welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   

إستمرار الطبل

نهاية الطبل

زغاريد وتصفيق

 

عتمان : آيه رأيك فى فاطمة !
حفيظة : فاطمة مين ؟
عتمان : مرات الواد أبو العلا .
لقطة كبيرة L.S. لفاطمة ترقص وفى الخلفية النساء يجلسن ويغنين .
قطع Cut
98-
عتمان : خدامة درجة أولى وخدت عليكى . وعارفة طبعك يعنى مستوفية كل الشروط .
حفيظة : إنت إتهبلت ياراجل إنت .. هى فاطمة عزبة .
عتمان : ولايهمك .
حفيظة : انت ياراجل عايز تطلقها من جوزها .

عتمان : بس إرضى انتى.
حفيظة : إنت عايز أبو العلا يفضحك !
عتمان : إذا كان على أبو العلا ديته بسيطة قرشين يسكتوه . وإن ماسكتش عيار نار ضد مجهول

لقطة متوسطة قريبة M.Close up  لعتمان وحفيظة .
 

 

 

 

ثم تتحرك الكاميرا ناحية اليسار لتتابع عتمان مع حركة كرين لأعلى حتى يصبح فى حجم لقطة متوسطة كبيرة بمفرده فى الكادر ويمسك بندقية وينظر يمين كادر
قطع Cut

99-
مشهد ( 28 )
نهار / داخلى ماكينة الطحين

صوت ماكينة الطحين
برويه المكان

 

 

 

 

 

 

أبو العلا : خد بإيدك .
عتمان : العواف ياأبو العلا .. آهو كده الهمة .
العطار : أبو العلا جدع .
عتمان : آيه . ده تربيتى .. لفلك سيجارة ياولا .
العطار : مد إيدك ياولا ماتتكسفش .
عتمان : لفله إنت يامبروك .
لقطة كبيرة L.S. لأبو العلا يحمل قفة دقيق . ثم يتحرك ناحية اليسار وتتابعه الكاميرا مع حركة كاميرا لأسفل على محورها الأفقى حتى يصبح أبو العلا فى لقطة متوسطة ويدخل عتمان مع العطار .

ويتقدموا فى اتجاه الكاميرا . أبو العلا يسار كادر وعتمان فى المنتصف والعطار يمين .
ثم يخرجوا من يسار كادر .
قطع Cut

100-
مشهد ( 29 )
نهار / خارجى أمام باب ماكينة الطحين

صوت ماكينة الطحين
صوت بقرة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عتمان : إنت يوميتك كام ياأبو العلا ؟
أبو العلا : خمسة تعريفة ياحضرة العمدة .
عتمان بسَ !
أبو العلا : بسَ .
عتمان : يوميتك خمسة صاغ ومن شهرين فاتوا . وآدى فرق الأجرة . خد ولع
عتمان : ولع العمدة اذن لك . مد إيدك . ده إنت أمك داعية لك
عتمان : هاألبسك خولى ياأبو العلا .
مبروك : ونعم الخولى ياحضرة العمدة .
عتمان : لو شديت حيلك معايا . وفهمتنى كويس هاأديك ست قراريط تزرعهم لحسابك . ويكونوا ملكك .
مبروك :  ياسلام .. ياسلام على كرمك ياحضرة العمدة .
عتمان : إنتوا ياناس خدمتونى . ولازم أكافئكوا .
أبو العلا : ربنا يعمر بيتك ياحضرة العمدة .
عتمان : يمكن يبقوا إتنا .. عشر.. تمانية .
مبروك : أصل العمدة عايز يناسبك .
أبو العلا : يناسبنى آنى . فى مين !  عيشة بتى !
مبروك : فاطمة .
أبو العلا : فاطمة ُمرتى .
عتمان : طلقها .
أبو العلا : أطلقها !
مبروك : آه . إتجوز غيرها . البلد مليانة بنات حلوة .
عتمان : ومش هاتقعد ليلة عازب . مهرك وعفشك  على حسابى .
لقطة كبيرة L.S. من زاوية مرتفعةHigh angle  للثلاثة يتحركون فى اتجاه الكاميرا ثم يتوقفوا .ثم تتحرك الكاميرا للخارج track out ويتحركوا فى اتجاه الكاميرا .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

ثم يقف الثلاثة فى حجم لقطة متوسطة M.S. من زاوية مرتفعة . -High angle

101-

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات