welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 22)
نهار / داخلى حظيرة منزل عتمان

 

 

 

فاطمة : ظبطَك ياحرامى.
حسان : يخيٌبك ... أنا إفتكرتك أم آويىء ..

فاطمة : إلا ياواد كنت تعمل آيه ساعتها !
حسان : لاآيه ولاتيه . كنت هاأروح فى داهية .
فاطمة : ماانت برضه هاتروح فى داهية .
حسان : ليه بقى ؟
فاطمة : أنى هاقوللها .... دخلت الزريبة لقيت حسان بيحلب فى الجاموسة ونازل فيها شرب .
حسان : وأنا كمان حااقولها .
فاطمة :  هاتقوللها آيه ياناصح ‍
حسان : هاقوللها . دخلت إمبارح على فاطمة فى أوضة الفرن لقيتها جايبة رغيفين قمح وفتاهم فى عسل اسود وعليهم شوية قشطة ونازلة لهط .
 

لقطة متوسطة كبيرة M.Close up لحسان يحلب جاموسة . ثم ترتفع الكاميرا لأعلى على محورها الأفقى , Tilt up ويتحرك حسان فى اتجاه الكاميرا حتى حجم لقطة متوسطة M.S. ويشرب اللبن .

 

وتدخل يد الكادر فوق كتف حسان . وتبتعد الكاميرا Track out ليصبح كل من حسان وفاطمة فى حجم لقطة متوسطة كبيرة .M.L.S

 

 

 

 



 


قطع Cut

80-
مشهد ( 23 )
نهار / داخلى غرفة نوم عتمان
عتمان : ماهو ده اللى راعبنى ومشتت فكرى .. أنا لو مت ... علوان هايبهدلك .. ولو أنتى موتى حسانين إبن عمك هايبهدلنى .
حفيظة : ربنا يجعل يومى قبل يومك ..

عتمان : يومك . يومى . إحنا الاتنين رمه لا إسم ولا ذكرى ... لو كنتى سمعتى كلامى .

لقطة متوسطةM.S. لعتمان على السرير .


ثم تبتعد الكاميرا للخارج Track out لتظهر حفيظة يسار كادر والعطار يمين كادر وعتمان فى النصف .
قطع Cut
81-
حفيظة : يعنى عايزينى أعيش مع ضرة .
العطار : ليه تسميها ضرة ياست العرفين . زى ماتقولى بهيمة تعشَر وتولد وبس .
حفيظة : وإيش عرفك إنها حاتولد .
العطار : أنا متأكد والحكيم أمن على كلامى .
حفيظة : حكيم !
عتمان : أيوه الحكيم قاللى إنت مافيكش حاجة .
حفيظة : يعنى عايز تتجوز .


 
لقطة متوسطة قريبة لحفيظة تنظر يمين كادر . ثم تتحرك الكاميرا للخارج Track out وتنظر يسار ناحية العطارليصبحوا فى لقطة متوسطة لثلاثة .M.S.3
 

 

 

 

 

قطع Cut

82-
عتمان : أنى مش هاأتجوز حباً فى الحريم .. أنا اللى مجننى إن الأموال والأطيان اللى تعبنا وشقينا لغاية مالمناها هاتروح هدر . إنما الحمد لله راجل شبعان وعينى مليانة .
 


فاطمة : القهوة .
عتمان : إسقينى يافاطمة .
فاطمة : بسم الله الرحمن الرحيم .
حفيظة : إمشى إنجرى يابت , إمشى إطلعى بره ياللا .
عتمان : الحمد لله .

 

 

 

 

 

لقطة متوسطة M.S. لعتمان ينظر يسار كادر . ثم تتحرك الكاميرا للخارج لتظهر حفيظة والعطار وظهرهما للكاميرا
 

 

 

تدخل فاطمة بصينية القهوة وتقترب من عتمان لتسقيه .

ثم تتحرك حفيظة لتقف مكان فاطمة التى تخرج من يسار كادر عابرة الكاميرا .
 

 

 

 


قطع Cut

83-

حفيظة :
بعد العمر ده كله عايز تتجوز ياعتمان .
العطار : بهيمة ياست .
تعشر وتولد .
عتمان : وطالقة بالتلاتة . وخدى إنتى الولد ربيه ووخديه على طبعك , ويبقى إبنك اللى يقف معاكى وقت الشدة .
العطار : العمدة خايف عليكى . وإنتى وحدانية وسط وحوش .
حفيظة : طب لما تصحى وتقوم من فرشتك ., اللى فيه الخير يقدمه ربنا .
علوان : ياساتر ... عن إذنك ياست حفيظة الحكيم هايكشف . إتفضل يابيه
الطبيب : صباح الخير ياحضرة العمدة .

علوان : إزيك دلوقتى ياأخويا ..
عتمان : آه آه .

لقطة متوسطة كبيرةM.L.S. لحفيظة والعطار وعتمان على السرير .

 

 

 

 

 

تتحرك الكاميرا يسار كادر Pan left ليظهر علوان من الباب ومعه الطبيب . وتتابعهما الكاميرا يمين كادر Pan right . تقترب الكاميرا للداخل على عتمان وعلوان الطبيب والعطار . Track in .
إختفاء تدريجى Fade -out

84-

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات