|                                     وصف                   الصوت |                                     وصف                   الصورة |                   م  | 
				                |                                     الموسيقى |                                     المؤثرات |                                     الحوار |   |   | 
                              |  |  | الأم: 				آمنة.. جربي هنه 				الرقاصة: 				اييييه.. جالولك علينا حدادي بنخطف بنات الناس..				الرقاصة (لآمنة): والله ما حد هيميل 				بختك الا امك دي.. بيني وبينك يا صبية يوم ما يضيج بيكي الحال 				زنوبة خدامتك.. اسألي ألف من يدلك أنا فين صوت الأم 				(Voice Over على الصورة): جولتلك جربي يا بت | Medium Shot 					لزنوبة وآمنة ونفيسة، والأم في العمق يمين الكادر 					تسحب زنوبة آمنة للشمال مع حركة كاميرا					pan left 					حتى تثبت الكاميرا عليهما في منتصف الكادر   تخرج آمنة من يمين الكادر وتظل زنوبة 					في منتصف الكادر cut | 139 | 
                              |  | صوت الودع |   مرأة الودع: 				أبّاي.. بسم الله الرحمن الرحيم هنادي: 				شايفة ايه يا خالة؟ مرأة الودع: 				اسمعي يا شابة.. في سكتك اتنين.. واحد من دمك بيريدك وهيئذيكي.. هنادي: 				جولي يا خالة جولي مرأة الودع: 				والتاني أذاكي وروحه فيكي.. كده ولّا.. | Medium Shot 					لآمنة تجلس وسط الأم وهنادي ونفيسة.. 					توشوش هنادي الودع ثم تعطيه لنفيسة..     تقلب نفيسة في الودع     تنهض الأم وتخرج من يمين الكادر cut | 140 | 
                              |  | صوت الودع | آمنة: 				كملي كملي   | Close-up على 					وجهي آمنة وهنادي cut | 141 | 
                              |  | صوت الودع | مرأة الودع: 				جدامك سكة سفر.. هنادي: 				سلامة ولّا ندامة مرأة الودع: 				يفك ضيجتك ربنا ويغنمك السلامة يا جادر يا كريم | نفس تكوين لقطة 140 لكن بدون الأم ترمي نفيسة 					الودع..   cut | 142 | 
                              |  |  |  | مشهد 					41 نهار /										خارجي 					طريق بجانب بيت العمدة |  | 
                              | دخول موسيقى 16 |  |  | Very Long Shot 					للخال "جابر" قادم من عمق الكادر وراءه جملين cut | 143 | 
                              |  |  |  | مشهد 					42 نهار /					داخلي 					أسفل بيت العمدة |  | 
                              |  |  | الأم: 				هنادي.. جربي   آمنة: 				في ايه يمّاي الأم: 				خالكو جابر وصل هنادي (بصوت خافت): 				خالي آمنة: 				اللي دلّه علينا مين؟ الأم: 				في السوق اللي فات بعتله مرسال آمنة: 				ليه يمّاي؟ الأم: 				بلدنا أولى بينا | Medium Long Shot 					للأم واقفة شمال الكادر، وآمنة وهنادي جالسين في العمق 					تتقدم آمنة وهنادي للأم             تتحرك الكاميرا 					chariot in تجاه 					هنادي.. فتخرج الأم من التكوين ويبقى وجهي هنادي وآمنة  					في منتصف الكادر Medium Close-up dissolve | 144 | 
                              |  |  |  | مشهد 					43  ليل /					داخلي 					غرفة في بيت العمدة |  | 
                              | نهاية موسيقى 16 | 				سرينة قطار من بعيد | آمنة: 				عوزانا نرجع البلد تاني.. شفنا فيها ايه غير 				الأساوة والجفى وقلة الرحمة هنادي: 				يا ريتها تنهد جبل ما نوصل.. أنا جلبي مش مطّمن يا آمنة.. خايفة 				أماي تفضحني وتجول لخالي آمنة: 				لا تفولي يا شيخة.. هنادي: 				أنا ما مستبشرة خير.. الكلام اللي جالته ضرابة الودع ما يطمن آمنة: 				شغلي الكلام الرمالي.. هم بتوع الودع بيعرفوا 				شيّ.. هم كلمتين ليكي ولغيرك.. كل راجل بين حرمتين.. وكل حرمة بين 				راجلين هنادي: 				لكن أنا عارفة الراجلين.. اللي هيئذيني خالي.. وعارفة اللي أذاني 				وبيريدني.. آمنة: 				ربنا ينتقم منه هنادي: 				ربنا يسامحه آمنة: 				طالبة السماح هنادي: 				ايوة آمنة: 				لسّاكي ريداه هنادي: 				ما جادرة أكرهه.. الود ودي أكرهه وأنساه آمنة: 				بعد كل اللي جرى.. أني لو منك.. هنادي: 				لا تكملي يا آمنة.. هييجي يوم وتعرفي الحب | Medium Shot 					لآمنة وهنادي جالسين متكئين على عمود في منتصف الكادر                               تتحرك الكاميرا 					chariot in تجاه 					آمنة Medium Close-up، 					فتخرج هنادي من التكوين Cadrage cut | 145 | 
                              |  |  |  | مشهد 					44  ليل /					داخلي 					أسفل بيت العمدة |  | 
                              | دخول موسيقى 17 |  | الخال: وجوزك ياما فضح ولايا 				الناس.. واللي زرعه شر البنتين هيجمعوه شوك الأم: 				شمتان يا جابر.. أنا بعتلك تغيتنا وترجعنا 				البلد.. وتلم عرضك الخال: عرضي.. فين هو عرضي 				اللي بتحكي عنه الأم: 				اسأل روحك عليه.. ياما جلتلك خاف الله يا جابر، 				داري الولايا.. جلت ما لكو حدانا جعاد.. وجاي بعد اللي كان تتحدت 				عن العرض الخال: كلامك زين يا زهرة.. 				باكر الفجر نعاود البلد | Medium Shot 					للخال والأم واقفين وجههم للكاميرا 					جابر يلف سيجارة أئناء كلامه         تتحرك الكاميرا تجاه وجه جابر 					Chariot In 					ليتحول حجم اللقطة الى Medium 					Close-up وتخرج زهرة من التكوين dissolve | 146 | 
                              |  |  |  | مشهد 					45 					نهار / 					خارجي 					طريق زراعي |  | 
                              |  |  |  | Medium Shot 					للخال في مقدمة الكادر والأم يمين الكادر وآمنة وهنادي على 					الجمال وراءهم، وهم يتقدمون للأمام، وتتحرك معهم الكاميرا					Chariot Out dissolve | 147 | 
                              |  |  |  | مشهد 					46 					نهار / 					خارجي 					طريق زراعي بجانب نهر |  | 
                              |  |  |  | Long Shot 					للمجموعة تتقدم للأمام من زاوية مرتفعة، وتتابعهم الكاميرا 					بحركة بانورامية pan right 					وهم يقتربون dissolve | 148 | 
                              |  |  |  | مشهد 					47 					نهار / 					خارجي 					طريق صحراوي |  | 
                              |  |  |  | Very Long Shot 					للمجموعة من وضع 					profile يتحركون 					تجاه يمين الكادر وتتحرك معهم الكاميرا 					pan right ونرى 					نخيل في خلفية الكادر.. 					يتوقفون فجأة cut | 149 | 
                              |  |  |   الخال: نزلي أمك يا آمنة هنادي: 				هنبيت هنه يا خال؟ الخال: عشان ترتاحي   | Long Shot 					لآمنة واقفة بجانبها هنادي على الجمل، والخال والأم 					راكبة على الجمل في خلفية الكادر 					يتقدم الخال من عمق الكادر نحو آمنة تتحرك آمنة لعمق الكادر تجاه الأم   يتحرك الخال تجاه جمل هنادي ويشده من 					حبل في رقبته cut | 150 | 
                              |  |  |  | Medium Shot 					لهنادي وهي تتأرجح بسبب طريقة جلوس الجمل cut | 151 | 
                              |  |  | 				هنادي: 				لا يا خال | Medium Shot 					لآمنة تنزل الأم من على الجمل 					تنحني الأم للوراء ثم للأمام وتأخذ 					الشال من على ظهر الجمل تنظر آمنة والأم يمين الكادر cut | 152 | 
                              |  |  | هنادي: 				لا | Medium Close-up 					للخال Face 					من زاوية منخفضة حامل سكين Amorce 					من رأس هنادي cut | 153 | 
                              | نهاية موسيقى 17 | صوت الكروان |  | Medium Close-up 					لهنادي من زاوية مرتفعة ويد جابر تطعنها في قلبها بالسكين | 154 | 
                              |  |  | الأم: 				هنادي | Long Shot 					لهنادي بجانب الخال وهي تسقط على الرمل مع حركة كاميرا 					tilt down cut | 155 | 
                              |  |  |  | Medium Shot لآمنة 					تضع يديها على فمها، والأم ترمي الشال وتخرج من يمين الكادر cut | 156 | 
                              |  |  | الأم: 				هنادي.. هنادي | Long Shot 					للخال واقف بجانبه هنادي التي على الأرض وسط الكادر، وتدخل 					الأم من شمال الكادر وتمسك بهنادي cut | 157 | 
                              |  | صوت الكروان   |  | Medium Shot لآمنة					face 					تنظر يمين الكادر cut | 158 | 
                              |     								دخول موسيقى 18   |  | الأم: 				عملتها يا جابر الخال: هنادي ما ينبكي عليها الأم: 				هنادي.. هنادي | نفس تكوين لقطة رقم 157 تنظر الأم لجابر   تنظر لهنادي وتحضنها cut | 159 | 
                              |  |  |  | نفس تكوين لقطة رقم 158 لكنها تشعر بدوار cut |  | 
                              |  |  |  | لقطة ذاتية subjective shot 					لآمنة.. فالكاميرا تتحرك بشكل عشوائي وسريع على النخل ثم على 					الأرض dissolve | 160 | 
                              |  |  |  | مشهد 					48  					ليل / 					داخلي 					حجرة النوم بالدار |  | 
                              | نهاية موسيقى 18 |  |  | Medium Close-up 					على وجه آمنة نائمة ثم تفتح عينيها cut | 161 | 
                              |  |  | الأم: 				سلامتك يا آمنة | لقطة ذاتية subjective shot 					لآمنة.. ترى فيها الفتيات من 					زاوية منخفضة وتتحرك الكاميرا pan 					right حتى تصل الى الأم في وسط 					الكادر cut | 162 | 
                              |  |  | آمنة: 				وين هنادي.. هنادي.. هنادي كانت هنه وكلمتني.. 				وين هنادي.. الأم: 				ارتاحي.. ارتاحي آمنة (باكية): 				ابعدي عني.. ابعدي عني.. ابعدوا كلتكم.. 				ابعدوا.. ابعدوا.. بتبكوا على.. بتبكوا علينا.. ما بكيتوا 				ليه زمان؟ | Long Shot 					لآمنة نائمة على السرير حولها أمها والفتيات 					تنهض وتجلس على السرير     cut | 163 | 
                              |  |  | آمنة 				(باكية): ما بكيتوا ليه زمان يوم 				ما طردتونا من ها البلد.. هنادي.. | Medium Close-up 					على وجه آمنة في وسط الكادر cut | 164 | 
                              |  |  | احدى الفتيات: نروح لحالنا يمكن 				تهدى | Long Shot 					لآمنة جالسة على السرير بجانبها أمها والفتيات 					تنصرف الفتيات تجاه الباب وتوصلهن مع 					حركة كاميرا pan right 					ثم تلتف مرة أخرىcut | 165 | 
                              |  |  | آمنة 				(باكية): وين هنادي يمّاي.. وين 				هنادي يمّاي.. | نفس تكوين لقطة 164 cut | 166 | 
                              |  |  | الأم: 				هدا أمر الله يا بنتي | Medium Close-up 					على وجه الأم cut | 167 | 
                              |  |  | آمنة: 				أمر الله ولّا أمر خالي يمّاي | نفس تكوين لقطة 164 cut | 168 | 
                              |  |  | آمنة: 				ربنا ما أمر بالشر الأم: 				خالكي غدرني.. وعدني بالستر وهو ناوي على 				الشر | Medium Shot 					للأم تتحرك face 					تجاه الكاميرا 					حتى تصبح في 					Medium Close-up cut | 169 | 
                              |  |  | آمنة: 				ونتي نويتي معه.. جتلتيها معه.. جتلتوها انتو الاتنين | نفس تكوين لقطة 164 cut | 170 | 
                              |  |  | الأم:				لا.. لا يا آمنة.. لا تجولي كده | Long Shot للأم 					ثم تتحرك للأمام وتقترب بسرعة من الكاميرا cut | 171 | 
                              |  |  | آمنة: 				لا تلمسيني.. الأم: 				آمنة.. هنادي بنتي.. ماني جادرة أنام على جنب.. 				وجنب هنادي في التراب.. ربنا العالم بالعذاب اللي في جلبي.. | Medium Shot للأم 					تقترب من هنادي، فتخرج الثانية من يمين الكادر حتى تبقى الأم 					واقفة بمفردها في وسط الكادر.. 					تجلس على السرير مع حركة كاميرا 					tilt down cut | 172 | 
                              |  |  | آمنة: 				داعية عليكي يمّاي تتعذبي أكتر وأكتر.. ربنا ينتقم منك انتي وخالي 				واشوف فيكم يوم.. الخال: 				وبعدهالك | Medium Shot 					لآمنة من زاوية منخفضة.. 					ثم ترجع للوراء أثناء كلامها 					فيدخل الخال من يمين الكادر.. تفزع آمنة عند رؤيته وترجع للخلف.. cut | 173 | 
                              |  |  | آمنة: 				وين هنادي يا خال؟ | تدخل آمنة من يمين الكادر مكملة لحركة الرجوع، حتى تصبح في 					مقدمة الكادر والأم في العمق cut | 174 | 
                              |  |  | الخال: 				هنادي راحت في الوبى.. وانتي تعلمي هدا.. | Medium Shot 					للخال يتقدم للأمام ويشير باصبعه تجاه الكاميرا cut | 175 | 
                              |  |  | آمنة: 				داري اديك يا خال.. دم هنادي بينجط منهم.. | نفس تكوين لقطة 174 cut | 176 | 
                              |  |  | الخال: 				جلتلك هنادي راحت في الوبى | Medium Close-up 					للخال يرفع يده أمام الكاميرا cut | 177 | 
                              |  | ضربة قلم | آمنة: 				في الوبى الخال 				(sound off): زهرة | يكمل ضربة القلم على وجه آمنة.. فتسقط على الأرض باكية وتحاول 					الأم أن تهدئها تنهض وتخرج من يمين الكادر cut | 178 | 
                              |  |  |  | مشهد 					49  					ليل / 					داخلي 					وسط الدار | 179 | 
                              | دخول موسيقى 19 |  | 				الخال: يا زهرة أنا جعادي في 				البلد طال.. واذا فضلت في ريح بنتك هنخسر ونضيع.. أنا جايم في 				الفجر على الواحات.. وحسك عينك البنت لسانها يزلف وتتكلم.. الوبى 				اللي خد هنادي مش بعيد ياخدها التانية | يتحرك الخال من عمق الكادر الى مقدمته ليتحول الحجم إلى					Medium Shot 					وتخرج الأم من باب الحجرة وتقف بجانبه   تتحرك الكاميرا 					chariot in على 					الأم فيخرج الخال من الكادراج fade out | 180 | 
                              |  |  |  | مشهد 50 					نهار 					/ 					خارجي  					خارج الدار |  | 
                              |  |  | زهرة: 				السلامة يا جابر، يغنمك ويربحك ان شاء الله 				جابر: وصيتك آمنة، راعي البنية.. ان 				ما طابت على يدك قسماً بالله أتاويها بيدي | fade 					in 					Medium Shot 					لزهرة وجابر من زاوية منخفضة واقفين أمام الدار ويوجد جمل 					خلفهما يتحرك جابر نحو الجمل ليرحل ومعه 					الكاميرا pan right ثم تخرج زهرة من شمال الكادر cut | 181 | 
                              |  |  |  | مشهد 51 					نهار 					/ 					داخلي  					داخل الدار |  | 
                              |  |  |  | تدخل زهرة من شمال الكادر profile					وتتحرك معها الكاميرا pan right 					حتى تصبح 					rear cut | 182 | 
                              |  |  |  | مشهد 52 					نهار 					/ 					داخلي  					حجرة آمنة |   | 
                              |  |  | زهرة: 				آمنة | Long Shot					زهرة في عمق الكادر face 					تنظر داخل الحجرة cut | 183 | 
                              |  |  |  | مشهد 53 					نهار 					/ 					داخلي  					داخل الدار |  | 
                              |  |  | زهرة: 				آمنة.. انتي وين.. ما بتردي ليه.. آمنة.. | نفس تكوين لقطة 182 ثم تتحرك للشمال مع حركة كاميرا					pan left | 184 | 
                              |  |  |  | مشهد 54 					نهار 					/ 					خارجي  					خارج الدار |  | 
                              | نهاية موسيقى 19   |  |  | تخرج زهرة من باب الدار في Long Shot 					ثم تتحرك معها الكاميرا pan left 					مع tilt down 					ثم تتوقف وهي تنظر حولها cut | 185 | 
                              |  |  |  | مشهد 55 					نهار 					/ 					خارجي  					الصحراء |  | 
                              | دخول موسيقى 20   |  |  | fade 					in 					Very Long Shot 					لآمنة تجري مع حركة كاميرا pan left cut | 186 | 
                              |  |  |  | تجري آمنة من عمق الكادر حتى تقترب من الكاميرا ويحدث					pan left dissolve | 187 | 
                              |  |  |  | تجري آمنة من عمق الكادرface 					حتى تقترب من الكاميرا وتخرج من شمال الكادر dissolve | 188 | 
                              |  |  |  | مشهد 56 					نهار 					/ 					خارجي  					سور فيلا المأمور |  | 
                              |  |  |  | تجري آمنة بجانب السور مع حركة كاميرا pan 					right حتى تصل الى البوابة 					rear cut | 189 | 
                              |  |  |  | Medium Close-up 					على آمنة يظهر عليها التعب وتمسك في جدار البوابة cut | 190 | 
                              |  |  | خديجة: 				آمنة | Very Long Shot 					على خديجة في البلكونة، ثم tilt 					down على آمنة 					rear التي تسقط 					على الأرض cut | 191 | 
                              |  |  |  | مشهد 57 					نهار 					/ 					داخلي  					داخل فيلا المأمور |  | 
                              |  |  |                   خديجة: 				ماما.. ماما.. آمنة رجعت يا ماما   | تنزل خديجة من على السلالم فرحة مع حركة 					كاميرا tilt down 					ثم تستكمل حركتها نحو الباب مع pan 					left cut | 192 | 
                              |  |  |  | مشهد 58 					نهار 					/ 					خارجي  					خارج فيلا المأمور |  | 
                              |  |  | 				خديجة: 				آمنة.. آمنة..   | Long Shot 					لخديجة وهي تفتح خديجة الباب، ثم تفاجأ وتجري نحو آمنة 					مع حركة كاميرا بانورامية pan left 					حتى تصل إلى آمنة وتمسك بها وهي على الأرض cut | 193 | 
                              |  |  |                   خديجة: 				مالك يا آمنة.. يا آمنة مالك... ردي عليا يا 					حبيبتي   | نفس تكوين اللقطة السابقة انما بحجم أضيق					Medium Close-up 					للاثنتين آمنة مغمى عليها 					وخديجة تحاول أن تفوقها dissolve | 194 | 
                              |  |  |  | مشهد 59 					نهار 					/ 					داخلي  					حجرة خديجة |  | 
                              |  |  | زوجة المأمور: لا.. دنتي عال أوي دلوقتي آمنة: 					أشكر فضلك يا ست 				زوجة المأمور: تعرفي انك شغلتينا وأعدنا ندور عليكي في كل 					حتة.. ولمّا شعبان ألنا انكو سبتو الأوضة.. قلنا اخص عليها، 					كده تمشي من غير ما تقول خلتكم بعافية آمنة: أصل اختي كانت في 					الخطر، وخدناها ورحنا البلد 				زوجة المأمور: وازيها دلوقت آمنة: قابلت ربها يا ست.. 					قابلت ربها 				زوجة المأمور: معلش يا بنتي.. ده أمر الله                   خديجة: 				كفاية يا آمنة عشان خطري.. كفاية   |     Medium Shot 					لآمنة وخديجة وزوجة المأمور     تتحرك الكاميرا					chariot in 					على آمنة لتصبح Medium Close-up     dissolve | 195 | 
                              |  |  |  | مشهد 					60 					نهار 					/ 					خارجي  					البلد |  | 
                              | نهاية موسيقى 20 |  | زهرة: ابنيتين ملاح 					زين عرايس.. واحدة اسمها هنادي والتانية آمنة.. ما شفتيهن يا 					صبية؟ الفلاحة: لا يا خالة زهرة: آآي.. كانوا معايا 					تاهوا   يا بنات.. نادوها يا بنات.. جلولها امها.. امها هتموت 					بحصرتها.. ضناي.. سمعاها بتنادي عليّا.. أماي أماي.. هنادي.. 					آمنة.. هنادي.. آمنة.. | Long Shot 					لزهرة تائهة ويبدو عليها الجنون تمشي في 					pan left حتى 					ترى فلاحة جالسة على الأرض فتجلس بجانبها   تنهض من على الأرض مع					tilt up 					ثم تتحرك لليمين مع pan right 					لترى فتاتين ثم تتركهن وتتحرك نحو 					الأفق وتشاور في الهواء   					fade out | 196 |