| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  67 ) نهار/ داخلى غرفة الفرن
 |  | 
              
                |  |  | حفيظة : 
                فتح عينك ياحسان . 
                كيلة الدقيق بعشر عشرات . وكل عشرة بطورتين عيش . آنى عداهم 
                وحاسباهم . حسان : حاضر ياست .
 آيه ده فراخ وعيش مشلتت . إنتى مش خايفة من حفيظة .
 
                فاطمة : وأخاف ليه ! هو آنى 
                بأسرق .آنى ليَه كل حاجة هنا النص بالنص .خد . خد ده عشان العيال .حسان : كل ده .
 فاطمة : وده كمان عشان ياكلوا وينبسطوا .
 حسان : ربنا يعمر بيتك . 
                وإلهى .. ولا بلاش .
 فاطمة : إسمع ياحسان . أنا رايحة سيدى بلال . علىَ ندر ولازم أوفيه 
                .
 حسان : قلتى للعمدة ؟
 فاطمة : العمدة سافر من بدرى عاالبندر ومالحقتش أقوله .
 حسان : ومش خايفة لا حد يشوفك ؟
 فاطمة : ماتخافش
 حسان : ولو جت حفيظة ؟
 فاطمة : حفيظة رايحة عند الداية وهاتقعد اليوم كله . بس آيه ماتسبش 
                الدار لغاية ماأرجع .
 حسان : من عينيه .
 فاطمة : سلاموا عليكوا .
 حسان : وعليكوا السلام .
 إبقى إقرى لى الفاتحة فى سيدى بلال . ......
 فراخ وفطير مشلتت . دى هاصت .
 
 | لقطة متوسطة
                  M.S. لحسان يعجن 
                  فاطمة أمام الفرن . وترتفع الكاميرا لأعلى 
                  رأسياًTilt up  لتدخل حفيظة من عمق الكادر وتقف يمين كادر . ثم تخرج من الكادر, تنزل الكاميرا 
                  لأسفل Tilt down
 
                  
 
 وتأخذ فاطمة طبقا مليئاً بالطيور المحمرة وتعطى لحسان عيشاَ وفراخاً.
                   
     ثم تخرج من عمق الكادر 
                  يساراً . قطع 
                  Cut | 250 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  68 ) نهار / داخلى عشة أبو العلا
 |  | 
              
                | 
                بداية 
                موسيقى( 25 )
 
  
                نهاية موسيقى( 25 )
 |  | الجدة : أوعى النار ياوله . 
                ناولنى الملح . الطفلة : أنا جعانة ياستى . أنا جعانة ياستى .
 الطفل : أمه جت .
 | لقطة كبيرة
                  L.S  لأم أبو العلا 
                  تجلس فى عمق الكادر يمينا  أمام النار تطبخ والطفلان يسار 
                  كادر فى المقدة . يتحرك الطفل ناحية الجدة .ثم يعود لأخته 
                  الراقدة . ثم ينظر يمين كادر .
 قطع Cut
 | 251 | 
              
                |  |  | الطفل 
                : أمه جت فاطمة : إزيك ياضنايا . إزيك ياحبيبتى
 الطفلة : أنا جعانة ياأمه .
 فاطمة : حاضر ياحبيبتى . أنا جايبة لكوا حاجات حلوة . خدى , خد 
                ياحبيبى خد كل . كلى ياحبيبتى .إمسك
 إزيك يامه
 الجدة : إزيك يافاطمة ( تبكى )
 | لقطة متوسطة 
                  M.S  من زاوية منخفضة Low Angle
                   لفاطمة تنزل لتجلس تنزل الكاميرا لأسفل لتتابعها 
                  Tilt down وهى تجلس . 
                  وتصبح الطفلة ظهرها للكاميرا وفاطمة فى مواجهة الكاميرا وتحضن 
                  طفلها .وتعطيهما الطعام ليأكلا. . ثم تنظر يسار كادر وتتحرك 
                  يساراً وتتابعها الكاميرا Pan left حتى تصل الى الجدة  وتقبلها فى رأسها 
                  وتبكى قطع Cut
 | 252 | 
              
                |  |  | فاطمة : 
                ماتعيطيش . ماتعيطيش آمال 
                . آنى بخير والحمد الله وربنا ساترها معايا . ماهايفضحنيش آبداً 
                . وإزيك انتى ..  أمال أبو العلا فين ؟ الجدة : عند الساقية .
 | لقطة متوسطة
                  M.S. لفاطمة وحماتها 
                  الحماة يسار كادر وفاطمة يمين وتظهر 3/4 
 ثم تنظر يمين كادر قطع Cut
 | 253 | 
              
                | 
                بداية 
                موسيقى ( 26 )
 
                 
                  
                  
                نهاية 
                موسيقى(  26 )
 |  | أبوالعلا : 
                فاطمة ! فاطمة : أبو العلا .أبو العلا .
 أبو العلا : أنت وحشتينى قوى يافاطمة .
 فاطمة : أنت اللى وحشتنى ياأبو العلا .
 أبو العلا : وإيش أخرتة ده كله .
 فاطمة : إطمن ياأبو العلا . أنا مراتك ويوم مايشوف كعب رجلى أتحرم 
                عليك . أبو العلا آنى مش بايعاك . أحلف لك عاالمصحف إنه مالمسنى من 
                يوم ماخرجت من دارك .
 الطفل : أمى جت ياأبه.
 
 الجدة : أنت عالظالم يارب .
 | لقطة متوسطة 
                  M.S. لأبو العلا يدخل 
                  حاملا حزمة بوص وينظر يسار كادر . تتحرك الكاميرا ناحية اليسارPan 
                  left 
                  لتدخل فاطمة الكادر وتحضن أبو العلا . 
 
 
 
   
                  
 
 وتتحرك الكاميرا للخارج 
                  Track out مع نزولها رأسياً Tilt down لتتابع أبو العلا وفاطمة وهما 
                  يجلسا بجوار الطفلان وتظهر الجدة فى خلفية الكادر
 قطع 
                  Cut | 254 |