|                                     وصف                   الصوت |                                     وصف                   الصورة |                   م  | 
                              |                                     الموسيقى |                                     المؤثرات |                                     الحوار |   |   | 
                              |  |  |  | مشهد 					156  					نهار 					/ 					خارجي 					طريق زراعي |   | 
                              | دخول موسيقى 51 خروج موسيقى 51 |  |  | Long Shot 					لجابر راكب الجمل وتتحرك معه الكاميرا 					pan left dissolve | 449 | 
                              |  |  |  | مشهد 					157  					نهار 					/ خارجي 					منطقة في القرية |  | 
                              |  |  | جابر: اسمها آمنة الرجل: آمنة.. ايوة عارفها.. البت 					العربية اللي كانت بتخدم عند البيه المأمور لما اتنجل من هنا جابر: تكونش نجلت معاه.. الرجل: لا أنا من كام يوم اتخيلت بيها في البلد.. فين يا 					عبد التواب.. فين.. | Medium Shot 					لجابر واقف بجانب رجل من البلد         					fade out | 450 | 
                              |  |  |  | مشهد 					158  					نهار 					/ خارجي 					على ضفة النهر |  | 
                              | دخول موسيقى 52 | صوت الماء | البش مهندس: جيتي في وقتك أنا جعت خالص اعدي يا آمنة 					كلي معايا آمنة: كتر خيرك يا سيدي البش مهندس: لا اعدي متسيبينيش آكل لوحدي أيوة كدة | fade in Long Shot 					للمهندس يصطاد السمك وآمنة تحضر الطعام يتحرك نحو آمنة ويجلس 					بجانبها تنهض آمنة بعد 					تحضيرها للطعام يمسك يدها لكي تجلس 					وتأكل معه cut | 451 | 
                              |  |  | البش مهندس: تعرفي يا آمنة انك من يوم ما دخلتي البيت مبقتش 					أشعر بالوحدة اللي كنت بشتكي منها.. غريبة مش كده.. | Amorce 					من ظهر آمنة لوجه المهندس   cut | 452 | 
                              |  |  | البش مهندس: ما تكلي يا آمنة آمنة: شبعانة يا سيدي | Amorce 					من ظهر المهندس لوجه آمنة   cut | 453 | 
                              |  |  | الرجل: اتفضلي يا ست هانم آمنة: كتر خيرك يا عم.. 					أني تعبتك.. الرجل: أني خدام يا ست هانم | Medium Shot 					لرجل يحمل بطيخة يتحرك نحوهما مع 					pan left     يخرج من يمين الكادر cut | 454 | 
                              |  |  |  | Amorce 					من ظهر آمنة لوجه المهندس cut | 455 | 
                              |  |  | آمنة: مالك يا سيدي.. في حاجة؟   | Amorce 					من ظهر المهندس لوجه آمنة cut | 456 | 
                              |  |  | البش مهندس: لا أبدا.. 					انتي صحيح هانم | Amorce 					من ظهر آمنة لوجه المهندس cut | 457 | 
                              |  |  | آمنة: والنبي ما تتريأش عليّ.. أعدتني جنبك وما قلناش حاجة.. 					ودلوقتي هتقول لي اني هانم.. | Amorce 					من ظهر المهندس لوجه آمنة cut | 458 | 
                              |  |  | البش مهندس: والهانم أحسن منك في ايه.. | Amorce 					من ظهر آمنة لوجه المهندس cut | 459 | 
                              |  |  |  | Amorce 					من ظهر المهندس لوجه آمنة cut | 460 | 
                              |  |  |  | Long 					Shot لهما.. ثم تحمل آمنة البطيخة 					وتنهض وتتحرك pan left 					نحو النهر cut | 461 | 
                              | خروج موسيقى 52 |  |  | Medium Shot 					لآمنة تنحني لتنظف البطيخة لكنها تفلت منها، وتكاد آمنة تسقط 					في الماء cut | 462 | 
                              | دخول موسيقى 53 |  |  | Medium Shot 					للمهندس يجري بسرعة pan left 					نحو آمنة ويمسك بها ويرفعها cut | 463 | 
                              |  |  |  | M. Close-up 					لهما profile 					ثم يقبلا بعض cut | 464 | 
                              |  |  |  | Extreme Long Shot 					لهما cut | 465 | 
                              |  |  |  | نفس تكوين لقطة 464 ثم تجري آمنة وتخرج 					من يمين الكادر cut | 466 | 
                              |  |  |  | Medium Shot 					للمهندس rear 					في شمال الكادر وآمنة تجري نحو عمق الكادر dissolve | 467 | 
                              |  |  |  | مشهد 					159  					نهار 					/ خارجي 					أمام فيلا المهندس |  | 
                              |  |  |  | Long Shot 					لآمنة تجري مع pan left 					حتلا تدخل من البوابة وتمسك بغصن شجرة cut | 468 | 
                              |  |  | صوت هنادي VO: 					وشي منك في التراب يا آمنة.. | M. Close-up 					على وجه cut | 469 | 
                              |  |  | صوت هنادي VO: 					ربنا يسامحك.. | Long Shot 					للبيت 4/3 cut | 470 | 
                              |  |  |  | Long Shot 					لآمنة تصعد السلالم وتدخل من الباب ثم يدخل المهندس من شمال 					الكادر ثم يصعد السلالم cut | 471 | 
                              |  |  |  | مشهد 					160  					نهار 					/ داخلي 					الصالة |  | 
                              |  |  | البش مهندس: آمنة.. افتحي يا آمنة.. اللي حصل لنا ولا انتي 					لنا يد فيه.. أنا كنت فاكر شعوري نحوك عطفة زي كل العواطف اللي 					مرت عليّ | Medium Shot 					للمهندس يدخل من الباب ثم يتحرك نحو حجرة آمنة مع 					pan left ويقرع 					على الباب ثم تقترب منه الكاميرا cut | 472 | 
                              |  |  | البش مهندس: تاخد وقتها وتروج لحالها.. أنا كنت غلطان.. 					ومقدرش أغالط روحي أكتر من كده.. | Close-up 					على وجه آمنة cut | 473 | 
                              |  |  | البش مهندس: أنا بحبك يا آمنة.. وانتي كمان بتحبيني | M. Close-up 					على وجه المهندس 4/3 cut | 474 | 
                              |  |  |  | مشهد 					161  					نهار 					/ داخلي 					حجرة آمنة |  | 
                              |  |  | آمنة: يا آسي.. اني بكرهك بكرهك.. وهفضل طول عمري أكرهك 					البش مهندس: انتي بتقولي كده فاكره اني بخدعك زي زمان.. 					صدقيني يا آمنة أنا لما ضميتك لصدري كان ضميري سليم.. وقلبي 					خالي من الشر لأول مرة في حياتي.. انتي يا آمنة حبي الأول وحبي 					الأخير.. مش قادر أعيش من غيرك.. تقبلي تتجوزيني؟ | Medium Shot 					لآمنة تبكي   ثم يفتح المهندس 					الباب ويدخل   cut | 475 | 
                              | خروج موسيقى 53 |  | البش مهندس: ساكتة ليه؟ فاكرة اني بضحك عليكي بكلمتين حلوين 					زي ما كنت دايما بتتهميني.. ولا هترجعي تقولي تاني ان انا سيد 					وانت خدامة.. يا آمنة الحب مفيهوش سيد وعبد.. ردي عليّ.. تقبلب 					تتجوزيني؟ آمنة: يستحيل البش مهندس: ليه يا آمنة؟ ليه تحكمي عليّ بالعذاب 					آمنة: أني اللي حكمت عليك بالعذاب.. ولا انت حكمت علينا 					بالعذاب.. أني دخلت البيت ده عشان أشوفك تتعذب.. دخلت البيت ده 					عشان أشوفك مذلول تحت رجلية.. عشان أشوف في عنيك دموع كل اللي 					غويتهم وبكيتهم.. فاكر لما قلت لك ان ليه اخت قتلها الحب..  | American Shot 					لهما آمنة تنظر اليه ثم 					تتقدم نحو الكاميرا وتمسك بعمود السرير يتقدم المهندس وراءها         cut | 476 | 
                              |  |  | آمنة: كانت هنادي | Amorce 					من ظهر المهندس لوجه آمنة cut | 477 | 
                              | دخول موسيقى 54 |  | البش مهندس: هنادي اختك! آمنة: ماتت بسببك.. قتلها 					خالي.. قتلها هي المجني عليها.. وانت اللي جنيت عايش حر.. ما 					فكرتش فيها يوم! ما قلتش راحت فين.. عاملة ايه.. عايشة ولا 					التراب اللي تواها كان أحن عليها منك.. لكن هتفتكر فيها ليه! | Medium Shot 					للمهندس وآمنة المهندس ينظر للأرض 					ثم يعطي ظهره لآمنة ويتحرك ببطء نحو الباب   cut | 478 | 
                              |  |  | آمنة: هنادي خدامة.. حياتها رخيصة وعرضها 					ملوش تمن.. البش مهندس: هنادي اختك! يا ريتك 					قتلتيني بدل ما تسيبيني أعيش بقيت حياتي معذب آمنة: ده اللي كنت ريداه يوم ما جيت البيت | M. Close-up 					على وجه المهندس ينظر للكاميرا في الforeground 					وآمنة في الbackground   يخرج من يمين الكادر cut | 479 | 
                              |  |  |  | مشهد 					162  					نهار 					/ داخلي 					الصالة |  | 
                              | خروج موسيقى 54 |  |  | Long Shot 					المهندس يجلس على الكرسي ونرى في العمق آمنة واقفة في حجرتها dissolve | 480 | 
                              |  |  |  | مشهد 					163  					ليل 					/ داخلي 					أمام حجرة بسيوني |  | 
                              |  | صوت ضفاضع | بسيوني: ونست يا شيخ العرب جابر: الله يعز مجدارك بسيوني: نجيب عشا؟ جابر: عشت يا ولد بسيوني: بالله.. الخير كتير جابر: بالله متعشي.. الا ليك زمان مع البش مهندس بسيوني: اسنين جابر: مليح معاك؟ بسيوني: جوي جوي جابر: جلّي.. أني عندي بنت يتيمة.. عاوزها تخدم عنده بسيوني: مظنش.. عنده واحدة بسطاه جوي جابر: بسطاه كيف يعني؟ ماشية على هواه؟ بسيوني: الا آمنة.. مش بتاعة هوى أبدا جابر: انت على نياتك.. هي صبية وهو عاذب.. ايش دراك 					باللي حاصل بينهم والأبواب مجفلة.. بسيوني: منا أصلي ابن فن ولي نظرة.. لو سألتني على سكينة 					اللي كانت عندنا جبلها أجول لك ايوة.. بنت تاني اسمها هنادي.. 					شهر والتاني وبانت البشاير أمّال.. لكن دي أنا أحلف انه ما 					مسهاش أبدا.. مش كل البنات يا شيخ العرب جابر: مش كل البنات.. على جولك.. هذا ما بيحصل الا 					للبنات الهمل اللي ما لهم أهل بسيوني: أهل مين يا عم.. هو لو كان في أهل كان ايه يخلي 					الولايا يتلطموا | Medium Shot 					لجابر وبسيوني يشربون الشاي أمام النار                                       cut | 481 | 
                              |  |  |  | مشهد 					164  					ليل 					/ داخلي 					الصالة |  | 
                              |  |  |  | نفس تكوين لقطة 480 dissolve | 482 | 
                              |  |  |  | مشهد 					165  					نهار 					/ 					خارجي 					السماء |  | 
                              |  | صوت الكروان |  | الكاميرا تتبع كروان طائر مع					pan left cut | 483 | 
                              |  |  |  | مشهد 					166  					نهار 					/ داخلي 					حجرة آمنة |  | 
                              | دخول موسيقى 55 | صوت الكروان |  | الكاميرا موضوعة خارج الحجرة وتتحرك					chariot in نحو 					آمنة التي تنظر للكاميرا cut | 484 | 
                              |  |  |  | مشهد 					167  					نهار 					/ داخلي 					الصالة |  | 
                              |  |  | البش مهندس: آمنة   | Medium Shot 					للمهندس جالس على الكرسي ثم ينهض ويتحرك نحو حجرة آمنة التي 					نراها تحضر أغراضها   | 485 | 
                              |  |  |  | مشهد 					168  					نهار 					/ داخلي 					حجرة آمنة |  | 
                              | خروج موسيقى 55       دخول موسيقى 56 |  | البش مهندس: ما تسيبينيش يا آمنة.. طول الليل ونا بفكر في 					الكلام اللي قلتيه.. الحقيقة اللي عرفتها أشر من الظلام اللي 					كنت فيه.. دلوقتي مش ممكن نفترق عن بعض.. شقاءنا غير محتمل الا 					اذا احتملناه سوى.. مش هنقدر نشوف الطريق الا اذا مشينا وادينا 					في ادين بعض.. آمنة: هنادي هتكون دايما بينا.. | Long Shot 					للمهندس على الباب وآمنة شمال الكادر       تتحرك نحو الباب 					فيقوم بتمريرها cut | 486 | 
                              |  |  |  | مشهد 					169 									نهار / 									خارجي 									حديقة فيلا 									المهندس |  | 
              									| 									    انخفاض مستوى موسيقى 56 | صوت عصافير | المهندس:									آمنة. | Long Shot 									لآمنة تنزل من على السلالم، ثم يأتي المهندس 									ورائها ينزل السلالم CUT | 487 | 
													| علو مستوى موسيقى 									56 |   |   | Medium Close-up 									على وجه جابر يتحرك وسط الزرع حامل البندقية 									وتتحرك معه الكاميرا 									pan right CUT | 									488 | 
													| خروج موسيقى 									56 |   | المهندس:									ما تخليش الأموات 									يحكموا على الأحياء بالشقاء.. انسي اللي فات 									وفكري في المستقبل. 																		آمنة: المستقبل مات 									يوم ما ماتت هنادي. 																		المهندس: يعني مش 									قادرة تسمحيني.. 									انتي حياتي يا آمنة.. فراقك والموت واحد.. لو 									تسيبيني تبقي بردو ما عدلتيش عن الانتقام. 																		آمنة: أني بنتقم من 									نفسي لأني خنت هنادي وخنت نفسي.. فكرت في يوم 									من الأيام أعذبك بالحب.. وما جاش على بالي ان 									السلاح اللي حاولت أجرحك بي هيجرحني أنا 									كمان.. ما تفتكرش اني خارجة سليمة. 																		المهندس: كنت أفضل 									نظرة الحقد اللي كانت في عنيكي وانتي جنبي ولا 									الشعور بحبك وانتي بعيدة عني. | Medium Shot 									لآمنة والمهندس آمنة يمين الكادر والمهندس شمال 									الكادر               يمسك المهندس بآمنة تنظر آمنة اليه ثم تخرج من يمين 									الكادر CUT | 									489 | 
													|   |   | المهندس:									آمنة.. قبل ما تمشي 									قولي انك سامحتيني. | آمنة تتحرك نحو الـ									foreground									مواجهة للكاميرا والمهندس 									واقف في الـ 									background تبدأ بتدوير وجهها 									لتنظر للمهندس 									CUT | 									490 | 
													|   |   | آمنة: 									اوعى لنفسك يا سيدي. | Medium Close-up 									لآمنة تكمل حركتها 									overlap من ظهرها 									CUT | 									491 | 
													|   |   |   | Medium Close-up 									للمهندس 									CUT | 									492 | 
													|   |   |   | نفس تكوين لقطة 4 									مع اختلاف أن آمنة تنظر في البداية للمهندس ثم 									تلتف وتنظر للأمام 									CUT | 									493 | 
													| دخول موسيقى 57  |   |   |  Medium 									Close-up على وجه 									جابر يتحرك وسط الزرع وتتحرك معه الكاميرا									pan left 									CUT | 									494 | 
													|   |   |   | آمنة في الـ 									foreground 									مواجهة للكاميرا والمهندس واقف في الـ 									background وتبدو المفاجأة على 									وجه آمنة 									CUT | 									495 | 
													|   |   | آمنة: 									سيدي.. خالي هنا وناوي | المهندس من ظهره في 									شمال الكادر وآمنة أيضاً من ظهرها لكنها تلتف 									وتتحرك بسرعة وتمسك به 									CUT |  496 | 
													|   |   | آمنة: 									على الشر. | Medium Close-up 									لآمنة والمهندس face 									للكاميرا المهندس يمين 									الكادر وآمنة شمال الكادر 									CUT |  497 | 
													|   |   |   | نفس تكوين لقطة 10 									ونرى جابر في الـ 									background يدخل من 									باب الفيلا حامل البندقية 									CUT | 									498 | 
													|   |   |   | نفس تكوين لقطة 11 									آمنة تحضن المهندس لكنه يلتف ليحميها 									CUT |  499 | 
													|               علو مستوى موسيقى 									57  |  صوت رصاص |             آمنة: 									سيدي.. بسيوني.. بسيوني.. | المهندس وآمنة في 									الـ foreground 									شمال الكادر، وجابر 									في الـ background 									يمين الكادر يطلق النار على المهندس الذي يصاب 									بالرصاص في ظهره يجري جابر هرباً يمسك المهندس في 									الشجرة بينما تجري آمنة لتطلب المساعدة ثم يسقط المهندس 									على الأرض 									CUT |  500 | 
													|  انخفاض مستوى 									موسيقى 57 |               صوت الكروان  | آمنة: 									بسيوني.. سيدي.. المهندس:									دي أسعد لحظة في 									حياتي.. ان فيها في عنيكي الحب.. حياتي مش 									غالية عليكي.. هي المهر الوحيد اللي كان ممكن 									يصالحنا على بعض. آمنة: 									سيدي. | Medium Shot 									 لآمنة تصرخ باكية ثم تجري نحو 									المهندس معpan right 									وترتمي على الأرض وتمسك به     يموت المهندس ترتمي آمنة في حضنه 									باكية ثم تتحرك الكاميرا									pan left 									مع tilt up 									لنرى جابر ممسوكاً 									CUT |  501 | 
													|   |   |   |  المشهد 									الأخير 									نهار / 									خارجي 																		منطقة 									صحراوية |   | 
													| خروج موسيقى 57 |   |  طه 									حسين 									voice 									over)):									دعاء الكروان.. 									أترينه كان يرجع صوته هذا الترجيع حين صرعت 									هنادي في ذلك الفضاء العريض. | تتحرك الكاميرا									pan right 									على السماء ثم تنزل 									tilt down وتتوقف 									عند منطقة النخيل التي صرعت فيها هنادي   									النهاية 									FADE OUT | 									502 |