| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  59 ) نهار / داخلى صالة منزل عتمان
 |  | 
              
                |  |  | حفيظة : لمين الميه دى ياوله؟ حسان : للست .
 حفيظة : آنهى ست ؟
 حسان : للست فاطمة .
 حفيظة : إخرس قطع لسانك . مافيش هنا ست 
                غيرى ياوله .
 إطفى الكانون ده .
 
 | لقطة كبيرة 
                  L.S.  لحسان 
                  ينفخ فى النار وتأتى حفيظة وتقف يمين كادر وحسان يسار كادر جالس 
                  أمام النار.   
 قطع Cut
 | 239 | 
              
                |  |  | فهيمة : ( تغنى ) | لقطة كبيرة
                   L.S. من زاوية منخفضة 
                  Low angle  لفهيمة تنشر الغسيل على سطح المنزل قطع Cut
 | 240 | 
              
                |  |  | حفيظة : إطفى
                 . صوت فهيمة ( تضحك )
 | لقطة كبيرة 
                  L.S .  لحسان يجلس أمام إناء النار وحفيظة تقف فى 
                  الخلفية . ثم تخرج من يمين كادر قطع Cut
 | 241 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  60 ) نهار / داخلى غرفة نوم فاطمة
 |  | 
              
                |  |  | عتمان : 
                صباح ... حفيظة : مش عيب عليك . ماانتش مكسوف من شيبتك .
 عتمان : جرى آيه ياحفيظة . يافتاح ياعليم .
 حفيظة : آيه ماكنتش دارى بنفسك . ولاَ نايم زى عوايدك .فاطمة : حد 
                ينام ليلة دخلته !
 حفيظة : إخرسى يابت يامايصة . ياعديمة الدم . إمشى إنجرى عاالزريبة 
                .إمشى . كل ده يطلع منك ياشايب ( تبصق )
 | لقطة كبيرة
                   L.S. لعتمان نائم على السرير 
                  وفاطمة فى الخلفية تنظف مصباح . تدخل حفيظة من يسار كادر وتوقظ 
                  عتمان . 
 
 
   ثم تخرج من يسار كادر اختفاء تدريجى Fade -out
 | 242 | 
              
                |  |  |  | مشهد (61 ) ليل / داخلى غرفة نوم فاطمة
 |  | 
              
                |  |  | فاطمة : آه يانى ( تبكى ) عتمان : بتعيطى ليه ياحلوة ؟
 فاطمة : بأعيط على ميلة بختى . الواحدة بتتجوز عشان تتهنى بعريسها 
                . وأنا لاإتهنيت ولاحاجة .
 عتمان : ولايهمك انا هااهنيكى .
 فاطمة : آه يابطنى يانى .
 عتمان : آيه بس تانى . هو كل ليلة كده .
 | ظهور تدريجى
                  Fade -in لقطة متوسطة M.S.  لفاطمة 
                  تفرش الغطاء على الأريكة . وتتجه الى عمق الكادر وتفتح باب 
                  الغرفة . ويدخل عتمان وتعود الى مقدمة الكادر وخلفها عتمان 
                  وتتحرك الكاميرا يسار كادر Pan left  مع 
                  حركة فاطمة .
 ثم تمسك بطنها وتخرج من الباب فى خلفية الكادر .
 ويظل عتمان بمفرده فى الكادر .
 
 قطع Cut
 | 243 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  62 ) ليل / داخلى ممر الصالة
 |  | 
              
                |  | صوت خطوات
                  |  | لقطة متوسطة
                  M.S. لقدمى فاطمة من زاوية مرتفعة
                  High angle . ثم ترتفع الكاميرا 
                  رأسياًTilt up لتظهر فاطمة 
                  وهى تتحرك الى عمق الكادر ناحية الحمام , وتفتح حفيظة الباب وتقف 
                  أمامه . وتتحرك الكاميرا الى الداخل Track in
                  حتى حجم لقطة أمريكية American S.
                  وتصبح حفيظة يسار كادر . قطع Cut
 | 244 |