|                                     وصف                   الصوت |                                     وصف                   الصورة |                   م  | 
                              |                                     الموسيقى |                                     المؤثرات |                                     الحوار |  |  | 
                              |  |  |  |  |  | 
                              |  |  |  | مشهد (91 ) ليل / داخلى صالة منزل فاطمة
 |  | 
                              |  | صوت فتح الباب | الأم                 :                 حد يعمل كده ؟ راجل عازمنا وفرحان بينا , تنكدى عليه وعلينا ؟ مش                 كفاية أنه هاياخدك وأنت عازبة . فاطمة                 : منيش عايزة أتجوز .
 الأم                 :                 نعم ؟
 عاشور                 : ياولية سيبيها .. هى دى رخرة حاجة بالعافية .. تقدرى أنت                 تاكلى لقمة من غير نفس ؟
 الأم                 : آه . قدرت وأكلت .. .. أتجوزتك جتك النوايب يوم ماإتلميت                 عليك ... بقى حضرتك عايزة تمشى على طوعك . ماشاء الله , لما البنات                 يفتحوا عنيهم ويقولوا أتجوز ده وماأتجوزش ده . غيرك كانت تبوس                 إيديها وش وضهر . مش كفاية اللى فات أنت لازم تسمعى الكلمة اللى                 أقولك عليها .
 
 | لقطة متوسطة كبيرة                   M. L. S  للأم تفتح                   الباب وتتحرك الكاميرا قليلاًTrack in  لتصل  الأم الى المصباح                   وتضيئه وفى الخلفية تتحرك فاطمة وعاشور الذين يخرجا من يمين كادر                   . تتحرك الكاميرا يميناPan Right  لتصل الى فاطمة وتنظر فاطمة يسار يسار                   كادر , ثم يدخل عاشور الكادر . ثم الأم قطع Cut
 | 494 | 
                              |  |  | فاطمة                 :                 ادينى سمعت كلامك وخربت على روحى بإيدى . | لقطة قريبةClose                   up لفاطمة جالسة                   تنظر فى اتجاه الكاميرا قطع Cut
 | 495 | 
                              |  |  | الأم                 :                 مسكينة . فُتى الخدم والحشم . كان آيه راخر محمد الندمان العرة ده                 ؟ | لقطة متوسطة                   M. S  للأم تنظر لأسفل                   فى مواجهة الكاميرا حيث تجلس فاطمة قطع Cut
 | 496 | 
                              |  |  | فاطمة                                :                 ماله محمد , عيبه آيه ؟ إحنا اللى أذيناه وبهدلناه . فضلت تزنى على                 فى  دماغى وودانى , وخليتينى سبته فى الوقت اللى كان محتاج                 فيه لقفتى جنبه . عمره ماقاللى كلمة تزعلنى , عمره ماكشر فيه .                 ماأفتكرلوش أسية عملها ويايا ... كان بيعاملك أنت وأبويا زى أبوه                 وامه تمام . | لقطة متوسطة قريبةM                   .Close up لفاطمة                   تنظر لأعلى قطع Cut
 | 497 | 
                              |  |  | عاشور                 :                 أمك مالهاش فى الطيب نصيب . ىهى خدتنى أنا ولا هياش عارفة قيمتى                 لحد دلوقت . | لقطة متوسطة قريبة                   M .Close up لعاشور                   ينظر يمين كادر قطع Cut
 | 498 | 
                              |  |  | الأم                 :                 إتليس انت . سى محمد دلوقت بقى فرخة بكشك . ياست فاطمة . والبدلة                 الصفرا ؟! فاطمة                 : ياما فيه ناس لابسين جواهر , وهم فى أخلاقهم أقل من كلاب                 السكة .
 الأم                 : ونسيتى كدبه وتلويعه !
 | لقطة متوسطة للثلاثةM.                   S. 3 من                   زاوية مرتفعةHigh angle , فاطمة يمين كادر وعاشور فى الخلفية جالساً                   بجوارها والأم يسار كادر واقفة بروفيل تنظر لفاطمة , ثم تجلس                   وتنزل الكاميرا لأسفل  Tilt Down قطع Cut
 | 499 | 
                              |  |  | فاطمة                 :                 ماحبش يقوللى علشان ماأزعلش فضل لوحده كاتم همه , خايف على وعلى                 شعورى , يخش يضحك , وهو قلبه بيتقطع . بقى مسكين مضيق على روحه ,                 علشان مايقصرش معايا . مين يعمل أكتر من كده فى الدنيا ؟ | لقطة قريبة                   Close up لفاطمة تنظر                   ناحية الكاميرا , ثم تلتفت وتنظر يسار كادر قطع Cut
 | 500 | 
                              |  |  | الأم                 : كلمة                 مافيش غيرها . تطلعى السما تنزلى الأرض , حتتجوزى العتر .كتب                 الكتاب ليلة المولد . عاشور                 : ماتزعليش يابنتى . القسمة كده وقعتى رخرة كانت زى وقعتك .
 | لقطة متوسطةM                   .S.  للثلاثة من                   زاوية مرتفعة High Angle , تقف فاطمة وترتفع الكاميرا لأعلى                   Tilt up ثم تخرج من يمين                   الكادر . وتنزل الكاميرا قليلاً  Tilt                   Downويتحرك عاشور ليجلس على المقعد                   بجوار فاطمة ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة لأثنين                   M. S.  وتقترب الكاميرا                   منهما اختفاء تدريجى Fade                   -out
 | 501 |