|                                     وصف                   الصوت |                                     وصف                   الصورة |                   م  | 
                              |                                     الموسيقى |                                     المؤثرات |                                     الحوار |   |   | 
                              | دخول موسيقى 1 |  |  |  fade in منظر بعيد جداًVery Long Shot وقت الغروب لوادي مظلم ونخل في خلفية الكادر                   | 1                    | 
                              |  |  |  |   					بداية التيترات 										Superimpose على نفس المنظر |  | 
                              | نهاية موسيقى 1 |  |  | fade in أفلام بركات تقدم  dissolve | 2                    | 
                              |  | صوت الكروان |  | دعاء الكروان  dissolve | 3                    | 
                              | دخول موسيقى 2 |  |  | فاتن حمامة  dissolve                   | 4                    | 
                              |  |  |  | أحمد مظهر  dissolve                   | 5                    | 
                              |  |  |  | زهرة العلا أمينة رزق عبد العليم خطاب ميمي شكيب  dissolve                   | 6                    | 
                              |  |  |  | رجاء الجداوي ......ناهد حسين عسر ادمون تويما لطفي الحكيم كوثر رمزي  dissolve                   | 7                    | 
                              |  |  |  | زكي عبد المجيد حسين إسماعيل أحمد زكي عبد الحميد بدوي كمال إمام سلوى عز الدين فتحية علي  dissolve                   | 8                    | 
                              |  |  |  | ......القصة للدكتور طه حسين  dissolve                   | 9                    | 
                              |  |  |  | سيناريو بركات - يوسف جوهر  dissolve                   | 10                    | 
                              |  |  |  | حوار يوسف جوهر  dissolve                   | 11                    | 
                              |  |  |  | مهندس المناظر : ماهر عبد النور   المصور : مسعود عيسى  dissolve                   | 12                    | 
                              |  |  |  | مونتير بوزيتيف : محمد عباس مركب الفيلم : فكري رستم مونتاج نيجاتيف : مارسيل صالح المساعدة : سلوى  dissolve                   | 13                    | 
                              |  |  |  |  | 14                    | 
                              |  |  |  |  | 15 | 
                              |  |  |  |  | 16 | 
                              |  |  |  |  | 17 | 
                              |  |  |  | الموسيقى التصويرية اندريه رايدر  dissolve                   | 18 | 
                              |  |  |  | تسجيل الموسيقى والدوبلاج والميكساج باستوديو نحاس المهندس كريكور  dissolve                   | 19 | 
                              |  |  |  | مدير الإنتاج عبد الله بركات  dissolve                   | 20 | 
                              |  |  |  | التوزيع للجمهورية العربية المتحدة وجميع أنحاء العالم شركة دولار فيلم إسماعيل الكردي وأولاده 85 شارع رمسيس - القاهرة  dissolve                   | 21 | 
                              |  |  |  | مدير التصوير وحيد فريد  dissolve                   | 22 | 
                              | نهاية موسيقى 2 |  |  | إخراج بــركــــات  fade out                  للكلمة 					 fade out 					للمنظر نفسه                   | 23 | 
                              |  |  |  | مشهد 1 ليل / 					داخلي بيت 					البشمهندس                   |  | 
                              |       دخول موسيقى 3 | صوت دقات الساعة مرتين "الساعة 2 صباحاً"     صوت كارتـّة قادمة نحو البيت |     صوت آمنة                  (Voice Over على الصورة) : لازم أستنظر، دا أول يوم لية في داره، 					إن كان ليه معاه ومع الليل حكاوي ابتدت من سنين.. ابتدت لكن 					تنتهي امتى.. وايه هتكون النهاية؟ يا رب جوتك لجل ما أسوي اللي في خاطري وأنول 					اللي ناوية عليه |  fade in Medium Shot 					لساعة الحائط من زاوية منخفضة low angle، ثم حركة كاميرا pan 					right مع tilt down مستعرضة لديكور بيت البشمهندس حتى نرى آمنة 					في Long Shot جالسة في ركن الصالة صامتة تفكر في شيء ما، وتبدأ 					الكاميرا بالإقتراب منها حتى نراها فيMedium Shot   ثم تسمع الصوت القادم، فتنظر جانباً "شمال الكادر"   cut                   | 24 | 
                              |  |  |  | تكمل آمنة حركتها (overlap مع اللقطة السابقة) في حجم جديد 					Long Shot ، وتنظر إلى الكاميرا الموضوعة خارج البيت خلف 					النافذة، وتمشي تجاهها حتى يتحول الحجم إلى Medium Close-up 					وتنظر خلال النافذة  cut                   | 25 | 
                              |   نهاية موسيقى 3 |  | الحارس بسيوني: 					ليلتك سعيدة يا باش مهندس البشمهندس: 					سعيدة مبارك يا بسيوني | Long Shot لحديقة البيت الحارس يجري تجاه البوابة يفتح الباب للباش مهندس  cut                   | 26 | 
                              |  |  |  | آمنة في نفس الحجم السابق Medium Close-up، بعد رؤية 					البشمهندس.. ثم تذهب إلى حجرتها وتتتبعها الكاميرا بحركة أفقية 					pan left  cut                   | 27 | 
                              |  |  |  | فيMedium Shot تستكمل حركة قفل الباب ولكن من داخل حجرتها  					ويبدو عليها التوتر..  cut                   | 28 | 
                              | دخول موسيقى 4 |  |  | لقطة ذاتية من وجهة نظر البشمهندس subjective shot؛ حيث نرى 					الباب يفتح من أمام الكاميرا ثم تبدأ الكاميرا بالحركة تجاه 					الصالة حتى تصل إلى نجفة الجاز، فتدخل يد البشمهندس من يمين 					الكادر فيشدها إلى أسفل  cut                   | 29 | 
                              |  |  |  | Medium Shot لآمنة متوترة داخل حجرتها بجانب الباب  cut                   | 30 | 
                              |  |  |  | Close-up على النجفة ثم حركة كاميرا pan left وصولاً إلى 					الباب المغلق لحجرة آمنة  dissolve                   | 31 | 
                              |  |  |   آمنة:                  نعم يا سيدي البشمهندس: 					ايه اللي مسهرك لدلوقتي؟ آمنة:                  خفت تعوز حاجة البشمهندس: 					شاطرة.. اللي أبليكي كانوا بيناموا بدري، وكنت بضطر أصحيهم آمنة: منا 					خدمت قبل كده وعارفة الأصول.. تطلب حاجة يا سيدي البشمهندس: 					آآه، ولعيلي اللمبة آمنة:                  حاضر | dissolve مع لقطة متوسطة لسرير آمنة ثم حركة كاميرا pan right 					وصولاً للقطة متوسطة لآمنة.. ثم تبدأ بالتحدث مع البشمهندس                  cut                   | 32 | 
                              | نهاية موسيقى 4 |  | البشمهندس: 					بتترعشي ليه؟ بردانة؟ آمنة:                  لا أبداً البشمهندس: 					خايفة؟ آمنة:                  أجيبلك العشا يا سيدي؟ البشمهندس: لا 					أنا أتعشيت في النادي.. خدي الجاكتة وديهالي الأودة | Long Shot لها في نفس وضعها السابق، ثم تتحرك لتولع اللمبة 					وتتتبعها الكاميرا بحركة pan right حتى تتوقف؛ فتكون النجفة 					يمين الكادر وآمنة شمال الكادر.. تولع عود الكبريت فتدخل يد البشمهندس من يمين الكادر، 					فيمسك يدها ويطفي العود       تأخذ آمنة الجاكتة وتخرج من يمين الكادر  cut                   | 33 | 
                              |  | صوت بندول الساعة |     آمنة:                  لأ يا سيدي لأ.. ربنا يسترك يا سيدي اعمل معروف.. لأ يا سيدي لأ 					لأ ربنا يسترك | تتحرك آمنة تجاه الحجرة من وجهة نظر البشمهندس subjective 					shot، ثم تبدأ الكاميرا هي الأخري بالتوجه نحو الحجرة "chariot 					in" وتتوقف عند مدخل الحجرة.. ثم يدخل البشمهندس بظهره 					من شمال الكادر ويرد الباب لكن آمنة 					تظل تقاوم حتى فلتت منه وتخرج من حجرته باكية مع حركة كاميرا 					chariot out  cut                   | 34 | 
                              |  |  |   صوت آمنة                  (Voice Over على الصورة) : لو تعرف سبب جايتي عندك كنت جلت يا 					ريتها ما عتبت هالدار | الكاميرا موضوعة داخل حجرتها والباب مفتوح، فنراها وهي تجري 					من خلفية الكادر background إلى مقدمة الكادر foreground حتى 					تدخل وتغلق الباب.. ثم تتحرك الكاميرا نحوها منMedium Shot إلى 					Close-up على وجهها  fade out                   | 35                    | 
                              |  |  |  | مشهد 2 نهار / 					خارجي العزبة                   |  | 
                              |  | صوت الكروان |  | fade in Very Long Shot  لطائر في السماء تتتبعه الكاميرا 					بحركة أفقية pan left ونرى نخيل وأشجار في الأفق                    cut                   | 36                    | 
                              |  |  |  | مشهد 3 نهار / 					داخلي حجرة آمنة                   |                    | 
                              | دخول موسيقى 5           نهاية موسيقى 5 | صوت الكروان                 | صوت آمنة                  (Voice Over على الصورة) : جيت.. أني كنت مستنياك.. العمر بطوله 				وإنت في الجلب، وصوتك غالي في الودان.. صغيرة لجياك سعدي وفرحي.. 				كبيرة لجياك ونيس وسامع شكواي.. كنت وحديك معاي في الليلة 				المشئومة.. فاكر.. أنا وإنت استغاثنا، لكن صوتنا ضاع في الفضا 				الكبير.. دعاك ما وصل لأي إنسان، وصرختي ما هزت جلب مخلوج.. روح وإنت مرتاح.. بناتنا عهد وأنا فكراه.. هنادي في الجلب 					وإن غابت عن العين.. فاكر.. | تتحرك الكاميرا حركة أفقية pan right حتى نرى آمنة من بعيد 					تنظر إلى الكاميرا الموجودة خارج الحجرة من خلال الشيش 					المفتوح.. ثم تباشر الكاميرا بالإقتراب منها حتى تدخل من خلال الشيش؛ 					فنرى آمنة منطوية ساندة رأسها على عمود السرير.. ثم تبدأ الكاميرا بالرجوع للخلف كما كانت أول اللقطة، 					ومعها تبدأ آمنة بالقيام من على السرير والتوجه للنافذة وتنظر 					للسماء في حزن وألم.. ثم تنظر بعد ذلك لأسفل وتقترب منها 					الكاميرا لتأخذ Close-up على وجهها  fade out                   | 37                    | 
                              |  |  |  | مشهد 4 نهار / 					خارجي منطقة 					بدوية "بلدة آمنة الأصلية" 					(FLASHBACK)                   |                    | 
                              |  | صوت المزمار | صوت آمنة (تكمل حوار اللقطة السابقة Voice Over) :  				حياتنا كانت زين.. والدنيا كليها كانت في البلد الصغير اللي عيشنا 				فيه.. حدوده صحرا ورمل، ورزع وخضرة.. الجلب كان خالي والبال مرتاح | fade in حركة كاميرا pan left مع tilt down مستعرضة البلدة من 					بعيدVery Long Shot بزاوية مرتفعة high angle.. فنرى بيوت على الرمل محاطة بأشجار ونهر صغير يفصل بينهما..  dissolve                   | 38                    | 
                              |  | استمرار المزمار صوت الطيور والماشية | هنادي: ما 					تمدي يامنة آمنة:                  الدنيا ما طارت هنادي: صرنا 					نضحى وإنت ماشية تماخطري آمنة: أماخطر، 					لو كنت زايكي مالية الزلعة لحد نصها كنت رمحت رمح.. أني عارفة 					إنتي مشعوفة ليه هنادي:                  هيكون إيه يعني؟ دايخة حابه ومشربتش شاي آمنة:                  والنبي إيه.. اللي مدوخكي الشاي ولاّ المزمار | Long Shot لآمنة وأختها هنادي يصعدن التل بقلل الماء ويتوجهن 					للدار، وتتابعهم الكاميرا بحركة مركبة pan right مع tilt up..         تخرج هنادي من يمين الكادر، ثم تليها آمنة  cut                   | 39                    | 
                              |  | توقف صوت المزمار استمرار صوت الطيور والماشية         |     الشاب البدوي: 					صباح الخير يا صبايا هنادي: يسعد 					صباحك الشاب البدوي: 					عطشان يا صبايا آمنة: إشرب من 					البحر يخويا   آمنة (من خارج 					الكادر): هنادي | الشاب الذي كان يعزف المزمار جالس على صخرة في شمال 					الكادرMedium Shot، ونرى آمنة وهنادي قادمين من عمق الكادر، 					حتى يصلن إلى نفس الحجم.. فيوقف عزفه..         تكمل آمنة سيرها وتخرج من شمال الكادر، بينما تتوقف هنادي 					بجانب الشاب للحظة ثم تسرع لتلحق بأختها   cut                   | 40                    | 
                              |  | رجوع صوت المزمار استمرار صوت الطيور والماشية | آمنة:                  مالكي رجليكي تجلوا وماشية تماخطري؟ هنادي:                  إستحي يامنة آمنة:                  طمنيني، جالكِ إن عنيه منك؟ هنادي:                  هو ما جال بالمفتوح، لكن جلبي حاسس إنه رايدني آمنة:                  والله جلبك هدا مغلبك يا هنادي.. كل جمعة والتانية يحدفه الهوى 					ناحية هنادي: يعني 					هو أنا اللي بشغِلهم يامنة، هم اللي بيشغْلوني | تدخل هنادي من يمين الكادر لنرى الأختين بحجم Medium Long 					Shot أوAmerican Shot من زاوية منخفضة low angle.. ونرى في الخلفية background جمال وماشية.. ثم يمشين لشمال الكادر، فتتابعهم الكاميرا بحركة أفقية pan 					left، ثم يتوقفن في منتصف الكادر بحجمMedium Shot..  ثم يمشين إلى شمال الكادر مرة أخرى و pan آخر، ثم التوقف.. ولآخر مرة حيث نراهن من الخلف rear back متجهين للأمام  dissolve                   | 41                    | 
                              |  |  |  | مشهد 5 نهار / 					خارجي جانب باب                  دار آمنة وهنادي |                    | 
                              |  |  | هنادي:                  بت يامنة أوعي تزلفي بكلمة جدام أماي آمنة:                  إنتي فكراني صغيرة.. دنا أوعى منك | تتوجه الفتاتان للأمام باتجاه الكاميرا حيث البيت.. ثم تتوقفن.. بعدها تتجهن إلى اليمين باتجاه باب البيت، 					وتتابعهن الكاميرا بحركة أفقية pan left   cut                   | 42                    | 
                              |  |  | صوت الخال                  (Voice Over على الصورة) : ويمين الله إذا جوزك ما رجع عن سيره 					البطال لأضربه بالرصاص | تكملن المشي نحو الباب عن طريقMedium Shot، ثم تتوقفن عند 					سماع صوت خالهن داخل الدار.. فتنظر آمنة لهنادي..  cut                   | 43                    | 
                              |  |  |  | مشهد 6 نهار / 					داخلي داخل الدار |  | 
                              |  |  | الأم:                  هدّي نفسك يا خوي، ونا إيش بيدي، أنا ياما جلتلك الخال:                  هو فاكر إن الناس اللي بيعتدي على عرضهم كلاب.. أهم متحلفينله | الأم جالسة على الأرض وأمامها الطبلية، تنظر لأخيها الواقف 					بجانبها، وتحاول تهدئته.. مستوى إرتفاع الكاميرا مساوي لمستوى الأرض، فننظر لهما من 					زاوية منخفضة low angle بحجم Long Shot صريح  cut                   | 44                    | 
                              |  |  | آمنة:                  صباح الخير يا خال هنادي:                  صباح الخير يا خال الخال:                  صباح الخير الأم:                  آمنة أمنة:                  إيوة يمّاي الأم:                  إطلعي هاتي عودين حطب لجل ما تسوي الشاي لخالكي آمنة:                  حاضر الخال:                  إذا جوزك رجع أعطيه خبر.. أنا ليه كلام معاه الأم:                  ما تنتظر الشاي؟ الخال:                  ما أريد شيء هنادي:                  لا تزعلي يمّاي الأم:                  خايفة كتير على أبوكي يا هنادي.. سيره هدا ما هينتهي على خير آمنة (خارج 					الكادر): أمّاي.. هنادي الأم:                  إيش يا آمنة؟ | تدخل آمنة وهنادي من الباب، فتأخذهم الكاميرا profile ثم 					تتحرك معهم حركة أفقية pan right.. فتلقين السلام على الخال، 					وتضعن الزلع في آخر الدار "في عمق الكادر"         ثم تصعد آمنة السلالم لجلب الحطب، فيهم الخال بالوقوف 					وينصرف.. فتقف الأم مهمومة خائفة على زوجها، وتحاول هنادي 					طمئنتها..           تناديهن آمنة من فوق، فتسرع الإثنتين بالصعود وتتابعهن 					الكاميرا بحركة رأسية tilt up  cut                   | 45                    | 
                              |  |  |  | مشهد 7 نهار / 					خارجي بلكونة 					الدار |  | 
                              |  |  | الأم:                  مالكي يا بنتي آمنة:                  ما هادي فرس أبوي؟ الأم:                  باينها هي.. هي يا هنادي؟ هنادي:                  إيوة هي                   
 آمنة:                  وهدا اللي مرمي فوج.. 					هنادي:                  يكونش أبوي.. 					الأم:                  ليكون جراله شيّ.. 
 هنادي: أبوي 					يمّاي.. آمنة:                  أبوي جراله حاجة | Long Shot للثلاثة من زاوية منخفضة low angle تصورهن الكاميرا 					واقفين في البلكونة تنظرن لأسفل، لا تصدقن ما يشاهدونه..           
 Medium Shot للثلاثة من زاوية 					منخفضة low angle   تخرجن من الكادر، 					ثم تنزلن سلالم الدار بسرعة..  cut | 46                    | 
                              |  |  |  | مشهد 8 نهار /                  خارجي الساحة 					أمام الدار |                    | 
                              | دخول موسيقى 6 |  |  | Long Shot لحشد 					كبير من الناس أمام الدار من زاوية مرتفعة 					high angle تعتبر وجهة نظر كلاً من 					آمنة وهنادي والأم.. 
 Medium Shot 					من الزاوية العكسية contre angle 					مع حركة كاميرا pan left 					تتبع فرس - مستلقي عليه شخص - يتحرك من يمين الكادر حتى يخرج 					من شمال الكادر، فنرى بلكونة الدار في الخلفية  cut | 47                    | 
                              |  |  |  | مشهد 					9 نهار / 					خارجي بجانب باب 					الدار |   | 
                              |  |  | لخال (بعنف):                  وين رايحة؟ الأم:                  خضر اتجتل.. | Long Shot للأم 					تخرج بسرعة من باب الدار وتتبعها الكاميرا بحركة مركبة 					pan left مع					tilt down، 					فيوقفها أخوها بعنف.. 					 cut | 48                    | 
                              |  |  | لأم (تبكي):                  طخوا بالنار يا جابر لخال: ارجعي 					الدار أم:                  لا ممكن أرجع خال: صوتك ما يطلع لأم:                  راجلي.. راجلي.. خال: راجلك ما ينبكي عليه | الخال والأم في مقدمة الكادر فيMedium 					Shot 					والبنتان تبكيان في الخلفية Long 					Shot، ثم تبدأ الناس بالإلتمام 					حولهم          cut | 49                    | 
                              | نهاية موسيقى 6 |  | لأم (تبكي بحرقة): راجلي.. راجلي.. | Long Shot لهما 					مرة أخرى، فيدفعها على 					الأرض، ثم تحاول بنتيها تهدئتها 					 dissolve                   | 50 | 
                              |  |  |  | مشهد 10 نهار / 					خارجي منطقة ما 					جانب الدار |  | 
                              |  |  | عم جابر:                   كلام إيه ده يا جابر؟ الخال 				"جابر":                   الكلام الجد يبا العم أحد الرجال:                   وني معاك عم جابر:                   والولايا.. إزاي نطرد الولايا؟ الخال "جابر":                   معادش ليهم جهاد إهنه | Medium Long Shot 					أوAmerican Shot 					للخال يحيطه مجموعة من كبار رجال البلدة يتناقشون معاً        cut | 51 | 
                              |  |  | عم جابر الثاني: من إمتى بيهون العرض والدم يا ولد أخوي؟ 				جابر: لا هونّا عرض، ولا هملنا دم | Medium Shot 					لجابر وعميه    cut | 52 | 
                              |  |  | جابر: خضر متجوزش عليه إلا الرحمة 				عم جابر:                   وخضر جابل رب كريم يا جابر جابر: وخلف وراه العار يبا 				العم أحد الرجال:                   ومرته وبناته معادش ليهم جعاد في البلد | نفس الحجم مع تغيير مكان الكاميرا تغييراً بسيطاً للشمال        cut | 53 | 
                              |  |  | جابر: إهنه ما في غير الشماتة وكلام الأعده.. كل اللي 				يجابلني يجول كيف أختك والبنات.. جصدهم مرة الزاني وبنات الزاني | نفس الحجم مع تغيير مكان الكاميرا تغييراً بسيطاً لليمين 					 cut | 54 | 
                              |  |  | عم جابر:                   نطرد لحمنا يا جابر جابر: 				ما جلنا نطرد لحمنا.. يخرجوا في ستر وسلام عم جابر:                   مطرودين! جابر: مطرودين كيف | نفس الحجم مع تغيير مكان الكاميرا تغييراً بسيطاً للشمال      cut | 55 | 
                              |  |  | جابر: برضانا ورضاهم.. أجلها لما يبعدوا ينسوا، والناس 				تنساهم إهنه.. وننسى سيرة خضر كمان.. وأنا وإنت والتالت 				والعاشر والكل يرتاح.. جلتوا إيه؟ عم جابر:                   الشورة لك يا جابر جابر (بثقة): أنا هرحّلهم | رجوع للوضع الأول Medium Long Shot 					أوAmerican Shot 					للمجموعة        dissolve                   | 56 | 
                              |  |  |  | مشهد 11 ليل / 					داخلي داخل 					الدار |  | 
                              | دخول موسيقى 7 |  | الأم:				ونهون عليك يا جابر 				جابر: هنتم على راجلك.. خلّي الناس ينسوكم واحنا ننسى 				العار.. لأم: خاف 				الله يا جابر.. إنت جلبك صار علينا حجر جابر: جوزك ما خاف الله.. خدي ها دول.. صوت آمنة                  (Voice Over على الصورة) : 				دي الرحمة اللي جدروا عليها.. جرشين لذاد 				الطريج، وما خافوا علينا من شر الطريج.. | Long Shot 					لآمنة وهنادي في background 					الكادر، ثم تبدأ الكاميرا بعمل حركة 					بانورامية pan right 					حتى نصل للأم بجانب الخال في حجمMedium 					Shot     يخرج من جيبه كيس نقود ويمده لها.. فتتحرك الكاميرا للأمام باتجاه الكيس					Close-up 					ثم تكمل للأمام نحو الخلفية لنصل لآمنة بحجم 					Medium Close-up  dissolve                   | 57 | 
                              |  |  |  | مشهد 12 نهار 					/ 					خارجي الصحراء |  | 
                              |  |  | صوت آمنة                  (Voice Over على الصورة) : الجنة اللي عشنا فيها صغار، صردونا 				منها طرد.. الأمان ودعناه.. ورانا ماضي حزين، وجدمنا يوم ما نعرفله 				شكل | Long Shot للأم 					وآمنة وهنادي يمشون في الصحراء حاملين أغراضهم.. 					تتابعهم الكاميرا بحركة أفقية 					pan left  dissolve                   | 58 | 
                              |  |  |  | مشهد 13 ليل / 					خارجي الصحراء |  | 
                              | نهاية موسيقى 7 |  | صوت آمنة                  (Voice Over على الصورة) : مرت الأيام واحنا بنتنجل من بلد 				لبلد.. يا ويلي من اليوم اللي فات، ويا خوفي من اليوم اللي جاي | Very Long Shot  					 للثلاثة من زاوية منخفضة low angle 					وتتابعهم الكاميرا بحركة أفقية pan 					left  dissolve                   | 59 | 
                              |  |  |  | مشهد 14 نهار 					/ 					خارجي على خط 					السكة الحديد |  | 
                              |  | صوت صفارة القطار صوت القطار   | صريخ آمنة وهنادي 				هنادي: الغول يمّا آمنة:                   الغول يمّا الغول لأم: ايش.. 				لا تخافوا لا تخافوا.. هذا جطر سكة حديد آمنة:                   هو هذا الجطر لأم: إهه آمنة:                   ولما ده بيجدح نار وشرار لأم: هو 				طبعه جدٍه.. طول عمره جدٍه هنادي: ورايح وين؟ لأم: داخل 				المدينة آمنة:                   يعمل إيش؟ لأم: ينزل 				راحلين وياخد راحلين آمنة:                   أمّال راحت فين الركايب يمّاي؟ لأم: محنا 				تركنا الجمال والحمير وداخلين على المدينة.. يوو ياما هتشوفوا في 				المدينة..هه يلّا   صوت آمنة                  (Voice Over على الصورة) : هذا كان أول شي شفناه من البندر.. 				ضجيج ودخان ورعب.. | Long Shot 					لقطار قادم تتحرك معه الكاميرا حركة أفقية 					pan left ثم 					تنزل tilt down 					على آمنة وهنادي تصرخن وتجرين على أمهما..                             تحملن أغراضهن مرة أخرى وتنصرفن 					للأمام ظهرهن للكاميرا  dissolve | 60 | 
                              |  |  |  | مشهد 15 نهار 					/ داخلي المسكن 					الجديد |  | 
                              |  |  | الشيخ: مجعد زين وبارح.. بابه مجسم، وشبّاك فيه جزاز 				لأم: إمليح الشيخ: ربنا يجعله عليكم جدم 				السعد لأم:                   كام؟ الشيخ: أجرته وصلت، ملناش إلا 				راحتك وراحة الصبايا لأم:                   إعمل معروف يا شيخ نوّر عليّ الشيخ: كل شهر أول ما الهلال 				يعلم في السما تدفعي عشر جروش لأم: آه آمنة:                   أبّاي لأم: غالي 				علينا يا شيخ الشيخ: مم.. بجا بشباك جزاز 				ومستكترة عشر جروش لأم: والله 				اليد جصيرة يا خوي، وربنا هو العالم الشيخ: ما تعولي هم.. ما دام 				الفجير معاك، مش هجبض منك إلا لما أخدم بناتك في أحسن بيوت في 				البلد لأم: تعيش | Long Shot للأم 					وآمنة وهنادي مع الشيخ (صاحب المسكن الجديد) يعرضه لهن..   يتحركون في الدار وتتحرك معهم 					الكاميرا حركة بانورامية pan left                          cut | 61 | 
                              |  |  |  | مشهد 16 نهار 					/ 					خارجي محطة 					القطار |  | 
                              |  |  | صوت آمنة                  (Voice Over على الصورة) : وولّفنا على الغربة، والبندر ما عاد 				يخوفنا.. حتى الغول إتعودنا عليه | Long Shot 					لآمنة وهنادي ينظرون بشغف إلى عجل القطار 					 cut | 62 | 
                              |  | صوت صفارة القطار صوت القطار |  | Close-up على 					عجل القطار وهو يتحرك.. 					 cut | 63 | 
                              |  |  |  | Long Shot 					لهما مرة أخرى يجرون خوفاً من 					القطار  fade out | 64 | 
                              |  |  |  | مشهد 17 نهار 					/ 					داخلي المسكن 					الجديد |  | 
                              | دخول موسيقى 8 |  |  |  fade in Close-up 					 على الشباك الزجاجي، ثم تتحرك الكاميرا 					حركة مركبة pan right					مع tilt 					down حتى تنزلMedium 					Shot على آمنة وهنادي نائمتان..  cut | 65 | 
                              |  | الشيخ يصفق بيديه | الشيخ: 				يا أم هنادي.. يا ست زُهرة.. | Medium Shot 					للأم قادمة بصنية الشاي، ثم تجلس على الأرض؛ فتتحرك معها 					الكاميرا حركة رأسية tilt down.. 					ونرى آمنة وهنادي في خلفية الكادر نائمتين على سرير من الخوص 					 cut | 66 | 
                              |  |  | 				لأم 				"زُهرة":				 شيخ شعبان.. صباح الخير | تنهض الأم من على الأرض مع حركة كاميرا 					tilt up، ثم تتحرك لتحضر ايشارب 					تغطي به رأسها وتذهب تجاه الشباك 					pan left 					 cut | 67 | 
                              | نهاية موسيقى 8 |  | الشيخ: 				خير وبس.. دنتم زعجلكوا نبي وربنا استجاب | Medium Shot 					للشيخ شعبان يتحرك للأمام تجاه الشباك مع حركة كاميرا 					pan right تجعله 					في وضع amorce 					أوover shoulder 					مع زهرة.. 					فنرى الشيخ شعبان من ظهره 					rear في شمال 					الكادر، وزهرة face 					يمين الكادر واقفة على الشباك  cut | 68 | 
                              |  |  | الشيخ: 				بناتك هيشتغلم.. واحدة عند المهندس، والتانية عند البيه المأمور | تكملة الـ amorce 					من الزاوية المعاكسة بنفس الحجمMedium 					Shot  cut | 69 | 
                              |  |  | زُهرة:  مم.. 				خلق زين؟ الشيخ: إلا 				زين.. بقولك البيه المأمور.. أكبر راس في البلد.. وباش مهندس الريّ المتصرف في مَيّة مديريتنا.. بكلمة منه 				يغرق البر بحاله زُهرة:				 أهه | تكملة الـ amorce 					من الزاوية المعاكسة.. ونرى آمنة وهنادي في خلفية الكادر        dissolve | 70 | 
                              |  |  |  | مشهد 18 نهار 					/ 					خارجي بجانب 					المسكن الجديد |  | 
                              | دخول موسيقى 9 |  | صوت آمنة                  (Voice Over على الصورة) : هادي أول مرة نفارج فيها أمنا.. كنا 				بنضحك والجلب مليان عويل | Long Shot 					للشيخ وراءه آمنة وهنادي يتحركون باتجاه الكاميرا.. وزهرة في 					خلفية الكادر واقفة تنظر إليهم في بؤس.. 					 cut | 71 | 
                              |  |  |  | Medium Shot 					لهم من ظهرهم rear 					وهم يتقدمون للأمام، ثم تنظر آمنة وهنادي للخلف "للكاميرا" 					 cut | 72 | 
                              |  |  |  | Medium Shot 					لزهرة تنظر للكاميرا بإبتسامة بها ألم.. 					 cut | 73 | 
                              |  |  |  | Very Long Shot  					لهم					rear 					يتابعون التقدمون للأمام 					 cut | 74 | 
                              |  |  |  | Long Shot 					لزهرة تنظر للكاميرا.. 					 cut | 75 | 
                              |  |  |  | مشهد 19 نهار 					/ 					خارجي 					طريق زراعي |  | 
                              |  |  | الشيخ: 				شوفوا بجا يا بنات.. أنا عيزكم تبيضوا وشّي.. أسرار البيوت 				متطلعش.. جشّاية متروحش.. والواحدة لازم تكون قنوعة، عفوفة النفس.. 				تاكل نص بطن.. مفهوم.. | الشيخ وآمنة وهنادي يتقدمون للأمام وتتابعهم الكاميرا					على chariot 					في حجم ثابت Medium Long Shot 					أوAmerican Shot 					 dissolve | 76 | 
                              |  |  |  | مشهد 					20 نهار 					/ 					خارجي 					أمام فيلا المأمور  |  | 
                              |  |  |  | لقطة إفتتاحية Very 					Long Shot لبيت المأمور 					 cut | 77 | 
                              |  |  | الشيخ: 				أنا قات أبل ما أروح للمهندس، أفوت عليكي علشان تختاري اللي يعجبك | Medium Long Shot 					للشيخ مع زوجة المأمور في حديقة الفيلا 					 cut | 78 | 
                              | نهاية موسيقى 9 |  |  | Long Shot 					لآمنة وهنادي ينظرون للكاميرا أمام باب الفيلا 					 cut | 79 | 
                              |  |  | زوجة المأمور: أنا هاخد الصغيرة.. باين عليها هادية ومن دور 				خديجة بنتي الشيخ: نظر 				سعادتك في محله يا ست هانم.. بت يا آمنة.. | مرة أخرى 					Medium Long Shot 					للشيخ مع زوجة المأمور      cut | 80 | 
                              |  |  | الشيخ: 				جدّمي جدّمي بوسي إيد ستّك | Medium Shot 					لآمنة وهنادي.. ثم تتحرك آمنة بخشوع تجاه الشيخ وتتبعها 					الكاميرا بحركة بانورامية pan right.. 					فيتحول الحجم في  آخر اللقطة إلى 					Long Shot 					للثلاثة  cut | 81 | 
                              |  |  | زوجة المأمور: إسمك آمنة 				آمنة:                   خدامتك يا ست الهانم الشيخ (لآمنة): إنت حظك من 				السما يا آمنة.. إتعينك خلاص عند البيه المأمور.. وعيزك بجا زي ما 				فهمتك تبيضي وشّي الشيخ (لزوجة المأمور): وأي 				حاجة تحصل منها يا ست هانم أنا ضامنها برجبتي.. 				زوجة المأمور: باين عليها بنت حلال.. فوت على البيه في 				المركز يدّيك الحلاوة الشيخ: 				أستغفر الله.. حلاوتنا رضاكم يا ست هانم..   | Medium Shot 					لآمنة تقبل يد زوجة المأمور، ثم تقف شمال الكادر والشيخ وزوجة 					المأمور في يمين الكادر              cut | 82 | 
                              |  |  | الشيخ 				(Voice Over على الصورة) :				 				بس يا ست هانم البيه المأمور ناسي شعبان 				خالص | Medium Shot 					لهنادي تضحك للكاميرا "لآمنة" 					 cut | 83 | 
                              |  |  | زوجة المأمور: إزاي؟ الشيخ: 				كل أول شهر أنتظر إسم ابني عليوة ينزل في كشف الغفر، ونايبي يطلع 				على شونة.. أنا سايج عليكي النبي تكلميه 				زوجة المأمور: حاضر يا شعبانزز هوصّيه | Medium Shot 					لزوجة المأمور والشيخ وآمنة      cut | 84 | 
                              |  |  | الشيخ 				(Voice Over على الصورة) : خلاص ضمنت إنّي هكيد العِدا | Medium Shot 					لهنادي تنظر للكاميرا "لآمنة" 					 cut | 85 | 
                              | دخول موسيقى 10 |  | الشيخ (لآمنة): زي ما وصّيتك..   				زوجة المأمور: روحي يا آمنة امسكي فرختين من التأفيصة اللي 				هناك، وحصليني على جوّه.. آمنة:                   حاضر صوت آمنة                  (Voice Over على الصورة) : مثل ما دَريت فراجي لأمنا بالضحك، 				دَريت فراجي لهنادي بالضحك.. | Medium Shot 					للشيخ يميل على آمنة، ثم يخرج من يمين الكادر 					 ثم تتحرك زوجة المأمور تجاه آمنة     ثم تخرج هي الأخرى من يمين الكادر 					حتى تبقى آمنة بمفردها في قلب الكادر؛ فتتحرك للأمام تجاه 					الكاميرا Medium Close-up 					وتنظر شمال الكادر "إلى هنادي"  cut | 86 | 
                              |  |  | صوت آمنة                  (Voice Over على الصورة) : 				ودعيت لها.. | Long Shot 					للشيخ مع هنادي يخرجون من باب الفيلا، وتتحرك معهم الكاميرا 					حركة بانورامية pan left 					 cut | 87 | 
                              |  |  | صوت آمنة                  (Voice Over على الصورة) :ربنا يثبت أجدامها 				ويدّيها الحظ الزين.. | Medium Close-up 					على آمنة تبتسم للكاميرا، وتحرك عينيعا من اليمين للشمال "نفس 					حركة هنادي"  cut | 88 | 
                              |  |  | صوت آمنة                  (Voice Over على الصورة) : 				ما خطرلي في بال | Long Shot 					لهنادي وراء الشيخ نراهم عبر سور الفيلا يمشون وتتابعهم 					الكاميرا بحركة أفقية pan left | 89 | 
                              | نهاية موسيقى 10 |  | صوت آمنة                  (Voice Over على الصورة) : إيه اللي مخبياه لينا الأيام.. يا ترى 				لو كنت رحت للمهندس كان صابني اللي صابها.. ولّا كل واحدة 				منّا حظها مسطّر على الجبين | Medium Close-up 					على آمنة تنظر يمين الكادر 					ثم تلف لتعطي ظهرها للكاميرا، وتنصرف للأمام  dissolve | 90 | 
                              |  |  |  | مشهد 					21 نهار 					/ 					داخلي 					داخل فيلا المأمور  |  | 
                              |  | صوت بيانو |  | Medium Shot 					لآمنة تدخل من الباب ومعها 					الفراخ تتحرك للأمام بإتجاه الكاميرا، وتنظر حولها تستكشف 					البيت الجديد.. ثم تسمع 					صوت البيانو فتتوقف وتنظر شمال الكادر "إلى مصدر الصوت"  cut | 91 | 
                              |  |   صوت الفراخ |   خديجة: تعالي يا آمنة | Long Shot 					لآمنة تتحرك تجاه مصدر الصوت 					وتتحرك مهعا الكاميرا المحمولة 					hand-held cam من اليمين للشمال حتى 					تتوقف.. فنرى ابنة المأمور "خديجة" تعزف البيانو في خلفية 					الكادر توقف خديجة العزف 					وتلتف لترى آمنة..  cut | 92 | 
                              |  |  |  | مشهد 					22 نهار 					/ 					داخلي 					غرفة الضيوف فيلا المأمور |  | 
                              |  |  | خديجة: تعالي متخافيش.. 				إسمك آمنة مش كده؟ | Medium Long Shot 					لآمنة تتحرك بخجل تجاه خديجة ومهعا الكاميرا 					pan left 					 cut | 93 | 
                              |  |         صوت نهيق حمار | آمنة:                   خدامتك يا ست الهانم خديجة:				حلو إسم آمنة.. أنا اسمي خديجة آمنة: تسلمي ويعيش خليكي   خديجة: بتبصّي على ايه؟ آمنة: ها بيدُج زي طبل علي أبو 				ابراهيم خديجة: إنتي أول مرة تشوفي 				بيانو؟ آمنة: واسمها البيانا.. حلو   خديجة: دا خوجة الفرنساوي وصل آمنة: والخوجة دا يبجَى إيه يا 				ست الهانم؟ حاجة بتمزّك بردَك؟ خديجة (ضاحكة): لأ دي حاجة 				بترطُن | amorce أو					over shoulder shot 					حيث نرى خديجة 					rear وآمنة 					face بحجمMedium 					Shot   ثم ترجع خديجة مرة أخرى للعزف، 					فتتحرك آمنة نحو البيانو وتتحرك معها الكاميرا 					pan left وتنظر 					إليه بتعجب..                  cut | 94 | 
                              |  |  | زوجة المأمور: يلّا يا خديجة الخوجة وصل 				خديجة: حاضر يا ماما   				زوجة المأمور: وانت يا آمنة تعالي معايا.. عشان تحضري 				القهوة للخوجة والبرسيم للحمار   | Medium Shot 					للأم تدخل عليهما الحجرة مع حركة كاميرا 					pan left   فتنهض خديجة من على البيانو وتخرج من 					يمين الكادر   ثم تخرج الإثنتين من يمين الكادر  cut | 95 | 
                              |  |  |  | مشهد 					23 نهار 					/ 					داخلي 					داخل الفيلا المأمور |  | 
                              |  |  | زوجة المأمور: افتحي الباب يا آمنة 				آمنة: 				طيب حاضر   الخوجة: Bonjour				Mademoiselle خديجة: صباح 				الخير يا أستاذ خديجة (لآمنة): آمنة تعالي 				وحياتك.. | Medium Long Shot 					للأم مع آمنة تخرجان من باب حجرة الضيوف مع حركة كاميرا 					pan right 					فتتحرك آمنة نحو الباب مع حركة كاميرا					pan left، 					وتفتح للخوجة..   تمر آمنة مرة أخرى بجانب حجرة الضيوف 					مع حركة كاميرا pan right					  cut | 96 | 
                              |  |  |  | مشهد 					24 نهار 					/ 					داخلي 					غرفة الضيوف فيلا المأمور |  | 
                              |  |  | خديجة (لآمنة): روحي إستعجلي 				القهوة وادّي دي لماما | Long Shot 					لخديجة مع الخوجة ثم تدخل آمنة من يمين الكادر 					ثم تعطي خديجة لآمنة علبة؛ فتمسكها آمنة 					لتطير في وجهها فتصرخ وتترك الفراخ وتجري فتضحك عليها خديجة..  cut | 97 | 
                              |  |  | الخوجة: 				! Mon Dieu | Medium Shot 					لخديجة تضحك بشدة مع الخوجة الذي يبدو عليه الذهول 					 cut | 98 |