| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  34 ) نهار /داخلى مكتب عتمان
 |  | 
              
                |  |  | المأمور 
                : إتفضل ياشيخ مبروك جندى : تمام يافندم فتشنا الدار وفتحنا الأرض مالقيناش حاجة أبداً 
                .
 المأمور : هدوا الفرن .
 عتمان : طربقوها عاللى فيها
 المأمور : يالا شوف شغلك .
 الجندى : حاضر ياأفندم .
 عتمان :  خد ياحسان يابنى وديلهم ياكلوا .
 المأمور : ياسلام على طيبة قلبك ياعمدة .
 عتمان : هو أنا الى مخسرنى ومضيع حقى غير طيبة قلبى
 .... ولاَ أقول لك عن إذنكم ..أودى لهم الأكل بنفسى . العيال 
                الصغيرين غلابه . غلابه ملهمش ذنب . صعبانين علىَ .
 مبروك : طيب يحب الخير ... بسَ ياخسارة مالوش بخت مع الناس دول .
 المأمور : دول بهايم ياكلوا مال النبى .
 
 
 
 
 | لقطة متوسطة
                   M.S. على صينية الطعام ثم تتحرك 
                  الكاميرا Track out مع إرتفاع 
                  الكاميرا رأسياً ليظهر عتمان والمأمور ومبروك 
                  وحسان يقف يمين كادر . ثم يدخل جندى من عمق الكادر . 
 ثم يخرج 
                  ثانية .
 
 يظل حسان ممسكاً بإبريق 
                  الماء يمين كادر        
 يمسك عتمان ببعض الطعام ويقف ثم يخرج من الباب فى خلفية الكادر .
 
 قطع 
                  Cut   | 124- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  35 ) نهار / داخلى خارجى  منزل عتمان غرفة جانبية
 |  | 
              
                |  |  | عتمان : 
                أنا لسه باقى على جوزك . 
                ومطول بالى عليه علشان خاطر الولاد . إنما قسماً بالله العظيم إن 
                ماخضع  لأكون مَوديه المشنقة . قضية سليمان أبو حطب اللى إتقتل فى المصرف فاكراها . لسه القاتل 
                مجهول وبيدوروا عليه .
 
 أيوه إنت اللى قتلت سليمان أبو حطب . وعندى الشهود وعندى الدليل . 
                أنا مش عاوز أضرك علشان خاطر الولاد . راجع نفسك قبل ماأقدم فيك 
                البلاغ .
 | لقطة متوسطة
                   M.S. لفاطمة تحتضن طفليهاوتجلس 
                  على الأرض ويدخل عتمان فى الكادر ليجلس بجوارها ويعطى الطعام 
                  للطفلين ويصبح يمين كادر ووجهه فى مواجهة الكاميرا .     ثم يتحرك ناحية أبو العلا 
                  وتتابعه الكاميرا يمينا Pan right 
                  ويصبحا فى مواجهة بعضهما البعض . ثم يخرج من يسار كادر .
 قطع Cut
 | 126- | 
              
                |  |  | فاطمة : وإيش بعدها يابو العلا 
                ! ده راجل سوَ وقلبه إسود . ياما رمى ناس وياما قفل بيوت . الأم : ده ياما رمى ناس فى السجن وألف من يشهد .
 فاطمة : يارب . يارب . فك ضيقتنا لأجل خاطر النبى .
 | لقطة متوسطة
                  M.S. من زاوية منخفضة
                  Low angle لفاطمة تجلس على الأرض . ثم 
                  تقف وتقترب من أبو العلا .وترتفع الكاميرا
                  Tilt up ويصبحا فى حجم لقكة متوسطة 
                  لثلاثة وتظهر أم أبو العلا فى الخلفية . ثم تتحرك الكاميرا للخارج Track out
 قطع Cut
 | 127- | 
              
                | أغنية
                الأراجوز |  | أغنية :
                الأراجوز الأراجوز والبنت 
                اللى إسمها كشكليوز , ياحلاوتهم . أدى حكايتهم هما الجوز ... 
                ياكتاكيتهم ياشقاوتهم . كشك ليوز : بتحبنى . ياحياتى .
 | لقطة كبيرة
                  L.S. لمدخل المنزل ويأتى مجموعة من 
                  الناس لمشاهدة القراقوز . وترتفع الكاميرا لأعلى على محورها 
                  الرأسى . Tilt up ويخرج طفل  
                  ليشاهد القراقوز متجهاً ناحية عمق الكادر . قطع Cut
 | 128- | 
              
                |  |  | العروس الجندى : الله الله .. 
                الحيا والخشى جرى فيهم آه ؟ واقفة بتترقصى للأراجوز . طب 
                مابتترقصليش ليه ! كشكليوز : هو أنت خطيبى طب هو حبيى .
 
                الأراجوز 
                : هو انت خطيبها . طب أنا 
                حبيبها .
 
 | لقطة متوسطة
                  M.S. من زاوية منخفضة
                   Low Angle لعرائس القراقوز . 
   ثم تتحرك الكاميرا للخارج
                  Track out ليظهر الجمهور ملتفين حول 
                  القراقوز .قطع Cut
 | 129- |