welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   

استمرار موسيقى
( 47 )

لقطة متوسطة M .S.  من زاوية مرتفعة High Angle  لفلاح شاب ينظر أعلى يمين كادر
قطع Cut
465
الريس : يا ريس عرفة لقطة متوسطة كبيرة M .L. S.  للريس ينظر يسار كادر . ثم يلتفت عكس اتجاه الكاميرا ويجرى ناحية صف النساء اللاتى يقفن صفاً فى خلفية الكادر .
قطع Cut
466
الريس : يا ريس عرفة الأنفار مش عايزه تشتغل . ما تيجى تشوف لك صرفة معاهم . لقطة متوسطة M.S.  لرئيس العمال يدخل من يسار الكادر وتتابعه الكاميرا وهو يتحرك يمين كادر ويصل أمام عرفة وخلفه النساء . ثم يأخذ عرفة العصا منه ويكسرها ويخرج من شمال الكادر ويتبعه الفلاحات والفلاحين  ويجرى رئيس العمال نحو عمق الكادر.
قطع Cut
467
مشهد ( 102 )
نهار / خارجى منزل الناظر
الناظر : آيه رأيك يا عرفة دلوقتى .
عرفة : تروح بلدها تتدفن هناك
الناظر : بسَ ها تروح إزاى ؟
عرفة : باللورى بتاع التفتيش اللى بيجيب الزوادة من بلدنا
محمد : فكرة وأنا أسوق اللورى وأروح أوديها .
الناظر : بسَ لو إتقفشت فى السكة ها يبقى فيها سين وجيم وكشف طبى ونيابة والبلاوى دى كلها ها تطربق فوق دمغاتنا .
مسيح : طب ما يسفرها الأسطى محمد بالليل .
الناظر : مافيش تصريف غير كده . جهز اللورى وإستعد للسفر المغرب .
محمد : حاضر
لقطة متوسطة M .S.  للناظر وهو يتحرك من شمال الكادر باتجاة اليمين و معه الكاميرا Pan Right فيظهر الاسطى محمد وعرفة  كل من عرفة والناظرفى مقدمة الكادر  ويظل محمد فى الخلفية
 .  ثم يتحرك الناظر ويتجة ناحية عمق الكادر بجانب الاسطى محمد
 , ثم يتحرك يسار كادر وتتابعه الكاميرا Pan Left ويخرج محمد وعرفة من الكادر يتوقف بجوار مسيح أفندى
 

 ثم يتحرك يمين كادر وتتابعه الكاميرا ناحية اليمين Pan Right  فيصل عند  عرفة ومحمد  ويكون هو فى مقدمة شمال الكادر ويلتفت لمحمد
قطع Cut

468
مشهد ( 103 )
غروب / خارجى السكة الزراعية
لقطة كبيرة L .S.  للورى وحوله الناظر ومحمد وعرفة . يغلقوا باب اللورى والجميع يظهرون سلويت
قطع Cut
469

صوت محرك السيارة

الناظر : اتوَكل على الله . وخللى بالك . لقطة متوسطة M .S  للناظر بروفيل يمين كادر وبجواره عرفة من زاوية منخفضة  Low Angle  ثم يخرج عرفة من شمال الكادر
قطع Cut
470
صوت الراوى :" وعادت عزيزة لقريتها .. لقطة كبيرةL .S.  لأهل القرية وعمال الترحيلة من زاوية منخفضة Low Angle
قطع Cut
471
الراوى : " .. جثة هامدة , ولكن الناس ظلوا يتسألون ..
 
لقطة كبيرة L .S  لفلاحين القرية من زاوية منخفضةLow Angle  وهم ينظرون يمين كادر
قطع Cut
472
الراوى : " .. أهى خاطئة غسلت بالموت خطيئتها أم شهيدة , دفعتها للخطيئة خطيئة أكبر منها .. لقطة كبيرة L .S.  من زاوية منخفضة Low Angle  للفلاحين واقفين فوق تبة ينظرون يسار كادر على شكل نصف دائرة والجميع سلويت .
مزج Dissolve
473
مشهد ( 104 )
نهار / خارجى الأرض الزراعية

إيقاع طبول مع استمرار موسيقى
( 47 )

 

 

 

 

 

 

اختفاء تدريجى للموسيقى

الراوى : " وطىَ يا ولا . وطىً يا بت . لقطة كبيرة L .S.  للأرض الزراعية من زاوية منخفضة Low Angle  وصفوف عمال  وعاملات الترحيلة وهم يعملون فى الأرض منحنين وعرفة وراءهم بالعصا

قطع Cut

474
الراوى : " وعاد كل شىْ سيرته الأولى , وعاد الترحيلة يكدحون تحت وقع السياط . لقطة كبيرة L .S.  للفلاحات وهن يسرن ويعبرن الجسر على الترعة وتتحرك الكاميرا لليمين لتستعرضهن
مزج Dissolve
475
الراوى : " وعندما تحرر الترحيلة من رق السياط , كانت الشجرة التى شهدت مأساة عزيزة , قد أصبحت مزاراً يزوره النساء الباحثات عن الولد فى الحلال لا فى الحرام . " لقطة كبيرة L .S  للفلاحين وهم يسيرون على هيئة صف وتتحرك الكاميرا يمينا Pan Right  على محورها  ثم تتحرك الكاميراTilt up ً حتى تظهر الشجرة فى خلفية الكادر ويدور حولها مجموعة من النساء ويجلسن على جزع الشجرة
اختفاء تدريجى Fade - out
476
كلمة النـهاية
على خلفية سوداء
477

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات