welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 71 )
نهار / داخلى أمام غرفة نوم فاطمة

صوت الدق

مبروك : إفتح ياحضرة العمدة . إفتح ده مش وقت الهزار والدلع . لقطة أمريكيةAmerican S. لمبروك العطار يمين كادر يدق على الباب وينظر عكس اتجاه الكاميرا
قطع Cut
260
مشهد ( 72 )
نهار / داخلى غرفة نوم فاطمة

بداية موسيقى
( 29 )

نهاية موسيقى
( 29 )

صوت صراخ فاطمة الدق على الباب


صوت فتح الباب

صوت مبروك : الناس نفسها تبارك . البلد كليتها فرحانة . لقطة متوسطة قريبةM.Close up لعتمان يضرب فاطمة ويظهر بمفرده فى الكادر

ثم يخرج من الباب فى عمق الكادر معطياً ظهره للكاميرا .
قطع Cut

261
مشهد ( 73 )
نهار / داخلى أمام غرفة فاطمة
مبروك : جالك كلامى . كلها تسع تشهر بالتمام والكمال . ويجيلك ولى العهد .عيب ياحضرة العمدة . ده أنا راجل دارس و مطلع  . ياللا . لقطة متوسطة كبيرة M.L.S لمبروك ويخرج عتمان من الباب
 

ويخرجا من يسار كادر
قطع Cut

262
مشهد ( 74 )
نهار / داخلى غرفة نوم فاطمة

صوت غلق الباب

لقطة متوسطة كبيرة M.L.S. لفاطمة تتجه ناحية الباب وتغلقه من الداخل
قطع Cut
263
مشهد ( 75 )
نهار / خارجى أمام العمدة وشوارع القرية
حسان : فلتحيا إبن العمدة
خفير : مبروك ياعمدتنا .
الفلاح : وحياة الغالى اللى كنت بتسترجاه من الدنيا . ترجع لى أرضى .
العجوز : جاموستى ياعمدة . آنى سايقة عليك النبى ترجع لى جاموستى .

خفير : هو لسه فيه حيُل ؟
خفير2: ياواد ..  الدهن فى العتاقى .

 

لقطة كبيرةL.S. من زاوية مرتفعة High Angle  لفلاحات يزغردن . والخفر واقفون أمام الباب . يخرج عتمان ومعه مبروك .  ويتجه فلاح أعرج  ناحية عتمان .
ثم تدخل إمرأة عجوز وتتحرك الكاميرا للخارج Track out  .ثم يخرج عتمان من يسار الكادر وهو ومبروك. ويظل خفيران فى الكادر .

 

قطع Cut

264
علوان : ألف مبروك ياأخويا . ألف مبروك . ولو آنى ماكنتش موافق على الجوازة دى . إنما آنى فرحتلك . ربنا يخليك ويبقى راجل ويمسك العمودية .

مبروك : صاحبك مفروس . ربنا وكسه .
عتمان :  أيوه . وكسه ونصفنى .
مبروك : ولسه .
عتمان : لسه . لسه فيه آيه تانى ! . كده حلو . حلو قوى .
مبروك : الوصفة دى تستعملها على طول . لحسة عالريق ولحسة قبل النوم . لأجل ماتنيها بولد تانى .
عتمان : تانى !
مبروك : وتالت ورابع . آنى مش قلتلك إنت صاغ سليم . براوة يافاطمة .

عتمان : إيوة براوة . رفعت راسى وطولت رقبتى .
مبروك : إيدك بقى عاالحلاوة . طب يمين الله أنا ماأتنازل عن نص فدان وجاموسة .

لقطة كبيرة L.S. من زاوية مرتفعة High Angle  لعلوان يسحب حمار .ثم تتابعه الكاميرا ناحية اليمين ويدخل عتمان الكادر ومن حوله
تبتعد الكاميرا للخارج مع حركة عتمان ومبروك .
 


 

 

 

 

 

الذان يخرجا من يسار كادر ووراءه الخفر.





قطع Cut
 
265
الحلاق : يتربى فى عزك .
مبروك : الشاى ياهنية .
عتمان : ياللا روَح أنت وهو ياللا . ...آتى غلطت ماكانش ليَه أتجوز البت دى . آنى هاأطلقها .
مبروك : ماتوحد الله ياعمدة . هى الفرحة هاتاكل عقلك .طب إستنى لما تولد أنت عايز الناس يقولوا آيه . أقعد , أقعد . الشاى ياهنية .
عتمان : ( بغضب
) سيبنى لوحدى . آنى مش طايق حد .مبروك : كده . خلصت حاجتى . عايز تاكل علىَ الحلاوة .لاوحياة ولىَ العهد .

عتمان : آنى اللى جبته لنفسى . آنى اللى أستاهل .عليه العوض ومنه العوض يارب
فلاحة1: الراجل هايتجنن من الفرحة .

فلاحة 2: ده ماشى يكلم روحه .
فلاحة 3 : معذور ياناس البت هبلته . يووه .

لقطة متوسطة كبيرة M.L.S  لعتمان ومبروك قادمين من يمين كادر ويقابلا الحلاق .  ويخرج مبروك من يسار كادر .ويصرف الخفر
ويجلس على باب دكان العطار .ويأتى الشيخ مبروك  ليجلس بجواره ,


 

 

 

يقف عتمان  وتتحرك الكاميرا للخارج  Track out تتابع عتمان وهو يتحرك يساراَ ويخرج مبروك من الكادر . ويتحرك عتمان فى اتجاه الكاميرا يصبح فى حجم لقطة متوسطة قريبة M.Close up

ويمر بجوار فلاحات ويعبرهن . ثم يخرج من يسار كادر ويبقين الفلاحات فى الكادر M.S.3

قطع   Cut
 

266

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات