| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 7 ) نهار / خارجى أمام دكان العطار
 |  | 
              
                |  | 
                صوت خطوات صوت جو المكان
 
                 
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  |  | لقطة كبيرة
                  
                  L.S 
                  يظهر دكان عطار والناس تمر من أمامه ويتحرك رجل ناحية يسار 
                  الكادر وتتحرك الكاميرا معه 
                  Pan left قطع Cut
 | 28- | 
              
                |  | عتمان : 
                ياواد ياعوض . العطار 
                : الشاى ياهنيه .
 عوضين : أيوه ياعمدة .
 عتمان : إ نت عارف أبوك مات مديون 
                بكام ياوله !
 
                عوضين : وأنا إيش عرفنى ياعمدة .عتمان : قولَه ياإسطفانوس أفندى .
 إسطفانوس : 117 جنيه و67 قرش ومليمين 
                .
 عوضين : بتاع آيه ده كله !
 إسطفانوس : كله هنا ... مافيش مليم 
                من غير بصمة صباعه .
 عتمان : معاك تدفع .
 عوضين : منين ياعمدة .
 عتمان : بيع ال17قراط اللى سابهُملك 
                أبوك مديونين.
 إسطفانوس : مايكملوش ياعمدة .
 عتمان : معلش ياإسطفنوس أفندى أنا 
                مسامح فى الباقى لوجه الله .
 الخفير وإسطفانوس : ياسلام 
                عالإنسانية ياسلام عاالحنية .
 عوضين : أنعم وأكرم بالإنسانية .
 | لقطة كبيرة 
                  L.S. لعتمان ينزل من فوق الحمار ويأخذه الرجل ناحية يمين 
                  الكادر وتتحرك الكاميرا أفقياً  
                  Pan left حتى يصلا الى الدكان .ثم يخرج العطار من يسار 
                  الكادر ويجلس العمدة وبجانبه الباشكاتب يمين الكادر يصبح حجم 
                  اللقطة متوسط M.S. 
 
 
 
 
 
 
             قطع
                  Cut | 29- | 
              
                | 
                دخول موسيقى ( 3)
 
 
 
 
 
 نهاية موسيقى 
                (3 )
 
 |  | عتمان :
                تبارك الخلاق . بقى الحلاوة دى كلها يتحضن بيها واد جربوع 
                زى أبو العلا ! العطار : دى بت ولاَدة جابت إتنين فى 
                بطن .
 عتمان : عجيبة يادنيا اللى مامعهوش 
                قرش يجيله كل سنه كرش وأنا ..
 
                العطار :
                أخر ماوصل إليه العلم . 15 صنف عطارة يولدوا البغلة 
                عتمان : 
                يامكتر وصفاتك , ولافايدة ولاعايدة .
 العطار : آيه اللى بتقوله ده , دا 
                أنا قارى ومطلع .
 عتمان : أمال بتخيب معايا ليه العطار 
                : لو خيبت المرة دى غير الحجرة ,مثنى وثلاث ورباع .بالك إنت 
                لو إتجوزت النهارده . من ليلة الدخلة عد تسع شهور باليوم والساعة .
 | لقطة كبيرة
                  L.S. لفاطمة تمشى وتتابعها الكاميرا
                  Pan right ويظهر عتمان فى حجم لقطة 
                  متوسطة قريبة M.Close up وفاطمة فى خلفية الكادر وتتحرك الكاميرا ناحية 
                  اليمين ليدخل العطار ويصبح التكوين لقطة متوسطة قريبة للإثنين
                  M.Close up 2 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 قطع Cut
 | 30- | 
              
                | 
                بداية موسيقى (4 )
  نهاية موسيقى (4 )
 |  | العطار : 
                ده مش موصوف لك .ده للست حفيظة . إنت من الليلة تتوكل على الله 
                وتدبح دكر بط . عتمان : إنت إتجننت !
 العطار : لابد منه . تسلق كبدته 
                وتدهنها بدولْه , وتوكلها لمراتك .. تقولك مره , تقولك خضه لازم 
                تاكلها . إن كان هايبان . مكانش يبقى فضَ منها الرجا . روح إتجوز .
 | لقطة قريبة
                  Close up ليد العمدة وهى 
                  تفتح العلبة ويأخذ بأصبعه منها وترتفع الكاميرا لأعلى 
                  رأسياً  Tilt up لتتابعه وهو يضع 
                  أصبعه فى فمع ويصبح فى حجم لقطة متوسطة قريبة  M.Close 
                  up هو العطار . 
 
 
 قطع Cut
 | 31- | 
              
                |  |  |  |  |  |