| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 8 ) ليل / داخلى منزل أبو العلا
 |  | 
              
                |  |  | حسان : فز قوم كلمنى ... 
                أنا جاى لك رسمى . الليلة ماتباتش فى دارك تبات فى المركز . أبو العلا : ليه ؟
 حسان : حكم العمدة  .
 فاطمة : العمدة !
 حسان : الراجل مفروس منك ومحكم رأيه إنك ماتباتش فى حضن ولادك .
 أبو العلا: يعنى ماحبكتش غير الليلة دى!
 | لقطة أمريكية 
                  American S.من زاوية 
                  منخفضةLow angle 
                  لحسان الخفير , ثم تتسع عدسة 
                  الكاميرا Zoom out 
                  حتى يظهر كل من فاطمة وأبو العلا والأطفال حول الطعام . 
 
 
 قطع Cut
 | 45- | 
              
                |  |  | حسان : 
                الليلة دى بالذات . فاطمة : مش لما تشرب الشاى فى الأول . ماتقعد تجابر الذاد . وانا 
                عاملة فته حلوة بمرقة الزفر . هاالبت ماانت لسه ياعينى على لحم 
                بطنك .
 
 
 حسان : أىَ والله يافاطمة .
 فاطمة : تعال إتعشى معانا تعالى .. تعالى أهلاً وسهلاً إتفضل .
 أبو العلا : خد مصمص دى .
 فاطمة : كل ياحبيبى كل .
 
 | لقطة متوسطة
                  M.S.  لحسان , ثم تدخل 
                  فاطمة من يسار الكادر .ثم تتحرك الكاميرا ناحية اليسار لتتابع 
                  حسان وفاطمة Pan left  . 
 
   
                  
                  
 ثم تنزل الكاميرا Tilt down وهما يجلسا حول الطعام 
                  ويصبح حسان يمين كادر وأبو العلا بروفيل , وفاطمة فى الوسط ويسار 
                  الكادر الطفلان .
 قطع Cut
 | 46- | 
              
                |  |  | أبو العلا 
                : ياسلام يابت على حتة الوزة دى .. إفتحى حنكك . 
                فاطمة : 
                كلها انت بالهنا والشفا .أبو العلا : كليها انتى .
 فاطمة : والنبى لاانت واكلها .
 أبو العلا : أنا واكل .
 فاطمة : أنا كلت ياما .
 حسان : عنكوا إنتوا الآتنين .. خد مصمص دى .
 | لقطة متوسطة قريبةM.Close .up لأبو 
                  العلا . ثم تتحرك الكاميرا Zoom out 
                  حتى حجم لقطة متوسطة لكل من حسان الذى يصبح فى منتصف الكادر 
                  وفاطمة يسار كادر وأبو العلا يمين .ثم يمد يده لفاطمة بقطعة لحم 
                  . 
                  
 قطع Cut
 | 47- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 9 ) ليل / داخلى غرفة نوم عتمان
 |  | 
              
                |  |  | حفيظة : يافاكك يافكوك فك السبع 
                وحل عقدته . دستور ... دستور ياسبعاوى .. دستور ياسبعاوى .. يافاكك 
                يافكوك ,فك السبع , وحل عقدته . دستور ياسبعاوى . دستور . | لقطة كبيرة لحفيظة
                  L.S.  تبخر حجرة النوم ثم تتحرك 
                  ناحية اليمين Pan right 
 
 قطع Cut
 | 48- | 
              
                |  |  | عتمان : 
                الوز كبس على نفسى | لقطة متوسطةM.S. لعتمان من زاوية 
                  مرتفعة .  High angle قطع Cut
 | 49- | 
              
                |  |  |  | لقطة أمريكية
                  American.S. لحفيظة تحمل وعاء الغسيل 
                  والإبريق . قطع Cut
 | 50- | 
              
                |  |  |  | لقطة متوسطةM.S. لعتمان ينظر 
                  يسار كادر . قطع Cut
 | 51- | 
              
                | 
                بداية  
                موسيقى (7 )
 
  
                نهاية 
                موسيقى ( 7 )
           
 
 
 
 |  | عتمان : 
                تعالى ياروحى . تعالى 
                ياحلوة . | لقطة أمريكية
                  American.S. لفاطمة وتتابعها الكاميرا وهى 
                  تتحرك ناحية اليمين Pan right , ثم 
                  تنزل لأسفل Tilt down وهى تقترب من 
                  عتمان ويحضنها . قطع Cut
 | 52- | 
              
                | 
 
 
 
 صوت دق على الباب
 | عتمان : 
                آعوذ بالله .
 حفيظة : مش تقوم تريح بدنك .
 عتمان : أنا مرتاح هنا .
 حفيظة: هنا ياعيب الشوم . ماتقوم ياراجل .
 
                عتمان : الوز حمى .حفيظة : طب ماتصحصح كده . لأجل مايتهضم .
 عتمان : راكز على قلبى .
 
 
 
 
 حسان : تمام ياأفندم .
 عتمان : حصل ؟
 حسان : وصلته بإيدى لحد المكنة .
 عتمان : إعمل عليه دورية كل نص ساعة . عايز يمهيص على حسابى .
 حفيظة : قوم تعالى .. تعالى قوم .
 | لقطة متوسطة 
                  M.S. لعتمان وحفيظة 
                  يسار كادر تقبله ثم تنظر له والإثنان 
                  بروفيل , تتحرك الكاميرا للخارج مبتعدة 
                  عنهما . 
 
         ثم تقوم حفيظة لتفتح 
                  الباب ليظهرحسان فى أقصى يسار الكادر .
  
 
 
 قطع Cut
 | 53- |