| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | 
                  م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 49 ) ليل / داخلى مكتب فريدة
 |  | 
              
                | بداية موسيقى (22 )
 
 
  نهاية موسيقى
 ( 22 )
 |  | يحيي : صباح الخير ! فريدة : صباح النور .. تشرب قهوة !
 يحيي : أشرب قهوة .
 | لقطة متوسطة قريبة ليحيي وهو 
                  يدخل من الباب وفريدة تجلس فى شمال الكادر ليصبحا فى حجم لقطة 
                  متوسطة لأثنين  M .S. مزج Dissolve
 | 357 | 
              
                | صوت صب الشاى | فريدة
                : برضه مانمتش ! يحيي : عندك مانع تتجوزينى !
 فريدة : هو أنا حطيت لك كام حتة سكر ؟
 | لقطة متوسطة 
                  M . S.  من فوق كتف يحيي 
                  لفريدة قطع Cut
 | 358 | 
              
                |  | يحيي
                : تتجوزينى ؟ فريدة : أيوة عندى مانع .. أنت غنى قوى منين وإزاى . أنا ماأعرفش .
 | لقطة متوسطة قريبة 
                  M . Close up  لوجه يحيي 
                  من خلف كتف فريدة قطع Cut
 | 359 | 
              
                |  | يحيي
                : هو عيب إنى أبقى غنى ! فريدة : إدينى تلات أيام وهاتاخد تصميم حلو...
 يحيي : أنا هافوت عليكى بكرة . فكرى فى اللى أنا قلتهولك .
 فريدة : أنا مسافرة بكرة .
 | لقطة متوسطةM 
                  . S .  الفريدة التى  تتحرك 
                  لتجلس على الأريكة , ثم يتحرك يحيي ليجلس بجوارها فى شمال كادر مزج Dissolve
 | 360 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 50 ) نهار / خارجى حارة
 |  | 
              
                |  | صوت خطوات | صوت
                يحيي : " لقد لمست فريدة ذلك 
                التناقض فى شخصيتى . كنت أحن لحياة بسيطة حقيقية بلا أسرار 
                ." | يحيي فى لقطة كبيرة 
                   L . S. هو 
                  وحارسيه فى إحدى الحوارى الضيقة قطع Cut
 | 361 | 
              
                |  |  |  | لقطة كبيرة 
                  L . S.  ليحيي والحارسين 
                  ومعهم صبى المعلم هدهد قطع Cut
 | 362 | 
              
                |  |  |  | لقطة كبيرة 
                  L . S.  للجميع يدخلون 
                  ممر يقود لحارة أخرى قطع Cut
 | 363 | 
              
                |  |  |  | لقطة كبيرةL 
                  . S.  يصلون الى منزل 
                  هدهد ويخلون ويغلق صبى الباب قطع Cut
 | 364 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 51 ) نهار / داخلى منزل هدهد
 |  | 
              
                |  |  | هدهد
                : خطوة عزيزة يايحيي بيه 
                . شرفت ورنورت . أهو ده الكلام . تودنى وتشرفنى العشرة عشرة , أخوة 
                ولو كنت عارف أنك فى مش ناوى تزورنى . بسَ تو ماعرفت إنك فى حتتنا 
                بعت العيال يجيبوك إنشالا بالقوة .. أمال العربية فين ؟ 
 | لقطة متوسطةM. 
                  S .  لسقف الغرفة . 
                  ثم تنزل الكاميرا لأسفل Tilt Down على يحيي وحارسه  . ثم يدخل هدهد من 
                  شمال كادر , ويتحركا ليجلس هدهد ويحيي فى الصالون قطع Cut
 | 365 | 
              
                |  |  | يحيي
                : العربية راكنها بره . | لقطة متوسطة 
                  M . S.  ليحيي قطع Cut
 | 366 | 
              
                |  |  | هدهد
                : كويس . بس معلش لا مؤاخذة 
                ياريت ترَوح العربية والرجالة كمان . وأنا أبقى أوصلك لو ماعندكش 
                مانع | لقطة متوسطةM 
                  . S.  لهدهد قطع Cut
 | 367 | 
              
                |  |  | يحيي
                : يعنى آيه يامعلم ؟ هدهد : ياأخى فيه عندنا كبسة .
 كبسة البوليس هايعمل كبسة .
 يحيي : روَحوا أنتوا , وأنا هااقعد شوية .
 هدهد : لأ لأ مش على طول كده ... إتفضلوا , إتفضل .
 | لقطة كبيرةL 
                  . S.  ليحيي وهدهد فى 
                  الصالون قطع Cut
 | 368 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 52 ) نهار / داخلى خارجى بيت هدهد والحارة
 |  | 
              
                |  |  |  | لقطة كبيرةL 
                  . S.  لهدهد ويحيي 
                  يجلسان أمام نافذة مشربية .. تتحرك الكاميرا لتنزل 
                  Tilt down  على الأثنين 
                  , ينظران عكس اتجاه الكاميرا ناحية المشربية قطع Cut
 | 369 | 
              
                |  | صوت صراخ نساء ورجال |  | لقطة  L 
                  . S. من داخل المشربية 
                  للحارة ويظهر عدد من الناس يجرون فى الحارة وإمرأة تقع على الأرض قطع Cut
 | 370 | 
              
                |  |  | يحيي
                : رجالتك دول ؟ هدهد : كلهم رجالتى يامعلم , اللى إتقتلوا واللى ماتقتلوش . ربنا 
                بيرزق الكل وبيرزق الطير فى السما والنمل فى الشق وبيرزقنا إحنا 
                كمان . الصياد لازم يرجع يرجع مجبور , والبوليس لازم يرجع ومعاه 
                صيده حتى اللى إللى إتقتلوا ربنا هايرزقهم هما كمان .
 | لقطة كبيرةL 
                  . S .  لهدهد ويحيي أمام 
                  المشربية , ويعتدل يحيي فى جلسته وينظر فى اتجاه هدهد الذى يجلس 
                  يمين كادر قطع Cut
 | 371 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 53 ) نهار / خارجى حارة ضيقة
 |  | 
              
                |  |  | رجل
                : اهلاً أهلاً يامعلم نورت 
                الحارة كلها . هدهد : ده بقى بيت المعلم شربتلى . المعلم الكحيان اللى قفشوه .
 السيدة  : المعلم هدهد ! خايفة أزغرد وجوزى لسه فى الحبس .
 هدهد : ياولية زغرطى . جوزك ده كان عدمان انا هاأجيبلك واحد لسه 
                شباب . سمعت إن فرح بنتك بعد أسبوع .
 السيدة : كان هايبقى بعد أسبوع .
 هدهد : الفرح فرح . ماتحملش هم , وجهازها علىَ أنا . هاأجهزبنتك 
                تمام والعيال ولاده لحد ماربنا يفك حبسه .
 هدهد : خدى دول دلوقتى ...
 السيدة  : ربنا يخليك يامعلم
 | يحيي ورجاله يتحركون من شمال 
                  الكادر الى اليمين مع هدهد ويقفوا أمام أحد الأبواب . وتظهر 
                  إمرأة من خلف الباب وتتحرك ناحية هدهد وتقف معه . مزج Dissolve
 | 372 |