welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 21 )
نهار / دخلى صالة منزل الباشا
صوت الخطوات نزيه باشا : أهلاً  وسهلاً محمد أفندى ظهور تدريجىFade -in  
لقطة كبيرة L. S.  للباشا وفى مقدمة الكادر مائدة البلياردو وخلفها يقف نزيه باشا يلعب وفى خلفية الكادر على السلم الداخلى نرى الخادم وخلفه محمد . ينزلا درجات السلم المؤدى الى الصالة ويتوقف الباشا عن اللعب
قطع  Cut
112
نزيه : مبروك . أنا بعد الضهر لما إطلعت عالجرايد إنبسطت قوى .
محمد : متشكر ياسعادة الباشا
نزيه : تملى كان رأيى فيك أنك مثل من أمثلة الشبان القلائل .. تعال إسحب الأستيكة .. تعال نلين إيدينا .
لقطة متوسطةM. S.  لمحمد يسار كادر ونزيه باشا ويتصافحا . ثم يربت على كتف محمد
قطع Cut
113
صوت خطوات محمد محمد : هو عدلى مش هنا ؟
نزيه : فوق .
لقطة متوسطة كبيرة M. L .S  لمحمد وعصيان البلياردو فى مقدمة الكادر ويسحب محمد إحدى العصيان ثم يتحرك ناحية العمق . وتتابعه الكاميرا ترافيلنج دائرى Traveling  ليصبح محمد والباشا خلف مائدة البلياردو التى تكون فى مقدمة الكادر ويعيد الباشا وضع الكرات
قطع Cut
114
محمد : كان بدى ياسعادة الباشا أتكلم معاك شوية بخصوص عدلى إذا سمحت
 
لقطة أمريكيةAmerican Shot لمحمد وهو يعتدل ويقف . ثم ينظر يسار كادر وهو فى منتصف الكادر وفى المقدمة مائدة البلياردو
قطع Cut
115
صوت ضرب الكرة نزيه :  خصوصا بعد الفضيحة بتاعة الرقاصة .
محمد : لكن ياسعادة الباشا دى مسألة قديمة وإنتهت .. النهاردة عدلى قطع كل علاقته بيها .
لقطة أمريكيةAmerican Shot لنزيه باشا فى منتصف الكادر ويتوقف عن اللعب وينظر يميناً . ثم يلعب الكرة ويتحرك يميناً وتتابعه الكاميرا Pan Right . ثم يدخل محمد الكادر ويصبح فى حجم لقطة متوسطة كبيرة M. L. S. . وينحنى نزيه ويلعب الكرة ثم يدور من خلف محمد ناحية اليمين
قطع Cut
116
محمد : أنا عندى مشروع ياسعادة الباشا , ممكن ينقذ عدلى من الوسط المتحاوط بيه
نزيه : مشروع آيه إحكيلى .
محمد : بسَ تؤمر سعادتك وتنده لعدلى ويانا
نزيه: إتفضل .
 
لقطة متوسطةM. S.  لمحمد يسار كادر ويخل نزيه من خلفه ويصبح يمين كادر وينحنى ليضرب الكرة . ثم ينزل العصا  ويضرب الجرس  الساقط فوق المائدة الكادر ويتحرك محمد ناحية عمق الكادر
قطع Cut
117
نزيه : إنده لى عدلى .... أقعد لقطة كبيرةL. S.  لمحمد والباشا يتحركا يمين كادر ومعهم الكاميرا وتتحرك الكاميرا لليمين حتى يصلا الى الصالون وترتفع الكاميرا قليلاً Tilt up , ويظهر الخادم على السلم الداخلى ويشير له نزيه باشا ثم يجلسا . محمد يسار كادر ونزيه يمين كادر
قطع Cut
118
محمد : أنا دلوقتى بعد ماإنتهيت من الدراسة , فكرت فى الطريق اللى أسلكه فى الحياة
نزيه : طبيعى
لقطة متوسطة M. S.  لمحمد من وجهة نظر الباشا  وهو جالس  فى مواجهة الكاميرا
قطع Cut
119
نزيه : فكرة وجيهة جداً .... لكن عدلى آيه علاقته بالموضوع ده ؟ لقطة متوسطةM. S.  لنزيه من وجهة نظر محمد
قطع Cut
120
محمد : نفتح المكتب سوا , أنا بمجهودى وهو برأسماله .. ومسيره مع الزمن يتمرن على إحتمال المسئولية , ويصرف نظر خالص عن المشى اللى سعادتك بتشكى منه .
نزيه : أنا ماعنديش مانع وإذا كان على مسألة الفلوس أنا مستعد .
لقطة كبيرة L. S.  لنزيه يمين كادر وظهره للكاميرا وفى العمق محمد .
قطع Cut
121
عدلى : أهلاً وسهلاً محمد . انت فين ياخى . مبروك ماتآخدنيش أنا كنت عايز أزورك مخصوص وأهنيك .
محمد : ميرسى ياعدلى
نزيه : دلوقت همه كلمتين بإختصار ....
لقطة كبيرةL. S.  لعدلى يأتى من عمق الكادر ويتحرك يميناً ليصل الى الصالون حيث يجلس محمد والباشا . يقف محمد ليصافح عدلى . ثم يتحرك ناحية الأريكة ويجلس فى منتصف الكادر
قطع Cut
122
نزيه : محمد عنده فكرة مشروع تأسيس مكتب تجارى , وبلغ من إخلاصه أنه عايز يشاركك أنت وياه . آيه اللى تشوفه كده بكل صراحة ؟ لقطة متوسطةM. S.  للباشا فى مواجهة الكاميرا وينظر يسار كادر
قطع Cut
123
عدلى : ماهو يابابا.... مكتب تجارى وأنا ... لقطة متوسطة قريبةM. Close up لعدلى ينظر يمين كادر
قطع  Cut
 
124
نزيه : وياك محمد أفندى وحتتعاونوا سوا . انت عايز تجيلك فرصة لحد عندك أحسن من كده . ولا ناوى برضه تفضل فى مشيك الفالصو ده وتخلينى غضبان عليك .
عدلى : بالعكس يابابا . أنا بسَ بأتناقش فى الموضوع .
لقطة متوسطة كبيرة M. L. S للباشا يمين كادر عدلى فى عمق الكادر ومحمد فى يسار الكادر وظهره للكاميرا
قطع Cut
125
محمد : ثم ياعدلى كمان أنت نبيه ولا فيش شىء ينقصك علشان تكون مركزك وأنت من نفسك بعد الخطوات الأولى حيلذلك السير فى العمل . لقطة متوسطة M. S.  لمحمد فى مواجهة الكاميرا ينظر يمين كادر
قطع Cut
126
عدلى : أنا مابأقولش حاجة .أنا بالعكس مستحسن الفكرة خالص .. أنت فاكر يامحمد إنى مبسوط من قعدتى دى . ولا من الفكرة اللى بابا واخدها عنى لقطة متوسطة M. S.  لعدلى ينظر يسار كادر ثم ينظر لأسفل
قطع Cut
127
نزيه : أنا أكون سعيد لما تبرهن لى على أن رأيى فيك ماكانش فى محله . ومن جهة الفلوس , أنا مستع أدفع لك اللى أنت عايزه قبل ماأسافر أوروبا . لقطة متوسطة M. S.  للباشا ينظر يسار كادر
قطع Cut
128
نزيه : وأتعشم نهار ماأرجع التقيك أترجلت ياعدلى وتركت أمور اللعب بقى .
عدلى : خلاص يابابا إطمئن للنتيجة .
لقطة متوسطة كبيرةM .L. S للثلاثة كما فى لقطة 125
قطع Cut
129
محمد : أنا برضه كنت دايماً معتقد إن اليوم ده هاييجى ..
عدلى : طيب بقى يامحمد حتقابلنى إمتى علشان نحضر الشغل ؟
محمد : شوف تحب إمتى !
عدلى : بكرة !
محمد : وهو كذلك .
نزيه : عظيم . عظيم
لقطة متوسطة كبيرة M. L. S.  للثلاثة الباشا يمين كادر وظهره للكاميرا وعدلى فى منتصف الكادر ومحمد فى مواجهة الكاميرا يسار كادر . ثم يقفون جميعاً
قطع Cut
130
دخول موسيقى
( 8 )
محمد : إن شاء الله ياسعادة الباشا , ترجع من أوروبا كده فى صحة كويسة
نزيه : وأنتم أشوفكم بدأتم فى العمل .
محمد : بإذن الله .
أوروفوار ياعدلى , هانتقابل فين بقى ؟
عدلى : هاأفوت عليك الصبح
لقطة كبيرةL. S.  للثلاثة واقفون نزيه يمين كادر يصافح محمد الواقف يسار كادر  . وعدلى فى المنتصف . ثم يتحركا يسار كادر وتتابعهما الكاميرا يسارا Pan Left ًويصعدا السلم فى خلفية الكادر وتصبح الكاميرا من زاوية منخفضة Low Angle. ثم يخرج محمد من عمق الكادر وينزل عدلى السلم وتابعه الكاميرا يساراً  Pan Left
اختفاء تدريجى Fade- Out
131

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات