| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                | ` |  |  | مشهد ( 
                  56 ) نهار / 
                  داخلى حظيرة المواشى بمنزل عتمان
 |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                | 
                بداية 
                موسيقى( 21 )
 
 
       
                نهاية 
                موسيقى( 21 )
 | 
                صوت بقر وجاموس | عتمان : 
                صباح النور ياغزال . فاطمة : آنى زعلانة منك .
 عتمان : وطىَ صوتك لاتسمع .
 فاطمة : أنت بتخاف منها .
 عتمان : فشر ! بس هى صاحبة عيا ,  ومرضيتش أسيبها لوحدها .
 فاطمة : ( تضحك )
 عتمان : يوه .. قلنا وطىَ صوتك .
 فاطمة : إيه . عشان كده ماجيتش إمبارح !
 عتمان : إمبارح ماهو أصل إمبارح ..
 فاطمة : آيه ! أمرتك .
 عتمان : فشر .
 فاطمة : وطىَ حسًك !
 
                عتمان :(  يخفض صوته  
                ) فشر . بسَ إنسانية منى . خفت أسيبها تموت .فاطمة : سلامتها .
 عتمان : سلامتك انتى ياحلوة
 تعاخدى يابت .
 | لقطة متوسطة
                   M.S. لفاطمة بين ساقى الجاموسة 
                  تحلبها ويأتى عتمان من عمق الكادر ليصبحا فى حجم لقطة متوسطة 
                  لأثنين  M.S. 2 
 
 
 
 
 
 
 
           ثم تقف فاطمة وتتحرك 
                  ناحية عمق الكادر وخلفها عتمان قطع Cut
 | 220- | 
              
                |  |  | فاطمة ( تضحك ) : 
                يالهوى ! 
 حفيظة : إخص عليك راجل ياطفس . فى الزريبة ياشايب ! مش قادر تستنى 
                لما يتقفل عليكوا باب . ( تبصق )
 | لقطة كبيرة
                   L.S. لفاطمة تجرى وخلفها عتمان 
                  . ثم تتحرك الكاميرا Pan rightأفقياً
                   وتنزل 
                  الكاميرا لأسفل Tilt down على كومة قش 
                  . ثم تتحرك الكاميرا لأعلى رأسياً 
                  Tilt up  لتتابع فاطمة . ثم تدخل حفيظة الكادر وفاطمة تخرج من يسار الكادر . تتحرك حفيظة 
                  ناحية يمين كادر Pan right وتصبح هى 
                  وعتمان فى حجم لقطة متوسطة  M.S. 
                  . ثم تخرج من يسار كادر . وتنزل الكاميرا لأسفل على عتمان 
                  Tilt down .
 قطع Cut
 | 221- | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  57 ) ليل / داخلى غرفة نوم فاطمة
 |  | 
              
                |           
                بداية 
                موسيقى ( 22 )
 
  نهاية 
                موسيقى
 ( 22 )
 | 
                صوت رفع 
                المصباح | فاطمة : بسم الله الرحمن الرحيم
                . 
                خضيتنى ياسيدى عتمان : إنشالله أنا ياستى .تعالى .
 فاطمة : آيه مش لما تقلع هدومك الأول .
 عتمان : إنتى جيتى فى جمل . نقلع
 فاطمة : والمداس .
 عتمان : المداس
 فاطمة : إستنى لما أقلعهولك .
 | لقطة متوسطةM.S.
                   لفاطمة تنير المصباح وترفعه لأعلى . ثم يدخل عتمان 
                  من يمين كادر ويحضن فاطمة . تهرب منه ناحية يسار كادر 
                  Pan left  . ليصل الى السرير ويصبحا 
                  فى حجم لقطة كبيرة  L.S. ويصعد 
                  عتمان على السرير وتساعده فى خلع الحذاء .
 قطع Cut
 | 222- | 
              
                |  | صوت عتمان : 
                لأ لأ لأ . ( يضحك ) | لقطة متوسطة
                  M.S. من زاوية مرتفعة
                  High angle لفاطمة وهى تخلع حذاء 
                  عتمان وتلعب فى قدمه وتنظر لأعلى . قطع Cut
 | 223 | 
              
                |  |  | لقطة متوسطة
                  M.S.  من زاوية منخفضة 
                  Low angle  لعتمان وهو يضحك قطع Cut
 | 224 | 
              
                |  |  | لقطة متوسطة لفاطمة
                  M.S. من زاوية مرتفعة 
                  High angle  وهى تضحك . قطع Cut
 | 225 |