| 
                  
                  وصف 
                  الصوت | 
                  
                  وصف 
                  الصورة | 
                  م  | 
              
                | 
                  
                  الموسيقى | 
                  
                  المؤثرات | 
                  
                  الحوار |  |  | 
              
                |  |  |  |  |  | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 54 ) ليل / داخلى منزل هدهد
 |  | 
              
                |  |  | هدهد
                : ماللك يامعلم ... قوللى 
                أنا زى والدك , بصَ يامعلم أنت معلم كبير , وتاجر كبير . لكنك من 
                إحتجاج عايزك تمشى مع التيار . عيش حياتك ... 
 | لقطة كبيرة 
                  L. S.  لهدهد ويحيي 
                  جالسان يتناولان العشاء قطع Cut
 | 373 | 
              
                |  |  | هدهد
                : قولى أنت متجوز ؟ | لقطة متوسطة 
                  M . S.  لهدهد قطع Cut
 | 374 | 
              
                |  |  | يحيي
                : لأ . | لقطة متوسطة 
                  M . S.  ليحيي قطع Cut
 | 375 | 
              
                |  |  | هدهد
                : تحب تتجوز دلوقت ؟ يحيي :
                إزاى ؟
   | لقطة متوسطة لأثنين 
                  M . S. 2 ,  
                  وتتحرك الكاميرا شمالاً Pan Left  ناحية هدهد الذى يصبح بمفرده فى الكادر قطع Cut
 | 376 | 
              
                | بداية موسيقى ( 23 )
 
 
  
 
 
                نهاية موسيقى
                ( 23 )
 |  | هدهد
                : روح للمعلم أنواتى , قوله 
                المعلم هدهد بيخطب بنتك لواحد صاحبه . والدخلة الليلة خليهم يزوقوا 
                العروسة . وروح للحاج عاشور المأذون .. ماتخافش على سنة الله 
                ورسوله . مهرها عشر تلاف ومؤخر الصداق 20 ألف . | لقطة كبيرة 
                  L . S.  لأثنين . ويصفق 
                  هدهد ويدخل رجلاً من شمال كادر ويخرج ثانية من نفس الزاوية مزج Dissolve
 | 377 | 
              
                |  |  | مشهد ( 55 ) ليل / داخلى غرفة نوم العروس
 |  | 
              
                |  |  | لقطة كبيرة 
                  L . S  للسرير وتتحرك 
                  الكاميرا للداخل  Track in مزج dissolve
 | 378 | 
              
                |  |  | لقطة متوسطة 
                  M . s.  للسرير وعليه 
                  العروس خلف ستارة السرير وتتحرك الكاميرا للداخل 
                  Track in مزج Dissolve
 | 379 | 
              
                |  |  | لقطة قريبة 
                  Close up  ليد يحيي تمتد 
                  على كتف العروس وتفك شريط قميص النوم وتعبث بشعرها مزج Dissolve
 | 380 | 
              
                | صوت دق على الباب |  | لقطة كبيرة 
                  L .S.  من زاوية مرتفعةHigh 
                  Angle  ليحيي وعروسه نائمين . يتحرك يحيي لينزل من على السرير ويخرج من 
                  يمين الكادر قطع Cut
 | 381 | 
              
                |  |  |  | لقطة قريبة 
                  Close up  على ساق يحيي 
                  الذى يتحرك لليمين وتتابعه الكاميرا  Pan 
                  Right , ويفتح الباب ويخرج منه قطع Cut
 | 382 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 56 ) نهار / داخلى مممر خارج غرفة النوم
 |  | 
              
                |  |  | هدهد
                : صباحية مباركة ياعريس . يحيي : شكراً يامعلم .
 | لقطة كبيرة 
                  L . S.  لهدهد وهو يصافح 
                  يحيى بعد خروجه من باب المنزل قطع  Cut
 | 383 | 
              
                |  |  | هدهد
                : عيش حياتك .. بقولك آيه 
                انا ماشى تحب تيجي معايا !. | لقطة قريبةClose 
                  up لهدهد ينظر يمين 
                  كادر مزج Dissolve
 | 384 | 
              
                |  |  |  | مشهد ( 57 ) نهار / خارجى صحراء
 |  | 
              
                |  | 
                صوت رياح |  | لقطة كبيرة جداً 
                  Extreme long shot  لسيارات 
                  تتحرك فى  الصحراء قطع Cut
 | 385 | 
              
                |  |  |  | لقطة متوسطة 
                  M. s.  من داخل السيارة 
                  ليحيي وهدهد فى المقعد الخلفى للسيارة قطع Cut
 | 386 | 
              
                |  |  |  | لقطة كبيرة 
                  L . S.  للسيارات تتحرك 
                  ناحية يمين  الكادر وتقف فى خلفية الكادر قطع Cut
 | 387 | 
              
                |  |  |  | لقطة كبيرة 
                  L . S.  للسيارت تقف 
                  ويخرج منها يحيي وهدهد وباقى رجال هدهد فى منطقة جبلية قطع Cut
 | 388 | 
              
                |  |  | هدهد
                : قوللى ياعوض . المعلم يحيي 
                إمبارح لما جه كل الحتة عرفت . صح ! عوض : صح .
 هدهد : إلا أنت وتلات رجالة .
 عوض : صح
 هدهد : يبقى إزاى الخبر إتنقل للأمن ؟
 عوض : وحياة كتاب الله والختمة الشريفة يامعلم ...ودينى وما ..
 | لقطة متوسطة للثلاثة 
                  M . S . 3 يحيي 
                  وهدهد وصبى هدهد ( عوض ). يخرج يحيي من الكادر , 
 ويصبح هدهد وعوض بمفردهما فى حجم لقطة متوسطة  M. 
                  S. 2
 قطع Cut
 | 389 | 
              
                |  |  | هدهد
                : ماتحلفش . بص ياأبنى 
                الرجالة ..اللى عرفوا إن المعلم يحيي بايت فى بيتى حبستهم فى أوضة 
                مافيهاش غير أكلهم . | لقطة قريبة 
                  Close up  لهدهد من وجهة 
                  نظر عوض وهو يلتفت له قطع Cut
 | 390 | 
              
                |  |  | هدهد
                : .. وأهم قدامك , ماطلعوش 
                إلا دلوقت . وأنت بالليل روَحت بيتكم . يعنى بالعربى , مافيش .. | لقطة قريبة 
                  Close up  لرد فعل عوض وهو 
                  صامتاً من وجهة نظر هدهد قطع Cut
 | 391 | 
              
                |  |  | هدهد
                : حد يقدر يبلغ الأمن غيرك . | لقطة قريبة 
                  Close up  لهدهد من وجهة 
                  نظر عوض وهو يكمل حديثه قطع Cut
 | 392 | 
              
                |  |  | عوض
                : وحياة كتاب الله والمصحف 
                الشريف يامعلم .. | لقطة قريبة 
                  Close up  لعوض قطع Cut
 | 393 | 
              
                |  |  | هدهد
                : ماتحلفش . بصَ يابنى أنت 
                لسه صغير , وانا بأربيك . لو كنت غلطت المرة دى تبقى آخر مرة . لكن 
                لو إتكررت تانى , مش هاتطلع لك شمس . صح! | لقطة قريبة 
                  Close up  لهدهد قطع Cut
 | 394 | 
              
                |  |  | عوض
                : صح يامعلم . | لقطة قريبة 
                  Close up  لعوض وهو يخفض 
                  عينيه قطع Cut
 | 395 | 
              
                |  |  | هدهد
                : أنت اللى قلتلهم ؟ تعرف 
                مين ياد ؟ | لقطة قريبة 
                  Close up  لهدهد قطع Cut
 | 396 | 
              
                |  |  |  | لقطة قريبة 
                  Close up  لعوض وهو ينحنى 
                  ليقبل يد هدهد وتتابعه الكاميرا لأسفل  Tilt 
                  up قطع Cut
 | 397 | 
              
                |  |  | صوت هدهد : الرائد علاء و لاَ 
                المقدم يسرى !.... ياواد خليك راجل . | لقطة قريبة 
                  Close up  ليحيي ينظر شمال 
                  كادر ناحية هدهد . ثم يخفض رأسه . قطع Cut
 | 398 | 
              
                |  | 
                صوت طلق النار
                 | 
                هدهد : أنت 
                خايف منى ! قول جاتك القرف .. الواد ده هايشتغل ناضورجى . ياخد 
                يومية . مين ياد ! المقدم يسرى ؟ عملت كده ليه ؟ أنت ناقص فلوس ياد 
                ؟عوض : فلوس آيه يامعلم ! ده أنت خيرك مغرقنا . قالوا لى إنهم 
                هاينفذوا الحكم على أخويا . وعهد الله أمى مقطعة نفسها من العياط 
                كل يوم . خفت لا الواد ياخد إعدام .
 هدهد : جاتك نيلة فيك وفى أمك مع بعض , إعدام آيه ياأبن الكلب ! هو 
                أخوك يستاهل إن عشماوى يبص له . إخص عليك . أمشى روح العربية . مش 
                عاوز أشوف وشك تانى أمشى ... شفت الخيبة !
 | لقطة متوسطة 
                  M . s  لهدهد فى منتصف 
                  الكادر وعوض يعتدل فى وقفته . ورجال هدهد فى خلفية الكادر , ثم 
                  يصفع هدهد عوض على وجهه , ويتحركا ناحية الكاميرا ,  وتتحرك الكاميرا 
                  Pan left  ليدخل يحيي فى خلفية الكادر 
             يتحرك عوض ليعبر هدهد 
                  ويخرج من يمين كادر , ثم يتحرك يحيي من الخلفية ويقف مكان عوض فى 
                  شمال كادر . ثم يخرج هدهد المسدس من عباءته ويوجهه ناحية يمين 
                  كادر , وتتحرك الكاميرا للداخل Track in
                   ويصبح هدهد فى حجم لقطة متوسطة 
                  M . S.  ويطلق المسدس قطع Cut
 | 399 | 
              
                | دخول موسيقى (24 )
 
  |  |  | لقطة أمريكية 
                  American Shot  لعوض من ظهره 
                  وهو يقع على سيارة بعد الطلق النارى قطع Cut
 | 400 | 
              
                |  |  | لقطة متوسطة 
                  M. s.  لهدهد ويحيي 
                  الذى ينظر يمين كادر . يشير هدهد لأحد رجاله خارج الكادر قطع Cut
 | 401 | 
              
                |  |  | لقطة كبيرة 
                  L . S.  لأحد رجال هدهد 
                  يتقدم نحو الكاميرا ويصوب مسدسه لأسفل الكادر يميناً ويصبح فى 
                  حجم لقطة قريبة  Close up. قطع Cut
 | 402 | 
              
                |  |  | لقطة متوسطة 
                  M . S.  لهدهد ويحيي 
                  .الذى يعدل وضع النظارة وهو ناظراً لأسفل . ثم تتحرك الكاميرا 
                  للداخل Track in  نحو هدهد الذى يصبح فى حجم لقطة قريبة
                   Close up مزج Dissolve
 | 403 | 
              
                |  |  | لطقة قريبة 
                  close up  ليد هدهد على 
                  بخور مشتعلة . ثم تتحرك الكاميرا لأعلى Tilt 
                  up  نحو هدهد الذى يصبح فى 
                  حجم لقطة قريبة  Close up مزج Dissolve
 | 404 |