| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                | 
                إستمرار 
                الطبل 
                 
 
                نهاية الطبل | 
                زغاريد 
                وتصفيق 
                  | عتمان : آيه رأيك فى فاطمة ! حفيظة : فاطمة مين ؟
 عتمان : مرات الواد أبو العلا .
 | لقطة كبيرة 
                  L.S. لفاطمة ترقص وفى 
                  الخلفية النساء يجلسن ويغنين . قطع Cut
 | 98- | 
              
                | عتمان : خدامة درجة أولى وخدت 
                عليكى . وعارفة طبعك يعنى مستوفية كل الشروط . حفيظة : إنت إتهبلت ياراجل إنت .. هى فاطمة عزبة .
 عتمان : ولايهمك .
 حفيظة : انت ياراجل عايز تطلقها من جوزها .
 
                عتمان : 
                بس إرضى انتى.حفيظة : إنت عايز أبو العلا يفضحك !
 عتمان : إذا كان على أبو العلا ديته بسيطة قرشين يسكتوه . وإن 
                ماسكتش عيار نار ضد مجهول
 | لقطة متوسطة قريبة 
                  M.Close up  لعتمان 
                  وحفيظة . 
       ثم تتحرك الكاميرا ناحية 
                  اليسار لتتابع عتمان مع حركة كرين لأعلى حتى يصبح فى حجم لقطة 
                  متوسطة كبيرة بمفرده فى الكادر ويمسك بندقية وينظر يمين كادرقطع Cut
 | 99- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  28 ) نهار / داخلى ماكينة الطحين
 |  | 
              
                |  | 
                صوت ماكينة 
                الطحين برويه المكان
             | أبو العلا :
                خد بإيدك . عتمان : العواف ياأبو العلا .. آهو كده الهمة .
 العطار : أبو العلا جدع .
 عتمان : آيه . ده تربيتى .. لفلك سيجارة ياولا .
 العطار : مد إيدك ياولا ماتتكسفش .
 عتمان : لفله إنت يامبروك .
 | لقطة كبيرة 
                  L.S. لأبو العلا يحمل 
                  قفة دقيق . ثم يتحرك ناحية اليسار وتتابعه الكاميرا مع حركة 
                  كاميرا لأسفل على محورها الأفقى حتى يصبح أبو العلا فى لقطة 
                  متوسطة ويدخل عتمان مع العطار . 
                  ويتقدموا فى اتجاه الكاميرا . 
                  أبو العلا يسار كادر وعتمان فى المنتصف والعطار يمين . ثم يخرجوا من يسار كادر .
 قطع Cut
 | 100- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  29 ) نهار / خارجى أمام باب ماكينة الطحين
 |  | 
              
                |  | 
                صوت ماكينة 
                الطحين صوت بقرة
                                         | عتمان : إنت يوميتك كام ياأبو 
                العلا ؟ أبو العلا : خمسة تعريفة ياحضرة العمدة .
 عتمان بسَ !
 أبو العلا : بسَ .
 عتمان : يوميتك خمسة صاغ ومن شهرين فاتوا . وآدى فرق الأجرة . خد 
                ولع
 عتمان : ولع العمدة اذن لك . مد إيدك 
                . ده إنت أمك داعية لك
 عتمان : هاألبسك خولى ياأبو العلا .
 مبروك : ونعم الخولى ياحضرة العمدة .
 عتمان : لو شديت حيلك معايا . 
                وفهمتنى كويس هاأديك ست قراريط تزرعهم لحسابك . ويكونوا ملكك .
 مبروك :  ياسلام .. ياسلام على كرمك ياحضرة العمدة .
 عتمان : إنتوا ياناس خدمتونى . ولازم أكافئكوا .
 أبو العلا : ربنا يعمر بيتك ياحضرة العمدة .
 عتمان : يمكن يبقوا إتنا .. عشر.. تمانية .
 مبروك : أصل العمدة عايز يناسبك .
 أبو العلا : يناسبنى آنى . فى مين !  عيشة بتى !
 مبروك : فاطمة .
 أبو العلا : فاطمة ُمرتى .
 عتمان : طلقها .
 أبو العلا : أطلقها !
 مبروك : آه . إتجوز غيرها . البلد مليانة بنات حلوة .
 عتمان : ومش هاتقعد ليلة عازب . مهرك وعفشك  على حسابى .
 | لقطة كبيرة 
                  L.S. من زاوية مرتفعةHigh 
                  angle  للثلاثة يتحركون فى اتجاه الكاميرا ثم يتوقفوا .ثم تتحرك 
                  الكاميرا للخارج track out ويتحركوا 
                  فى اتجاه الكاميرا .                       
                  
         ثم يقف الثلاثة فى حجم 
                  لقطة متوسطة  M.S. من زاوية مرتفعة . 
                  -High angle 
                   | 101- |