| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  | مشهد (
                  53) فجر / خارجى أمام منزل عتمان
 |  | 
              
                |  | 
                صوت مزمار 
                بلدى وطبل   |  | لقطة كبيرة
                  L.S.  خارج المنزل للفلاحين 
                  والراقصات . مظاهر الفرح مازالت مقامة . قطع Cut
 | 215- | 
              
                |  |  | لقطة متوسطة
                  M.S. لفرقة الموسيقى قطع Cut
 | 216- | 
              
                |  |  | لقطة متوسطة كبيرة
                  M.L. لثلاث راقصات يرقصن العصا . قطع Cut
 | 217- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 54 
                  ) نهار / داخلى غرفة نوم حفيظة
 |  | 
              
                |  |  | حفيظة: صباحية مباركة ياعمدة . 
                ! ياميت وكسة عاالرجالة . صوت فهيمة : ألف مبروك ياعروسة .
 فاطمة : يبارك فيكى ياست أم حسن .
 حفيظة : يانهارك إسود ومنَيل . راح فين الأكل !
 فهيمة : ( تشهق ) مطرح مايسرى يمرى . ألف هنا وشفا .
 حفيظة : إنتى يابت لهفتى الأكل كله !
 فهيمة : الله . مش عروسة وعريس .
 حفيظة : ( تضحك ) آل عروسة وعريس . هو يستغنى .
 فهيمة ( تضحك )
 حفيظة :  
                ماتطلع لهم ياراجل . إطلع وريهم طولك .
 
                عتمان : والله ما
                أنا منقول من هنا 
                .
 | لقطة متوسطةM.S.
                   لعتمان يجلس على الأريكة وحفيظة على السرير . ثم 
                  تتحرك الكاميرا لتتابع حفيظة ناحية يسار الكادرPan 
                  left  لتصل الى نافذة . تظهر من خلف النافذة فهيمة 
                  وراء نافذة البيت فى عمق الكادر وفاطمة تقف يمين كادر وتنظر 
                  لفهيمة . 
 
                  
                  
 
 
 
 
 ثم تتحرك الكاميرا يمين كادرPan right  ليظهر 
                  عتمان جالس يمين كادر
 
 
 
 
 
 قطع 
                  Cut | 218- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 55 
                  ) نهار / داخلى صالة منزل عتمان
 |  | 
              
                |  |  | فهيمة : يالا إتجدعنىَ ياعروسة 
                وهاتى لنا الولد عشان مانفرح . 
                فاطمة : 
                من بقك لباب السما ياختى 
                .حفيظة : إنتى يابت هاتضربى محتت ولاَ آيه ! أمشى إنجرى عاالزريبة .
 فاطمة : زريبة ! زريبة وأنا لسه عروسة . طب مش لما أسبع .
 حفيظة : تإيه . لا يا
                شيخة . لا هو إنتى إفتكرتى نفسك ست ولاَ آيه ! 
                آيه ده . آيه اللى انتى عملاه فى روحك ده . إمشى إنجرى عاالزريبة 
                يالا. تربىَ تحت البهايم وبططى الجل . وإكنسىَ الدار وإغلىَ الميه 
                وإحمىَ الفرن . يالا .
 | لقطة متوسطة لفاطمة وفهيمة 
                  التى تقف خلف النافذة وتظهر أعلى الكادر 
 
 ثم تدخل حفيظة من يمين الكادر لتواجه فاطمة التى فى يسار الكادر 
                  .
 
 
 
 
 ثم تمد يدها على رقبة فاطمة 
                  وتلمس السلاسل
 
 
 
                  ثم تخرج فاطمة من يمين كادر قطع Cut
 | 219- |