| 652 | لقطه قريبه Cuلعابد و هو يحتضن لينا ويبكى .. 		و لقطه من فوق الكتف Over shoulder shot قطع / Cut  |   - طلقات أسلحه | 
			|  |  |  |  | 
			| 653 | لقطه عامه Ls للينا و هى تهبط من العربه ... 		ثم تتحرك العربه قطع / Cut |  | - طلقات أسلحه | 
			| 654 | سعاد و لينا يجروا و راء السياره قطع / Cut | - لينا : منتظرينك أول ما بتوصل ... بتعرف 		العنوان  - عابد : عارفه | - طلقات أسلحه | 
			| 655 | لقطه قريبه Cu لطفل صغير يلوح بيده ليودع 		أفراد المقاومه قطع / Cut |  | - طلقات أسلحه | 
			| 656 | لقطه عامه Ls لسيارات المقاومه و هى تغادر قطع / Cut |  | - طلقات أسلحه | 
			|  | مشهد 97  داخلى |  |  | 
			| 657 | لقطه قريبه Cu لناجى و هو يدخن سيجاره ... ثم 		حركه رأسيه لأسفل Tilt down لنرى يده المجروحه و 		بعض رسوماته قطع / Cut |  |  | 
			| 658 | لقطه عامه Ls لناجى و باسل فى المكتب ... 		وباسل ممسك بزجاجه و يعطى كوب لناجى .. ثم حركة تتبع داخل الاستوديو		Dolly لنتابع باسل و هو يعطى ناجى الكوب ... ثم 		يمسك باسل برسومات ناجى قطع / Cut | - باسل : تشربلك شوى |  | 
			| 659 | لقطه متوسطه قريبه Mcs ... و لقطه زاويه 		منخفضه Low angle لباسل و هو يتحدث إلى ناجى قطع / Cut | - باسل:  أخوى ... الشعوب بعمرها ما تموت |  | 
			| 660 | لقطه متوسطه Ms لناجى و هو ممسك بالسيجاره و 		يستمع إلى باسل  و لقطه زاويه عليا		High angle قطع / Cut | - صوت باسل : المقاومه بدها تستمر |  | - نهايه 		موسيقى | 
			|  | مشهد 98 نهار / خرجى  مطعم |  |  |  | 
			| 661 | لقطه عامه Ls لاحد لجنديان اسرائيليان وهما 		يجلسان ... ويخرج النادل لينظر لهم بأستنكار  ويمشى ... وحركة تتبع خارج 		الاستوديو Tracking لنتابع النادل و هو يدخل إلى 		داخل المطعم .. و يقف فى حجم لقطه عامه Ls 		ويتحدث إلى أحد اصدقاءه بالمطعم قطع / Cut |  - صديقه : أيييه ... و ياما بكره راح 		نشوف - النادل : يا شييييخ ... لهى الدرجه أحنا و صلنا |  |  | 
			| 662 | لقطه عامه Ls للجنديان الاسرائيليان و هما 		يضايقان فتاتيين جالستان قطع / Cut |  |  |  | 
			| 663 | لقطه عامه متوسطه Mls للفتاتان وهم 		متضايقتان  ,ويغادرن المطعم . وحركة تتبع خارج 		الاستوديو Tracking لنتابعهن يغادرن ... و نرى 		رجل يتابع ما يحدث قطع / Cut | - 		الفتاه لصديقتها : خلينا نمشى بدل مانشوف هالمنظر المقرف |  |  | 
			| 664 | لقطه عامه Ls للجنديان الاسرائيليان و هم 		يطلبون النادل ... وحركة تتبع خارج الاستوديو Tracking		للاقتراب من النادل و  الجنديان قطع / Cut | - النادل : يا نعم  - الجندى : قد أيش بتريد   - النادل : ثلاثمائة ليره  - الجندى : ما معنا ندفع بالليره ... 		معنا شيكل   - النادل : نحنا ما بنقبض بالشيكل ... 		ما بنقبض الا  بالليره اللبنانى   - الجندى : ما بنريد ندفع لبنانى ... 		راح تاخد شيكل   - النادل :  شيكل  ما راح أخد |  |  | 
			| 665 | الرجل الذى كان يتابع الفتاتان وهن يغادرن يقترب من الجنديان و يتحدث 		اليهم ...و يخرج مسدس ويقتل الجنديان قطع / Cut | - 		الرجل : و لو ... كيف بتدفعوا و انتوا ضيوفنا .. الحساب عندى | - طلقات مسدس |  | 
			| 666 | لقطه عامه Ls للرجل و هو يطلق النيران على 		الجنديان و الناس تصاب بالفزع  ولقطه زاويه عليا High angle shot قطع / Cut |  | - طلقات مسدس   -  صراخ  | -  بدايه موسيقى 		   		 		   		 		   | 
			| 667 | حركة تتبع خارج الاستوديو tracking للرجل 		الذى أطلق النار و هو يغادر قطع / Cut |  | -  صراخ | 
			| 668 | لقطه متوسطه Ms لناجى و باسل و هم يسيران فى 		الشارع ثم يصطدم أحد الاشخاص بناجى ... وحركة تتبع خارج الاستوديو		tracking لنرى ناجى و باسل وهم يحاولان معرفه 		ماهو سبب فزع  الناس و صراخهم قطع / Cut |  | -  صراخ | 
			| 669 | حركة تتبع خارج الاستوديو tracking للاقتراب 		من السيارت الاسرائيليه و هى تصل إلى مكان الحادث قطع / Cut |  | -  صراخ | 
			| 670 | لقطه عامه Ls للرجل الذى قتل الجنديان و هو 		يسير ليختفى و سط الناس قطع / Cut |  | -  صراخ | 
			| 671 | لقطه متوسطه Ms لناجى و هو يوقف احد الاشخاص 		ليستفسر منه عن ما يحدث ... ثم يكمل ناجى و باسل طريقهم قطع / Cut | - ناجى : شو صار يا خوى  - الرجل : اتنين اسرائيليين اتقوصوا 		.. الله يحمى شبابنا  - باسل : شفت .. ما قلتلك ان المقاومه 		بدها تستمر | -  صراخ | - نهايه 		موسيقى | 
			|  | مشهد 99  نهار /داخلى الجريده |  |  |  | 
			| 672 | لقطه قريبه CUلرسومات ناجى قطع / Cut |  |  |  | 
			| 673 | لقطه قريبه CU... و لقطه من فوق الكتف		Overshoulder لرئيس التحرير و هو يتحدث إلى ناجى قطع / Cut | - رئيس التحرير ( أبو أحمد ) : هايل يا ناجى 		... جميل و مرير و قاسى |  |  | 
			| 674 | لقطه متوسطه Mcs لناجى ولقطه من فوق الكتف		Over shoulder shot لناجى وهو يتحدث إلى رئيس 		التحرير ... و حركه رأسيه Tilt up لمتابعة ناجى 		و هو يقف و يتحدث إلى أبو أحمد قطع / Cut | - 		ناجى : انا أقسمت أبو احمد.. لو خرجت من حرب لبنان حى .. لأفضح كل 		هالواقع العربى عالحيطان ... لو مالقيت جريده تنشرلى |  |  | 
			| 675 | لقطه عامه Ls لابو أحمد وهو وراؤ المكتب 		ويتحدث مع ناجى قطع / Cut | - أبو أحمد : مش راح يخلوك يا ناجى |  |  | 
			| 676 | حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابع ناجى 		و هو يتجه إلى مكتب أبو أحمد....حتى يصبح فى حجم لقطه عامه		Ls و زاويه جانبيه Side 		angle و   لقطة موضوعية Objective 		shot  قطع / Cut   | - 		أبو أحمد : من أيام ما مسكوا البلد  و الرقابه عالصحف عم بتزيد  يوم 		عن يوم  - ناجى : كل اللوحات مرفوضه  - أبو أحمد : حاولت كتير معهم ... ما 		فى فايده  - ناجى : القصه ماهى قصة رسومات ..حتى 		تصريح الاقامه رافضين يجددوه |  | -  بدايه موسيقى 		   		 | 
			| 677 | لقطه قريبه Cu ليد أبو أحمد و هى تضع رسومات 		ناجى فى درج المكتب قطع / Cut |  |  | 
			|  | مشهد 100 ليل / داخلى  مكتب ناجى |  |  | 
			| 678 | وداد تجلس فى زاويه خلفيه Full rear لتوقظ 		ناجى من نومه بسبب كابوس يراه ... ثم يقوم مسرعاً		من على السرير و حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly 		لنراه يتجه إلى البلكونه قطع / Cut | - وداد : ناجى ... ناجى ... ماللك يا ناجى | - ناجى يكح | - نهاية موسيقى  - بداية موسيقى 		   		 		   		 		   		 		   | 
			| 679 | حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابع سعاد 		و هى تتجه إلى ناجى فى البلكونه قطع / Cut |  |  | 
			| 680 | سعاد تدخل البلكونه مع ناجى  ولقطه متوسطه 		قريبه قطع / CutMcs | - وداد : مالك يا 		ناجى: |  | 
			| 681 | لقطه قريبه جداً Vcu و زاويه جانبيه		side angle لناجى ... ثم ينظر إل ىوداد قطع / Cut | - ناجى : لازم نسيب بيروت |  | 
			| 682 | لقطه قريبه جداً Vcu وداد و هى تتحدث إلى 		ناجى قطع / Cut | - صوت ناجى : لبنان كله  -  وداد : و نروح لوين؟ |  | 
			| 683 | لقطه قريبهVcu لناجى و هو يتحدث إلى وداد قطع / Cut | - ناجى : الكويت |  | 
			|  | مشهد 101 نهار / خارجى  المطار |  |  | 
			| 684 | حركه بانوراميه أفقيه Pan right لنتابع 		الطائره و هى تقلع حتى تصبح فى لقطه بعيده ELs قطع / Cut |  | -  أقلاع طائره | - نهاية 		موسيقى | 
			|  | مشهد 102 نهار / داخلى  مكتب الجريده بالكويت |  |  |  | 
			| 685 | حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابع أحد 		الرجال وهو يذهب ليرحب بناجى ... فى حجم لقطه عامه متوسطه		Mls ... ثم يغادران الغرفه قطع / Cut | -  		الرجل ( أبو محمد) : هلا ... هلا أبو خالد ... هلا ... الحمدلله على 		السلامه  - ناجى : الله يسلمك أبو محمد ... 		كيفك -  ( أبو محمد ) : مالك حزين يا راجل 		... تعال جابل زمايلك   - ناجى : الله يخليك يا أبو محمد مش 		هالا   - ( أبو محمد ) : هما عارفين أنك جاى 		.. و بدهم يجابلوك اليوم   - ناجى : بس انا ما بدى اقابل حدا 		... بعدين .. بعدين  - أبو محمد : لا بعدين و لا جابلين .. 		انت هنا بين أسرتك و أخواتك ... يالا |  |  | 
			| 686 | مشهد 103 ليل / خارجى البحر |  |  |  | 
			| 687 | لقطه عامه جداً VLs لناجى و هو يسير على 		البحر قطع / Cut |  |  | - بدايه موسيقى 		   		 		   		 		- نهاية موسيقى | 
			|  | مشهد 104 داخلى مكتب ناجى |  |  | 
			| 688 | لقطه قريبه Cu ليد ناجى و هو يرسم  حنظله قطع / Cut |  |  | 
			| 689 | لقطه قريبه Cu  لناجى و هو يرسم   و السيجاره 		بفمه ... ويشرب القهوه قطع / Cut |  |  | 
			| 690 | لقطه قريبه Cu ليد ناجى و هو يرسم قطع / Cut |  |  |    - بداية موسيقى 		     		   		   		   		   		   		   		   		   		   		   		   		 | 
			|  | مشهد 105 داخلى مكتب ناجى |  |  | 
			| 691 | حركه رأسيه لاسفل Tilt down لنتابع ناجى و هو 		يرسم ويمسك بأحدى لوحاته قطع / Cut  للرجوع لزمن الخلف 		Flash back |  |  | 
			| 692 | لقطه عامه Ls لأأشخاص تجرى ولقطه زاويه 		منخفضه low angle shot قطع / Cut للرجوع إلى الزمن الطبيعى   |  |  | 
			| 693 | لقطه قريبه Cu ليد ناجى و هو يرسم قطع / Cut  |  |  | 
			|  | مشهد 106 داخلى  مكتب ناجى |  |  | 
			| 694 | لقطه قريبه CU لناجى و هو يرسم قطع / Cut |  |  | 
			| 695 | لقطه قريبه CU ليد ناجى و هو يرسم قطع / Cut |  |  | 
			|  | مشهد 107 داخلى  مكتب ناجى |  |  | 
			| 697 | لقطه متوسطه قريبه Mcs لناجى و هو يرسم قطع / Cut |  | - ناجى يكح | 
			| 698 | لقطه قريبه CU لناجى و هو يرسم قطع / Cut |  |  | 
			|  | مشهد 108 داخلى  مكتب ناجى |  |  | 
			| 699 | لقطه قريبه CU لناجى و هو يرسم ويمسك 		بالسيجاره .. وحركه رأسيه لاسفل Tilt down 		لنشاهده و هو يطفىء السيجاره قطع / CUt  للرجوع إلى الوراء Flash back |  |  | 
			| 700 | لقطه عامه Ls لعربات أفراد المقاومه والناس 		تودعهم قطع / Cut للرجوع إلى الزمن الطبيعى   |  |  | 
			| 701 | لقطه زاويا عليا High angle shot للاقتراب من 		ناجى وهو نائم و ينظر إلى السقف والاقتراب منه قطع / CUt  للرجوع إلى الوراء Flash back     |  |  | 
			| 702 | لقطه عامه Ls لدبابه و أنفجارات قطع / Cut |  | - أنفجارات | 
			| 703 | قطع / Cut لقطه عامه 		Ls لمبانى  تنفجر |  | -  أنفجارات | 
			|  | مشهد 109 داخلى مكتب ناجى |  |  | 
			| 704 | لقطه قريبه CU ليد ناجى و هو يرسم قطع / Cut |  |  | 
			| 705 | حركة تتبع داخل الاستوديو DOlly للاقتراب من 		ناجى و هو يرسم قطع / Cut |  |  | 
			|  | مشهد 110 نهار / خارجى  البحر |  |  | 
			| 706 | حركه رأسيه لأعلى لمتابعة ناجى و هو يمشى على الشاطىء ويدخن سيجاره قطع / Cut |  |  | 
			|  | مشهد 111  داخلى منزل ناجى |  |  | 
			| 707 | لقطه قريبه Cu لجريده تمسك بها يد سيده قطع / Cut |  |  | 
			| 708 | لقطه قريبه Cu لوداد و هى تقرأ الجريده قطع / Cut |  |  | 
			| 709 | لقطه عامه Ls لناجى و هو يدخل من الباب... ثم 		حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لنتابعه وهو 		يتجه إلى الغرفه قطع / Cut | صوت رجل : يا ناجى كرمالى .. الراجل جاى إلى 		مخصوص تى يشوفك | - فتح الباب   - أغلاق الباب    - خطوات أقدام | - نهاية 		موسيقى | 
			|  | مشهد 112 داخلى  |  |  |  | 
			| 710 | لقطه عامه Ls ولقطه زاويه مرتفعه		High angle لناجى ومعه أشخاص يتحدث معهم .... ثم 		حركه تتبع داخل الاستوديو DOlly لنتابع ناجى و 		هو يتحرك ... ليقف ويتحدث مع السيده فى  لقطه عامه متوسطه		Mls... ثم يتحرك ليتحدث مع الرجل مع حركة تتبع 		داخل الاستوديو DOlly قطع / Cut | - ناجى : بيهددونى بالقتل و جايين يشوفونى .. ما راح أشوفه   - السيده : يا ناجى .. كلنا مقدرين 		موقفك ... و نحن معك ... لكن فى أزمه و عم تكبر و السبب		فى هداك من رسوماتك    ناجى : يعنى أذا بشوفه راح أبطل أرسم    - الرجل : مش القصد ... حاولوا 		تتفاهموا بس   - ناجى : نتفاهم كيف ؟ بدكم أنحاز 		للوهم و أنسى الحقيقه ... التفاهم معناه أنى انسى فلسطين يا وليد    - وليد : ليش بتفهمنى غلط ... أرسم 		مثل ما بدك لكن من غير أستفزاز يا أخى   - السيده : اذا ما فارقه معك نفسك 		... فكر بمرتك و ولادك    - ناجى : ودااد   |  | - بداية موسيقى   		   		   		      		  | 
			| 711 | لقطه عامه Ls لوداد و ابنتها يجلسان ... ثم 		تغادر و داد  و حركه رأسيه لاعلى		Tilt up لنتابع أبنة ناجى و هو تقف وتذهب لتتحدث 		إلى ناجى قطع / Cut | -صوت ناجى : أتركينا لوحدينا    - أبنة ناجى : بابا  |  | 
			| 712 | لقطه من فوق الكتف Over shoulder shot ... 		وناجى يقبل أبنته .. وحركة تتبع داخل الاستوديو Dolly		لناجى و هو يتجه بابنته و زوجته إلى داخل الغرفه قطع / Cut | - أبنة ناجى : بدى أرجع على لبنان |  | 
			| 713 | لقطه متوسطه Ms للرجل و السيده قطع / Cut |  |  | 
			| 714 | ناجى يقترب إلى الرجل و السيده حتى يصبح فى حجم لقطه متوسطه		Ms قطع / Cut | - 		 ناجى : شو هو المطلوب ياوليد |  | 
			| 715 | وليد و السيده يقتربان إلى ناجى قطع / Cut | - وليد : نتعشى عندى و تتكلموا مع بعض من غير 		عصبيه    - صوت ناجى : حاضر    - السيده : أرجوك يا ناجى |  | 
			| 716 | لقطه قريبه Cu لناجى و هو يستمه لحديث السيده قطع / Cut | -  صوت السيده : كرمالك و كرمال اسرتك ... سيطر على نفسك بالعشا    - ناجى : حاضر |  | 
			|  | مشهد 113 ليل / خارجى امام منزل وليد |  |  | 
			| 717 | مقطه عامه Ls لسياره تقترب ... ثم تقف ويخرج 		منها رجل .. وحركة تتبع خارج الاستوديو Tracking 		لنشاهد الرجل و هو يتجه لدخول العماره قطع / Cut |  |  | - 		نهايه موسيقى | 
			|  | مشهد 114 ليل / خارجى  منزل وليد |  |  |  | 
			| 718 | لقطه قريبه Cu ليد تضع طعام فى طبق ثم حركه 		رأسيه لأعلى Tilt up لنرى ناه ناجى  ...فى حجم 		لقطه قريبه   قطع / CutCu |  | - ملاعق طعام و أطباق |  | 
			| 719 | لقطه قريبه Cu للرجل و هو يأكل .. ثم ينظر 		إلى ناجى و يبتسم قطع / Cut |  | - ملاعق طعام و أطباق |  | 
			| 720 | لقطه قريبه Cu لناجى و هو يدخن السيجاره قطع / Cut |  | - ملاعق طعام و أطباق |  | 
			| 721 | لقطه قريبه Cu للرجل و هو يأكل .. قطع / Cut |  | - ملاعق طعام و أطباق |  | 
			| 722 | لقطه عامه Ls لمنضدة الطعام و عليها ناجى و 		وليد و زوجته و الرجل قطع / Cut |  | - ملاعق طعام و أطباق |  | 
			| 723 | لقطه عامه Ls لناجى و هو يغادر منضدة الطعام 		.. و لقطة زاويه عليا High angle shot ... وحركة 		ذراع الكاميرا Boom و حركة بانوراميه أفقيه 		لليسار Pan left نتابع ناجى حتى يجلس أرضاً قطع / Cut | - ناجى : دايماً عامر    - زوجة و ليد : أنشالله اكلى يكون 		عجبك يا ناجى -  ناجى : تسلم الايادى | - ملاعق طعام و أطباق |  | 
			| 724 | لقطه عامه Ls لمنضدة الطعام و يغادر الرجل 		الطعام .. و يتوجه إلى ناجى .. وحركة تتبع داخل الاستوديو		Dolly حتى يذهب ليجلس على كرسى بجوار ناجى فى 		لقطه متوسطه قريبه MCS قطع / Cut | - الرجل: تسلموا هالديات ... من زمان ما 		اكلنا مثل هالاكل الطيب | - ملاعق طعام و أطباق |  | 
			| 725 | لقطه قريبه Cu لناجى و هو يدخن سيجاره		,وزاويه جانبيه Side angle قطع / Cut | - صوت الرجل : ما بدك تعطينى سيجاره؟؟؟ |  |  | 
			| 726 | لقطه قريبه CU للرجل قطع / Cut | - الرجل : انت ناسى انا كنا صحاب |  |  | 
			| 727 | لقطه قريبه CU لناجى و زاويه 		ثلاثة أرباع مواجهة   Front 		¾ قطع / Cut | - ناجى : بنفسك قلتها .... كنا |  |  | 
			| 728 | حركه بانوراميه أفقيه Pan right لمتابعة و 		ليد و زوجته و هم يتجهوا إلى ناجى و الرجل مسكين بأطباق فاكهه قطع / Cut | - صوت الرجل : مافيها نرجعها    - صوت ناجى : عايزنا نرجع زى زمان 		.. قول للزمان أرجع يا زمان | - جرس تليفون |  | 
			| 729 | لقطه قريبه Cu لناجى و هو جالس على الارض 		يدخن السيجاره و لقطه  زاويه  عليا High angle shot قطع / Cut | -  ناجى : الله يرحمك يا ست | - جرس التليفون |  | 
			| 730 | لقطه قريبه CU لزوجة وليد و هى ترد على 		التليفون قطع / Cut | - زوجه وليد : الووو.. أهلاً و داد ... أى 		أى موجود .. وداد يا ناجى |  |  | 
			| 731 | حركه رأسيه لأعلى TIlt up لناجى و هو يقف 		ليتجه إلى التليفون ليتحدث مع وداد  ...فى حجم لقطه قريبه		CU قطع / Cut | - صوت الرجل : سلملى عليها و حياتك     - 		ناجى : أى ماما ....... لا لسه ..... لسه 		.... حاضر ماما.....حاضر.... سلام | - سماعه التليفون |  | 
			| 732 | حركه بانوراميه أفقيه لليسار Pan left لنتابع 		زوجه وليد و الخادمه يدخلون الغرفه ونرى ناجى يتجه ليجلس فى مكانه أرضاً 		... فى لقطه عامه Ls قطع / Cut | - ناجى : كنا بنقول ايه    - الرجل: أحنا لسه ما قلناش يا ناجى    - ناجى : كلى أذان    - الرجل : انت عارف طبعاً قديش أنا 		بحبك وبحترمك و بعتز فيك كأنسان و كفنان .... لكن خلينى أقولك بصراحه |  |  | 
			| 733 | لقطه متوسطه قريبه Mcs لزوجه و ليد و هى تجلس 		على كرسى بجوار ناجى و تستمع إلى الرجل  وهو يتحدث ... ثم حركه رأسيه لأسفل		Tilt up لنرى ناجى وهو يجلس على الارض فى حجم 		لقطه قريبه CU قطع / Cut   | - صوت الرجل : انت زودت العيار حبتين ... 		وخصوصاً ان القضيه بتمر بمرحله دقيقه يا أخى - ناجى : أى قضيه ؟ |  |  | 
			| 734 | لقطه قريبه CU للرجل و هو يتحدث مع ناجى و 		لقطه زاويه عليا High angle shot قطع / Cut | - الرجل : ناجى ... انا بتكلم جد |  |  | 
			| 735 | لقطه عامه Ls لناجى والرجل و زوجة وليد وتبدو 		متوتره ... و حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly 		للاقتراب من ناجى و هو يتحدث قطع / Cut | - ناجى : انا كمان بتكلم جد ... أى قضيه 		تقصد     - الرجل : أحنا ماعندناش غير قضيه 		و احده .... قضية وطنا يا أخى     - ناجى : و هالاء وصلت على ايديكم 		لغاية وين    -- لا تسكتينى يا ليلى لا تسكتينى ... سبينى أتكلم     - الرجل : سبيه ... سبيه يتكلم يا 		ليلى    - ناجى : يا عمى أنا راجل غلبان ... 		كل اللى بملكه ورقه بيضا و ريشه .... سيبونى أرسم ... ما بدكم أرسم    - الرجل : بالعكس ... بدنا أياك 		ترسم و تكتب كمان اذا بتحب.... لكن..     - ناجى : ايوااااه ... دايماً لكن |  |  | 
			| 736 | حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly للاقتراب من 		الرجل و هو يتحدث قطع / Cut | - الرجل : لازم تعرف يا ناجى ان أحناعم 		نشتغل بظروف صعبه بتفرض علينا مسئوليات كبيره .. وخطط استراتيجيه كمان ... 		يمكن مش واضحه الك بالشكل الكافى |  |  | 
			| 737 | لقطه قريبه جداً Vcu  و زاويه		ثلاثة أرباع مواجهة  		Front ¾ لناجى قطع / Cut | - ناجى : و ايه اللى مطلوب منى |  |  | 
			| 738 | لقطه عامه متوسطه  Mls لناجى و الرجل يتحدثان قطع / Cut | - الرجل : شىء بسيط ..فى أعتقادى أنه قومى و 		ضرورى بالمرحله هاى    - ناجى : شو هو    - الرجل : قليل من الانضباط يا 		أخى... اعداءنا بيستغلو رسوماتك .. احنا عارفين أنك فنان ... وان الفنان من 		غير حريه و لا شىء ... انما للحريه حدود ...      -  ناجى : شو قصدك بالحدود    - الرجل : نقدك للاوضاع الداخليه يا 		أخى ... خلافتنا و مشاكلنا لازم تضل جوه البيت |  |  | 
			| 739 | لقطه قريبه جدا ً Vcu لناجى و زاويه مواجه		Full face .... ثم  حركه رأسيه لأعلى		TIlt up لنرى ليلى  فى لقطه قريبه		CU قطع / Cut | - 		ناجى: أى بيت ؟؟ هاى العباره العجيبه اللى 		اخترعتوها حتى تمرروا كل اللى بدكوا تمرروه من غير ما حدا يناقش أ, يعترض |  |  | 
			| 740 | لقطه عامه Ls لناجى و الرجل و وليد و ليلى 		... ثم يقف ناجى ليغادر و حركه أفقيه بانوراميه لليمين 		Pan right لنتابعه و هو يغادر قطع / Cut | - ناجى : خلينى أقولك حاجه يا صاحبى ... 		هالبيت لو ما دخله الشمس و النور هاتعشش فيه العناكب و الخفافيش و يتحول 		لمقبره انتو حراسها..... ف ... فيك تقول لى أنتو ليش ما بتتحملوا النقد .. 		الحريه حلوه ... والله والله والله  ما بترجع فلسطين من غير حريه |  |  | 
			| 741 | لقطه قريبه CU للرجل قطع / Cut |  | - فتح باب   - غلق باب |  | 
			|  | مشهد 115 نهار /داخلى الجريده |  |  |  | 
			| 742 | نرى جريده على منضده ثم حركه رأسيه لأعلى TIlt up		لنرى ناجى فى حجم لقطه متوسطه Ms و خلفه 		ليلى و وليد قطع / Cut | - الرجل  ( أبو محمد) : وين بدك تروح يا 		ناجى    - ناجى : 		والله وطنا العربى كبير يا أخى ... كبير  وممتد |  |  | 
			| 743 | لقطه قريبه CU ولقطه من فوق الكتف		 للرجل ( أبو محمد) وهو يتحدث إلى ناجىOver 		shoulder shot قطع / Cut | - الرجل  ( أبو محمد) : انت ممكن تروح لندن 		وترسم فى القبس الدوليه |  |  | 
			| 745 | لقطه قريبه CU  ولقطه من فوق الكتف		Over shoulder shot لناجى تقترب ليلى من الخلف 		لترد على الرجل( أبو محمد ) قطع / Cut | - ليلى : بس هو بلندن مش راح يكون محمى    - ناجى : وفين بدى أكون محمى يا 		ليلى |  |  | 
			| 746 | لقطه قريبه CU ليد الرجل ( أبو محمد)  وهو 		يتفقد خريطه العالم العربى بحثاًعن مكان آمن لناجى		.. وحركه رأسيه لأعلى TIlt up لنرى ناجى 		فى لقطه متوسطه قريبه Mcs و هو يتحدث إلى الرجل قطع / Cut | - الرجل  ( أبو محمد) : ما فى مكان فى الوطن 		العربى تقدر تروحه و تكون آمن و محمى غير هنيه    - ناجى : و أهنيه ممكن أرسم بحريتى |  |  | 
			| 747 | لقطه عامه Ls لناجى و الرجل  ( أبو محمد) ومن 		بالغرفه و  لقطه موضوعية Objective 		shot  ... ثم حركه تتبع داخل الاستوديو DOlly 		لأنتابع ناجى و هو يغادر الغرفه قطع / Cut | - الرجل ( أبو محمد) : ما بعرف    - ناجى : العمى ... ما فى غير لندن 		تستحملنى و تستحمل جنونى...    - ليلى : بلندن ما هاتكون محمى    - ناجى : فكرك أنكو محميين هون ... 		و لا بأى مكان من وطنا العربى من المحيط إلى الخليج ... أبو محمد  هاروح 		لندن   |  |  | 
			|  | مشهد 116 نهار / داخلى منزل ناجى |  |  |  | 
			| 748 | حركة رأسيه لأعلى Tilt up لنرى أفراد عائلة 		ناجى و هم يحزمون أغراضهم قطع / Cut |  | - جرس الباب |  | 
			| 749 | حركة تتبع داخل الاستوديو Dolly لناجى و هو 		يتجه ليفتح الباب... ليرى ليلى فى حجم لقطه متوسطه Ms 		ولقطه من فوق الكتف Over shoulder shot قطع / Cut |  | - جرس الباب    - خطوات أقدام    - فتح الباب | - بدايه موسيقى 		   		   		  | 
			| 750 | لقطه من فوق الكتف Over shoulder shot لناجى 		و هو يمسك بالسيجاره و ينظر إلى ليلى ... التى تلقى عليه أوراق زينه قطع / Cut |  |  | 
			| 751 | ليلى و أصدقاء ناجى فى حجم لقطه عامه Ls وهم 		يلقوا بأوراق الزينه على ناجى و أسرته من البلكونه قطع / Cut |  |  | 
			| 752 | لقطه عامه Ls و لقطه زاويه عليا		High angle shot لناجى و أسرته و هم يودعون من 		بالبلكونه قطع / Cut |  |  | 
			| 753 | ليلى و أصدقاء ناجى فى حجم لقطه عامه Ls وهم 		يلقوا بأوراق الزينه على ناجى و أسرته من البلكونه قطع / Cut |  |  | 
			|  | مشهد 117 داخلى المستشفى |  |  | 
			| 754 | حركه رأسيه لأعلى Tilt up لنشاهد رجل يقف 		ويتحرك و هو يتحدث إلى و داد حتى يصبح فى حجم لقطه قريبه		CU قطع / Cut | - الرجل : أمر الله و تم ... هبوط حاد فى 		القلب ... هيك قالوا الاطباء |  | - 		نهايه موسيقى | 
			| 755 | لقطه عامه Ls ولقطه زاويه عليا		High angle shot لنرى الرجل و وداد و هى تبكى 		... ثم حركه بانوراميه أفقيه لليمين Pan right 		لنتابع أم خالد و هى تبكى وتذهب لكى تجلس قطع / Cut | - الرجل : أم خالد |  |  | 
			| 756 | لقطه متوسطه Ms للرجل وهو يتحدث لأم خالد		 ولقطه زاويه منخفضه Low 		angle shot قطع / Cut | - الرجل : أم خالد ... لازم تتماسكى ... لازم 		نحمدربنا .. ان الله خلصه من عذابه |  |  | 
			| 757 | لقطه متوسطه قريبه Mcs لأم خالد 		, ولقطه من فوق الكتف Over 		shoulder shot ,  ولقطه زاويه عليا High angle 		shot ... ثم حركه رأسيه لأعلى لنتابعها و هى تقف لتتحدث مع الرجل قطع / Cut | - صوت الرجل : لازم نقرر وين بدنا ندفن 		الجثه    - أم خالد : بعيد الحلوه ... طبعاً |  |  | 
			| 758 | لقطه متوسطه قريبه Mcs للرجل و هو يتحدث إلى 		أم خالد  ولقطه من فوق الكتف 		Over shoulder shot قطع / Cut |  |  |  | 
			| 759 | لقطه قريبه Cu لأم خالد قطع / Cut | - أم خالد : شو ؟؟؟ |  |  | 
			|  | مشهد 118 داخلى المستشفى |  |  |  | 
			| 760 | لقطه قريبه Cu للرجل قطع / Cut | - 		الرجل : أخشى أنو يكون دفنه بعين الحلوه مستحيل |  |  | 
			| 761 | سعاد تقترب لتتحدث إلى الرجل  حتى تصبح فى حجم لقطه قريبه		Cu قطع / Cut | - 		سعاد : وصيته يندفن بعين الحلوه ... و وصيته لازم تتنفذ |  |  | 
			| 762 | غسان يتجه إلى سعاد ليتحدث لها فى حجم لقطه قريبه CU قطع / Cut | - غسان : سعاد شو دخلك ... خلى مرته تقرر |  |  | 
			| 763 | غسان و سعاد فى حجم لقطه عامه متوسطه Mls  ولقطة 		موضوعية  Objective 		shot قطع / Cut | - سعاد 		: و انت شو دخلك   - غسان : أنا صديقه محمود ... يعنى 		صديق العيله ... وبالتالى إذا انا خايف .. مثل كل العاقليين اللى خايفيين    - سعاد : و العاقلين من شو خايفين |  |  | 
			| 764 | لقطه قريبه CU لغسان و هو يتحدث إلى سعاد قطع / Cut | - غسان : لو ناجى أندفن بعين الحلوه ... جنازته راح تنقلب ثوره ... 		و راح يروح فيها ناس كتير |  | 
			| 765 | لقطه قريبه CU لسعاد و هى تتحدث إلى غسان		ولقطه من فوق الكتف Over 		shoulder shot قطع / Cut | - سعاد : حتى و هو مين مخوفكم |  |  | 
			| 767 | لقطه عامه Ls ولقطه زاويه مرتفعه		High angle shot للممرضين و هم يخرجون بجثمان 		ناجى .. ويسير خلفهم الموجودين بالغرفه وتظل سعاد بالغرفه قطع / Cut |  | - بكاء   - خطوات أقدام |  | 
			| 768 | لقطه قريبه Cu لسعاد وهى تبكى قطع / Cut | - صوت ناجى : أفكارى التقطها من أحاسيس الناس ... و لا أذكر أننى 		تلقيت يوماً نقداً حول رسومى من فئة شعبيه ... أعلم أننى سأواصل الطريق .. 		فأنا على موعد هناك بعيداً .. ولن أخلفه |  | - بدايه موسيقى 		   		   		   		   		   		   		   		   		 | 
			|  | مشهد 119 نهار/ حارجى  فلسطين   |  |  | 
			| 769 | لقطه عامه Ls  لشباب يلقون الحجاره على 		الاسرائيليين | -		صوت ناجى : سنلتقى ذات يوم حاملين  صورة 		الوطن فى عيوننا |  | 
			| 770 | لقطه عامه Ls  وزاويه خلفيه		Full rear لأطفال الحجاره | - صوت ناجى : وسندق سارى علم فلسطين فى تراب 		الوطن |  | 
			| 771 | لقطه عامه للشباب  ويقترب طفل فى حجم لقطه قريبه CU 		.. ثم freeze frame لثورة الصبى و هو يلقى 		الحجاره | - صوت ناجى : و سنستمر |  | 
			| 772 | تتر النهايه |  |  | 
			| 773 | طبع مزدوج superimpose لأسماء الممثلون اللبنانيون على صورة الصبى الذى 		يلقى الحجاره مزج Dissolve |  |  | 
			| 774 | لاسماء الممثلون السوريون مزج Dissolve |  |  | 
			| 775 | مساعد مخرج  محمود عبد الشافى مساعد ثانى  صابر غانم نهى المصرى كلاكيت   أحمد كمال محمد المونتير المساعد  صفاء الليثى نيجاتيف ليلى فهمى م.مونتاج  أكرام يونس محمد أبو زيد مزج Dissolve |  |  | 
			| 776 | مصور سينمائى  بدوى تركى م.مصور اسماعيل جمال مسجل صوت  عبدالعزيزعماره م.صوت  أحمد كامل مزج Dissolve |  |  | 
			| 777 | صوت  جليله الحريرى  أنور حنفى حسن إبراهيم ملابس  على عزت  صباح حجار دانيال دعجه مزج Dissolve |  |  | 
			| 778 | رئيس أضاءه محمد على زنيته إضاءه  سيد العربى رفعت محمد حسن |  |  | 
			| 779 | كاميرا محمود شعبان محمد حسين  حسن جاد ماكياج  يوسف طه كوافير  فيروز البطرس مزج Dissolve |  |  | 
			| 780 | أدارة الانتاج م . أنتاج لبنان سعيد بركات محمود خزعل مصر عادل أبو الفتوح سوريا  غسان سلمان لندن تيم كوندرن مجدى رزق الله مزج Dissolve |  |  | 
			| 781 | ديكور رشيد ناصيف أكسسوار  الدسوقى محمود صديق محمود حسن عطيه مزج Dissolve   |  |  | 
			| 782 | مؤثرات و خدع صديق محمود حسين السيد ريجيسير أحمد تركى مؤثرات حيه حسن الشاعر مزج Dissolve |  |  | 
			| 783 | التحميض و الطبع معامل أستوديو مصر مدير عام صلاح عطيه تصحيح ألوان عزت عبدالمجيد المقدمه و النهايه  رضا جبران مزج Dissolve |  |  | 
			| 784 | التوزيع الداخلى أن بى فيلم 37 عماد الدين القاهره التوزيع لجميع أنحاء العالم مجلة فن بناية شمس .. الروشه بيروت مزج Dissolve |  |  | 
			| 785 | ناجى العلى إخراج عاطف الطيب إنتاج مجلة فن و ان بى فيلم 1991 |  |  | - نهايه 		موسيقى |