| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  71 ) نهار / داخلى أمام غرفة نوم فاطمة
 |  | 
              
                |  | 
                صوت الدق
                 | مبروك : إفتح ياحضرة العمدة . 
                إفتح ده مش وقت الهزار والدلع . | لقطة أمريكيةAmerican 
                  S. لمبروك العطار 
                  يمين كادر يدق على الباب وينظر عكس اتجاه الكاميرا قطع Cut
 | 260 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  72 ) نهار / داخلى غرفة نوم فاطمة
 |  | 
              
                | 
                بداية 
                موسيقى( 29 )
 
  نهاية 
                موسيقى
 ( 29 )
 | 
                صوت صراخ 
                فاطمة الدق على الباب
 
 صوت فتح الباب
 | صوت مبروك : 
                الناس نفسها تبارك 
                . البلد كليتها فرحانة . | لقطة متوسطة قريبةM.Close 
                  up لعتمان 
                  يضرب فاطمة ويظهر بمفرده فى الكادر ثم يخرج من الباب فى عمق 
                  الكادر معطياً ظهره للكاميرا .قطع Cut
 | 261 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  73 ) نهار / داخلى أمام غرفة فاطمة
 |  | 
              
                |  |  | مبروك : جالك كلامى . كلها تسع 
                تشهر بالتمام والكمال . ويجيلك ولى العهد .عيب ياحضرة العمدة . ده 
                أنا راجل دارس و مطلع  . ياللا . | لقطة متوسطة كبيرة 
                  M.L.S لمبروك 
                  ويخرج عتمان من الباب 
 ويخرجا من يسار كادر قطع Cut
 | 262 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  74 ) نهار / داخلى غرفة نوم فاطمة
 |  | 
              
                |  | 
                صوت غلق 
                الباب |  | لقطة متوسطة كبيرة 
                  M.L.S. لفاطمة 
                  تتجه ناحية الباب وتغلقه من الداخل قطع Cut
 | 263 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  75 ) نهار / خارجى أمام العمدة وشوارع القرية
 |  | 
              
                |  |  | حسان : 
                فلتحيا إبن العمدة خفير : مبروك ياعمدتنا .
 الفلاح : وحياة الغالى اللى كنت بتسترجاه من الدنيا . ترجع لى أرضى 
                .
 العجوز : جاموستى ياعمدة . آنى سايقة عليك النبى ترجع لى جاموستى .
 
                خفير : 
                هو لسه فيه حيُل ؟خفير2: ياواد ..  الدهن فى العتاقى .
   | لقطة كبيرةL.S. من زاوية مرتفعة 
                  High Angle  لفلاحات يزغردن . والخفر واقفون أمام الباب . يخرج عتمان ومعه 
                  مبروك .  ويتجه فلاح أعرج  ناحية عتمان . ثم تدخل إمرأة عجوز وتتحرك الكاميرا للخارج 
                  Track out  .ثم يخرج عتمان من يسار الكادر وهو 
                  ومبروك. ويظل خفيران فى الكادر .
   قطع 
                  Cut | 264 | 
              
                |  |  | علوان : 
                ألف مبروك ياأخويا . 
                ألف مبروك . ولو آنى ماكنتش موافق على الجوازة دى . إنما آنى 
                فرحتلك . ربنا يخليك ويبقى راجل ويمسك العمودية . 
                مبروك : صاحبك مفروس . ربنا وكسه 
                .عتمان :  أيوه . وكسه ونصفنى .
 مبروك : ولسه .
 عتمان : لسه . لسه فيه آيه تانى ! . كده حلو . حلو قوى .
 مبروك : الوصفة دى تستعملها على طول . لحسة عالريق ولحسة قبل 
                النوم . لأجل ماتنيها بولد تانى .
 عتمان : تانى !
 مبروك : وتالت ورابع . آنى مش قلتلك إنت صاغ سليم . براوة يافاطمة 
                .
 عتمان : إيوة براوة . رفعت 
                راسى وطولت رقبتى .مبروك : إيدك بقى عاالحلاوة . طب يمين الله أنا ماأتنازل عن نص 
                فدان وجاموسة .
 | لقطة كبيرة 
                  L.S. من زاوية مرتفعة High Angle
                   لعلوان يسحب حمار .ثم تتابعه الكاميرا ناحية اليمين ويدخل عتمان 
                  الكادر ومن حوله تبتعد الكاميرا للخارج مع حركة عتمان ومبروك .
 
 
         
                  الذان يخرجا من يسار كادر 
                  ووراءه الخفر. 
 
 
 قطع Cut
 
 | 265 | 
              
                |  |  | 
              
                |  |  | الحلاق : يتربى فى عزك . مبروك : الشاى ياهنية .
 عتمان : ياللا روَح أنت وهو ياللا . 
                ...آتى غلطت ماكانش ليَه أتجوز 
                البت دى . آنى هاأطلقها .
 مبروك : ماتوحد الله ياعمدة . هى الفرحة هاتاكل عقلك .طب إستنى لما 
                تولد أنت عايز الناس يقولوا آيه . أقعد , أقعد . الشاى ياهنية .
 عتمان : ( بغضب ) 
                سيبنى لوحدى . آنى مش طايق حد .مبروك :
                كده . خلصت حاجتى . عايز 
                تاكل علىَ الحلاوة .لاوحياة ولىَ العهد .
 
 عتمان : آنى اللى جبته لنفسى . آنى اللى أستاهل .عليه العوض ومنه 
                العوض يارب
 فلاحة1: الراجل هايتجنن من الفرحة .
 
                فلاحة 2: ده ماشى يكلم روحه .فلاحة 3 : معذور ياناس البت هبلته . يووه .
 | لقطة متوسطة كبيرة 
                  M.L.S  لعتمان 
                  ومبروك قادمين من يمين كادر ويقابلا الحلاق .  ويخرج مبروك 
                  من يسار كادر .ويصرف الخفر ويجلس على باب دكان العطار .ويأتى الشيخ مبروك  ليجلس 
                  بجواره ,
 
                  
     
                  يقف عتمان  وتتحرك 
                  الكاميرا للخارج  Track out 
                  تتابع عتمان وهو يتحرك يساراَ ويخرج مبروك من الكادر . ويتحرك 
                  عتمان فى اتجاه الكاميرا يصبح فى حجم 
                  لقطة متوسطة قريبة M.Close up ويمر بجوار فلاحات 
                  ويعبرهن . ثم يخرج من يسار كادر ويبقين الفلاحات فى الكادر
                  M.S.3 
 قطع   Cut
 
 | 266 |