| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  | صوت 
                عرائس القراقوز : الجندى : جتكم سحلية إنتوا الجوز . قدامى يابنت إنتى . 
                .كشكليوز : أراجوز ؟
 الجندى : 
                هاأضرب فى المليان 
                أراجوز : أما انت صحيح راجل حيوان .
 | لقطة متوسطةM.S.
                   لفاطمة وطفلاها 
                  يأكلا , وفى الخلفية يظهر أبو العلا  وفاطمة تحضن طفلاها وتبكى 
 
 قطع Cut
 | 130- | 
              
                |  |  | الأراجوز :
                معلوم كشكليوز : دقوا التيران على ببان المندرة
 العسكرى : أهى جاية أهيه .
 كشكليوز : شيخ التيران مع بندقية معمرة 
                .... بالقوة هاأرقص له وأحب اللى 
                فى بالى . ده مااتخلقش اللى قدر يغلب مره .
 | لقطة متوسطة
                  M.S.  من زاوية منخفضة
                  Low angle لعرائس القراقوز . الأراجوز 
                  ينحنى على كشكليوز .     قطع 
                  Cut | 131- | 
              
                |  |  | صوت عرائس القراقوز : 
                بالقوة هاأرقصله وأحب اللى بالى . 
                ده مااتخلقش اللى قدر يغلب مره . | لقطة متوسطة 
                  M.S.  لفاطمة وأبو العلا وطفلاها وتتحرك الكاميرا 
                  للداخل على فاطمة Track in  حتى 
                  تصبح فى حجم لقطة  متوسطة قريبة M.Close 
                  up قطع Cut
 | 132- | 
              
                |  |  |  | لقطة متوسطة
                  M.S.  من زاوية منخفضة 
                  Low angle  لكشكليوز ترقص مع العسكرى . قطع Cut
 | 133- | 
              
                |  |  |  | لقطة متوسطة
                  M.S. لفاطمة تحضن 
                  طفلها . قطع Cut
 | 134- | 
              
                |  |  | العسكرى :
                آى آى آى | لقطة متوسطة
                   M.S. من زاوية منخفضة 
                  Low angle  لعرائس القراقوز . ينام العسكرى ويسحب 
                  الأراجوز البندقية ويلقيها . ثم يضربه بعصا قطع  Cut
 | 135- | 
              
                | 
                 بداية 
                موسيقى  ( 13 )
 
            
                نهاية 
                موسيقى ( 13 )
 |  | صوت كشكليوز : الحب مش بالعافية . 
 فاطمة  ( تبكى ): آنى مش شايفة لها خلاص ياأبو العلا . حكم 
                القوى هايسرى علينا .هايحبسوك ظلم ويعدموك ظلم . آنى من غيرك 
                ماسواش حاجة . والعيال لا عم ولاخالة أبو العلا : 
                ربنا يهد قواهم 
                .
 فاطمة : إحنا وقعنا فى إيدين لاترحم ولاتعرف ربنا . آنى فداك ياأبو 
                العلا . وعد بينى وبينك وربنا هو الشاهد , إن هو لايستحيل هايشوفنى 
                ولايكون لى راجل . آنى فداك ياأبو العلا , لاجل تعيش لأمك وولادك .
 ياحضرة العمدة  .
 
 | لقطة متوسطة كبيرة
                  M.L.S. لفاطمة تجلس وتحضن مرة إبنها 
                  ومرة اخرى إبنتها , وتبكى .ثم تتحرك وهى تزحف على ركبتيها  
                  ناحية أبو العلا الذى يجلس يمين  كادر وتتابعها الكاميرا 
                  Pan right 
           ثم تقف وتمسك يد أبو 
                  العلا وتظل فى الكادر ممسكة بيد أبو العلا قطع Cut
 | 136- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  36 ) نهار / داخلى مكتب عتمان
 |  | 
              
                |  |  | صوت فاطمة : 
                ياحضرة العمدة المأمور : سين . إيه اللى وداك دوار العمدة بعد العشا ؟ جيم . 
                العمدة بعتنى . سين . بعتلك مين ؟ . جيم بعتلى حسان  . سين ياحسان , انت 
                رحت له ياحسان ؟ - جيم . لا يافندم . سين وقابلت العمدة ؟ جيم 
                مالقيتوش هناك . سين  ولما مالقيتوش عملت آيه ؟ جيم : وسكت 
                المتهم ولم يرد . سين  وآيه اللى دخلك أوضة نوم العمدة ؟
 
 
 
 عتمان : خير . إعمل محضر جديد .
 | لقطة متوسطة كبيرة
                  M.L.S. لعتمان والمأمور ومبروك حول 
                  مائدة الطعام يأكلون ويقف حسان الخفير . ثم يقف عتمان ويخرج من 
                  الحجرة . 
 
 
 
 
 
 
 ويعود ثانية وتتقترب الكاميرا للداخل Track in ثم 
                  تنزل لأسفل على ورق المحضر Tilt down 
                  ويمسك عتمان بكوب لبن ليعطيه للجندى ويلقى باللبن على المحضر .
 قطع Cut
 | 137- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  37 ) نهار / داخلى غرفة جانبية من منزل عتمان
 |  | 
              
                | 
                بداية 
                موسيقى( 14 )
 
 
  
 نهاية موسيقى
 ( 14 )
 |  | المأذون : ودى عطلة 
                إيه دى بقى . 
                ماتخلصنا يا أبنى ورانا أشغال تانية . مبروك : ماترمى اليمين بقى يأبو العلا .
 خفير : ماتطلق ياواد وتخلصنا
 مبروك : إنطق ربنا يهديك .
 | لقطة كبيرة 
                  L.S.  من زاوية مرتفعة 
                  High angle لعتمان وأبو العلا ومبروك ومأذون جالسين أمام 
                  منضدة وحولهم يقف الخفر ويلكزه أحد الخفر على 
                  كتفه .قطع Cut
 | 138- | 
              
                |  |  | أبو العلا :
                ياناس ياأهل الدين فى 
                أنهَى مِله !؟ | لقطة متوسطة قريبة
                  M.Close up لأبو العلا بثلثى وجهه3/4 ينظر حوله قطع Cut
 | 139- | 
              
                |  |  | عتمان : أنت فاكرنى هاأشحتها منك 
                ياوله . هاأترجاك علشان تقولها . قسماً بالله ... مبروك : ماتوديش نفسك فى داهية يابنى .
 المأذون : قول يابنى .
 | لقطة متوسطة كبيرة 
                  M.L.S. من زاوية منخفضة Low angle
                   لعتمان ومبروك والمأذون وحولهم الخفر ينظروا فى 
                  اتجاه الكاميرا 
 
 
 قطع Cut
 | 140- | 
              
                |  |  | صوت المأذون : 
                إن زوجتى فاطمة بنت 
                زهران ... | لقطة متوسطة قريبةM.Close 
                  up  لأبو العلا ويظهر ثلثى وجهه 3/4 قطع Cut
 | 141- | 
              
                |  |  | صوت المأذون : 
                الغائبة عن المجلس 
                ... | لقطة متوسطة قريبة
                  M.Close up  لعتمان ووجهه فى 
                  مواجهة الكاميرا  ينظر أسفل الكادر قطع Cut
 | 142- | 
              
                |  |  | صوت المأذون : 
                طالق منى | لقطة قريبة جداً 
                  Big  Close 
                  up لشفايف أبو العلا قطع Cut
 | 143- | 
              
                | 
                بداية 
                موسيقى ( 15 )
 
  |  | المأذون :
                قول يابنى . مبروك : إنطق
 | لقطة متوسطة كبيرة
                   M.L.S. من زاوية منخفضة
                   Low angle لعتمان ومبروك 
                  والمأذون والخفر 
 قطع Cut
 | 144- | 
              
                |  |  | لقطة قريبة جداً 
                  Big Close up  لشفايف أبو العلا قطع Cut
 | 145- | 
              
                |  |  | لقطة متوسطة قريبة
                  M.Close up  لعتمان ينفخ فى 
                  سيجارة . قطع Cut
 | 146- | 
              
                |  | صوت المأذون :
                فاطمة بنت زهران أبو العلا : إن زوجتى فاطمة بنت زهران ....
 | لقطة قريبة
                   Close up لوجه أبو العلا 
 
 قطع Cut
 | 147- | 
              
                |  | صوت المأذون : الغائبة عن المجلس أبو العلا : الغائبة عن المجلس .
 | لقطة متوسطة قريبة
                  M.Close up لعتمان يدخن 
 قطع Cut
 | 148- |