| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 4 ) نهار / داخلى منزل علوان
 |  | 
              
                |  | 
                صوت أقدام 
                 | الأم 
                : آه ... إلهى تنشك فى دراعك ياعتمان ياإبن نوارة 
                ...ياضنايا ياإبنى كان عايز يموتك ,لكن معلش تعالى ..تعالى معايا 
                للمعدولة مراته والنبى لأسود عشيتها ..هه والنبى لأسود عيشتها . | لقطة متوسطة
                  M.S. لطفلا علوان والأم تداوى رأس جرح 
                  الولد , ثم تتحرك الكاميرا  مبتعدة عنهم 
                  Track out وتتحرك للتتابعهم ناحية اليسار على محورها 
                  الرأسى Pan left تجاه سُلم المنزل الذى 
                  يؤدى الى السطح . قطع Cut
 | 15- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 5 ) نهار / خارجى سطح المنزل
 |  | 
              
                |  |  |  | لقطة كبيرة 
                  L.S. من زاوية منخفضة
                   Low angle للأم والطفلان ينظرا 
                  لأسفل وتبتسم الأم قطع Cut
 | 16- | 
              
                | 
                دخول موسيقى ( 2)
 
  
                نهاية موسيقى( 2 )
 | 
                 صوت بط 
 
 
 | الفلاحة 
                : خمسة , ستة ,سبعة هه .دستور ياأهل النور خودى بقى ورجعيه 
                تلات مرات وقولى جلا . زوجة العمدة : جلا .
 | لقطة كبيرة من زاوية مرتفعة
                  L.S. High Angle  لفلاحة 
                  تجلس على الأرض أمام بخور وزوجة العمدة تمر من فوق البخور . ثم تشرب وتبصق الماء على الأرض .
 قطع Cut
 | 17- | 
              
                |  | فهيمة :
                ريَحى نفسك ياضنى قلبى . | لقطة كبيرة 
                   L.S.من زاوية منخفضة 
                   Low angle لزوجة علوان وطفلاها فوق السطح . قطع Cut
 | 18- | 
              
                |  |  | فهيمة : 
                لاسحر ينفع ولا شبشبة تشفع . زوجة العمدة : لمى لسانك يافهيمة .
 | لقطة كبيرة 
                  L.S.  من زاوية مرتفعة
                  L.S high angle لزوجة العمدة والفلاحة 
                  تقف من جلستها , وينظرا فى إتجاه الكاميرا . قطع Cut
 | 19- | 
              
                |  |  | فهيمة : 
                أنا اللى ألم نفسى برضه , قولى لجوزك هو اللى يلم نفسه , كان عمله 
                آيه ابنى خطف اللى قدامه ولاَ مد إيده فى جيبه . | لقطة كبيرةL.S. من زاوية منخفضة  Low angle  لفهيمة وطفليها . قطع Cut
 | 20- | 
              
                |  |  | نظيمة : 
                عيب ياأم حسن , ده برضه مهما كان العمدة . فهيمة : عمدة عليكى إنتى
 ياأختى وعلى 
                اللى زيك .
 حفيظة : عمدة عليكى وعلى اللى خلفوكى 
                , ياوليه يا بايظة ياعرة النسوان .
 فهيمة : هه . أنا عرة .. أنا عرة 
                ياحفيظة ياعرة العرة . ياأرض بايرة , يادار خاوية .قال على رأى 
                المثل الزرع أخضر وال ..... ( تضحك )
 حفيظة : 
                إخرسى يتقطع لسانك , طب والنبى لأخليه يطردكوا من البلد .
 | لقطة متوسطة 
                  M.S. من زاوية مرتفعة High angle 
                  من فوق كتف فهيمة وتظهر زوجة العمدة ونظيمة فى اتجاه الكاميرا . 
 
 
 
 
 
 ثم تتحرك فهيمة لتصبح بروفيل وتمسك بطنهاالحامل , وتلتفت مرة ثانية عكس 
                  الكاميرا .
 قطع Cut
 | 21- | 
              
                |  |  | فهيمة :
                والنبى ومن نبى النبى لأقعد على قلبك كده ياحفيظة لحد 
                ماتموتى مفروسة . | لقطة متوسطة
                  M.S. من زاوية منخفضة
                   Low Angle من فوق كتف حفيظة 
                  وتظهر فهيمة فى خلفية الكادر هو طفلاها . قطع Cut
 | 22- | 
              
                |  |  | حسن :
                وهاناخد الدوار . الطفلة : والزريبة .
 حسن : والفرسة الحمرا .
 طفلة : لأياحسن الفرسة الحمرا لحسين 
                .
 | لقطة متوسطة 
                  M.S. للطفلان بجوار 
                  امهما. 
 
 قطع Cut
 | 23- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 6 ) نهار / خارجى بجوار ترعة أرض زراعية
 |  | 
              
                |  | 
                صوت خطوات صوت حيوانات
 
 
                                 | عتمان :
                السلام عليكوا . الجميع : وعليكوا السلام ورحمة الله 
                وبركاته .
 | لقطة كبيرة
                  L.S. للعمدة عتمان والخفر والباشكاتب 
                  بجوار ترعة والناس تقف له وهو يمر بجوارهم . قطع Cut
 | 24- | 
              
                |  |  | لقطة كبيرة 
                  L.S. من زاوية مرتفعة High angle 
                  من وجهة نظر عتمان لفلاحة تجلس بجوار الترعة وتغسل الأطباق ,ثم 
                  تغطى ساقها وتنظر فى اتجاه الكاميرا . قطع Cut
 | 25- | 
              
                |  | عتمان :
                مش دى البت فاطمة مرات الواد أبو العلا . خفير : 
                أيوه .
 عتمان : بت يافاطمة .
 | لقطة متوسطة
                  M.S.لعتمان ومن معه ينظروا لفاطمة . 
 قطع Cut
 | 26- | 
              
                |  | عتمان : 
                بت يافاطمة . فاطمة : ها .
 عتمان : الإ حماتك عيانة بصحيح ولاً 
                حجة وحجيجة .
 فاطمة : أى والنبى ياحضرة العمدة , 
                مابقتش بتشوف .
 عتمان : بت يانزهة قولى لأمك المُحضر 
                جاى النهارده . قبل ماتروحى فوتى عاالدوار تملى الإزيار , وتبخرى 
                القلل , تربى تحت البهايم بدل حماتك .
 فاطمة : طب مش لما أقول لجوزى الأول 
                .
 عتمان : جوزك آيه يابت اللى هاأستنى أمره ده .إنجرى . إنجرى 
                عالدوار يابت . إنجرى
 | لقطة كبيرة
                  L.S. لفاطمة تنهض وتغطى رأسها 
                  وتتابعها الكاميرا ناحية يسار الكادر Pan 
                  left حتى تصبح يمين كادر والعمدة 
                  على الحمار يسار كادر والخفير فى المنتصف . 
 
 
 
 
 يخرج عتمان من الكادر وتقف 
                  فاطمة يمين كادر حزينة .
 قطع Cut
 | 27- |