
246 لقطة متوسطة( Medium Shot (MS لهنومه وهى تهم  بالنهوض فيدخل قدم أبو سريع من يمين الكادر ويدوس على قدمها ويمنعها من النهوض فتهم وتجلس

  قطع Cut

 

     
247 لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S  لهنومه وهى شبه جالسة خلفية Full rear للكاميرا فى مقدمه الكادر شمال  ونرى  أبو سريع وهو واقف  مواجهه Full Front Face للكاميرا  فى عمق الكادر يمين و الكاميرا Low angle

  قطع Cut

 

  صوت صفارة قطار عالية  

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات