welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 48 )
ليل / داخلى غرفة نوم حفيظة
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بداية موسيقى
 ( 19 )

نهاية موسيقى
 ( 19 )

 

حفيظة : إلا قوللى ياعتمان . انت بتعزنى زىَ أنا ماباعزك ؟
عتمان : ودىَ بدها قول .
حفيظة : زىَ زمان ياعتمان .
عتمان : وأكتر كمان . كل مابتقدمى بتتصبىَ وتحلوىَ .
حفيظة : فاكر ليلة دخلتنا ؟
عتمان : ياسلام . دىَ كانت ليلة .. أنتى عايزة حاجة ؟
حفيظة : كانت أحلى من دىَ .
عتمان : مليون مرة . انتى عايزة آيه منى ؟
حفيظة : آنى عايزاك تبات هنا
عتمان : هنا !!
حفيظة : مش بتقول إنك بتعزنى .
عتمان : إنتى إتهبلتى ؟
حفيظة : هو ده مش من حقى ؟
عتمان : لا مش من حقك . 
حفيظة : ليه ياراجل .. إنت بتزعق فياَ !
عتمان : أيوه وأضربك بالبلغة

حفيظة : ها .. هى حصلت . طب طلقنى .
عتمان : زىَ ماانتى عايزة هه.
حفيظة : وترجع لى المتين فدان بتوعى . بريعهم وحساباتهم من يوم إتجوزنا .

عتمان : إعقلى ياحفيظة الليالى جاية كتير .
حفيظة : الليلة .
عتمان : هى حبكت !
حفيظة : الليلة كوم وطلاقى كوم .

لقطة متوسطةM.S. لعتمان وحفيظة وهى تضع ذراعيها على كتفه .







 

ثم يقف عتمان ويتحرك ليصبحا فى لقطة كبيرة L.S. وتقترب الكاميرا منهما حتى يصبحا فى حجم لقطة متوسطة قريبة
M.Close up







  ويرفع يده لأعلى ليضربها . ثم ينزلها ثانية ويتحرك ناحية يسار كادرPan left  ليصل الى الباب ويصبح بمفرده فى الكادر .

 


ثم يعود ثانية يمين كادر وتتابعه الكاميرا Pan right  ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة قريبة .




قطع Cut

201-
مشهد ( 49 )
ليل / داخلى غرفة نوم فاطمة
لقطة كبيرة  L.S. لفاطمة وفى يسار الكادر تتحرك الملاءة فتتجه ناحيتها لترفع الملاءة .
قطع Cut
202-
فاطمة : أبو العلا ! وآيه اللى فى إيدك ده ؟
أبو العلا : وطىَ حسك .
فاطمة : طب أخرج من هنا . أخرج .
أبو العلا : مش خارج إلا لما ييجى وآخد أجله .
فاطمة : طب تعال .. بسَ تعال
لقطة متوسطة قريبةM.Close up من أسفل السرير وينظر فى عمق الكادر , وترفع فاطمة الملاءة وتظهر بكامل وجهها .

ثم تأخذ يده ليخرج من أسفل السرير.



قطع Cut

203-

-

صوت دق على الباب

فاطمة : نط من الشباك ده .
أبو العلا : لأ . سبينى لازم أقطع رقبته .

فاطمة : إخزى الشيطان ياأبو العلا . إخزى الشيطان .

لقطة متوسطة لفاطمة M.S. وهى تخرج أبوالعلا من تحت السرير. وتتحرك الكاميرا ناحية اليمين Pan right . ثم تتحرك الكاميرا لأعلى رأسياً Tilt up ويصبح الأثنان فى لقطة متوسطة . ثم يتحركا فى اتجاه باب الحجرة فى خلفية الكادر .
قطع Cut
204-

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات