| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 22) نهار / داخلى حظيرة منزل عتمان
 |  | 
              
                |  |  |       فاطمة :
                ظبطَك ياحرامى.حسان : يخيٌبك ... أنا إفتكرتك أم آويىء ..
 
 فاطمة : إلا ياواد كنت تعمل آيه ساعتها !
 حسان : لاآيه ولاتيه . كنت هاأروح فى داهية .
 فاطمة : ماانت برضه هاتروح فى داهية .
 حسان : ليه بقى ؟
 فاطمة : أنى هاقوللها .... دخلت الزريبة لقيت حسان بيحلب فى 
                الجاموسة ونازل فيها شرب .
 حسان : وأنا كمان حااقولها .
 فاطمة :   هاتقوللها آيه ياناصح 
 حسان : هاقوللها . دخلت إمبارح على 
                فاطمة فى أوضة الفرن لقيتها جايبة رغيفين قمح وفتاهم فى عسل اسود 
                وعليهم شوية قشطة ونازلة لهط .
 
 | لقطة متوسطة كبيرة M.Close 
                  up 
                  لحسان يحلب جاموسة . ثم ترتفع الكاميرا لأعلى على محورها الأفقى
                  , Tilt up ويتحرك حسان فى اتجاه 
                  الكاميرا حتى حجم لقطة متوسطة M.S. 
                  ويشرب اللبن .   
                  وتدخل يد الكادر فوق كتف حسان . وتبتعد الكاميرا
                  Track out ليصبح كل من حسان وفاطمة فى 
                  حجم لقطة متوسطة كبيرة .M.L.S         
                  
 
 
                   قطع Cut
 | 80- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 23 ) نهار / داخلى غرفة نوم عتمان
 |  | 
              
                |  |  | عتمان : 
                ماهو ده اللى راعبنى 
                ومشتت فكرى .. أنا لو مت ... علوان هايبهدلك .. ولو أنتى موتى 
                حسانين إبن عمك هايبهدلنى . حفيظة : ربنا يجعل يومى قبل يومك ..
 
                عتمان : يومك 
                . يومى . إحنا الاتنين رمه لا إسم ولا ذكرى ... لو كنتى 
                سمعتى كلامى . | لقطة متوسطةM.S. لعتمان على 
                  السرير . 
 
 ثم تبتعد الكاميرا للخارج Track out 
                  لتظهر حفيظة يسار كادر والعطار يمين كادر وعتمان فى النصف .
 قطع Cut
 | 81- | 
              
                |  |  | حفيظة : يعنى عايزينى أعيش مع ضرة 
                . العطار : ليه تسميها ضرة ياست العرفين . زى ماتقولى بهيمة تعشَر 
                وتولد وبس .
 حفيظة : وإيش عرفك إنها حاتولد .
 العطار : أنا متأكد والحكيم أمن على كلامى .
 حفيظة : حكيم !
 عتمان : أيوه الحكيم قاللى إنت مافيكش حاجة .
 حفيظة : يعنى عايز تتجوز .
 
 
 
 | لقطة متوسطة قريبة لحفيظة 
                  تنظر يمين كادر . ثم تتحرك الكاميرا للخارج 
                  Track out وتنظر يسار ناحية العطارليصبحوا فى لقطة متوسطة 
                  لثلاثة .M.S.3 
         قطع 
                  Cut 
                   | 82- | 
              
                |  |  | عتمان : 
                أنى مش هاأتجوز حباً فى 
                الحريم .. أنا اللى مجننى إن الأموال والأطيان اللى تعبنا وشقينا 
                لغاية مالمناها هاتروح هدر . إنما الحمد لله راجل شبعان وعينى 
                مليانة . 
 فاطمة : القهوة .
 عتمان : إسقينى يافاطمة .
 فاطمة : بسم الله الرحمن الرحيم .
 حفيظة : إمشى إنجرى يابت , إمشى إطلعى بره ياللا .
 عتمان : الحمد لله .
 
 
         | لقطة متوسطة
                  M.S. لعتمان ينظر يسار كادر 
                  . ثم تتحرك الكاميرا للخارج لتظهر حفيظة والعطار وظهرهما 
                  للكاميرا 
     تدخل فاطمة بصينية القهوة 
                  وتقترب من عتمان لتسقيه . ثم تتحرك حفيظة لتقف مكان 
                  فاطمة التى تخرج من يسار كادر عابرة الكاميرا .
       قطع Cut
 | 83- | 
              
                |  |  | حفيظة : بعد العمر ده كله عايز 
                تتجوز ياعتمان .
 العطار : بهيمة ياست .
 تعشر وتولد .
 عتمان : وطالقة بالتلاتة . وخدى إنتى الولد ربيه ووخديه على طبعك , 
                ويبقى إبنك اللى يقف معاكى وقت الشدة .
 العطار : العمدة خايف عليكى . وإنتى وحدانية وسط وحوش .
 حفيظة : طب لما تصحى وتقوم من فرشتك ., اللى فيه الخير يقدمه ربنا 
                .
 علوان : ياساتر ... عن إذنك ياست حفيظة الحكيم هايكشف . إتفضل 
                يابيه
 الطبيب : صباح الخير ياحضرة العمدة .
 
                علوان : 
                إزيك دلوقتى ياأخويا ..عتمان : آه آه .
 | لقطة متوسطة كبيرةM.L.S. لحفيظة 
                  والعطار وعتمان على السرير . 
 
         تتحرك الكاميرا يسار كادر
                  Pan left ليظهر علوان من الباب ومعه 
                  الطبيب . وتتابعهما الكاميرا يمين كادر Pan 
                  right . تقترب الكاميرا للداخل على عتمان وعلوان الطبيب 
                  والعطار . Track in .إختفاء تدريجى Fade -out
 | 84- |