|                                     وصف                   الصوت |                                     وصف                   الصورة |                   م  | 
                              |                                     الموسيقى |                                     المؤثرات |                                     الحوار |  |  | 
                              |  |  |  |  |  | 
                              |  |  |  | مشهد (95 ) ليل / خارجى المولد
 |  | 
                              |  | استمرار موسيقى                 المولد |  | لقطة قريبة                   Close up  لعرائس المولد مسح Wipe
 | 533 | 
                              |  |  |  | لقطة متوسطةM.                   S.  من زاوية مرتفعةHigh Angle                   لعازفى الآلات الموسيقية وترتفع الكاميرا لأعلىTilt                   up ويظهر رجلان مرسوم                   على ظهرهما شخصيات ويحركا زراعيهما فى مواجهة الكاميرا قطع Cut
 | 534 | 
                              |  |  |  | لقطة متوسطة قريبةM.                   Close up للمدفع                   يأتى من ناحية الكاميرا , ثم ترتفع الكاميرا لأعلى                   Tilt up  وتصبح فى حجم                   لقطة كبيرةL. S.  للطريقة الدينية , ويتحرك يساراً فى خلفية الكادر مسح Wipe
 | 535 | 
                              |  |  |  | لقطة كبيرة                   L. S.  للمراجيح مسح Wipe
 | 536 | 
                              |  | نهاية موسيقى                 المولد   |  | لقطة كبيرةL.                   S.  للمولد وفى                   المقدمة فتاة تمشى على الحبل وفى الخلفية المراجيح مسح Wipe
 | 537 | 
                              |  |  |  | مشهد ( 96 ) ليل / داخلى
 صالة منزل فاطمة
 |  | 
                              |  |  | العتر                 :                 عقبال عندكم أنستونا .. هلت الأنوار ياجدعان ..أهلاً أهلاً | لقطة كبيرةL.                   S.  للعتر وحوله                   المعازيم , ثم يدخل رجال من الباب يسار الكادر قطع Cut
 | 538 | 
                              |  |  | العتر:                 اتفضل  يامعلم قرنى .  المآذون:  السلام عليكم . الجميع                 : سلام ورحمة الله .
 العتر                 : يامرحب ياعم الشيخ إدريس
 | لقطة متوسطةM.                   S.  للعتر بروفيل                   يمين ويدخل الرجال واحد تلو الآخر ويصافحونه ويخرجوا من  يسار                   الكادر , ثم يدخل المآذون ويتحركا الأثنان ناحية عمق الكادر                   وتتابعهما الكاميرا Pan right , يجلس المآذون قطع  Cut
 | 539 | 
                              |  |  | العتر                 :                 الليلة هابعت لك عالبيت حتتين أوزى إنما على قد مقامك المآذون :                 يطعمك من قوت الجنة يامعلم . | لقطة متوسطةM.                   S.  للأثنين وينحنى                   العتر ناحية المآذون قطع Cut
 | 540 | 
                              |  |  | العتر                 :                 المآذون ياأهل الله شهلونا | لقطة متوسطة كبيرة                   M. L. S.  للعتر                   يربت على كتف المآذون , ثم يتحرك يمين كادر ناحية غرفة فاطمة                   ويدق على الباب قطع Cut
 | 541 | 
                              |  |  |  | مشهد ( 97 ) ليل / داخلى غرفة نوم فاطمة
 |  | 
                              |  | صوت موسيقى                 المولد | عاشور                 :                 طيب ماسمعنا .. وبكرة يافاطمة هاتشتهى الفول النابت . الأم                 : بعد الشر .
 عاشور                 : من كتر ماحتزهق من اللحمة ياوليه إفهمينى
 الأم                 : فاهماك وعاجناك خابزاك ... قوم بقى إنكشح . الناس بره فوق                 بعضها والمآذون مستنى .
 عاشور                 : طيب طيب . أشرب أشرب مااشربش كمان !
 | لقطة متوسطة كبيرة                   M. L. S  لفاطمة                   واقفة يسار كادر وعاشور يمين كادر جالساً , ثم تنزل الكاميرا                   لأسفل قليلاً Tilt Down  وتدخل الأم الكادر . ثم يجذب عاشور القلة ويشرب
 قطع Cut
 | 542 | 
                              |  |  |  | لقطة متوسطة                   M. S  لفاطمة تقف                   وتنظر من النافذة يمين الكادر قطع Cut
 | 543 | 
                              |  |  |  | مشهد ( 98 ) ليل / خارجى أمام المقهى
 |  | 
                              |  | صوت الشارع | الحانوتى                                :                هاتشى | لقطة متوسطة كبيرة                   M. L. S.  للحانوتى                   وشُبك والحداد جالسين ويتحرك الناس فى مقدمة الكادر يميناً                   ويساراً, يعطس الحانوتى ويضحكون جميعاً قطع Cut
 | 544 | 
                              |  |  | شُبك                 :                 سى محمد أفندى محمد                 : أهلاً عم شُبك .
 شُبك                 : فينك ياسى محمد من زمان !
 الحانوتى                 : الحق ياسى محمد أنت زوتها قوى .
 الحداد                 :                 والله زمان .                 أهلاً وسهلاً .
 | لقطة متوسطة كبيرة                   M. L. S. لمحمد                   وعدلى وسط الناس ويتحركا يمين كادر وتتحرك الكاميرا                    لتتابعهما Pan Right ثم يقفا ويلتفتا يساراً , ويدخل شُبك الكادر                   يصافح محمد , ثم يدخل الحانوتى من يسار كادر ويصافح محمد وعدلى                     ثم يدخل الحداد قطع Cut
 | 545 | 
                              |  |  | الحانوتى                 :                 أهه كده شغل الرجالة ياسى محمد . إعتمدت على روحك وأثبت أنك قدها                 وقدود . | لقطة متوسطة قريبةM.                   Close up  للحانوتى                   من زاوية مرتفعةHigh Angle  ينظر يمين كادر قطع Cut
 | 546 | 
                              |  |  | محمد                 :                 البركة فى شريكى عدلى . أهم دول ياعدلى أصدقائى المخلصين اللى حكيت                 لك عنهم . عدلى                 : تشرفنا .
 | لقطة متوسطةM.                   S.  لمحمد يلتفت                   وينظر يمين كادر ويقف عدلى بجواره بروفيل  يمين كادر قطع Cut
 | 547 | 
                              |  |  | الحانوتى                 :                 سى محمد ده سكرة , والنبى يابيه تخلى بالك منه قوى . إتفضلوا ويانا                 على القهوة . محمد                 : لما أطلع فوق وأنزلكم .
 الحانوتى                 : طيب ماتخلى البيه الظريف ده يقعد معانا لغاية ماترجع .
 عدلى                 : معلش أبقى أرجع معاه بعدين .
 الحانوتى : مستنينكم فى                 القهوة .
 الحداد                 :                 عاوزين نرجع                 ليالى زمان .
 | لقطة متوسطة كبيرة                   M .L. S  للخمسة                   يقف عدلى ومحمد يمين كادر والثلاثة يسار كادر , ثم يخرجا من                   الكادر قطع Cut
 | 548 |