welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد (95 )
ليل / خارجى المولد
استمرار موسيقى المولد لقطة قريبة Close up  لعرائس المولد
مسح Wipe
533
لقطة متوسطةM. S.  من زاوية مرتفعةHigh Angle  لعازفى الآلات الموسيقية وترتفع الكاميرا لأعلىTilt up ويظهر رجلان مرسوم على ظهرهما شخصيات ويحركا زراعيهما فى مواجهة الكاميرا
قطع Cut
534
لقطة متوسطة قريبةM. Close up للمدفع يأتى من ناحية الكاميرا , ثم ترتفع الكاميرا لأعلى Tilt up  وتصبح فى حجم لقطة كبيرةL. S.  للطريقة الدينية , ويتحرك يساراً فى خلفية الكادر
مسح Wipe
535
لقطة كبيرة L. S.  للمراجيح
مسح Wipe
536
نهاية موسيقى المولد

 

لقطة كبيرةL. S.  للمولد وفى المقدمة فتاة تمشى على الحبل وفى الخلفية المراجيح
مسح Wipe
537
مشهد ( 96 )
ليل / داخلى
صالة منزل فاطمة
العتر : عقبال عندكم أنستونا .. هلت الأنوار ياجدعان ..أهلاً أهلاً لقطة كبيرةL. S.  للعتر وحوله المعازيم , ثم يدخل رجال من الباب يسار الكادر
قطع Cut
538
العتر: اتفضل  يامعلم قرنى .  المآذون:  السلام عليكم .
الجميع : سلام ورحمة الله .
العتر : يامرحب ياعم الشيخ إدريس
لقطة متوسطةM. S.  للعتر بروفيل يمين ويدخل الرجال واحد تلو الآخر ويصافحونه ويخرجوا من يسار الكادر , ثم يدخل المآذون ويتحركا الأثنان ناحية عمق الكادر وتتابعهما الكاميرا Pan right , يجلس المآذون
قطع  Cut
539
العتر : الليلة هابعت لك عالبيت حتتين أوزى إنما على قد مقامك المآذون : يطعمك من قوت الجنة يامعلم . لقطة متوسطةM. S.  للأثنين وينحنى العتر ناحية المآذون
قطع Cut
540
العتر : المآذون ياأهل الله شهلونا لقطة متوسطة كبيرة M. L. S.  للعتر يربت على كتف المآذون , ثم يتحرك يمين كادر ناحية غرفة فاطمة ويدق على الباب
قطع Cut
541
مشهد ( 97 )
ليل / داخلى غرفة نوم فاطمة
صوت موسيقى المولد عاشور : طيب ماسمعنا .. وبكرة يافاطمة هاتشتهى الفول النابت .
الأم : بعد الشر .
عاشور : من كتر ماحتزهق من اللحمة ياوليه إفهمينى
الأم : فاهماك وعاجناك خابزاك ... قوم بقى إنكشح . الناس بره فوق بعضها والمآذون مستنى .
عاشور : طيب طيب . أشرب أشرب مااشربش كمان !
لقطة متوسطة كبيرة M. L. S  لفاطمة واقفة يسار كادر وعاشور يمين كادر جالساً , ثم تنزل الكاميرا لأسفل قليلاً Tilt Down  وتدخل الأم الكادر .
ثم يجذب عاشور القلة ويشرب
قطع Cut
542
لقطة متوسطة M. S  لفاطمة تقف وتنظر من النافذة يمين الكادر
قطع Cut
543
مشهد ( 98 )
ليل / خارجى أمام المقهى
صوت الشارع الحانوتى : هاتشى لقطة متوسطة كبيرة M. L. S.  للحانوتى وشُبك والحداد جالسين ويتحرك الناس فى مقدمة الكادر يميناً ويساراً, يعطس الحانوتى ويضحكون جميعاً
قطع Cut
544
شُبك : سى محمد أفندى
محمد : أهلاً عم شُبك .
شُبك : فينك ياسى محمد من زمان !
الحانوتى : الحق ياسى محمد أنت زوتها قوى .
الحداد : والله زمان . أهلاً وسهلاً .
لقطة متوسطة كبيرة M. L. S. لمحمد وعدلى وسط الناس ويتحركا يمين كادر وتتحرك الكاميرا  لتتابعهما Pan Right ثم يقفا ويلتفتا يساراً , ويدخل شُبك الكادر يصافح محمد , ثم يدخل الحانوتى من يسار كادر ويصافح محمد وعدلى   ثم يدخل الحداد
قطع Cut
545
الحانوتى : أهه كده شغل الرجالة ياسى محمد . إعتمدت على روحك وأثبت أنك قدها وقدود . لقطة متوسطة قريبةM. Close up  للحانوتى من زاوية مرتفعةHigh Angle  ينظر يمين كادر
قطع Cut
546
محمد : البركة فى شريكى عدلى . أهم دول ياعدلى أصدقائى المخلصين اللى حكيت لك عنهم .
عدلى : تشرفنا .
لقطة متوسطةM. S.  لمحمد يلتفت وينظر يمين كادر ويقف عدلى بجواره بروفيل  يمين كادر
قطع Cut
547
الحانوتى : سى محمد ده سكرة , والنبى يابيه تخلى بالك منه قوى . إتفضلوا ويانا على القهوة .
محمد : لما أطلع فوق وأنزلكم .
الحانوتى : طيب ماتخلى البيه الظريف ده يقعد معانا لغاية ماترجع .
عدلى : معلش أبقى أرجع معاه بعدين .
الحانوتى : مستنينكم فى القهوة .
الحداد : عاوزين نرجع ليالى زمان .
لقطة متوسطة كبيرة M .L. S  للخمسة يقف عدلى ومحمد يمين كادر والثلاثة يسار كادر , ثم يخرجا من الكادر
قطع Cut
548

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات