| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  92 ) نهار / خارجى جسر جشب
 |  | 
              
                | 
 
 
 نهاية موسيقى
 ( 
                34)
 |  | خفير : رايح فين ياوله ؟ رايح 
                فين ياأبو العلا ؟ | لقطة كبيرة 
                   L.S. لأبو العلا يجرى 
                  فوق جسر خشب وتتابعه الكاميرا ناحية اليسارPan 
                  left حتى يصل الى منزل 
                  عتمان ويحاول منعه الخفر . ثم يمسكوه ويدخلوه المنزل . قطع Cut
 | 308 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  93 ) نهار / داخلى صالة وغرفة نوم  عتمان
 |  | 
              
                |  | 
                صوت زغرودة | نظيرة : 
                مبروك ياعمدة . يتربى 
                فى عزك  جالك ولد . | لقطة متوسطة كبيرة 
                  M.L.S. لنظيرة 
                  تخرج من غرفة فاطمة حاملة المولود وتتحرك ناحية الكاميرا وتزغرد 
                  على باب غرفة نوم عتمان  . تتحرك الكاميرا للخارج 
                  Track out ويدخل أبو 
                  العلا ومعه خفيران قطع
                  Cut   | 309 | 
              
                | 
                بداية موسيقى( 35)
   
                نهاية موسيقى( 35 )
 |  |  | لقطة قريبة 
                  Close up  من زاوية مرتفعة High 
                  angle  لوجه عتمان وهو يموت قطع
                  Cut | 310 | 
              
                |  |  | حفيظة : ياخراب بيتك ياحفيظة مبروك : إنا لله وإنا إليه راجعون .
 | لقطة متوسطة كبيرة 
                  M.L.S  لعتمان 
                  ميتاً وبجواه علوان يمين كادر وحفيظة يسار كادر وبجوارها الشيخ 
                  مبروك قطع Cut
 | 311 | 
              
                |  |  | نظيرة تبكى | لقطة متوسطة 
                  M.S.  لنظيرة تبكى 
                  وخلفها يقف أبو العلا وبجواره خفير . ثم تخرج نظيرة من عمق 
                  الكادر . قطعCut
 | 312 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  94 ) نهار / داخلى
                  غرفة نوم فاطمة
 |  | 
              
                |  |  | علوان : 
                البقية فى حياتك . البركة 
                فيكى إنتى بقى وفى إبنك . فاطمة : البركة فيك انت ياعلوان . الله يرحمه ويسامحه . إسمع 
                ياعلوان . آنى عايزاك فى كلمتين . خالة نظيرة .
 نظيرة : نعم يابنتى .
 فاطمة : إدينى شوية ميه .
 فاطمة : علوان هااتمنك على سر ماحدش يعرفه غيرك . رد الباب .
 | لقطة كبيرة 
                   L.S. لفاطمة على 
                  السرير يسار كادر . تدخل نظيرة تحمل المولود وتبكى . تعطى فاطمة 
                  الطفل . فاطمة تضعه بجوارها ناحية الكاميرا . يدخل علوان من يسار 
                  كادر . 
 
 تخرج نظيرة من يسار كادر
                  
 
 قطع Cut
 | 313 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  95 ) نهار / خارجى أمام منزل عتمان
 |  | 
              
                |  |  |  | لقطة كبيرة 
                   L.S. للفلاحين أمام 
                  المنزل ويخرج من الباب مبروك وتقترب الكاميرا منه
                  Track in حتى حجم لقطة متوسطة 
                   M.S. ويقترب 
                  منه فلاح قطع Cut
 | 314 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  96 ) نهار / داخلى صالة المنزل
 |  | 
              
                |  |  | علوان : 
                أنت موديه على فين؟ خفير : المرحوم كان ..
 علوان :  سيبه . سيبه .
 | لقطة كبيرة 
                   L.S. لعلوان يخرج من 
                  غرفة فاطمة يمين كادر وتتابعه الكاميرا يساراً حتى يظهر أبو 
                  العلا ومعه الخفيران . قطع Cut
 | 315 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  97 ) نهار / خارجى أمام منزل عتمان
 |  | 
              
                |  | 
                صوت تلاوة 
                القرآن | مبروك : الله يرحمه ويسامحه فلاح : الله يجحمه .فلاح 1: أذكروا محاسن موتاكم .
 فلاح 2: هو عمره عمل حاجة لله .
 فلاح 3: ياراجل ده مايجوزش عليه إلا الرحمة .
 | لقطة كبيرة 
                  L.S.  لشيخ يجلس فى 
                  يمين كادر يقرأ قرآن ويسار كادر إثنين من الخفر . ويخرج مبروك 
                  يضرب كفاً بكف . ويقترب منه فلاح ,  وينضم لهما فلاحاً آخر 
 
                  قطع Cut
 | 316 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 
                  98 ) نهار / داخلى غرفة فاطمة
 |  | 
              
                | 
                بداية موسيقى( 36 )
   
   
       
                نهاية موسيقى
                ( 36 )
 |  | أبو 
                العلا : فاطمة . فاطمة : أبو العلا .
 | لقطة متوسطة 
                  M.S.   لفاطمة تجلس على السرير ويدخل أبو العلا من يسار 
                  كادر ويحضنها ويشاهد المولود . قطع Cut
 | 317 | 
              
                |  |  | مشهد ( 
                  99 ) نهار / خارجى أمام منزل عتمان
 |  | 
              
                | 
                صوت زغاريد
                 | خفير : 
                ياسلام على حكمة ربنا . خفير2 : مانابوش من ال500 فدان غير حتة أرض متر فى متر . .... شد 
                حيلك ياحضرة العمدة .
 فلاح : البقية فى حياتك يابنى . علوان : حياتك الباقية .
 فلاح : أخوك ظلمنا وركبنا ديون . وخد أرضنا . الكمبيالات والوصولات 
                . ماعلينا .
 علوان : عارف
                . عارف كل حاجة .
 
                آنى مش مالك حاجة . التركة كلها 
                ها يورثها أبنه وفاطمة وصية عليها . فلاح 
                : قلها أنت . 
                علوان : هى عارفة كل حاجة . وقالتلى عااللى فى نيتها . 
                الأوراق والأختام اللى عليكوا هاتتحرق والأرض هاترجعلكوا .صوت المعلق : " دنيا وفيها كل إشى . 
                وكل من جاها مشىَ وكل ظالم إنخسف . والحق هو اللى إتنصف .
 | لقطة كبيرة 
                  L.S.  لمدخل المنزل . يجلس الشيخ يتلو القرآن ويقف 
                  خفيران أمام المنزل . 
   ثم يخرج علوان من باب 
                  المنزل ويقترب منه فلاح . ويتحرك معه ناحية الكاميرا .
 
 
 ويدخل فلاح آخر وثم يقترب 
                  الفلاحين حول علوان وظهرهم للكاميرا
 
 وتبتعد الكاميرا للخارج
                  Track out         مزج
                  Dissolve  | 318 | 
              
                |  | صوت المعلق 
                :" و توتة توتة فرغت الحدوتة " | لقطة كبيرة جداً 
                  Extreme long shot للقرية وجموع الناس
                  من زاوية مرتفعة High angle 
                   . ثم ترتفع الكاميرا لأعلى على السماء وتظهر كلمة النهاية
 اختفاء تدريجى Fade 
                  -out
 | 320 |