| 301 | حركة تتبع داخل الاستوديو dolly				لناجى و هو يسير وسط الضيوف حتى يقف عند سور 				الشرفة و يصبح فى حجم لقطة عامه Ls و 				زاويه خلفيه Full rear .... ويبدأ بقضاء 				حاجته بجانب الشجره أمام الجميع .... فينظر له الجميع و يتهامسون |  | خطوات اقدام ضحكات      | بداية موسيقى 				   | 
							| 302 | لقطة قريبة لناجى Cu				و زاوية مواجهه        				 Full 				front face |  |  | 				 | 
							|  | مشهد 48 داخلى / صباحاَ  غرفة ناجى بالجريده   |  |  | 				 | 
							| 303 | لقطة قريبة Cu 				ليد ناجى و هو يرسم قطع 				Cut |  |  | 				 | 
							| 304 | لقطة قريبة Cu 				لناجى ... ثم ينظر تجاه الباب عندما تدخل سعاد 				قطع Cut | صوت سعاد : صباح 				الخير |  | 				 | 
							| 305 | لقطة عامه Ls 				للمكتب و به سعاد و ناجى ... 				ثم حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly تتجه 				إلى سعاد وهى تجلس و  تمسك برسم ناجى قطع Cut | ناجى : صباح 				النور 				سعاد : كيفك اليوم ناجى : مثل 				مانك شايفه   |  | نهاية الموسيقى | 
							| 306 | لقطة قريبة Cu 				للوحة ناجى و هى بيد سعاد... ثم تترك اللوحة لنرى ناجى من خلف 				اللوحةفى حجم لقطة متوسطه قريبة Mcs 				قطع Cut | سعاد : و أعدوا 				لهم ما أستطعتم من قوه |  |  | 
							| 307 | لقطة متوسطه قريبة Mcs				لسعاد و هى تتحدث إلى ناجى 				قطع Cut | سعاد : الله... 				برافو عليك .. دعسته ببطنه |  |  | 
							| 308 | لقطة متوسطه قريبة Mcs				لناجى وهو يتحدث إلى سعاد .. و زاوية جانبية				side angle ... وحركة أفقية بانورامية				Pan right لنتابعه و هو يعطى لوحته 				لسعاد فى حجم لقطة متوسطه قريبه Mcs و 				زاويه جانبيه side angle قطع				Cut | ناجى : طيب .. 				شوفى هادى كمان 				سعاد : تعرف ناجى... انت لازم تعمل 				معرض لرسوماتك   |  |  | 
							| 309 | حركة رأسيه إلى أعلى Tilt up				لنتابع ناجى و هو يتحرك من خف المكتب... و حركة 				بانورامية أفقيه لنتابعه و هو يضع مجموعه من الكتب فى المكتبه... 				فى حجم لقطه متوسطه Ms قطع				Cut | صوت سعاد : و 				تطبعها بكتاب ناجى : 				لازم معارض  وكتب؟   |  |  | 
							| 310 | سعاد تنهض من على الكرسى لتتجه إلى ناجى و 				تتحدث معه فى حجم لقطه قريبة Cu 				قطع Cut | سعاد : امبارح 				مجموعه من رفقاتنا شافونا و احنا بالحفله 				صوت ناجى : مالهم 				؟؟ سعاد : 				فكروك البوى فريند تبعى     |  |  | 
							| 311 | لقطة من فوق الكتف Over shoulder				لسعاد و هى تتحدث إلى ناجى.... ثم حركة 				بانوراميه أفقيه Pan left لسعاد و هى 				تتجه إلى المكتب قطع 				Cut | ناجى : بها الشيبه؟ 				سعاد : ناجى ... 				انت شاب اكتر من الشباب ناجى : ما بدك تاكلى ؟؟ سعاد : ما 				انا جايه علشان أعزمك على الغدا   |  |  | 
							| 312 | لقطه عامه متوسطه Mls 				لناجى و سعاد يستعدان لمغادرة المكتب ... وحركة كاميرا محمولة 				باليد Hand held لنتابعهم و هم يتركو 				المكتب قطع Cut | ناجى : انتى 				تعزمينى و انا بدفع .. نفوت على أبو أحمد نعطيه الرسوم و 				ننزل.........مره و احد من حمص أتزوج على مرته طلعت هى |  |  | 
							| 313 | لقطة قريبة Cu 				لرسومات ناجى فى يد أبو أحمد وهو يتفقدها لوحة بعد الاخرى... ثم 				حركة رأسيه لأعلىTilt up لنرى ناجى فى 				حجم لقطة عامه متوسطه Mls و هو ينظر من 				الشباك قطع Cut |  |  |  | 
							| 314 | لقطة متوسطه قريبة Mcs				لأبو أحمد و هو يتحدث إلى ناجى 				قطع Cut | أبو أحمد : أقعد 				يا ناجى |  |  | 
							| 315 | لقطه متوسطه قريبة Mcs				لناجى و هو يتحدث إلى  أبو أحمد ... ويشعل 				سيجارة قطع Cut | ناجى : معلش انا 				مستعجل |  |  | 
							| 316 | حركة رأسيه لاعلى لابو احمد و هو يقف ليتحدث 				إلى ناجى ...ثم حركة بانوراميه أفقيه Pan right				لأبو أحمد و هو يتجه إلى ناجى ... فى حجم لقطه 				متوسطه قريبه Mcs  و لقطه موضوعيه... ثم 				حركة بانوراميه أفقيه Pan left لمتابعه 				ناجى و هو يترك الغرفه ... وعندما يفتح الباب يسمع صوت أنفجارات 				قطع Cut | أبو أحمد : اسمع 				يا أبو خالد ...أبو الفوارس مثل ما انت عارف شخصيه مهمه و نافذه 				... احتج و أشتكى من اللى عملته بالحفله... مش ضرورى تفوت بالازاز 				ناجى : ابو 				أحمد لو كنت معى بالحفله و شفت اللى شفته كنت عملت أكتر من اللى 				عملته... شىء ما يتصوره عقل أبو احمد : 				بعرف يا ناجى .... بس انا خايف عليك ناجى : بدك 				تنشرها و لا لاء ؟ أبو احمد : 				و بنشر أبوها كمان ناجى : طب 				تعا نتغدى سوى أبو احمد : 				و العزيمه على مين ناجى : 				العزيمه عليك و الدفع عليا أبو احمد: 				اسبقنى و انا لاحقك ناجى : 				ناطرينك أبو احمد   | أنفجارات |  | 
							|  | مشهد 50 				داخلى / صباحاً الجريده   |  |  |  | 
							| 317 | لقطه عامه Ls 				لاشخاص يتحركوا  وناجى يدخل من الباب ليأخذ سعاد و ينزلوا 				السلم ... و حركة كاميرا محموله Hand held 				قطع Cut   | سعاد : بالظاهر 				عملتها اسرائيل 				احد الموجودين : هالغاره مو مثل 				غيرها احد الموجودين 				: يا شباب سعاد : بس 				يا ترى شو أخبار الجنوب   | اانفجارات 				خطوات اقدام تهبط السلالم   |  | 
							| 318 | كاميرا محموله Hand held				لسعاد و هى تلحق بناجى و تتحدث معه 				قطع Cut   | ناجى : انا ماشى سعاد : 				لوين رايح ؟؟ ناجى : على 				صيدا سعاد : يا 				مجنون مانك سامع؟؟؟ سعاد : دير 				بالك على حالك   | اانفجارات 				خطوات اقدام تهبط السلالم أنذار الغاره   |  | 
							|  | مشهد 51 				خارجى / صباحاً  الطريق إلى صيدا   |  |  | بدايه الموسيقى   				   | 
							| 319 | لقطه عامه Ls من 				خلال زجاج السياره التى يجلس بها ناجى   و نرى أشخاص 				تجرى قطع Cut     |  | انفجارات طلقات رشاش   | 				 | 
							| 320 | لقطه متوسطه قريبه Mcs				لناجى و هو فى السياره 				قطع Cut   |  | انفجارات طلقات رشاش   | 				 | 
							| 321 | لقطه عامه Ls 				 وحركة بانوراميه أفقيه Pan left لنتابع 				السياره التى بها نتجى و هى تتحرك و سط النيران و الطلقات 				قطع Cut   |  | انفجارات 				طلقات رشاش   | 				 | 
							| 322 | مشهد 52 داخلى  منزل ناجى  |  |  | 				 | 
							| 323 | حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly				لنتابع  ناجى و هو يتنقل داخل الشقه 				منادياً على أفراد عائلته قطع				Cut   | ناجى : خالد 				...وداد ... خالد ... جودى ... وداد ... خالد | انفجارات طلقات رشاش   | نهاية الموسيقى | 
							| 324 | لقطه قريبه Cu 				لناجى و هو يفتح باب الغرفه 				قطع Cut   |  | انفجارات 				طلقات رشاش   |  | 
							| 325 | لقطه عامه Ls 				للغرفه و هى فارغه قطع 				Cut   |  | انفجارات طلقات رشاش   |  | 
							| 326 | ناجى يجرى ليتحدث إلى احدى السيدات 				قطع Cut   | ناجى : أم السعد 				وين الولاد ؟ 				أم السعد: كلهم بالملجأ.. يبدو ان 				الليله طويله   | انفجارات طلقات رشاش   |  | 
							|  | مشهد 53 				ليل/ داخلى الملجأ   |  |  |  | 
							| 327 | حركة تتبع خارج الاستوديو tracking				لنرى المكان الذى يحتمى فيه الاشخاص من الغاره 				قطع Cut |  | انفجارات طلقات رشاش   |  | 
							| 328 | ناجى يدخل من أحد الابواب ويتجه إلى عائلته 				فى حجم لقطه عامه متوسطه Mls 				قطع Cut | أبن ناجى : ليش 				اتأخرت ناجى : 				الغاره قطعت الطريق كيفكم أنتو؟   | انفجارات طلقات رشاش   |  | 
							| 329 | رجل يتجه إلى زوجته وابنه المريض و يتحدث 				معها فى حجم لقطه متوسطه Ms.. وناجى 				يتابعهم بنظره من الخلف   ثم نرى ناجى يتحرك ليتفقد المكان ... و 				نرى المكان فى حجم لقطه عامه جداً Vls قطع Cut | الرجل : ما فى 				صيدليات فاتحه 				الزوجه : حطيتله شويه تلج ... بالكى 				بتنزل حرارته  الابن: 				قلتلكم الف مره ما بحب انام بالملجأ فى قصف الاب : بعد 				شويه راح تطلع لفوق   | - انفجارات طلقات رشاش موسيقى تصدر من الراديو ... و تعليق 				المذيعه على الاحداث   |  | 
							| 330 | لقطه عامه Ls 				لاحد الرجال( أبو و ليد ) و هو يتحدث مع ناجى و يعطيه سيجاره ... 				وحركة تتبع خارج الاستوديو tracking 				للاقتراب من ناجى و أبو وليد... فى حين يسمع 				ناجى صراخ سيده فيلتفت أليها قطع Cut | الرجل ( أبو وليد )  				: اتفضل يا أستاذ ... ولع ناجى : ما 				ألى كيف يا أبو و ليد أبو وليد : 				ما حدا أله كيف .. امسك .. الليله هاى غير كل الليالى   | انفجارات 				طلقات رشاش موسيقى تصدر من الراديو ... و تعليق 				المذيعه على الاحدا صرخة سيده   |  | 
							| 331 | لقطه عامه متوسطه Mls				للسيده و معها مجموعه من السيدات قطع Cut | السيده (1) : 				زوجك و ين يا أختى؟ 				السيده (2) : زوجها عم بيقاتل بره   | انفجارات طلقات رشاش صرخة سيده     |  | 
							| 332 | لقطه متوسطه Ms 				لناجى و أبو وليد..... ثم يتحرك أبو ناجى ووليد وتتابعهم الكاميرا 				بحركة تتبع داخل الاستوديو Tracking 				قطع Cut | أبو وليد : تفتكر 				اسرائيل هاتدخل ناجى : 				الله اعلم أبو وليد : 				انا من خايف على حالى ... لكن أبنى صغير .. يا لطييييف شو صغير ناجى : 				وينه هالاء؟ ابو وليد : 				راح أتطوع ... لسه ما كمل ستاشر سنه و اتطوع معهم... انا خايف على 				أمه .... لسه ما قلتلها شىء ناجى : 				الله يمضيها على خير   | انفجارات طلقات رشاش صرخة سيد   |  | 
							| 333 | لقطه عامه متوسطه mls				لزوجة أبو وليد و هى تجلس 				قطع Cut |  | ا  انفجارات   صرخة سيد ا انفجارات  طلقات رشاش ا ا نفجارات  طلقات رشاش صرخة سيده |  | 
							| 334 | لقطه متوسطه Ms 				لناجى و أبو وليد يتحدثان قطع				Cut | أبو وليد : شو 				اللى بيقدر يعمله صبى قدام الطيارات و الدبابات... يا لطييييييف | ا انفجارات طلقات رشاش صرخة سيده   |  | 
							| 335 | لقطة زاويه عليا High angle shot 				وحركة ذراع كاميرا Boom مثبته على				Dolly لنرى السيده التى تصرخ و حولها 				مجموعه من النساء ... و مجموعه من الرجال جالسون و يتحدثون 				ويشاهدون التليفزيون قطع Cut | احد الجالسين : 				هذا  الصاروخ أكيد مسحهم من على الارض مسح | ا انفجارات طلقات رشاش صرخة سيده   |  | 
							| 336 | لقطه عامه Ls 				للسيده و معها مجموعه من النساء و وداد زوجة ناجى 				قطع Cut 				 | احدى السيدات : 				علامات الولاده بدأت 				وداد : حد يجيب النا دكتور او دايه احد الرجال 				: بس وين هانلاقى؟ احدى السيدات 				: فى دايه بالشارع اللى ورانا  احد الرجال 				: الشارع اللى ورانا فيه قناص ناجى : انا 				بروح   | ا انفجارات طلقات رشاش صرخة سيده   |  | 
							| 337 | ناجى  يجرى و خلفه وداد لتلحق به فى 				حجم لقطه عامه Ls و تنادى عليه  .. 				فينظر لها قطع Cut | وداد : ناجى | ا انفجارات طلقات رشاش صرخة سيده   |  | 
							| 338 | لقطه متوسطه قريبة Mcs				لوداد قطع				Cut | وداد : دير بالك 				على حالك 				صوت ناجى : ما تخافى   | ا انفجارات طلقات رشاش صرخة سيده ه |  | 
							|  | مشهد 54 ليل/ حارجى الشارع   |  |  |  | 
							| 339 | لقطه عامه جداً Vls				لناجى و هو يأتى من بعيد و خلفه النيران و 				الانفجارات .... و حركة تتبع خارج الاستوديو Tracking				لنراه و هو  يتفادى الطلقات ليحاول الوصول 				إلى منزل الدايه .. حتى يقابله أحد الاشخاص 				قطع Cut     |  | انفجارات طلقات رشاش |  | 
							| 340 | لقطه من فوق الكتف Over shoulder 				لناجى و هو يتحدث مع الرجل الذى قابله بالطريق 				... ولقطه متوسطه Ms | الرجل : معاك 				ولعه ؟ 				ناجى : انت ليش برات الملجأ   | انفجارات 				طلقات رشاش |  | 
							| 341 | لقطه من فوق الكتف overshoulder				لناجى و هو يتحدث إلى الرجل فى حجم لقطه قريبه				Cu | الرجل : أشمعنى 				انت .؟؟؟ ...قوللى .. هى الجيوش العربية مش هاتيجى | انفجارات طلقات رشاش |  | 
							| 342 | ناجى يتحرك و يتحدث إلى الرجل فى حجم لقطه 				متوسطه Ms | ناجى : الجيوش 				العربية من فاضيه الرجل 				: ليه .. هما بيحاربوا فى حته تانيه ناجى : آه الرجل : 				معاك ولعه ؟ ناجى : بس 				ما تولعش هالاء الرجل : 				ليه ؟؟؟؟ علشان الطيارات.... لا ماتخافش ...انا هاشربها لجوه... 				شوف أزاى   | انفجارات طلقات رشاش |  | 
							| 343 | ناجى و الرجل يتحركان و يتحدثان وحركة تتبع 				خارج الاستوديو tracking 				للتبعهم...... حتى يقترب القصف منهم   | الرجل : تاخد 				سيجاره بقى 				ناجى :لاء الرجل : 				تفتكر الصهاينه هايدخلوا الليلادى؟ ناجى : 				يعنى ايه ما بعرف ... بيقولوا انهم دخلوا صور والنباطيه... ماسمعتش 				عن حاجه زى كده  ناجى : لا الرجل : 				دلوقتى انت مش عايز تتكلم ... وانا عايز أتكلم ... ايه الحل بقى ؟ ناجى : 				الحل انك تسيبنى فى حالى يا أخى ناجى : 				صارلك شىْ؟؟؟ الرجل : لا 				... ها .. مش هاتحكى بقى ناجى : عن 				أيه  الرجل : 				يعنى هاتحكى عن العشاق يا خى... مالك .. ما اهوه.... أحكى عن 				الكارثه اللى احنا فيها ديه ... لييييه الدول العربيه ما تدخلتش 				لغاية دلوقتى؟؟؟   | انفجارات طلقات رشاش   |  | 
							| 344 | ناجى يتحرك من  مكانه فى حجم لقطه 				متوسطه Ms |  | - انفجارات 				- طلقات رشاش |  | 
							| 345 | لقطه عامه Ls 				للرجل و هو يجلس على الارض .. ويقف ليتحدث إلى ناجى فى حجم لقطه  				متوسطه Ms | الرجل : هاه ... 				رايح على فين | - انفجارات 				- طلقات رشاش   |  | 
							| 346 | لقطه متوسطه Ms 				لناجى | ناجى : بيت 				الدايه | - انفجارات 				- طلقات رشاش   |  | 
							| 347 | لقطه متوسطه Ms 				للرجل | صوت ناجى : 				بتعرفها 				الرجل : آه ... ام سمير؟؟؟   | - انفجارات 				- طلقات رشاش   |  | 
							| 348 | لقطه متوسطه Ms 				لناجى | ناجى : هاى دى هي | - انفجارات 				- طلقات رشاش   |  | 
							| 349 | لقطه قريبة Cu 				للرجل | الرجل : عارفها  				ولدت المعلم..آآآآآ بنت المعلم الشهر اللى فات | - انفجارات 				- طلقات رشاش   |  | 
							| 350 | لقطه قريبة Cu 				لناجى | ناجى : وين 				مكانها | - انفجارات 				- طلقات رشاش   |  | 
							| 351 | لقطه من فوق الكتف Overshoulder				 وحجم لقطه قريبه Cu 				لناجى و هو يتحدث إلى الرجل | الرجل : هنا | - انفجارات 				- طلقات رشاش   | بداية الموسيقى 				   | 
							| 352 | حركة رأسيه لاعلى Tilt up				لنستعرض مبنى مهدم |  | - انفجارات 				- طلقات رشاش   | 				 | 
							| 353 | ناجى و الرجل فى حجم لقطه متوسطه Ms 				ويتحركوا و نتابعهم بحركة تتبع خارج 				الاستوديو Tracking | الرجل : والله 				كانت هنا من ساعه بس | - انفجارات 				- طلقات رشاش   | 				 | 
							| 354 | لقطه عامه Ls 				لناجى و الرجل ... و يقترب الرجل إلى أحدى السيارات المفتوحه 				بابها.... حتى يقترب منها ناجى و يتحدث إليه... و يناوله الزجاجه 				التى بيده... ويبدأ الرجل بالرقص ... وترتفع الكاميرا بحركة 				الرافعه Crane | الرجل : مالك ؟؟؟ 				ما اهوه | اغنيه تصدر من كاسيت السياره 				- انفجارات - طلقات رشاش   | نهاية الموسيقى |