welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 42 )
ليل / خارجى أمام المقهى
جو المكان
 
صبى المقهى : الجنزبيل المطلوب .. واحد شاى . لقطة كبيرة للمقهى والباعة يتحركون أمام الكاميرا فى اليمين واليسار
قطع Cut
233
شُبك : لا مؤاخذة أنا إتأخرت شوية . أصل دماغى بتلف كده مأعرفش ليه ؟
الحانوتى : لأ . أوعى تعملها ... أنا ماعنديش خشبة على قدك (يضحكون ) ...
شُبك : مابلغكوش حكاية فاطمة , بنت المعلم عاشور ؟
الحداد : آه .. حكاية تزعل
الحانوتى : آيه مالها .
شُبك : مش العتر هايتجوزها ؟
لقطة متوسطةM. S.  للحانوتى والحداد جالسان أمام المقهى ويدخل شُبك من عمق الكادر ويجلس يميناً
قطع Cut
234
الحانوتى : لا ياشيخ صحيح الكلام ده  ؟ أنت متأكد ؟
الحداد : أمها قبل الفطار كانت بترن الزغاريد .
الحانوتى : لا حول الله .. يادى الغلب إللى أنت موعود بيه يامحمد . هو الجدع هايستحمل آيه ولاَ آيه ؟ مش بزيادة كونه يسمع إن العتر حايسد دين أبوه .
لقطة متوسطةM. S.  للحانوتى والحادد من خلف ظهر شُبك
قطع Cut
235
شُبك : وداير فى الحتة الندل الخسع , يقول لكل من كان , انا اللى حافك حجزه أنا إللى هاأنتعه .
الحانوتى : ديهدى . ده سى محمد جاى أهه ... ياللا إخفوا السيرة دى
شُبك : ماهو مسيره حايدرى .
الحداد : والسلام ... ماتجيش منا إحنا .
لقطة متوسطةM. S.  كما فى لقطة ( 234 )
قطع Cut
236
محمد : سلاموا عليكوا .
الثلاثة : وعليكم السلام
الحانوتى : إتفضل ... آيه ياأخويا أنت فين ! ماحدش شافك النهاردة
لقطة كبيرةL. S.  لمحمد يأتى من عمق الكادر ويتحرك يساراً وتتابعه الكاميراPan Left  حتى يصل الى الثلاثة ويجذب مقعد ويجلس بجوار الحانوتى وشُبك يميناً وتنزل الكاميرا لأسفل  Tilt Down
قطع Cut
237
محمد : من صباحية ربنا لدلوقت داير ألف على كعابى , وحتى لقمة الفطار كلتها برة . لقطة  قريبةClose up  لمحمد ينظر يسار كادر
قطع Cut
238
الحانوتى : الحال من بعضه ياسى محمد , الأيام فيها كده وفيها كده , الواحد بيعدى عليه شهر وإتنين لحد مايطب له زبون . أصل الحكما خسروا علينا الشغل , والطب كل مادا بيتقدم . لقطة قريبة Close up  للحانوتى ينظر يمين كادر فى مواجهة الكاميرا
قطع Cut
239
لقطة متوسطة M. S.  للأربعة الحانوتى فى مواجهة الكاميرا والحداد يسار كادر وشُبك ظهره للكاميرا , ينظر الحانوتى يمين كادر , ثم يغمز بعينيه للحداد الجالس يسار كادر الذى يتجه بنظره ناحية اليمين ماعدا محمد
قطع Cut
240
رجل : مبروك يامعلم عتر .. ربنا ينعم بالخير .العتر : يبارك فيك .. عقبال عندك . تعال يارزق أقعد ياعشماوى ... خشاف للجدعان ياواد . وأنا هاتلى السادة .. اسعد الله التماسى يامحمد بيه , كل رمضان وأنت بالهم ياحانوتى الفقر .(يضحك ) لقطة كبيرةL .S.  للعتر ووراءه مجموعة من الرجال ويتحركون الى داخل المقهى وتتابعهم الكاميرا يساراً Pan Left . ثم يدخل من العمق وفى المقدمة محمد وأصدقائه جالسين , يعبر العتر مائدتهم وتتابعه الكاميرا يمينPan Right  كادر حتى يجلس أمام مائدة
قطع Cut
241
الحانوتى : السنة الجاية نفرق على روحك كوارع ( يضحك الجميع ) لقطة متوسطة M. S.  لمحمد والثلاثة , ينظر الحانوتى يمين كادر
قطع Cut
242
العتر : إلا ياسى محمد ياحنفى طالعة وياك آيه .. ماتعبرش الناس وتيجى تبارك لهم ؟ لقطة متوسطةM. S.  للعتر فى مقدمة الكادر وخلفه يجلس الرجال وينظر يسار كادر
قطع Cut
243
محمد : آيه ! خير .. مابلغنيش حاجة
العتر : إزاى ! ماقالولكش إنى حاتجوز فاطمة بنت المعلم عاشور !.. وإنت كده مش حاتشد حيلك كده !
لقطة متوسطة M. S.  لمحمد من زاوية مرتفعة High Angle  الذى يلتفت ناحية الكاميرا وينظر يمين كادر والحداد يسار كادر , ثم يظهر الغضب على وجه محمد
قطع Cut
244
العتر : وتشوف لك شغلانة وتخلينا نجوزك ونفرح بيك .. ولاَ حتفضل كده سايقها عليوى وتقعد عواطلى . لقطة متوسطةM. S.  للعتر
قطع Cut
245
محمد : عواطلى ! .. لأ صلح كلامك .
صوت العتر : أنا بسَ بأنصحك علشان خاطر أبوك الغلبان , اللى أنت مدوَخه .
لقطة متوسطة M. S.  لمحمد كما فى لقطة (244 ) يحاول الوقوف ويمنعه الحانوتى , ثم يلتفت محمد ناحية المائدة ويأخذ كوب ماء
قطع Cut
246

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات