welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
دخول موسيقى مارش جنائزى

 

جعفر : إبتدينا المزاد .. اللى معاه فلوس يتقدم .. مرايه بداير مشطوف 175 طول فى 85 عرض .. هيه مين هايفتح المزاد ؟ لقطة كبيرةL. S.  لمحمد يتحرك ناحية الكاميرا وينظر فى اتجاهها
قطع Cut
332
لقطة كبيرة L. S.  كما فى لقطة
( 330 )
ويتحرك محمد فى اتجاه الكاميرا
قطع Cut
333
لقطة كبيرةL. S.  من وجهة نظر محمد لحملة القماقم يتحركون يميناً ويحملون نعشاً ويظهر المشيعون فى ملابس سوداء
قطع Cut
334
محمد : استنى من فضلك . دقيقتين يامحجوب أفندى .
محجوب : طيب أستنى .
لقطة كبيرةL. S.  من زاوية مرتفعة High Angle لمحمد يلتفت عكس أتجاه الكاميرا ثم يلتفت ناحية الكاميرا . وتقترب الكاميرا منه حتى يصبح فى حجم لقطة قريبة  Close up
قطع Cut
335
نهاية الموسيقى
الجنائزية
دخول موسيقى
( 16 )
لقطة كبيرةL. S.  للجنازة كما فى لقطة ( 334 ), ثم تتحرك الكاميرا Pan Right ناحية الحانوتى وهو ينزل سلالم الحارة جرياً لليمين ويصل الى محمد ويعطيه النقود  ويلتفت محمد يميناً وتتابعه الكاميرا  Pan Right
قطع Cut
336
محمد : إتفضل الفلوس أهيه . لقطة متوسطة M .S.  لمحمد وخلفه مجموعة الرجال . ثم يعود للحانوتى وتتابعه الكاميرا يساراً Pan Left. ثم ينظر يمين كادر
قطع Cut
337
صوت الحانوتى : ياقوى على كل قوى يارب . ياكاشف ستر الأعادى يافارسهم بقوتك لقطة متوسطة M .S.  للعتر يتقدم للأمام وينظر يسار كادر
قطع Cut
338
الحانوتى : اللى دبرها فى الحجز يدبرها فى الوظيفة . والنبى لاتفرج وآدى دقنى آهه . لقطة متوسطةM. S.  لمحمد والحانوتى يبتسمان , ثم ينظرا يمين كادر . ثم ينظرا يسار كادر
قطع Cut
339
دخول موسيقى
( 17 )
 
لقطة كبيرة L .S.  لسيارة الباشا تدخل من اليسار وتتحرك يميناً وتتابعها الكاميرا يميناً Pan Right , وتقف .
قطع Cut
340
لقطة متوسطة كبيرة M .L. S.  للسيارة تقف أمام منزل محمد ويخرج السائق ويتحرك يمين كادر وتتابعه الكاميرا يميناًPan Right  ناحية باب منزل فاطمة
قطع Cut
341
مشهد ( 60 )
نهار / داخلى
سلم منزل فاطمة
نهاية موسيقى
(17 )
خطوات السائق
صوت دقات الباب
لقطة كبيرةL .S.  من زاوية مرتفعةHigh Angle للسائق يدخل من الباب ويتحرك يميناً ويصعد السلم وتتابعه الكاميراPan Right  وهو يدق على الباب
قطع Cut
342
مشهد ( 61 )
نهار / داخلى صالة منزل فاطمة
السائق : سعادة الباشا وصل النهاردة من أوروبا وعايز محمد أفندى حالاً دلوقت . لقطة متوسطةM .S.  لأم فاطمة ويدخل السائق بعد أن تفتح الباب ويقف يمين كادر
قطع Cut
343
الأم : محمد أفندى .. محمد أفندى فى البيت اللى قدامنا , تلاقيه حضرتك دلوقت فى فى دكان المزين اللى فى الحارة . لقطة قريبة Close up لأم فاطمة تنظر يسار كادر
قطع Cut
344
 

الأم : فاطمة , فاطمة
صوت فاطمة : بتندهيلى ياأمه ؟
الأم : تعالى أسمعى . واحد باشا باعت مرسال لمحمد أفندى علشان يقابله .
فاطمة : باشا .!
الأم : أيوة أيوة .. لازم فيها حاجة مهمة , معرفة الناس الكبار كلها مكسب .

لقطة متوسطةM .S.  كما فى لقطة
 ( 343 ) ويخرج السائق وتغلق الباب وتتحرك يمين كادر , ثم تدخل فاطمة الكادر من اليمين
مسح Wipe
345

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات