welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 34 )
نهار / خارجى الحارة
استمرار موسيقى
( 11 )
جو المكان لقطة كبيرة L. S.  لمحمد يخرج من الباب ويتحرك يمين كادر وتتابعه الكاميرا يميناًPan Right  حتى يصل الى الصالون
قطع  Cut
172
مشهد ( 35 )
نهار / داخلى الصالون
محمد : سلامو عليكوا .
المحضر : أهلاً سى محمد إمضى لنا هنا ... شد حيلك ياأسطى حنفى .. سلام عليكم .
محمد : سلام ورحمة الله وبركاته ... ولا يكون عندك فكر . أدينى دلوقت رايح أقابل عدلى وأمضى وياه الإتفاق وأرجع لك ومعايا أخبار تسرك .
حنفى : إلهى ينجح مساعيك ياأبنى .
لقطة أمريكيةAmerican Shot لحنفى والمحضر وشيخ الحارة ويدخل محمد من عمق الكادر ويقف بينهم ثم يلتفت المحضر  ناحية اليمين , يخرج من عمق الكادر , ويقف محمد ممسكاً بذراع أبيه ناحية الكاميرا ويخرج من يسار الكادر
قطع Cut
173
مشهد ( 36 )
نهار / خارجى الحارة
نهاية موسيقى
(11 )
العتر : واخد لى بالك يامعلم عاشور , أهم حجزوا على دكان الأسطى حنفى ... أهى صلاة النبى نفعته قوى الشهادة بتاعت إبنه . لقطة متوسطةM. S.  لمحمد يخرج من الصالون ويتحرك يسار كادر وتتابعه الكاميرا شمالاً Pan Left ويظهر فى عمق الكادر العتر وعاشور
مسح wipe
174
مشهد ( 37 )
نهار / داخلى صالون منزل الباشا
صوت الحفلة لقطة قريبةClose up  لجهاز الراديو , ثم تتحرك الكاميرا للخارج Track out  ليظهر  أصدقاء عدلى فى المنزل فى حفلة ويظهر بعضهم وهم يرقصون والبعض الآخر يقف بجوار السلم أو فوقه . ونرى إحدى الفتيات ترقص فوق مائدة البلياردو وتتابع الكاميرا فتاة وشاب يتحركا لليمين حتى يصلا الى عدلى ومعه مجوعة من الأصدقاء
قطع Cut
175
شاب : إسمعوا ياجماعة بوليت عندها فكرة هايلة
الجميع : آيه هى !
بوليت : الجمعة الجاية نروح نصطاد , آيه رأيكم ؟
شاب : أوكيه
شاب ثانى : فكرة مدهشة
ثالث : تستاهلى بوسة على كده .
رأفت : آيه رأيك ياعدلى ؟
عدلى : حاجة لطيفة خالص
شوكت بقى لنا زمان ماهيصناش .
 
لقطة متوسطة كبيرةM. L. S.  للشاب والفتاة يصافحا عدلى والأصدقاء
قطع Cut
176
عدلى : بس مش ضامن  آجى معاكم
جينا : ليه ياشيرى ؟
شوكت : طلع لنا حجج بقى ياسى عدلى .
عدلى : أصل بابا ممكن يرجع من أوروبا الجمعة الجاية , ومايصحش مايلاقينيش
 
لقطة متوسطة قريبةM .Close up  لعدلى يسار كادر وبجواره شوكت فى مواجهة الكاميرا
قطع Cut
177
رافت : هو جاى إمتى ؟
عدلى : مش عارف بالظبط
شوكت : طيب يأخى مادام مش عارف حتفضل ليه
رأفت : مادام ماكتبش لك يمكن مايجيش
عدلى : آوه ياحفيظ , جينا بقى للدوشة الفارغة
جابى : آيه مالك ياعدلى ؟
رأفت : متضايق من حاجة ؟
عدلى : من سى محمد ده راخر .
شوكت : محمد مين ؟
عدلى : جدع ياسيدى كنت مدى له ميعاد وناسيه خالص , جاى لى يقلب دماغى فى الشغل والعكننة , أنا فاضى للكلام الفارغ ده ؟
شوكت : ياأخى وزعه .
رأفت : روح قول له البيه مش موجود .. قول له نايم .
عدلى : ماهى تبقى باردة .. حيفهمها دلوقت
شوكت : هو جنس فورمته آيه ؟
عدلى : ماهو عارفه عزت

عزت : مين ؟؟
عدلى : محمد حنفى
عزت : بتاع التجارة!.. طب دا لقطة
. هاته هاته نضحك عليه شوية
عدلى : لا ياعزت .. أرجوك بلاش بهدلة وياه 
عزت : بشرفى ياأخى بهزر , بالكم عبارة  عن آيه !
لقطة متوسطة كبيرة M .L.  للمجموعة وبينهم عدلى فى مواجهة الكاميرا ويدخل الخادم ويهمس لعدلى , ثم يتقدم عدلى ناحية الكاميرا
تتحرك الكاميرا يميناً لعزت الذى يتحرك ناحية الخادم , ثم يخرج الخادم من الكادر
قطع Cut
178
صوت غلق الباب عزت : شرش جزر لابس طربوش وبدلة .
عدلى : مايصحش يتهزأ هنا فى بيتى  .
شوكت : ماتخافش ..حنكون كلنا جد جداً . إقفل الراديو , وبطلوا رقص وأنت أدخل  
لقطة متوسطة كبيرةM. L. S.  من زاوية مرتفعةHigh Angle  وعزت يمين كادر وعدلى ينظر ناحيته , ثم تتحرك الكاميراPan Left  معهم وهم يدخلون غرفة ويغلقون الباب
قطع Cut
179
عدلى : آهلاً محمد
محمد : نهاركم سعيد ياجماعة
ا
لجميع : نهارك سعيد بونجور ياأفندم
محمد : أظن ياعدلى انا جيت فى وقت غير مناسب , كان أحسن يأخى تواعدنى فى ساعة تانية .
عدلى : لا أقعد يامحمد أقعد
لقطةكبيرة L. S.  للسلم ويدخل عدلى حاملاً حقيبته من زاوية مرتفعة high Angle  ويستقبله عدلى ويتحركا يمين كادر أسفل السلم وتتحرك الكاميرا للخارج Track out  ويتقدم أصدقاء عدلى ويصافحونه
قطع Cut
180
رأفت : آيه ياعدلى .. أوعى يكون البيه متضايق من وجودنا
 
لقطة متوسطةM . S.  من زاوية منخفضة Low Angle  لأثنين من أصدقاء عدلى يعتدلا ويجلسا فوق الدرابزين وينظرا لأسفل
قطع Cut
181
محمد : لا ياأفندم أبدا مافيش حاجة
شوكت : ننصرف إحنا إذا حبيتم !
عزت : دهدى .. سى محمد
محمد : إزيك يا سيد عزت ..آيه تسمحوا نقعد معاكم , ولا بتتكلموا فى حاجة سر ؟
عدلى : لا سر ولا حاجة .. ماحدش غريب اتفضلوا .
لقطة كبيرة l. S.  لمحمد وعدلى يسار كادر وينظرا عكس اتجاه الكاميرا ناحية الرجلان الجلسان فوق الدرابزين ويقف شوكت فى المنتصف , ثم يدخل عزت من يسار كادر ويصافح محمد , ثم يتحركون ناحية الصالون ويجلس عزت فى مواجهة الكاميرا ومحمد يمين كادر وعدلى يسار كادر
قطع Cut
182
عدلى : آيه بقى يامحمد ؟
محمد : أنا خلصت كل حاجة وقبل مانروح البنك عايز أعرض عليك .
عدلى : بنك ! هو أحنا هانروح البنك النهاردة ؟
لقطة متوسطةM. s.  لعدلى يجلس على المقعد وينظر يمين كادر
قطع Cut
183
    محمد : طبعاً ياأخى .. علشان ندفع الضمانات والتأمينات للناس اللى مستنين .
عدلى : طيب بسَ ورينى عملت آيه ؟
محمد : أولاً مسألة الأخشاب جانى فيها الرد , موافقين على السعر اللى إحنا طلبناه .. آهه .
لقطة متوسطة M. S.  لمحمد ينظر يسار كادر فى مواجهة الكاميرا , ثم يفتح الحقيبة ويخرج خطاب
قطع Cut

 

184
      لقطة كبيرة L. S.  للجميع . محمد يمين كادر يمد الدوسيه لعدلى ويأخذه منه عزت الجالس فى المنتصف ويعطيه لعدلى يسار كادر وظهره للكاميرا ويمسك عدلى الملف وينظر فيه
قطع Cut
185
      لقطة متوسطة M .S.  للأثنين الجالسين فوق الدرابزين ويضحكان وينظرا لبعض
قطع Cut
186
عدلى : كويس
محمد : وحتى لحسن الحظ إن الكمبيو دلوقت مش هايعمل فرق كبير بين هنا وبين السويد
شوكت : هو أنتم هاتجيبوا خشب من السويد ؟
لقطة كبيرة L. S.  للجميع كما فى لقطة (185 ) يمسك عزت الملف ويعطيه لمحمد
قطع Cut
187

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات