New Page 1
 
م وصف الصورة وصف الصوت
    الحوار المؤثرات الموسيقى
420 مشهد (48)
ليل / خارجى
خارج كشك قناوى
 

 لقطة متوسطة Medium Shot للقطة وهى تقفز من شمال الكادر وتتحرك الكاميرا اTilt up مع pan right  فتصبح أللقطة لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot  فنرى هنومه وهى تسير نحو القطة ويدخل زقزوق من يمين الكادر ويضع الجردل بجانب هنومه ويمسكها وينادى على الامباشى فتضربه ويأتي الامباشى حسنين

قطع Cut

 

 

 

هنومه :بسبوسة يا حلوة
زقزوق :  ياسى منصور يا امباشى حسنين
أي أي الجردل اهو الجردل اهو

 

 

 

صوت القطة

421  لقطة متوسطة Medium Shot لقناوى وهو ينظر لهم من خلال زجاج النافذة يمين كادر حيث نرى صورتهم معكوسة على الزجاج  فى شمال الكادر
 
قطع Cut
   
422  لقطة متوسطة Medium Shot لقناوى وهو يستدير وينظر للكاميرا فى دهشة ويتحرك إلى الشمال ومعه الكاميراpan left  ويفتح الباب وينظر لهم  ويظهرون من خلال الباب فى الخلفية ويتحول المشهد إلى لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot
 

قطع Cut

   
423 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لهنومه وصاحب البوفية وزقزوق و الامباشى حسنين يمسكوا بها ويحملونها ويسيروا بها فى عمق الكادر

 

قطع Cut

هنومه :والله العظيم يا عم حسنين مظلومة دى الجردل دة هو اللى رماة قدامى
الامباشى حسنين :أنا الجردل شايفه بعيني قدامى قدام على حضرة الضابط
زقزوق :  يالا
هنومه :يا قناوى

 
424 لقطة متوسطه Medium Shot على قناوى وهو واقف ينظر لهم و تتحرك الكاميرا Zoom in عليه حتى يصبح لقطة متوسطة قريبة Medium .Close 

قطع Cut
   
425 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لأبوسريع وهو يجرى من عمق الكادر لكشك قناوى ومعه الكاميرا pan right ويبحث عن قناوى وعندما لا يجده يخرج من يمين الكادر

 قطع Cut

   
426 مشهد (49)
ليل / داخلى 
نفق المشاة داخل المحطة

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لقناوى وهو يهبط السلم ويدخل أبو سريع من يمين الكادر وينزل خلفه ويقعا على السلالم وتتحرك الكاميرا Tilt down معهم ثم ينهض قناوى ويجرى اتجاه عمق يمين الكادر ومعه الكاميرا pan right وهو يجرى وخلفه أبوسريع

 قطع Cut

 

 

 

قناوى : هه
أبو سريع: ألسكينه اهى

 

 

 

صوت أقدامهم

 
427 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لقناوى وهو يجرى وخلفه أبوسريع ويمسكه ويضربه ويخرجون من يمين الكادر ويظهر جاد الله ومعه بعض الشيالين ينزلون السلم ويسيرون نحوهم  يمين الكادر ومعهم الكاميرا pan right ويمسكون أبوسريع

 قطع Cut

 

شيال :اهو أبوسريع اهو
جاد الله: سيب الواد بلاش افترى

   
428 لقطة متوسطة قريبة Medium 2 .Close لجاد الله ويقف خلفة قناوى يقف شمال الكادر من خلف كتف جاد الله ثم يخرج من يمين الكادر

قطع Cut
جاد الله :عاوز تلبسه تهمه ولكن عارفين انك انت اللى حاطت حلاوتهم فى صندوق
 
   
429 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لأبوسريع وجاد الله وقناوى الذى يخرج من يمين الكادر ويجرى خلفه أبوسريع فيعرقلة جاد الله ويقع
قطع Cut
     
430 لقطة متوسطه Medium Shot على أبو سريع وهو واقع على الأرض وينظر بغضب ويقوم ويكون مواجهة Full Front Face

قطع Cut 
     
431 لقطة متوسطه Medium Shot لأبو سريع وهو يضرب جاد الله ويسير نحو الكاميرا

قطع Cut 
     
432 لقطة متوسطه Medium Shot لأبو سريع وهو خلفية Full rear للكاميرا و يضرب جاد الله فيدفعه جاد الله فيخرج من شمال الكادر

قطع Cut 
     
433 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لأبوسريع وهو يدخل من يمين الكادر ويقع ويمسكه شيالين ويدخل جاد الله ليضربه فيدفعه بقدمه فيدفعه جاد الله

قطع Cut
 
     
434 لقطة متوسطه Medium Shot لأبو سريع وهو يضرب  الشيالين ويقعوا وهو معهم

قطع Cut 
     
435 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لأبو سريع وهو يجرى  باتجاه الكاميرا   مواجهة Full Front Face وياتى جاد الله بحبل ويلقي به عليه من الخلف  ( على عينية ) ويمسك به

قطع Cut
 
     
436 مشهد (50)
ليل / داخلي 
داخل كبينه تليفون

لقطة متوسطة قريبة Medium .Close لقناوى وهو خلفية Full rear للكاميرا ويتحدث فى التليفون

قطع Cut

 

 

قناوى : أيوه أبو سريع
 

   
437 مشهد (51)
ليل / داخلي
مكتب شرطة المحطة

 لقطة متوسطة Medium Shot للضابط وهو يتحدث فى التليفون و الامباشى حسنين واقف خلفه ثم يضع الضابط السماعة 
ويلتفت للامباشى حسنين

و ينهض ويخرج من يمين الكادر وخلفه الامباشى حسنين


قطع Cut

 

 

الضابط : أبو سريع   مين انت
مين انت ياللى بتتكلم
اجمع القوى وسيب دول دلوقتى

 

 

صوت وضع السماعة

 
438 مشهد (52)
ليل / خارجي 
رصيف المخازن

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لأبو سريع وهو يجرى من يمين الكادر  والكاميرا Pan left وخلفه بعض الشيالين  ويقع ويمسكون به ويوقفوه عند عمود ويضربونه

 قطع Cut

     
439 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لجاد الله وهو يجرى من يمين الكادر إلى شمال الكادر و الكاميرا معه Pan left ويصبح خلفية Full rear للكاميرا ويضرب أبوسريع المثبت فى العمود مواجهةFull Front Face

قطع Cut
 
     
440 مشهد (53)
ليل / داخلى
كابينة التليفون

 لقطة متوسطة Medium Shot لقناوى داخل الكبينة بروفيل side angle للكاميرا فى شمال الكادر وفى اليمين من خلال الزجاج يسير الضابط ويدخل الامباشى حسنين الكادر من باب حجرة الضابط ويتحدث لمنصور ثم يخرج من يمين الكادر ويدخل الكادر منصور وزقزوق من باب الحجرة وخلفهم هنومه وتدفعهم خارج الكادر ثم تقف وتستند على كابينة التليفون وتصبح فى يمين الكادر وترى قناوى فتدق على زجاج الكابينة حتى يلاحظها ويلتفت لها


قطع Cut

 

 

 

الامباشى حسنين:سيبها يا سى منصور دلوقتى
هنومه: أوعى يالا يا اخويا يالا

 
 

 

 

 

 

صوت دق على الزجاج

 
441 لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot O S  لهنومه وهى خلفية  Full rear فى مقدمه الكادر يمين  ونرى قناوى داخل الكابينة مواجهه Full Front Face للكاميرا  وتتحدث له فيخرج من الكابينة

وتخرج هى من شمال الكادر وتتحول أللقطة إلى
لقطة متوسطه Medium Shot  وهو ينظر للكاميرا ويتقدم

 قطع Cut
 

هنومه: اطلع دوختني على الجردل من الصبح وديته فين
تعإلى هاتهولى يالا نركب قطر المناورة

 

   
442 مشهد (54)
ليل / خارجى 
رصيف القطارات

لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لهنومه وهى تدخل من يمين الكادر وتقف وتلتفت وتنادى على قناوى ثم تسير إلى العمق ويدخل قناوى خلفها من يمين الكادر ويسيروا على رصيف القطارات

 قطع Cut

 

 

 

هنومه : يالا بقى
 

 

   
443 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لناس متجمعين حول شى والكاميرا  High angle وناس تدخل من يمين الكادر وتنضم إلى  الناس الملتفة

 قطع Cut

أبو سريع : هنومه هاتروح
 

 

بروى أصوات متداخلة  
444 لقطة متوسطه Medium Shot لأبو سريع وهو يسيرمن شمال الكادر وسط الناس والبوليس ممسك به ويصرخ فيهم ويدخل له جاد الله من يمين الكادر فيقف فى وجه ثم يتحدث الضابط لهم ويحجز بينهم

 

 

 

قطع Cut 

أبوسريع: يا فندم مش وقته البت هاتتقتل
جاد الله: بلاش الحركات دى يا اخى يعنى قلبك عليها قوى
أبوسريع: يا ناس افهمونا بقى
الضابط: بس امباشى حسنين
الامباشى حسنين:أفندم
 

 

   
445 لقطة متوسطة قريبة Medium .Close لأبوسريع وهو ينظر إلى شمال الكادر وهو ينادى على عم مدبولى

قطع Cut
أبوسريع : عم مدبولى عم مدبولى
 
   
446 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS للناس المتجمعين وعم مدبولى يشق طريقة من بين الزحام ويتقدم من عمق الكادر إلى مقدمته ( الكاميرا High angle ) وتتحرك معه الكاميرا  Dolly back ثم يتوقف عند الضابط

ثم يتحرك أبو سريع والناس نحو العمق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قطع Cut

عم مدبولى : حضرة الضابط
الضابط: ايوه
عم مدبولى : الواد قناوى اتجنن عقله راح ضرب البت حلاوتهم بالسكينة
أبو سريع :  سمعتوا الكلام انا مش قلت لكم
الضابط: 
قناوى مين الواد بتاع الجرائد
الناس:
ايوة هو
الضابط: هو
عم مدبولى :ايوه مسكين عقله أتلحس اطلبولة مستشفى المجازيب ده مسكين خالص
زقزوق: دى قناوى خد البت هنومه وراح المناورة
أبو سريع : المناورة
عم مدبولى :
 يا رب سترك يا رب ألحقوه يا رجاله قبل ما يخلص عليها
زقزوق :قناوى هيقتل البت هنومه

 

   
447 لقطة كبيرة( Long Shot ( LS لأبو سريع وخلفه الناس يجرون باتجاه مقدمه الكادر شمال ويخرجون من شمال الكادر ثم يقف عم مدبولى من وسطهم ويصبح مواجهه Full Front Face للكاميرا فى مقدمه الكادر

 قطع Cut

     
448 لقطة متوسطه كبيرة Medium Long Shot لملاحظ المحطة وهو ممسك بفانوس يشاور به للقطار

قطع Cut
 
     

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات