|                                     وصف                   الصوت |                                     وصف                   الصورة |                   م  | 
                              |                                     الموسيقى |                                     المؤثرات |                                     الحوار |  |  | 
                              |  |  |  |  |  | 
                              |  |  |  | مشهد ( 63 ) نهار / داخلى صالة منزل  الباشا
 |  | 
                              |  |  | شوكت                 : كتير                 قوى يطردنا أبوك من بيته , هو إحنا لمامة ؟ رأفت                 : زودها قوى .
 عدلى                 : أنا عمرى ماشفته بالشكل ده .
 عزت                 : انت مش صغير علشان يعمل وياك كده . أنا أبويا عمره مافتح                 عينه فيه .
 رأفت                 : الأبهات الأيام دى خسروا خالص
 عدلى                 : آيه العمل ياجماعة دلوقت ؟
 شوكت                 : ولايهمك .هو أنت هاتنام فى الشارع ؟
 عزت                 : سيبك منه . أى شىء يلزمك ياعدلى , الجيب واحد .
 رأفت                 : هى فوضى يطردك من بيته ؟
 شوكت                 : وكمان يحدفك بالدوسيه فى وشك قدامنا ؟ سى ترو !
 | لقطة كبيرة                   L. S.  للأربعة فى                   مواجهة الكاميرا من زاوية مرتفعة High Angle, ويتقدمهم عدلى ويجلس على حافة                   المائدة قطع Cut
 | 360 | 
                              |  |  | عدلى                 :                 إسمعوا ياجماعة أستنونى شوية .. انا طالع آخد هدومى . شوكت                 : تفتكروا إن الباشا كان بيتكلم جد ؟
 رأفت                 : ماأظنش .
 عزت                 : لا تظن قوى أنا شايف إن المسأله .....
 شوكت                 : وبعدين لما يجيب هدومه , ده حتعمله آيه ؟
 عزت                 : ماأنتم اللى ورطتوا روحكم !... قعدت حضرتك تطمنه وتقوله مش                 حاتنام فى الشارع .
 رأفت : وأنت ماقلتلوش الجيب واحد .. شوفوا بقى تزوغزوا منه إزاى ؟
 شوكت                 : اما انت بارد صحيح . فى موقف زى ده , حنقوله آيه ؟ أهو كلام                 .
 | لقطة متوسطةM.                   S.  للأربعة , ثم                   يعتدل عدلى ويقف يسار والثلاثة يمين كادر . ثم يخرج عدلى من                   اليسار , ويتقدم أصدقائه ناحية الكاميرا ويجلس شوكت على المائدة قطع Cut
 | 361 | 
                              |  |  |  | مشهد ( 64 ) نهار / داخلى
 غرفة المكتب
 |  | 
                              |  | صوت دوران قرص                 التليفون | محمد                 :                 أنا آسف ياسعادة الباشا للى حصل , ويؤلمنى جداً أنه يكون بسببى . بالعكس هو ده اللى كان لازم يحصل من زمان . وأنا مطول بالى عليه                 لغاية النهاردة ... آلو شركة المقاولات الكبرى ؟ إدينى المدير من                 فضلك ... أيوة قوله نزيه باشا .
 | لقطة متوسطة                   M. S.  لمحمد واقفاً                   يمين كادر بروفيل والباشا جالس خلف المكتب فى مواجهة الكاميرا                   ويجذب سماعة التليفون قطع Cut
 | 362 | 
                              |  |  | الباشا                 :                 الولد ده يستحيل يخش بيتى تانى , غلا إذا إنصلح حاله تمام ويثبت لى                 أنه راجل ... أيوة بونجور إكسلانس . إزاى الصحة , ميرسى قوى . وصلت                 النهاردة .أنا ياسيدى لى رجاء عند سعادتك .. العفو . | لقطة متوسطة قريبة                   M. Close up للباشا                   يمسك السماعة وينظر يمين كادر لأسفل قطع Cut
 | 363 | 
                              |  |  | صوت                 الباشا                 :                 فيه شاب إسمه محمد أفندى حنفى , يهمنى أمره كتير قوى ؟ | لقطة متوسطة قريبة                   M. Close up لمحمد                   ينظر لأسفل يساراً قطع Cut
 | 364 | 
                              |  |  | الباشا                 :                  عاقل ومستيقم وعنده دبلوم عالى .. أنا بدى أبعته لك تشوف أيه اللى                 يمكن تعمله له .... متشكر جداً ياذهنى باشا .. أوروفوار إكسلانس . | لقطة متوسطة قريبةM                   .Close up للباشا                   كما فى لقطة ( 363 ) اختفاء تدريجى Fade                   -out
 | 365 |