|                                     وصف                   الصوت |                                     وصف                   الصورة |                   م  | 
                              |                                     الموسيقى |                                     المؤثرات |                                     الحوار |  |  | 
                              |  |  |  |  |  | 
                              |  |  |  | مشهد (62 ) نهار / داخلى صالون منزل الباشا
 |  | 
                              |  |  | الخادم                 :                 محمد أفندى ياسعادة الباشا . الباشا                 : أهلا وسهلاً.. أنت واحشنى قوى يامحمد أفندى
 محمد                 : الله يخليك ياسعادة الباشا . حمدالله على السلامة
 | لقطة كبيرة                   L. S.  للصالون والباشا                   يمين كادر ويدخل الخادم من الباب فى عمق الكادر , ثم يدخل محمد                   ويتصافحا ويجلس محمد يسار كادر والباشا يسار كادر قطع Cut
 | 346 | 
                              |  |  | الباشا                 :                 قوللى ياسى محمد . آيه العبارة ؟ عدلى من ساعة ماسافرت , لابعت                 جوابات , ولا قاللى عملتم آيه فى شغلكم ؟ وآدينى رجعت النهاردة .                 وجدته متغيب عن البيت . هو غطسان فين ؟ | لقطة متوسطة                   M. S.  للباشا ينظر                   يسار كادر قطع Cut
 | 347 | 
                              |  |  | محمد                 :                 والله ياسعادة الباشا أنا لى مدة ماشفتوش . صوت                 الباشا                 : ماشفتوش إزاى الكلام ده ؟ أنتم مش بتشتغلوا فى المكتب                 الجديد مع بعض !
 محمد                 : مافيش مكتب ولاحاجة .
 | لقطة متوسطة                   M. S.  لمحمد ينظر يمين                   كادر قطع Cut
 | 348 | 
                              |  |  | الباشا                   :                   يعنى آيه ؟ محمد : ماهو عدلى نقض كلامه تانى ويايا , بعد ماكنت خلاص جهزت كل                 حاجة ... إتفضل سعادتك أدى بيان المشاريع .
 الباشا                   : آه الحيوان .
 أظن أكتر من كده , مايستحملش أب من أبنه , حاولت معاه المستحيل ,                 وآدى آخر أمل كمان طلع بالشكل ده , على أى حال أنت ماتزعلش يامحمد                 .
 محمد                   : انا مش زعلان ياسعادة الباشا , أنا بس كان بودى أن عدلى                 ينال رضاكم .
 الباشا                   : التعب اللى أنت تعبته ده كله , أنا بإذن اللله حاعوضه لك                 .
 | لقطة كبيرة                   L. S.  للأثنين بروفيل                   فى مواجهة بعض ثم يعطى دوسيه للباشا , ثم يقف الباشا , ويقف محمد                   ويقترب من الباشا ويتحرك يسار كادر ويصبح بمفرده فى الكادر ,                   ويلتفت يميناً ناحية محمد , ثم يدخل محمد من اليمين ويصبحا فى                   حجم لقطة أمريكية American Shot , ثم تتابع الكاميراTracking                   Right  الباشا وهو يتحرك                   يمين كادر ويدخل المكتب ويسحب ورقة وقلم قطع Cut
   | 349 | 
                              |  |  | عدلى                 :                 أهلاً بابا . أنت شرفت أمتى ؟ .. آيه اليوم السعيد ده . أنت صحتك                 ماشاء الله يابابا . حمدالله على السلامة , أنا آسف جداً اللى                 ماكانش عندى خبر أستقبلك فى المحطة ... رأفت شوكت عزت أتفضلوا . | لقطة متوسطةM                   .S . للباشا ينحنى                   على المكتب وتنزل الكاميرا لأسفل Tilt                   Down للتابعه وهو يكتب , ثم                   يلتفت عكس إتجاه الكاميرا , ثم تتحرك الكاميرا يساراً                   Pan Left لعدلى وهو                   يدخل المكتب , ثم تتحرك الكاميرا يميناًPan                   Right  معه ويصبح هو والباشا فى                   حجم لقطة متوسطة M.S. , وينظر عكس اتجاه الكاميرا , ثم يلتفت الباشا قطع Cut
 | 350 | 
                              |  |  | رأفت                 :                 حمدالله على السلامة ياسعادة الباشا . شوكت                 : إزاى الصحة .
 عدلى                 : إحنا جايين سوا من رحلة صيد , كانت ظريفة قوى
 
 شوكت                 : مدهشة
 رأفت                 : مضينا وقت لطيف خالص .
 عدلى                 : كنا عاملين ترتيبنا نقعد وقت أكتر من كده ,
 | لقطة أمريكيةAmerican                   Shot لثلاثة يدخلون                   من الباب , ثم يدخل عدلى من اليمين وينظرون جميعاً يمين كادر قطع Cut
   | 351 | 
                              |  |  | صوت                 عدلى                 :                 لكن بقى .. الباشا:                 أنت ماأشتغلتش  مع محمد ليه ؟
 | لقطة متوسطةM                   .S.  للباشا واضعاً                   يديه فى الصديرى , وينظر فى اتجاه الكاميرا قطع Cut
 | 352 | 
                              |  |  | عدلى                 :                 لأن يابابا .. علشان أقولك الحق يابابا يظهر الإنسان بيتغش كتير فى                 الناس دى . | لقطة متوسطةM.                   S.  لعدلى وخلفه                   شوكت وعزت , ينظر فى اتجاه يمين كادر قطع Cut
 | 353 | 
                              |  |  | الباشا                 : عايز تقول آيه ؟ صوت عدلى : تصور يابابا إنى لقيت محمد بيحاول ياخد سمسرة من ورايا                 .
 | لقطة متوسطة                   M. S.  للباشا كما فى                   لقطة ( 352 ) قطع Cut
 | 354 | 
                              |  |  | عدلى                 :                 وأسأل شوكت . شوكت                 : أيوة هو ظهر منه شوية تلاعب , تدل على قلة الذمة
 عدلى                 : وأنا طبعاً لما شفت كده أنسحبت دوغرى من المشروع , لبعدين                 إذا خشينا فى فى العمل , أروح أنا كده فى الرجلين .
 | لقطة أمريكية                   American Shot لعدلى                    كما فى لقطة ( 351 ) قطع Cut
 | 355 | 
                              |  | صوت الصفعة                 بالدوسيه | الباشا                 :                 بسَ .. هات الدوسيه يامحمد أفندى ..... أنا فى الأول كنت بأفتكر بس                 أنك فاسد , لكن دا يثبت إنك كداب وشرير . | لقطة كبيرةL.                   S.  للباشا يمين كادر                   والأربعة يسار كادر , ثم تتحرك الكاميرا يسار كادرPan                   Left لمحمد ويعطى                   البااشا الدوسيه  وتتحرك ثانية لليمين                   Pan Right  لتتابع الباشا حيث                   الأربعة واقفين ويضرب الباشا عدلى بالدوسيه فى وجهه قطع Cut
 | 356 | 
                              |  |  | عدلى                 :                 بابا! صوت                 الباشا                 : أخرس يامنحط . أنا برىء منك ومن عارك ,
 | لقطة متوسطةM.                   S.  لعدلى يضع يده                   على خده وينظر يمين كادر قطع Cut
 | 357 | 
                              |  |  | الباشا                 :                 لا أنت أبنى ولا أعرفك . أمشى حالا أخرج من بيتى . | لقطة متوسطةM.                   S للباشا من وجهة                   نظر عدلى قطع Cut
 | 358 | 
                              |  | صوت غلق الباب | الباشا                 :                 أمشى وياه أنت وهو يالللا . | لقطة كبيرة                   L. S . للجميع كما فى                   لقطة ( 356 ) ويخرجون من الباب ويغلق شوكت الباب وراءه قطع Cut
 | 359 | 
                              |  |  |  |  |  |