| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 24 ) نهار / داخلى منزل علوان
 |  | 
              
                |  | 
                زغاريد 
                 | نظيرة : 
                إن عجنت أمك لا .. وإن 
                طبخت أمك لا و.. الأولة بسم الله . والتانية بسم الله , والتالتة بسم الله , 
                والرابعة بسم الله , 
                والخامسة بسم الله , والساته بسم الله والسابعة رقوة محمد إبن 
                عبدالله ... ياللا ياولاد .
 الجميع : برجالاتك ... برجالاتك .. برجالاتك . حلقة دهب فى وداناتك 
                ... برجالاتك برجالاتك .
 | ظهور تدريجى
                  Fade -in لقطة متوسطةM.S. من زاوية مرتفعة  High 
                  angle لشموع السبوع والطفل المولود . ثم تتحرك 
                  الكاميرا للخارج Track out لتظهر نظيرة وهى تمسك بالطفل وترتفع الكاميرا 
                  رأسياً لأعلى Tilt up 
                  وتأتى فهيمة لتمر فوق الطفل سبع مرات والنساء واللأطفال يظهرون 
                  فى خلفية الكادر ثم يتحركوا الى السلالم لسطح المنزل .
 
                  قطع Cut | 85- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 25 ) نهار / خارجى سطع منزل علوان
 |  | 
              
                |  | 
                زغاريد
                 | الجميع : برجالاتك ... برجالاتك 
                .. حلقة دهب فى وداناتك . | لقطة كبيرة 
                  L.S. من زاوية منخفضة 
                  Low angle 
                  للجميع فوق سطح منزل علوان ثم تتحرك الكاميرا ناحية اليسار مع 
                  وترتفع قليلاً رأسياً  Pan left - Tilt 
                  up قطع Cut
 | 86- | 
              
                |  |  | فهيمة : إخص عليكى ياسلفتى . بقى 
                يأختى ماتجيش تباركى للمولود وترشى ملحه. طب ياأختى تعالى على الأقل 
                إقرصينى فى ركبتى يمكن ربنا يعدلها لك وتحصلينى فى جمعتى . ( تضحك 
                ) .. ندرن عليا ياحفيظة ياختى والندر أمانة . لو حصل .. لو حصل يعنى 
                .. لأعملها لك يوم ما تسبعى .. مدد يا
                خالة نظيرة مدد .. مدد | لقطة كبيرة 
                  L.S.  من زاوية منخفضة
                   - Low angle لحفيظة فى مقدمة 
                  الكادر يساراً . 
 
     قطع 
                  Cut | 87- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 26 ) نهار / خارجى أمام منزل علوان
 |  | 
              
                |  |  | رجل : 
                ألف مبروك . علوان : ياسيدى تشكر .
 رجل2: يتربوا فى عزك .
 علوان : عقبال عندكوا ...
 كباية شربات ياعمدة .
 طفل : عمى . عمى . بقينا أربعة ياعمى تلات ولاد وبنت .
 عتمان : غور .. فرة تاخدك إنت وإخواتك .
 علوان : تعالى ياد هنا . مالكش دعوة بيه .
 | لقطة متوسطة كبيرة 
                  M.L.S. لعلوان يوزع شراب المولود على المارة والمهنئين 
                  وبجواره أطفاله الثلاثة 
 يدخل عتمان والخفر من يمين الكادر ويتجهوا ناحية اليسار .
 
   قطع 
                  Cut | 88- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 27 ) نهار / داخلى منزل عتمان
 |  | 
              
                | 
                طبل   | 
                صوت زغاريد | عتمان : 
                إحنا مش إتفقنا إنى أتجوز 
                اللى تجيب عيل , وبعدين تتطلق . قاعدة تمصى وتمصمصى فيا ليه ! حفيظة : ماانا بأخطبلك يامعدول . بسَ خايفة .
 عتمان : من آيه ؟
 حفيظة : تقعد معاها تسع تشهر وبعدين زى مارحنا زى ماجينا .
 عتمان : وإن جابت الولد .
 حفيظة : أبقى اللى ولدته .
 عتمان : إنتى الللى ولدتيه .
 حفيظة : ينكتب بإسمى .
 
                عتمان : بسيطة . مكتب الصحة 
                بتاعنا .الأب عتمان والأم حفيظة . | لقطة متوسطةM.S. لحفيظة . يدخل 
                  عتمان من يسار الكادر ويقترب من حفيظة التى تكون بروفيل وعتمان 
                  فى مواجهة الكاميرا . ثم يتحركا ناحية يمين كادر Pan right
     ويجلساعلى أريكة ويكونا 
                  بروفيل فى مواجهة بعضهما البعض .ثم يعطيا ظهرهما للكاميرا وينظرا 
                  من فتحة فى البابقطع Cut
 | 89- |