| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 19 ) نهار / داخلى غرفة نوم عتمان
 |  | 
              
                |  |  | عتمان 
                : آه . المقدس متى :
                خَلوه يرتاح.
 العطار : 
                بالشفا إنشاء الله .
       | لقطة متوسطة قريبة
                    M.Close.upليد 
                  تسخن قطعة معدن . ثم ترتفع الكاميرا لأعلى 
                  Tilt up على المقدس متى الذى يلتفت فى عكس اتجاه الكاميرا 
                  ويتحرك لخلفية الكادر   ناحية سرير عتمان ويسار كادر 
                  حفيظة والعطار . ثم يخرج المقدس ومعه العطار من يسار الكادر . قطع Cut
 | 66- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 20 ) نهار / خارجى أمام دكان العطار
 |  | 
              
                |  |  | العطار :
                وحدوه . الجموع : لاإله إلا الله .
 فلاح : مين عارف يارجاله يمكن ربنا 
                ينفخ فى صورته .
 المحضر : يحيي العظام وهى رميم .
 علوان : سلام عليكوا .
 الجموع : عليكم السلام .
 العطار : الشاى ياهنية .
 إتفضل ياعلوان ..... أهلا أهلا  وسهلاً .
 العطار : شد حيلك ياعلوان إنت راجل 
                مؤمن والموت علينا حق .
 علوان : أخويا... ماله !
 العطار : تعبان قوى .
 علوان : حفيظة مش عاوزة تجيب له حكيم 
                .
 العطار : وهو الحكيم هايعمل آيه أكتر 
                من اللى عملناه .!
 فلاح : البركة فى حضرتك .
 خفير 1: ربنا يكون فى عون حضرتك .
 خفير2 : كلنا رجالتك وتحت أمرك 
                ياحضرة العمدة .
 | لقطة كبيرة لجمع الناس 
                  مجتمعة حول دكان العطار . ثم يدخل من يسار الكادر علوان وأحد 
                  الخفر .ثم تتحرك الكاميرا للداخل على وجه علوان الذى يصبح فى حجم 
                  متوسط قريب وباقى الجموع فى خلفية الكادر .         
   
 قطع
                  Cut
 | 67- | 
              
                |  |  | فلاح :
                أخوك بصمنى واخد أرضى بالعافية . إعمل معروف . وغنتوا 
                بتقسموا التركة ترجع له أرضى . فلاحة : جاموستى ياعمدة ... جاموستى 
                ياعمدة .. أنا سايقة عليك النبى رجعها لى .
 الخفر : تعالى ياوليه ....... تعالى 
                ياوليه .. تعالى .
 العطار : أنا كان ليَه مسألة . حكاية 
                معاملة مع العمدة .نتفاهم فيها بعدين . أنا مش غريب .
 المحضر : ماتنعاش همَ أبداً . أهم حاجة 
                التركة كلها فى دماغى . الظاهر والمستخبي كله هنا. هه
 
                علوان :
                خبر آيه ياناس .. خبر آيه .. حد فيكم ضامن عمره . أنا 
                هاأجيب للعمدة حكيم وهاأفضل جنبه لحد مايخف .. سلاموا عليكوا .الجموع : سلام .
 العطار : ياسلام على الراجل ولؤمه بده يلهف 
                الأكله لوحده .. اونطه أونطه ... إخيه على ده زمن .
 | لقطة متوسطة 
                  M.S.لأحد الفلاحين 
                  على عكاز يتحرك يسار كادر ناحية علوان Pan 
                  left . ثم تتحرك الكاميرا للخارج وتدخل الكادر فلاحة فى 
                  اتجاه علوان والخفر .ويشدوها عنوة ويخرجوها من الكادر حتى حجم 
                  لقطة متوسطة قريبة . 
 
 
 
 ثم يتحرك علوان والعطار ويأتى المحضر بينهما 
                  .
 
 
 
   
                        
                  ثم يخرج علوان من يمين 
                  الكادر     قطع
                  Cut | 68- |