welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 22)
ليل داخلى غرفة محمد

صوت الالة الكاتبة

الأم : يعنى يامحمد ماكانتش الوظيفة أحسن لك من الهم ده كله .

 
لقطة متوسطة قريبة M. Close up لدوسيهات . ثم تتحرك الكاميرا Traveling لتصبح لقطة كبيرة L. S  لغرفة محمد الجالس على مائدة فى وسط الغرفة وأمامه آلة كاتبة وبعض الأوراق المتناثرة . ويكتب محمد على الالة الكاتبة ويفتح باب الغرفة يسار كادر وتدخل الأم وهى تحمل صنية القهوة وتضعها على المائدة .
قطع Cut
132
محمد : خلاص هانت يانينة . أنا إنتهيت تقريباً . لقطة متوسطة قريبة M. Close up لمحمد
قطع Cut
133
الأم : بص لروحك فى المراية , عمال تخس ولا أنت دارى . دا إحنا فى رمضان يابنى , وبقى لك كام جمعة دلوقت وأنت عاالحال ده . لقطة متوسطة M. S.  للأم
قطع Cut
134
لقطة كبيرة L. S.  لمحمد فى مواجهة الكاميرا ويقف فى مواجهة الكاميرا . ثم يقف ويخرج من اليمين ممسكاً بالورق
قطع Cut
135
محمد : كلها كام يوم ونفتح المكتب . ولا يكون عندك أى فكر .. أنا رايح دلوقت أتكلم فى التليفون مع شريكى عدلى وأخد منه ميعاد أعرض عليه الترتيبات كلها . ونمضى الإتفاق سوا. .. تعرفى يانينة !
الأم : آيه يابنى !
محمد : أنتى قمر ( ضحك )
ا
لأم : يوه .. يامحمد أنت راخر
لقطة متوسطة كبيرة M. L. S.  لمحمد ظهره للكاميرا وهو يرتدى الجاكيت ويتحرك يساراً وتتابعه الكاميرا Pan Left  وهو يخرج من الباب وتصبح الأم بمفردها فى الكادر
مسح Wipe
136
مشهد ( 23 )
ليل / داخلى مكتب المخبز

صوت غناء الأطفال أغانى رمضان

محمد : سلاموا عليكوا .
ا
لأثنين : وعليكوا السلام
عاشور : إزاى حال الشغل ياسى محمد ؟
محمد : عال الحمد لله .... آلو .. عدلى بيه موجود! ...قوله محمد حنفى.
لقطة كبيرة L. S.  لشحاتة كاتب المخبز خلف المكتب وأمام المكتب عاشور جالس يسار كادر . ويدخل محمد من يمين الكادر ويمسك التليفون
قطع Cut
137
مشهد ( 24 )
ليل / داخلى البار
البار مان: دقيقة واحدة من فضلك لقطة كبيرة L. S.  للبارمان يتحرك لليسار وتتابعه الكاميرا Pan Left  ويفتح باب مكتوب عليه مخصوص
قطع Cut
138
مشهد ( 25 )
ليل / داخلى المخبز
عاشور : ماتجيب بقى نشفت ريقى .. أنت خواف كده ليه
شحاتة : مهو يامعلم ست فاطمة بتدقق ويايا قوى  فى الحساب
عاشور : هى من ريال يامغفل ! زوغه فى وسط التناتيش . هى بتدقق فى الحساب وأمها بتقولك ماتدنيش .. امال أصرف أنا منين بقى ؟
لقطة كبيرةL. S.  كما فى لقطة 137
قطع Cut
139
مشهد ( 26 )
ليل / داخلى البار
عدلى : آلو أنا متأسف يامحمد إنى غبت عليك . لقطة متوسطة قريبةM. Close up مع حركة الكاميرا تتابع Pan Right يمين مع عدلى حتى يصل الى التليفون ويرفع السماعة
قطع Cut
140
مشهد ( 27 )
ليل / داخلى  المخبز
محمد : أنا خلاص ياعدلى جهزتلك كل شىء على الآخر . حنتفابل إمتى علشان تطلع على البيانات . ونبتدى بقى الشغل يابطل ؟ لقطة متوسطة قريبةM. Close up لمحمد وهو يتحدث فى مواجهة الكاميرا
قطع Cut
141
مشهد ( 28 )
ليل / داخلى البار
عدلى : شغل! آه طيب يامحمد . بكرة الصبح تفوت على فى البيت . أيوة طيب ياأخى طيب أورفوار . لقطة متوسطة قريبة M. Close up لعدلىينظر يمين كادر ويتحدث فى التليفون
قطع Cut
142
مشهد ( 29 )
ليل / داخلى المخبز
عاشور : لا والله ماتجيش ياسى محمد .
محمد : متشكر سلام عليكوا
عاشور : ماتفوت بقى . أنا ريقى نشف وإحنا فى رمضان ياأخى وده شهر كريم .
لقطة كبيرة L. S.  لمحمد يمد يده فى جيبه ليدفع ثمن المكالمة  ثم يخرج من يمين الكادر
مسح Wipe
143

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات