| 					م | 					وصف الصورة | 					وصف الصوت | 
						| 					  | 					  					  | 					الحوار | 					المؤثرات 					 | 					الموسيقى | 
			|  | 		لقطة متوسطة قريبة medium 		close   لهرم وهو واقف ينظر للشيخ حسنى ويرد 		عليه
 
 		Cut 		  | 		هرم : الله يخليك .. انت عايز ايه يا شيخ 		حسنى ؟   | 		اغنية لليلى مراد 		  | 		  | 
			| 		202 | 		لقطة متوسطة  medium shot		 للشيخ حسنى 		  		Cut 		  | 		  الشيخ حسنى : انت بعت البيت لصبحى 		الفرارجى يا هرم  		  | 		اغنية لليلى مراد 		  | 		  | 
			| 		203 | 		لقطة عامة  long shot 		 لمنزل هرم حيث نرىالشيخ حسنى يجلس على الاريكة يمين الكادر وهرم واقف يسار الكادر ثم يمشى فى 		عمق الكادر لكى يفتح الشباك المطل على الحارة
 		  		  		Cut 		  | 		هرم : انا حر .. اشتريته وبيعته .. انا حر		 		الشيخ حسنى : وكسبت فيه يا هرم 		 		هرم : الله .. وانت مالك يا شيخ حسنى ؟.. 		اكسب اخسر .. انت مالك يا اخى   		الشيخ حسنى : طيب .. طيب . طيب .. طيب على 		مهلك شوية , وماتعرفش بقى الفرارجى ناوى يعمل بيه ايه ؟ 		هرم : الله .. هوه حر .. يعمل اللى هوه 		عايز يعمله .. انا مالى  		الشيخ حسنى : يعنى ماسمعتش حاجة كده ولا 		كده ؟  		  | 		اغنية لليلى مراد 		  | 		  | 
			| 		204 | 		لقطة قريبة close up shot		  لهرم وهو ينظر يسار كادر للشيخ حسنى
 
 		  		Cut 		  | 		  هرم : اهوه كلام .. الناس بتتكلم .. 		بيقوله انه هيهد البيت ويبنيه عمارة .. خلاص خلصت التحقيق يا شيخ حسنى .. 		قوللى .. عاوز حاجة تانى  		  | 		اغنية لليلى مراد 		  | 		  | 
			| 		205 | 		لقطة قريبة close up shot 		للشيخ حسنى 		  		Cut 		  | 		الشيخ حسنى : آه عاوز .. عندك الف جنيه سلف يا هرم | 		اغنية لليلى مراد 		  | 		  | 
			| 		206 | 		لقطة قريبة close up shot		  لهرم وهو ينظر يسار كادر للشيخ حسنى 		  		Cut 		  | 		هرم : لأ ..! 		  | 		اغنية لليلى مراد 		  | 		  | 
			| 		207 | 		لقطة قريبة close up shot 		للشيخ حسنى وهو يقوم ويقف ويخرج من الكادر 		  		Cut 		  | 		الشيخ حسنى : طيب .. طيب .. طيب يا هرم .. 		سلام عليكم  		  | 		اغنية لليلى مراد 		  | 		  | 
			| 		208 | 		لقطة عامة  long 		shot  لباب منزل هرم والشيخ حسنى يذهب ويفتحه 		ليخرج 		  		Cut 		  | 		  | 		اغنية لليلى مراد 		  | 		  | 
			| 		209 | 		لقطة متوسطة لشخصين medium 2 		shot للشيخ حسنى ورجل يقف على باب هرم
 		  		Cut 		  | 		الشيخ حسنى : الحق .. زبون ياهرم | 		اغنية لليلى مراد 		  | 				 | 
			| 		  | 		مشهد 24 		نهار / داخلى 		قسم الشرطة مكتب رئيس 		الباحث | 		  | 		  | 		  | 
			| 		210 | 		لقطة عامة لباب المكتب long 		shot    وهو يفتح ويدخل منه هرم وخلفه امين 		الشرطة وتتحرك الكامير pan left  للتتابع 		سيره حتى الوصول الى المكتب والوقوف امامه حتى يصبح الكادرover shoulder  من وجهة 		نظر هرم لرئيس المباحث
 		  		Cut 		  | 		 امين الشرطة : 		الهرم يا بيه  		رئيس المباحث : طب اقفل الباب وهاتلى 		فنجان قهوة 		امين الشرطة : حاضر يا فندم 		 		رئيس المباحث : تشرب حاجة  		  | 		  | 				 | 
			| 		211 | 		لقطة متوسطة medium shot		 لهرم وهو يقف امام مكتب رئيس المباحث
 		  		Cut | 		هرم :    ده انا لسه ماصطبحتش ... قصدى .. 		لسه مافطرتش .. متشكرين يا سعادة الباشا .. مشكرين  		  | 		  | 		  | 
			| 		212 | 		لقطة  over shoulder 		 من وجهة نظر هرم لرئيس المباحثCut
 | 		رئيس المباحث : طب اقعد يا هرم 		 		هرم : حاضر يا بيه 		رئيس المباحث : ايه يا هرم مش انا قولتلك عايزين كام 		ظبطية اتجار وكام واحدة تعاطى | 		  | 		  | 
			| 		213 | 		لقطة  over shoulder 		 من وجهة نظر رئيس المباحث لهرم 		Cut | 		هرم : يا سعادة الباشا منا قولت لسعادتك 		ميت الف مرة ان انا بطلت تجارة الصنف خالص .. انما يا سعادة البيه انا لو 		لقيت حد بيشتغل فى الحاجة دية انا حاجى لسعادتك وحفتنلك  		  | 		  | 		  | 
			| 		214 | 		لقطة  over shoulder 		 من وجهة نظر هرم لرئيس المباحث 		Cut | 		رئيس المباحث : امال انت بتشتغل ايه دلوقت 		؟ 		  | 		  | 		  | 
			| 		215 | 		لقطة متوسطة medium shot		 لهرم وهو يتحدث لرئيس المباحث 		Cut | 		هرم : انا ربنا فتح عليا يا سعادة البيه 		وبشتغل فى المبانى والفلوس زى الرز .. بيع وشراء واستبدال .. الرزق الحلال 		كويس وبيكفى والحمد لله يا سعادة الباشا  		  | 		  | 		  | 
			| 		216 | 		لقطة متوسطة medium shot		  لرئيس المباحث 		Cut | 		رئيس المباحث : يعنى انت تشتغل واحنا بلاش 		نشتغل  		  | 		  | 		  | 
			| 		217 | 		لقطة متوسطة medium shot		 لهرم وهو يتحدث لرئيس المباحث 		Cut | 		هرم :  حشغلك يا باشا .. اوعدك يا باشا انا لو شوفت 		اى حاجة حاجى وحبلغ حضرتك يا باشا | 		  | 		  | 
			| 		218 | 		لقطة متوسطة medium shot		  لرئيس المباحث 		Cut | 		رئيس الباحث : بكرة عايز قضية | 		  | 				 | 
			| 		219 | 		لقطة  over shoulder 		 من وجهة نظر رئيس المباحث لهرم 		Cut | 		هرم : ازاى بس يا سعادة البيه هوه انا 		لعدم المؤاخذة حضرب الارض تطلع بطيخ .. يا سعادة البيه انا مافيش اى حاجة 		مخبيها عليك وعلى العموم انا لو شميت اى حاجة حاجى وحقولك  		رئيس المباحث : بكيفك يا هرم بالسلامة 		وخلى بالك من نفسك  		  | 		  | 				 | 
			| 		  | 		مشهد 25 		نهار / خارجى 		الحارة | 		  | 		  | 		  | 
			| 		220 | 		لقطة عامة long shot 		 للشيخ حسنى وهو يأتى من عمق الكادر الى الامام ومعه 		رجلين على يسار الكادر منهم من يمسك سلم خشبى والاخر يمسك لافتة خشبية كبيرة ويمشيان بجانب الشيخ حسنى حتى يصل الشيخ حسنى الى مقدمة 		الكادر
 تقوم الكاميرا بمتابعته عن طريق حركة track out		للخلف حتى يصل حجمه داخل الكادر 		medium shot
 		Cut | 		  | 				اغنية شعبية لحسن الاسمر  		  | 		  | 
			| 		221 | 		لقطة عامة long shot 		 من زاوية منخفضةlow angle     حيث نرى 		الناس يقفون امام دكان الشيخ حسنى يشاهدون العمال يثبتون لافتة كبيرة على 		الدكان
 		Cut | 		  | 				اغنية شعبية لحسن الاسمر  		  | 		  | 
			| 		222 | 		لقطة متوسطة للشيخ حسنى 		medium shot 		Cut | 		الشيخ حسنى : مش معوجه شوية يا ولا 		 		  | 				اغنية شعبية لحسن الاسمر  		  | 		  | 
			| 		223 | 		لقطة عامة long shot 		 من زاوية منخفضة low angle		حيث نرى الناس يقفون امام دكان الشيخ حسنى يشاهدون 		العمال يثبتون لافتة كبيرة على الدكان 		Cut | 		المجاميع : يضحكون بصوت مرتفع | 				اغنية شعبية لحسن الاسمر  		  | 		  | 
			| 		224 | 		لقطة متوسطة للشيخ حسنى 		medium shot   		Cut  | 		الشيخ حسنى : بتضحك على ايه يا حمار منك له .. له .. 		له | 				اغنية شعبية لحسن الاسمر  		  | 		  | 
			| 		225 | 		لقطة عامة long shot 		 من زاوية منخفضة 		 low angle    حيث نرى 		الناس يقفون امام دكان الشيخ حسنى يشاهدون العمال يثبتون لافتة كبيرة على 		الدكان 		Cut | 		العامل : اظاهر معوجه يا شيخ حسنى | 				اغنية شعبية لحسن الاسمر  		  | 		  | 
			| 		226 | 		لقطة متوسطة للشيخ حسنى 		medium shot  		ثم نرى هرم يمر خلف الشيخ حسنى وينظر له 		وتتحرك الكاميرا مع هرم 		pan right
 		Cut | 		   الشيخ حسنى : منا عارف يالا بس انا 		اصلى مبحبش اللى يستعمانى .. اشتغلوا كويس  		  | 				اغنية شعبية لحسن الاسمر  		  | 		  | 
			| 		227 | 		لقطة عامة long shot 		 لمحل دواجن , حيث نرى صبى المعلم يمسك بدجاجة وامامه 		زبونه وينظر شذرا للشيخ حسنى من بعيد ثم يدخل المحل ويبلغ معلمه بأن الشيخ 		حسنى يضع لافتة على محله 		Cut | 		الصبى : بيعلقوا يافطة على دكان الشيخ حسنى يا معلم | 				اغنية شعبية لحسن الاسمر  		  | 		  | 
			| 		228 | 		لقطة متوسطة medium shot 		 للمعلم صبحى  من ظهره وهو يخرج خارج محله ليرى 		ما يحدث امام محل الشيخ حسنى وتتحرك الكاميرا معه 		track in   حتى نرى الكادر 		over shoulder   		من وجهة نظر المعلم الى دكان الشيخ حسنى فى حجم		very long shot 		Cut | 		  | 				اغنية شعبية لحسن الاسمر  		  | 		  | 
			| 		229 | 		لقطة عامة long shot 		 لمحل دواجن , حيث نرى صبى المعلم صبحى  يمسك بدجاجة 		وامامه  		زبونه وينظر شذرا للشيخ حسنى من بعيد , ويقف بجانبه 		المعلم ايضا ينظر للشيخ حسنى 		Cut | 		  | 				اغنية شعبية لحسن الاسمر  		  | 		  | 
			| 		230 | 		لقطة قريبة close shot		  لشاكوش يضرب على مسمار 		Cut | 		  | 				اغنية شعبية لحسن الاسمر  		  | 		  | 
			| 		231 | 		لقطة عامة long shot 		 بزاوية منخفضة low angle		  نرى داخل الكادر عامل يقف على سلم خشبى يثبت 		لافتة الشيخ حسنى والعامل الثانى ممسكا بالسلم حفاظا على سلامة صديقه , ثم 		ينزلا الاثنين من على السلم لنرى الافتة مكتوب عليها .. تجارة الشيخ حسنى 		وولده 		Cut | 		  | 				اغنية شعبية لحسن الاسمر  		  | 		  | 
			| 		  | 		مشهد 26 		نهار / خارجى 		على كورنيش النيل | 		  | 		  | 		  | 
			| 		232 | 		لقطة متوسطة بعيدة medium 		long shot  للشيخ حسنى والشيخ عبيد يتحدثان سويا 		على كورنيش النيل ويأتيان من عمق الكادر الى مقدمته ببطئ 		Cut | 		الشيخ حسنى : كنت بقولك انى درست المازيكا 		فى المعهد العالى للموسيقى العربية وكنت اول دفعتى سنة 63 وفى جيبى دلوقتى 		صورتى وانا بستلم الشهادة من السيد الرئيس جمال عبد الناصر فى عيد العلم .. 		بص 		  | 		  | 				 | 
			| 		233 | 		لقطة قريبة close up 		 على صورة للشيخ حسنى وهو يستلم شهادة من الرئيس جمال 		عبد الناصر 		ونرى اصبع الشيخ حسنى يدخل من يسار الكادر ليشرح 		مافى الكادر 		Cut | 		الشيخ حسنى : شوف اهوه .. اهوه .. الريس اهوه وانا 		اهوه | 		  | 				 | 
			| 		234 | 		لقطة متوسطة medium shot		 للشيخ حسنى والشيخ عبيد يتحدثان سويا على 		كورنيش النيل ويأتيان من عمق الكادر الى مقدمته ببطئ 		Cut | 		الشيخ حسنى : شوف انا فرحان ازاى وانا بسلم عليه 		بأيدى اليمين | 		  | 				 | 
			| 		235 | 		لقطة متوسطة بعيدة medium 		long shot  للشيخ حسنى والشيخ عبيد يتحدثان سويا 		على كورنيش النيل بزاوية side angle 		 حيث يدخلون من يمين الكادر والكاميرا تتابع حركتهم عن 		طريق حركة tracking left 		 حتى يصل الشيخ حسنى الى مكان سالم صديق ابنه يترك 		الشيخ عبيد فى مقدمة الكادر ونراه يتحدث مع سالم فى خلفية الكادر 		Cut | 		الشيخ حسنى : واشتغلت مدرس موسيقى لحد 		سنتين فاتوا .. لغاية مالقيت ان الشغلانة مش جايبة همها .. الفرق بين 		المرتب والمعاش كلام فارغ والعيال قرود .. وطلعت عالمعاش .. لا مؤاخذة يا 		شيخ عبيد لا مؤاخذة يعنى .. بعد اذنك .. واد يا سالم .. يا سالم 		 		سالم : ايوة يا شيخ حسنى .. مساء الخير 		ياعم الشيخ  		الشيخ حسنى : ازيك يا سالم بقولك ايه . 		ماتعرفش الواد يوسف فين  		سالم : هوه بيقول راح سيناء 		 		الشيخ حسنى : منا عارف .. قصدى يعنى قاعد 		فين  		سالم : هوه ...... عندنا  		الشيخ حسنى : يا سالم مش تعقله .. وتقوله 		يبقى كويس ويحسن من اخلاقه  		سالم : حاضر ياعم الشيخ .. حقوله 		 		الشيخ حسنى : قوله يرجع البيت .. سته 		بتسأل عليه . ابقى اديله دول .. تشكر يا سالم  		سالم : العفو ياعم الشيخ .. 		الشيخ حسنى : سلام عليكم  		سالم : سلام  		الشيخ حسنى : يرجع للشيخ عبيد . كنا بنقول 		ايه .. اللهم صلى عالنبى  		  | 		  | 		  | 
			| 		236 | 		لقطة متوسطة بعيدة medium 		long shot  للشيخ حسنى والشيخ عبيد من خلفهما  		يتحدثان سويا على كورنيش النيل 		Cut | 		الشيخ حسنى : بقولك ايه يا شيخ عبيد .. 		مانفسكش كده تروح سيما  		الشيخ عبيد : سيما ..! 		  | 		  | 		  | 
			| 		  | 		مشهد 27 		ليل / داخلى 		الشيخ حسنى والشيخ 		عبيد داخل قاعة سينما | 		  | 		  | 		  | 
			| 		237 | 		لقطة قريبة لشاشة السينما 		close up shot   حيث نرى مقطع من فيلم يعرض على 		الشاشة , ونسمع فقط صوت الشيخ حسنى وهو يشرح للشيخ عبيد احداث الفيلم 		Cut | 		الشيخ حسنى : الدنيا ليل .. ضلمة .. محدش 		شايف حاجة خالص .. الباب اتفتح بالراحة حتى انا مش سامعه ..نزل 3 عيال 		شكلهم غريب .. واد منهم بيدخن سيجارة والتانى بيطلع حاجة من جيبه مش عارف 		.. مش شايف  		  | 		  | 		  | 
			| 		238 | 		لقطة متوسطة لشخصين medium 2 		shot  للشيخ حسنى والشيخ عبيد وامامهم رؤوس 		المتفرجين , فى منتصف الكلام يأتى من خلفهم احد الاشخاص ويشير بيده امام 		عين الشيخ حسنى 		Cut | 		الشيخ عبيد : ها وبعدين  		الشيخ حسنى : انا اصلى مش شايف .. لو سمحت 		دماغك يا اخى .. دماغك لو سمحت والله يا حبيبى مش معقول يعنى .. زى مانتوا 		قاطعين تذاكر احنا بردو قاطعين تذاكر يا اخى .. ولا الواحد لازم يتكلم يعنى 		.. ده شئ غريب جدا ...... شوف يا سيدى . آه لو كنت شايف اللى انا شايف يا 		شيخ عبيد .. ايه ده .. معركة جامدة اوى  		الشيخ عبيد : ايوة  		الشيخ حسنى : الواد نزل عالبتاعة .. 		والتانى ..غريبة غريبة جدا البت بتبص عليهم من فوق حتة بصة . البت لهطة 		قشطة .. شئ غريب جدا انك بتشوف حاجة ياااه .. البت بتبصله بصات غريبة انما 		خناقة لم تحدث .. خناءة عمرى ما شفتها قبل كده  		الشيخ عبيد : فى خناقة  		الشيخ حسنى : امال .. خناقة رهيبة 		 		  | 				صوت الفيلم  		  | 		  | 
			| 		  | 		مشهد 28 		ليل / داخلى 		يوسف وفاطمة داخل قاعة 		سينما | 		  | 		  | 		  | 
			| 		239 | 		لقطة قريبة لشاشة السينما 		close up shot   حيث نرى مقطع من فيلم يعرض على 		الشاشة من فيلم المولد 		Cut | 		  | 		  | 		  | 
			| 		240 | 		لقطة متوسطة لشخصين medium 2 		shot لفاطمة ويوسف وهم يشاهدون الفيلم فى 		السينما 		Cut | 		فاطمة : ضاحكة .. يسيب ايه ..هو مسك حاجة 		.. تفتكر بتحبه  		يوسف : مش عارف .. انتى تفتكرى ايه 		 		فاطمة : بتحبه  		يوسف : يبقى بتحبه  		  | 				صوت الفيلم  		  | 		  | 
			| 		241 | 		لقطة قريبة لشاشة السينما 		close up shot   حيث نرى مقطع من فيلم يعرض على 		الشاشة من فيلم المولد 		Cut | 		  | 		  | 		  | 
			| 		242 | 		لقطة متوسطة لشخصين medium 2 		shot لفاطمة ويوسف وهم يشاهدون الفيلم فى 		السينما  		Cut | 		فاطمة : هية مالها مش على بعضها كده ليه 		.. انا عارفة ايه اللى خلانى البس الجونيلا دى .. مش كان البنطلون احسن على 		الاقل كان دفانى  		  | 				صوت الفيلم  		  | 		  | 
			| 		243 | 		لقطة قريبة close shot		 على ارجل فاطمة العارية والكاميرا  من وجهة نظر 		يوسف 		Cut | 		يوسف : بس كده احلى | 				صوت الفيلم  		  | 		  | 
			| 		244 | 		لقطة متوسطة لشخصين medium 2 		shot لفاطمة ويوسف  وهم يشاهدون الفيلم فى 		السينما 		وتمسك يده  فجأة 		Cut | 		فاطمة : والنبى بردانة .. حتى جس .. عارف 		الاوضة اللى جنب سليمان الصايغ .. مفاتيحها معايا .. مليانة كراكيب وكتب .. 		بقول لامى تفضيها بس هية مش عايزة والنبى تيجى تشوف الكتب واللى انت عايزه 		خده عشان ارمى الباقى  		  | 				صوت الفيلم  		  | 		  | 
			| 		  | 		مشهد 29 		ليل / داخلى 		فى القهوة | 		  | 		  | 		  | 
			| 		245 | 		لقطة متوسطة medium shot		 للشيخ حسنى يجلس ممسكا الشيشة يسار الكادر 		بزاوية side angle  ويقف 		امامه عبد الله القهوجى مستمعا للشيخ حسنى فى اشتياق , وفجأة يقطع الحديث 		المعلم صبحى ويطلب من عبد الله اتنين كازوزا ويجلس وبجانب الشيخ حسنى , 		وبعد ان يقول المعلم صبحى للشيخ حسنى الف , يرمى الشيخ حسنى الشيشة فى وجهه 		ويقوم ويذهب للجلوس على كرسى آخر تتابعه الكاميرا بحركة 		track out   بزاوية منخفضة		low angle   		Cut | 		الشيخ حسنى : حتة فيلم ياض يا عبد الله .. 		بس انا ناوى اشوفه تانى ان شاء الله .. حبقى اخدك معايا يا ولا 		 		المعلم صبحى : مساء الخير يا شيخ حسنى		 		الشيخ حسنى : اهلا .. اهلا .. اهلا .. 		اهلا .. بالراجل الطيب . ازيك يا معلم  		المعلم صبحى : انا مش حطول 		 		الشيخ حسنى : ولاطول يا معلم صبحى .. انت 		عارف انا اصلى فاضى  		المعلم صبحى : بس انا مش فاضى .. مانت 		عارف ان انا اشتريت البيت من هرم  		الشيخ حسنى : صح  		المعلم صبحى : وكان فى البيت شقة ساكنة 		والقهوة  		الشيخ حسنى : سليم .. ودكانى .. قررت انى 		استغله فى التجارة  		المعلم صبحى : تجارة ايه  		الشيخ حسنى : بقالة .. يعنى ابيع سكر وشاى 		وزيت وجبنة وحلاوة وسلامون الخ .. الخ .. الخ والله بفكر كمان اعمله سوبر 		ماركت ايه رأيك اصل التجارة كلها مكاسب مانت عارف يا معلم  		المعلم صبحى : ماشى يا شيخ حسنى  .. عايز 		كام وتسيب المحل  		الشيخ حسنى : هه 		المعلم صبحى : عايز كام وتسيب المحل ؟		 		الشيخ حسنى : تدفع كام  		المعلم صبحى : باكو  		الشيخ حسنى : يعنى ايه باكو 		 		المعلم صبحى : يعنى الف  		  		الشيخ حسنى : عبدالله .. هات الكازوزا يا 		ولا ..  هات الكازوزا يا ولا .. واد ياعبد الله  		المعلم صبحى : ( يأتى بجانبه مرة اخرى ) 		الف وخمسمية كويس  		الشيخ حسنى : ( يهز رأسه رافضا ) 		 		المعلم صبحى : الفين  		الشيخ حسنى : ( يهز رأسه رافضا ) 		المعلم صبحى : امال عايز كام 		 		الشيخ حسنى : عشرة  		المعلم صبحى : ( يقوم تاركا الشيخ حسنى )		 		الشيخ حسنى : ايه .. قولت ايه ؟؟ 		  | 		  | 		  | 
			| 		  | 		مشهد 30 		ليل / خارجى 		الحارة | 		  | 		  | 		  | 
			| 		246 | 		لقطة عامة long shot 		 للحارة ليلا حيث نرى المعلم صبحى يدخل من يمين الكادر 		ويمشى وتمشى معه الكاميرا من ظهره tracking 		  حيث ينظر لفاطمة وهى تصيح فى وجه طفل كان سيصدمها 		بدراجته ثم يتابع سيره حتى يقف امام يوسف فيكون الكادر عبارة عن 		over shoulder   		من وجهة نظر المعلم صبحى ليوسف 		Cut | 		فاطمة : ماتبص ادامك انت اعمى 		 		المعلم صبحى : استاذ يوسف  		يوسف : اهلا .. مساء الخير يا معلم 		 		المعلم صبحى : ماتيجى نقعد مع بعض شوية		 		يوسف : معلش يا معلم اصل انا عندى ميعاد 		مهم .. حعدى عليك مرة تانية  		المعلم صبحى : اسمع .. هما كلمتين ورد 		غطاهم بقى انا خليت البيت , ولازم ابوك يخلى الدكان , انا قولتله حدفعلك 		الفين جنيه , ولو وافق ليك عندى هدية , انا سامع انك عايز تسافر بلاد بره , 		تذكرة الطيارة على حسابى , انا عامل حساب العشرة والجيرة , وبعد كده محدش 		يلومنى عقل ابوك , سلام عليكم  		  | 		  | 		  | 
			| 		247 | 		لقطة عامة long shot 		 لفاطمة وهى تجلس تنظر من النافذة الحديدية تنتظر يوسف 		بشوق ولهفة 		Cut | 		  | 		  | 				 | 
			| 		  | 		مشهد 31 		ليل / داخلى 		الحجرة المهجورة ملك سليمان 		الصايغ | 		  | 		  | 		  | 
			| 		248 | 		لقطة عامة long shot 		 لفاطمة وهى تنتظر يوسف فى شوق ولهفةوتتحرك من يمين 		الكادر الى يسار الكادر , ثم تقف فجأة وتخلع حذائها وتأتى امام الكاميرا 		حتى تصبح فى حجم المتوسط medium shot 		  حيث نراها تنظر الى المرآة فى يسار الكادر وتستعد 		لمقابلة يوسف , بينما نسمع طرق الباب قتجرى مسرعة لتفتح نرى يوسف يدخل فى 		عمق الكادر , يدخل ببطئ يستكشف المكان حيث تقف بجانبه فاطمة وهما فى حجم		medium long shot  تتحرك 		الكاميرا بشكل افقى pan right 		 مع يوسف تتابعه  حتى يجلس على الارض 		Cut | فاطمة : 		ياخويا بيقولوا انك بتدق حلو عالعود .. عارف .. انا نفسى تدقلى عالعود وانا 		ارقص .. والنبى ده انا برقص احسن من فيفى عبده  		  | 		  | 				 | 
			| 		249 | 		لقطة متوسطة قريبة medium 		close shot  لفاطمة وهى تنظر ليوسف فى فرح 		وسعادة 		Cut | 				يوسف : طول عمرى كنت خايف من المازيكا اللى فسدت عقل 		ابويا .. زى ستى ما كانت بتقول | 		  | 		  | 
			| 		250 | 		لقطة عامة long shot 		 ليوسف وهو يجلس على الارض والكاميرا فى زاوية منخفضة		low level  		Cut  | 				يوسف : كانت بتقولى اوعى تمسك العود .. لو 		مسكت العود العود جواه عفريت .. حيطلع ديله اللى عامل زى التعبان ويلف 		حوالين رقبتى ويخنقنى .. او يكتفنى ويخطفنى جواه ستى قالتلى . 		  | 		  | 		  |