welcome to the school of cinema on line

وصف الصوت

وصف الصورة

م 

الموسيقى

المؤثرات

الحوار

   
مشهد ( 38 )
نهار / خارجى تراس المنزل بجوار البحر

تابعى : لكن هو مبلغ الضرايب كام ياسى حسن
حسن : عشرين ألف جنيه بس إحنا عملنا محاولة مع الضرايب
تابعى : أستنى ياسامى .أنت رايح فين .
سامى : نسيت العربية فى فى دمياط .
تابعى : هاتروح الجب تعمل آيه أقعد ياخى , أقعد على الأقل ترحب بخالك

لقطة كبيرة حركة بانوراميةPan  والكاميرا محمولةHand Camera تستعرض أبناء تابعى وفوزية , وفى الخلفية زوجة أحد الأبناء تقوم بشواء اللحم .
تستقر الكاميرا على حسن يمين كادر وتابعى يسار كادر والإثنين فى مواجهة الكاميرا . ثم تتحرك الكاميرا يساراًPan Left لتتابع سامى الإبن وزوجته وهما يتحركا يسار كادر  وفى مقدمة الكادر تابعى يصبح فى يمين الكادر
قطع Cut
246

تابعى : لا مؤاخذة ياحسن قطعناك فى الكلام .

لقطة متوسطة M . S . لحسن وأحد أبناء تابعى يمين كادر فى الخلفية ويلتفت حسن يسار كادر .
قطع Cut
247

تابعى : إتفضل .

لقطة متوسطة قريبة M . Close up لتابعى ينظر يمين كادر .
قطع Cut
248

حسن : الضرايب وافقت إن إحنا نقسط المبلغ , ندفع عشر تلاف جنيه الأول والباقى على إقساط .

لقطة متوسطة M . S .  لحسن وخلفه يجلس الإبن وينظر يسار كادر وحسن ينظر يسار كادر .
قطع Cut
249

تابعى : تاكل فطير ياسى حسن ؟
فوزية : فطير آيه ياحاج أنت ناسى أن عندك السكر .
تابعى : على رأيك .

لقطة كبيرة L .S.  للأسرة ومعهم حسن من زاوية مرتفعة High Angle على شكل دائرة .
قطع Cut
250

تابعى : هى مساحة الورشة قد آيه ياسى حسن ؟

لقطة متوسطة قريبة M . Close up لتابعى  ويخرج سيجارة ويشعلها قطع Cut 251

صوت فوزية : ماكفاية سجاير ياحاج .

لقطة متوسطة قريبة M . Close up لحسن ينظر يسار . ثم يلتفت يمين كادر .
قطع Cut
252

فوزية : مش الدكتور منعك عنها .

لقطة متوسطة قريبة M . Close up لفوزية تنظر يسار كادر ووجهها فى مواجهة الكاميرا .
قطع Cut
253

تابعى : ملش ياحاجة دى سيجارة قبل الغدا . سيجارة ياسى حسن .
حسن : شكراً ياحاج .
تابعى : اصل أنا بأشرب سيجارة قبل الغدا وسيجارة بعد الغدا والسيجارة التانية بأشربها فى الليل . ماقلتليش بقى ياحسن هى  الورشة مساحتها قد آيه ؟

لقطة كبيرة L . S من وراء ظهر فوزية التى تجلس فى مواجهة حسن وتابعى الذان يظهرا فى خلفية الكادر
وحولهما الأبناء .
قطع Cut
254
حسن : وإنت عايز تعرف مساحتها ليه ياحاج ؟ لقطة قريبة Close up لحسن .
قطع Cut
255
تابعى : بسأل يعنى . أصل أنا بأفكر أعمل معرض موبيليا فى مصر والحتة بتاعتكوا مش وحشة
حسن : قصدك آيه ؟
تابعى : إذا كانت الحكاية كده أشترى الورشة بتاعتكوا وأبنى مطرحها عمارة جديدة
لقطة قريبة Close up لتابعى ينظر يمين كادر
قطع Cut
256
تابعى : وتحتها معرض موبيليا .
حسن : ومين قالك إن إحنا هانبيع الورشة .
لقطة قريبة Close up لحسن ينظر يسار كادر .
قطع Cut
257
تابعى : أصل أنا سمعت إن الخلوات عندكوا بقت نار الأيام دى
الإبن : ولاً نعملها تمليك .
تابعى : على رأيك .
حسن : أنا مش خابطلك المشوار ده كله عشان أبيع الورشة . لو كنت عايز أبيع الورشة كنت بعتها فى مصر  .
تابعى : الله الله أنت مزعل نفسك كده ليه ؟
فوزية : ماالحاج عنده حق ياحسن . هو أبوك عاوز ليه ؟ مايريح نفسه بقى .
لقطة كبيرة L .S.  للأسرة من زاوية مرتفعةHigh Angle ويجلسون فى دائرة مثل لقطة 250
قطع Cut
258
حسن : عندك حق ماانتى بقيتى ماتعرفهوش . أبوكى ياحاجة لو لسه فاكرة مايقدرش يقعد لو قعد يموت . لقطة قريبةClose up  لحسن يلتفت وينظر يمين كادر
قطع Cut
259

تابعى : ماتزعلش ياسيدى ماتزعلش . أنا مستعد يقعد فى المعرض مع جلال إبنى أهو غاوى مصر .

لقطة متوسطة قريبةM . Close up لتابعى ينظر يمين كادر
قطع Cut
260
حسن : أنت عايز المعلم سلطان يشتغل عندك ؟ لقطة متوسطة M . S.  لحسن فى مقدمة الكادر جالساً ينظر يسار كادر وفى خلفية الكادر ابن تابعى
قطع Cut
261
تابعى : يشتغل عندى ده آيه ! ده إحنا أهل . لقطة متوسطة قريبة M .Close up لتابعى ينظر يمين كادر
قطع Cut
262
حسن : أنت خليت فيها أهل ولا زفت . إسمع ياحاج بقى . لقطة متوسطة قريبة M . Close up لحسن
قطع Cut
263
حسن : أنا مش جاى أشحت منك
تابعى : آيه ياحسن دى مصالح .
حسن : كده إذا كانت الحكاية مصالح ..
لقطة كبيرة L. S.  للأسرة ويظهر حسن وتابعى يسار كادر .
قطع Cut
264
حسن : .. يبقى الأول تدفع الدين اللى عليك لأبويا . لقطة متوسطة M . S .  لحسن .
قطع Cut
265
تابعى : دين ! لهو أنا كنت مديون لحد ! لقطة متوسطة قريبة M .Close up  لتابعى ينظر يمين كادر
قطع Cut
266

حسن : آيه ! كبيرة عليك لما تكون مديون للمعلم سلطان .
تابعى : أنا لهو  مديون لحد .
حسن : إن كنت ناسى أظن الحاجة فوزية لسه مانسيتش .
فوزية : قصدك على آيه ياحسن . والنبى ماأنى فاكرة حاجة .
لقطة متوسطة كبيرة M . Close up لحسن وخلفه سامى وزوجته . ثم تتحرك الكاميرا لليمين Pan Right فى حركة بانورامية وتقف أمام فوزية وتصبح فى حجم لقطة متوسطة كبيرة  M .L. S. .
قطع Cut
267
حسن : لما جريتى على أبوكى وقولتيله إن الخشب مضروب وإن جوزك قفل ورشته ومش عارف يعيش إزاى . لقطة متوسطة قريبة M .Close up لحسن ينظر يمين كادر .
قطع Cut
268
فوزية : آه . أيام النكسة . الله مايرجعها أيام . لقطة متوسطة قريبة M . Close up  لفوزية
قطع Cut
269
حسن : أديكى فاكرة ياحاجة . أبوكى عمل آيه ! مد لك إيده ولاَ باع وإشترى فيكى . ماتتكلم ياحاج لقطة متوسطة قريبة M . Close up لحسن ينظر يمين كادر .
ثم ينظر يسار كادر
قطع Cut
270
حسن : قول ياحاج المبلغ إللى أبويا بعتهولك كان كام ؟
تابعى : ألف جنيه
حسن : الف جنيه من سنة 67 يساوى كام لغاية دلوقت .
لقطقة كبيرة L . S. للأسرة من زاوية مرتفعة High Angle مثل لقطة
  250
قطع Cut
271
تابعى : بسَ أنا كنت سالفهم منه , وأنا كنت بتاجر له فيهم وخسرا . أنت عارف البلد اياميها كانت مضروبة . لقطة متوسطة قريبة M .Close up لتابعى
قطع Cut
272
حسن : لا ماخسروش , وأبويا ماطالبش بيهم لأنهم رايحين لبنته . الخير اللى أنت فيه ومراتك وولادك من مال أبويا ومن خيره . لقطة متوسطة قريبة M . Close up لحسن يقف وتصبح الكاميرا فى زاوية منخفضة . ويتحرك حسن يمين كادر وتبتعد الكاميرا Track out
قطع Cut
273
حسن : من فلوس أبويا اللى دارت الأيام وعايز تشغله عندك . لقطة متوسطة قريبةM . Close up من وجهة نظر حسن تخفض رأسها ثم ترفعها ثانية فى مواجهة الكاميرا
قطع Cut
274
لقطة متوسطة قريبة M . Close up لأحد أبناء تابعى وهو ينظر فى إتجاه الكاميرا لأعلى
قطع Cut
275
لقطة متوسطة M . S.  لسامى وزوجته
قطع Cut
276
تابعى : شوف يابنى الحمقة بتاعتك دى مش هاتجيب نتيجة . اللى انا قلته هو الكلام الموزون . لو كنتوا هاتبيعوا الورشة انا سداد وفلوسى على الترابيزة . غير الكلام اللى قلته . أحسن انا هاروح أصلى قبل وضوى ماينقضى . يا حاجة انتى صليتى
فوزية : لا لسه والنبى ياحاج . ماتيجى تصلى ياحسن .
لقطة كبيرة L . S.  لحسن واقف فى وسط الأسرة ويقف تابعى بجواره . ثم يتحرك تابعى يسار كادر ويخرج منه  ويلتفت حسن فى عكس اتجاه الكاميرا
وتبتعد عنه الكاميرا للخارج  Track out
قطع Cut
277
دخول موسيقى
( 6 )
صوت الأمواج لقطة قريبة Close up لوجه حسن من الزاوية العكسية ويظهر فى خلفية الكادر أفراد الأسرة وهم ينصرفوا من حوله
قطع Cut
278
لقطة كبيرة L .S.  للشاليه فى عمق الكادر وفى مقدمة الكادر يظهر البحر
قطع Cut
279

 محتوي صفحات الموقع ملكية فكرية ومن يقوم بالإقتباس والنشر بدون ذكر المصدر سوف يتعرض للمسأله القانونية

Copyright © 2001-2011 arabfilmtvschool.edu.eg,
All Rights Reserved
Dr. Mona El Sabban

 
 فيلم أرض الخوف
 فيلم الزوجـة الثانيـة
 فيلم سواق الأتوبيس
 فيلم باب الحديد
 فيلم الفلاح الفصيح
 فيلم الحرام
 فيلم المومياء
 فيلم العزيمة
 فيلم دعاء الكروان
 فيلم ناجي العلي
 فيلم احكى يا شهرزاد
 فيلم الكيت كات