رقم مسلسل |
ديكور ورقم المشهد |
لقطة |
وصف الصورة |
وصف
الصوت |
كادر |
ثانية |
دقيقة |
ساعة |
رقم
الكاميرا |
|
|
|
|
الحوار |
مؤثرات |
موسيقى |
|
|
|
|
|
1 |
صالة البيت
(1) |
1 |
ظهور تدريجى
Fade-in
عنوان
حضارات السادة للفحص و الافادة
مزج
Dissolve |
|
|
موسيقى
التتر
 |
00 |
00 |
00 |
00 |
1 |
2 |
|
2 |
نهاية المزج على يد
الام تفض خطاب بجانب تليفون ثم الكاميرا
تتحرك Tilt up
مع
zoom out فتظهر
الام وتتحول إلى لقطة متوسطة
Medium Shot (MS
قطع
Cut |
منى :( صوت ضحكات) ها وبعدين ( ضحكات) لا مش معقول
|
صوت
فتح
الورقة |
23 |
10 |
00 |
00 |
2 |
3 |
|
3 |
لقطة
متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS تتحرك فيه الام
الى عمق الكادر
وتظهر منى فى
مقدمة الكادر وهى
تتكلم فى التليفون
وتضحك .
تترك منى التليفون
و تتحرك ناحية
عمق الكادر مع
حركة الام الى منتصف
الكادر وتعود لها مع
صرخة الام وتتحرك
الكاميرا معها
لتصبح الام ومنى
فى حجم لقطة
متوسطة
Medium 2 (M2
قطع
Cut |
الام : هى النظارة دى عمرى ما هلاقيها ابدا , انتى يااللى عمالة
تقرقعى من الصبح
روحى شوفي لى النظارة فين
الام : يا نهار زى بعضه
منى : اية يا ماما سامى رفدوه تانى
الام : فال الله ولا
فالك يا شيخة دى كلمة تقوليها برضه
منى : ماهو كلام حضرتك اللى خضنى
الام : اسم النبى حارسك
من الخضة ابقى فكرينى علشان ارقيكى
منى : وعشان ايه التريقة دى يا ماما
الام :عشان الخمسة جنية
اللى هادفعهم مكالمات زيادة
منى : هو انا بس اللى بتكلم فى التليفون |
صوت
ضحكات
منى
|
|
12 |
11 |
00 |
00 |
1 |
4 |
|
4 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium
Long Shot
(MLS
يدخل فيها عادل
من يمين الكادر
يغلق سماعة التليفون
تجرى الية منى
ثم يعبر من امامها}
حاملا التليفون
ويتحرك الى
عمق الكادر ناحية
الام وتختفى البنت
من يمين الكادر
ثم توقفة الام
قطع
Cut
|
عادل : الو الو
منى :كده قفلت السكة
عادل : قلت الو ماحدش
رد
منى : طب مش كنت تسالنى الاول
عادل : بسيطة يا ستى بعد ما
اتكلم ابقى اطلبى تانى
الام :واخد التليفون
ورايح فين
عادل : هابيعه
الام
::انا
اللى هابيعه مش انت |
صوت
إغلاق السماعة |
|
11 |
48 |
00 |
00 |
2 |
5 |
|
5 |
لقطة كبيرة
Long Shot ( LS)
للام وهى تضع
التليفون جانبا ثم
تدخل منى من
يمين الكادر
يتحرك عادل باتجاة
التليفون فتوقفة الام
وتتحرك معه الى
عمق الكادر
قطع
Cut
|
عادل : الله ... انتوا
متنرفزين كده ليه
منى :( ضحكات ) اصل فاتورة التليفون جت وفيها
خمسة جنية مكالمات زيادة
عادل :اقسم بالله العظيم ثلاتة
ان دى اخر مكالمة هاطلبها فى حياتى
الام
::تعالى
معايا الاول خد الفلوس وادفعها فى السنترال وبعدين ابقى اتكلم |
|
|
10 |
03 |
01 |
00 |
1 |
6 |
|
6 |
لقطة متوسطة
Medium
Shot (MS
للابن و الام ثم يلتفت
وتتابعه الكاميرا
ناحية الشمال
Pan Left
حتى منى وتخرج
الام من الكادر
قطع
Cut
|
عادل : اواشمعنى انا اللى اروح منى اكتر واحدة بتتكلم فى
التليفون
منى :انا اكتر واحدة انا
عادل : متاسف منى اكتر
واحدة بتضحك فى التليفون |
صوت
ضحك
منى |
|
01 |
18 |
01 |
00 |
2 |
7 |
|
7 |
لقطة قريبة
Close up
للام وهى مواجهه
للكاميرا ,والصورة
flowعلى
00.01.26.13
قطع
Cut
|
الام ::ايوه دوخونى
معاكم بقى كل ما اقول لواحد اعمل ليا حاجة يقولى عندك التانى |
|
|
22 |
24 |
01 |
00 |
1 |
8 |
مكتب مديحة
ومفيدة (2) |
1 |
لقطة متوسطة
Medium
Shot (MS
لمديحة جالسة
على المكتب تفكر
مع حركة شاريو
فيظهر المكتب
الاخر وعلية مفيدة
تقف مفيدة فى
حجم لقطة متوسطة
كبيرة
Medium Long
Shot (MLS
وتتقدم باتجاه
مكتب مديحة
تقف مديحة وتتحرك
يمين كادر
الكاميراZoom in
قطع
Cut
|
مفيدة : انت مش ناوية تشتغلى النهاردة
مديحة
: لا
مفيدة : وامبارح ما اشتغلتيش برضة
مديحة
: وبكرة هايبقى ذى النهاردة و امبارح
مفيدة : فى حاجة مضيقاكى فى البيت
مديحة
: لا اللى مضايقنى هنا, ذهقت من
الشغل فى الادارة دى
مفيدة :اطلب لك فنجان قهوة
مديحة
: حتى القهوة بقت ذى الشغل لا طعم ولا لون ولا ريحة
مفيدة : رايحة فين
مديحة
: هقابل استاذ عبد الشكور هقوله مش هافتح ولا ملف طول ما انا فى
الادارة دى
مفيدة :طب مش تفكرى ها تتنقلى فين الاول
مديحة
: فكرت من زمان انا درست فى بعثتى تنظيم وادارة هاطلب اتنقل ادارة
التنظيم .
|
|
موسيقى
 |
22 |
30 |
01 |
00 |
3 |
9 |
|
2 |
لقطة وجهة
نظر
Over
Shoulder
Shot O S
مفيدة مواجهه للكاميرا
ثم تتحرك يمين كادر وتتابعها الكاميرا
Pan Right
وتقف امام مكتبها
فى حجم
لقطة
متوسطة قريبة
Medium
.Close
وتدخل لها مديحة
الكادر من جه الشمال (الصورة
flow على 00.02.30.23 )
ثم تتحرك مفيدة
يمين كادر ومعها
الكاميرا لتجلس على
المكتب
فتدخل لها مديحة
الكادر وينتهى
المشهد فى حجم
لقطة قريبة
Close up
قطع
Cut
|
مفيدة : كان غيرك اشطر, ما انا عايزة اتنقل من قبل منك وادينى قاعدة
وساكتة
مديحة
: وساكتة ليه
مفيدة : اصلى اقدم منك وعارفة الجو شكلة اية
محدش هايسمعنا من اللى فوق
مديحة
: لا دنا صوتى عالى قوى يسمع اللى فى سابع دور
مفيدة : اللى فى سابع دور نايمين فى سابع نومه
مديحة
: تعالى صوتى معايا وهما يصحوا
|
|
|
12 |
15 |
02 |
00 |
2 |
10 |
غرفة منى
(3) |
1 |
لقطة متوسطة
Medium
Shot (MS
للوحة رسم ثم
تتحرك الكاميرا
Zoom out
فتظهر منى ترسم
وهى خلفية للكامير
ثم يدخل عادل
من شمال الكادر
(الصورة flow على 00.02.39.16
)
ويقف يمين كادر
يهم عادل و يقبلها
قطع
Cut
|
عادل : اه ايه رايك فى الدكتورة عائشة راتب يا منى
منى :شخصية ممتازة صحيح
عادل : بتقرى احاديثها
فى الجرائد
منى : كلمة كلمة
عادل : وبتؤمنى بافكارها
منى : فكرة فكرة
عادل : وهاتنفذى اراءها
منى :
رأى رأى
عادل : عظيم عظيم
تستاهلى بوسة
|
|
|
21 |
34 |
02 |
00 |
1 |
11 |
|
2 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
لعادل وهو يقبل
فاطمة ثم تقف
وتتكلم معه
قطع
Cut
|
منى
:
متشكره
عادل : لا لا لاشكر على
واجب , قولى لى بقى ايه اهم الافكار اللى بتؤمنى بيها
منى : المساواة الكاملة بين
المرأة و الرجل
عادل : اية ثانيا
منى : المرأة ليها شخصيتها المستقلة
عادل : ثالثا
منى
:
على المرأة ان تؤدى واجبها قبل ان تطالب بحقوقها |
|
|
12 |
53 |
02 |
00 |
3 |
12 |
|
3 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
لعادل ثم تتحرك
الكاميرا للخلف
لتظهر منى
وعادل يهم بتقبيلها
مرة اخرى
ثم يلفها عادل
فتصبح مواجهة
للكاميرا
وهو 3/4 خلفية
يقبلها عادل
مره اخرى
يتحرك عادل
خطوه للامام
قطع
Cut
|
عادل :الله اكبر ايه دة عظيم عظيم تستاهلى كمان بوسة
منى :
ميرسى
عادل : لا ده تعبير
بسيط عن اعجابى بيك . انتى عارفة طبعا ان افكار الانسان مالهاش اى
قيمة الا لو اتنفذت
منى : طبعا
عادل : ولازم المرأة تستحمل كل
المتاعب و المصاعب علشان ثبت شخصيتها المستقلة
منى : اكيد
عادل : ومعنى المساواة الكاملة
ان اى عمل يعملة الرجل تقدر علية المرأة
منى : وتعمله احسن من الراجل كمان
عادل : عظيم عظيم وادى كمان
بوسة
منى : انت ايه حكايتك ؟ انت عايز اية بالظبط بعد
البوس ده كلة ؟
|
|
|
03 |
09 |
03 |
00 |
1 |
13 |
|
4 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
لعادل يمسك بورقة
اخرجها من جيبة
ويتقدم فتظهر
منى فى نفس
حجم الكادر ثم
يعطيها الفاتورة
ويخرج من شمال
الكادر وتدخل الكاميرا
على منى
Zoom in
حتى حجم
لقطة قريبة
Close up لها
قطع
Cut
|
عادل :ادى فاتورة التليفون و الفلوس روحى ادفعيهم بدالى ,
وخليك فاكره نساء العالم كلهم هايكونوا فخورين بيك |
|
|
16 |
42 |
03 |
00 |
3 |
14 |
مكتب السنترال
(4) |
1 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
لفايزة الابنة هى
تتحرك وتتحرك
معها الكامير
اzoom out
ثم تتابعها الكاميرا
Pan Right
فيظهر الصف
تم تخرج يمين
كادر من جانب
صف فيتحدث
رجل من الصف
قطع
Cut |
رجل
: خلصنا بقى يا استاذ ذكى |
|
موسيقى

 |
23 |
52 |
03 |
00 |
2 |
15 |
|
2 |
لقطة كبيرة
( Long Shot ( LS
تتحرك فيه فايزة
لتقف فى اخر الصف
( مقدمة الكادر )
ويظهر استاذ بدر
فى عمق الكادر
قطع
Cut
|
الاستاذ بدر : وانت شايفنى بلعب ما انا باشتغل اهه |
|
23 |
59 |
03 |
00 |
1 |
16 |
|
3 |
لقطة
متوسطة كبيرة
Medium
Long
Shot (MLS
يتحرك فيه الاستاذ
بدر من شمال
الكادر الى اليمين
وتقف امامة امرأة
من الجالسين امامة
ويسلم عليها وتخرج
من الباب ثم يتحرك
لليدتين الجالستين
ويحدثهم ثم يخرج
من يمين الكادر
قطع
Cut
|
امرأة : متشكرة قوى يا استاذ ذكى
الاستاذ بدر : العفو يا هانم
احنا دايما فى الخدمة اشوف وشك الفاتورة الجاية باذن الله , مع السلامة يا
افندم
عن اذنكم دقيقة واحدة امشى واحد من الجماعة الملطوعين دول دقيقة واحده |
صوت
فتح
واغلاق
الباب |
18 |
05 |
04 |
00 |
3 |
17 |
|
4 |
لقطة كبيرة
( Long Shot ( LS
تتقدم فيه فايزة
للاستاذ بدر فى
عمق الكادر ويفتح
لها بوابة المكتب
فتسمع التعليقات
فتقف
قطع
Cut
|
الاستاذ بدر : هات يا سيدى فاتورتك
اتفضلى يا مدموازيل اتفضلى
اصوات الرجال فى الطابور : بيتك بيتك بيتك
الاستاذ بدر : من فضلكم يا حضارات مايصحش احنا فى مكان
عمل و العمل لى قداسته , والا بلاش نشتغل |
صوت
ضحكات واصوات
بروى المجموعة |
|
05 |
25 |
04 |
00 |
1 |
18 |
|
5 |
لقطة متوسط
Medium Shot
لفايزة وهى تدخل
من بوابة المكتب
وتقف شمال كادر
و الاستاذ بدر
يمين كادر
قطع
Cut |
الاستاذ بدر : اتفضلى يا مودموازيل اتفضلى انت واقفة من بدرى
, ياه كل دى مكالمات
زيادة , المودموازيل يظهر بتتكلم كتير قوى |
متابعة
صوت
بروى المجموعة |
|
00 |
47 |
04 |
00 |
2 |
19 |
|
6 |
لقطة وجهة
نظر
Over
Shoulder
Shot O S
تكون فية فايزة
مواجهة للكاميرا
واستاذ بدر خلفية
قطع
Cut |
فايزة : اولا انا مدام مش مدموازيل . ثانيا التليفون مش بتاعى و ما
بتكلمش منه , ثالثا انت تعرفنى منين علشان تقولى بتكلم كتير |
|
|
16 |
05 |
05 |
00 |
1 |
20 |
|
7 |
Medium
.Close .Shot
لقطة متوسطة
قريبة للاستاذ
بدر ثم تتحرك
الكاميرا
Zoom
out
فتظهر
فايزة ويصبح الاثنين
فى حجم لقطة متوسطة
Medium Shot (MS
ثم تخرج فايزة
من شمال الكادر
تدخل الكامير
اZoom in
على الاستاذ بدر
قطع
Cut |
الاستاذ بدر : الله
فايزة : اتفضل
الاستاذ بدر :اية دى
فايزة : قيمة الفاتورة
الاستاذ بدر : اتفضلى اقرأى
الفاتورة كويس .. ده المكالمات الزيادة خمسين جنية بس يا مدام
فايزة : خمسين جنية
الاستاذ بدر : الفلوس يا مدام
ورانا شغل
فايزة : انا مش معايا دلوقتى
, هادفع بعدين
الاستاذ بدر : ألاطة بس على
الفاضى |
|
|
12 |
06 |
05 |
00 |
2 |
21 |
صاله البيت
(5) |
1 |
Medium.
Close .Shot
لقطة متوسطة
قريبة للتليفون
فى يدا الام وهى
ثابتة ثم ويتحرك
على 00.05.37.21
ومعه الكاميرا تتابع
الحركة لتدور حول
المنضدة
قطع
Cut
|
|
موسيقى


|
|
13 |
37 |
05 |
00 |
3 |
22 |
|
2 |
لقطة كبيرة
( Long Shot ( LS
على الام تتحرك حاملة التليفون للخروج
من الغرفة وخلفها
العمة و الابنة يمين
كادر حتى المنتصف
والابن يقف شمال
الكادر
وتتحرك الام
والعمة نحو الكنبة
ويجلسوا شمال كادر
ويقف عادل ومنى
يمين كادر
قطع
Cut
|
العمة : ما تقفى يا سنية امال , انت ناويه تعملى اية
بالتليفون
الام : هارميه فى صفيحة الزبالة
عادل : بعدين يغرمونا ثمنه
وتدفعى 50 جنية كمان
الام : كمان لية وحد قالك انى هادفع ال50جنية
الاولنين
العمة : طب تعالى بس نقعد
ونفكر بهداوه , العصبية دى مش هاتجيب نتيجة
الام : حاضر ادينى قعدت
منى : هو خالد قال ايه لحضرتك بالظبط
الام : هو اول ما قالى ان المصلحة عايزه
50جنية ما سمعتش حاجة تانية
عادل : وهى فايزة على رجلها
الحنة ماجتش هى ليه علشان نفهم منها الموضوع بالتفصيل
|
|
23 |
40 |
05 |
00 |
1 |
23 |
|
3 |
لقطة متوسطة
Medium 2
(M2
للعمة و عادل بروفيل
ثم يلتفت عادل
وتختفى العمة
من شمال الكادر
تم يتحرك فتدخل
منى من يمين
الكادر ثم تتحرك
ويختفى عادل
من شمال الكادر
فى حجم
Medium
.Close .Shot
لقطة متوسطة قريبة
قطع
Cut
|
العمة : انت ليك عين تتكلم كمان ما رحتش ليه زى ما سنية
قالتلك
عادل : انا ما كنتش فاضى فقلت
لمنى تروح بدالى
منى : وانا ما فضيتش قلت لفايزة تروح بدالى |
|
|
06 |
09 |
06 |
00 |
3 |
24 |
|
4 |
Medium
.Close .Shot
لقطة متوسطة
قريبة
للام
قطع
Cut
|
الام : ادى اللى هما فالحين فيه كل واحد يرمى الحمل على الثانى ,
يعملوا الحاجة بنفسهم لا يمكن ابدا . |
|
|
02 |
18 |
06 |
00 |
1 |
25 |
|
5 |
Medium.
Close .Shot
لقطة متوسطة قريبة للعمة
ثم تجلس العامة مع حركة Zoom
out
وتظهر الام وهى جالسة فى حجم لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS ثم تدخل منى الكادر من اليمن
تهب العمه واقفه فى غضب
تخرج العمة من منتصف منى وعادل ( الزى يظهر مع اتساع
الكادر )
تخرج الام ورائها
يسحب عادل منى إلى شمال الكادر مع حركة دخول للكاميراZoom
in
حتى حجم لقطة متوسطة
Medium 2 ثم تتحرك منى شمال كادر ويخرج
عادل من الكادر مع استمرار حركة الZoom in
يعبر عادل من أمامها وإمام الكاميرا ويقف خلفها شمال
كادر
قطع
Cut
|
العمة : احنا مش هانعرف نتصرف الا لو عرفنا الحقيقة
انا لغاية دلوقتى مش مصدقة ان فى بيت ممكن يتكلم ب50 جنية مكالمات زيادة
منى : وما تصدقيش ليه يا عمتى بيتنا الشهرين
اللى فاتو بقى عامل زى اللوكندة, كل واحد ساب بيته وجه يقعد عنهم
العمة : ما تحاسبى على كلامك يا ست منى ,
البت ده بيت اخويا وليا فى ذى ما ليك واكتر
منى : الله يا عمتى ودينى ما اقصد حضرتك
العمة : لا ما انا اصلى فاهماكى كويس قوى ,
انت يا بت انت قارشة ملحتى ليه هو انا قاعدة على راسك . ادينى سيباها لك
وماشيا
الام : استنى يا رتيبة منى ماتقصدش حاجة
عادل :عاجبك كده يعنى مش لو كنت رحتى دفعت الفاتورة بنفسك مش
كانت قدرتى تفهمينا ايه اللى حصل بدل اللى جرى ده كله
منى :
يا سلام يا اخى انت يااللى اسمك راجل مش عايز تتحرك عايزنى انا الست اتحرك
بدالك
عادل : ايه راجل وست .. بقى
انت نساء العالم يفخروا بيكى ده انت اكبر اهانه لنساء العالم |
|
|
19 |
25 |
06 |
00 |
3 |
26 |
مكتب المراقب العام
(6) |
1 |
لقطة متوسطة
Medium Shot (MSلباب مغلق ثم على ( 00.07.17.20) يفتح الفراش الباب
وتدخل مفيدة الموظفة وخلفها مديحة زميلتها ثم يدخل الفراش و تتحرك
الكاميرا- ليصبح الفراش فى المقدمة (وهو يغطى بجسمه مديحة تماما ) ومفيدة تجلس
شمال كادر وتنتهى فى حجم لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS
قطع
Cut |
مديحة
: هو الاستاذ عبد الشكور هايتاخر كتير
الفراش : سيادة المراقب طلع لحد
المدير العام وزمانه جاى
مفيدة : طب ابعت لنا فنجانين قهوة على حساب سيادة المراقب
الفراش
: طب اتفضلوا استريحوا والقهوة هاتجيلكم حالا
|
صوت فتح واغلاق الباب
|
|
02 |
17 |
07 |
00 |
2 |
27 |
|
2 |
لقطة متوسطة
Medium Shot (MSلمديحة وهى تهم للامام وتظهر مفيدة جالسة وتحدثان
قطع
Cut |
مديحة
: ايه اللى انت عملتيه ده يا مجنونة تطلبى قهوة وعلى حساب سيادة
المراقب كمان
مفيدة : احنا بقالنا طلعين لة ثلاث مرات لحد دلوقت ومش بنلاقيه
علشان المرة دى لو ماجاش يبقى كسبنا شرب القهوة .
|
|
|
12 |
31 |
07 |
00 |
1 |
28 |
|
3 |
حجم لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS
للباب يفتحة الفراش ويدخل المراقب العام وتتحرك الكاميرا شاريوة
فتظهر مفيدة ومديحة ويقفا ثم يجلسا ويجلس خلف مكتبة ويتكلم فى التليفون
تدخل الكاميراZoom in
سريع ( حركة خاطئة على 00.08.24.05) على المراقب
حتى يصبح حجم لقطة متوسطة
Medium Shot (MS
قطع
Cut |
المراقب العام
: اهلا يا هوانم اهلا اتفضلوا
دور لى على مدير المشتريات وخليه يجيلى فورا
طلاباتكم يا هوانم , انتوا تعبانين من حاجة فى ادارتكم
مديحة
: ابدا بس انا عايزة اشتغل فى عمل يتفق مع دراستى فى البعثة
مفيدة :وانا كمان درست سنتين فى معهد التخطيط
وعايزة اتنقل ادارة التخطيط
المراقب العام
:
مادام دى رغبتكم خلاص انا موافق . بس هاحول الطلابات الاول على
ادارة الشئون القانونية برجاء الفحص و الافادة |
صوت فتح واغلاق الباب
|
|
19 |
43 |
07 |
00 |
2 |
29 |
|
4 |
لقطة قريبة Close up
لمديحة
قطع
Cut |
مديحة
: برجاء الفحص و الافادة |
|
موسيقى
 |
04 |
30 |
08 |
00 |
1 |
30 |
|
5 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS تقف فيها مفيدة ومديحة ليخرجا فيوقفهم
المدير العام ويقف امامهم ويستوقفهم
قطع
Cut |
المراقب العام
: ده اجراء بسيط مش هاياخذ يومين
مديحة
: طب نستاذن احنا بقى
المراقب العام
: استنى يا استاذة انا محتاج لكم فى موضوع مهمة جدا |
|
04 |
33 |
08 |
00 |
2 |
31 |
|
6 |
لقطة قريبة Close up
للمراقب
قطع
Cut |
المراقب العام
: سيادة المدير العام ندهنى دلوقتى وطلب الاستاذ بدر نجدد لسيادته
الديكور و الاثاث بتاع اوضة مكتبة
|
|
|
03 |
43 |
08 |
00 |
1 |
32 |
|
7 |
لقطة متوسطة
Medium Shot (MSلمديحة ومفيده ثم تتحرك الكاميرا
zoom out مع عبور الاستاذ عبد الشكور من امامهم
ويقف بجانبهم وتصبح لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS
ثم يأخذ شى من على المكتب ويلتفت لهم مرة اخرى
قطع
Cut |
مديحة
: احنا بنشتغل فى المستخدمات مش فى الشئون الادارية يا فندم
المراقب العام
: انا باخد رايكم باعتباركم ستات لان الموظفين المختصيين بالموضوع
ده كلهم رجاله وذوقهم وحش.. هه ايه رايكم
مفيدة :فى اية يا استاذ عبد الشكور
المراقب العام
: نبتدى الاول بحيطان المكتب ندهنها لون ايه
مديحة :ابيض طبعا
لمراقب العام
: هو احنا فى مستشفى يا انسة مديحة , اتعبوا مخكم وفكروا معايا امال
|
|
|
22 |
50 |
08 |
00 |
2 |
33 |
|
8 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
لمديحة ومفيدة تتحرك لتدخل الكادر وتخرج مديحة من وتصبح مفيدة
والمدير فى نفس حجم اللقطة ثم يلتفت الى المكتب و تخرج مفيدة من الكادر
وتدخل مديحة وتصبح هى و المدير لقطة متوسطة
Medium Shot
وهو ملتفت خلفية للكاميرا ثم يلتفت ويصبح مواجهه للكاميرا
قطع
Cut |
مفيدة :انا بقول ندهنها اصفر لمونى او اخضر
فسدقى
المراقب العام
: اصفر لمونى او اخضر فسدقى معقول اهو دى الوان فرايحى تفتح النفس
وتساعد على الشغل
مديحة :اذا كنتم عايذين لون فريحى صحيح
ادهنها احمر حلاوسكى
المراقب العام
: حلاوسكى
مديحة :ايوه يا استاذ عبد الشكور احمر حلاوسكى
يعنى احمر مسخسخ مسخسخ قوى عايز لون فريحى يساعد على الشغل اكتر من كده |
|
|
02 |
17 |
09 |
00 |
1 |
34 |
مكتب السنترال
(7) |
1 |
لقطة كبيرة( Long Shot ( LS
لباب غرفة موظف التليفونات ( ولا تبداء الحركة و الموسيقى الاعلى(00.09.74.17
)ويدخل عادل من الباب ويتحرك والكاميرا معه
ناحية الشمال
Pan Left ليظهر الموظف خلفيه للكاميرا جالس على
الكرسى يلتفت الموظف
يقدم له الفاتورة عادل
عادل ينحنى على المكتب وتدخل الكاميرا zoom
in حتى لقطة متوسطة
Medium Shot
قطع
Cut |
الاستاذ بدر
:لا
لا لا الموضوع ده عليا انا, ابعتى لى سيادتك نمرة الطلب بس وانا عنيا
الاتنين هادخله فى اول بوستة جاية
عادل : ( يتنحنح )
الاستاذ بدر : ايوه خليك معايا
ثانية واحدة
ايوة يا سيد ؟ افندم
طيب انا هاقفل وهاطلب سيادتك بعد شوية.
انا شفت الفاتورة دى قبل كده
عادل : مظبوط , اختى جابتها لك
امبارح
الاستاذ بدر : اه افتكرت اخت سيادتك عصبية
قوى , معرفتش اتفاهم معاها
عادل : معلش علشان كدة جيت لك
انا اتفاهم معاك
الاستاذ بدر :
اهلا وسهلا يا سيدى
عادل : انا متهيالى شفت سيادتك
قبل كده , انت من العباسية
الاستاذ بدر :
نعم يا اخويا
عادل : انت من العباسية
الاستاذ بدر
:
لا |
دقات
على
باب
صوت كحة خفيفة
|
موسيقى
 |
03 |
47 |
09 |
00 |
3 |
35 |
|
2 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
لعادل يقف من الانحناءة
قطع
Cut |
عادل :
اه! افتكرت انت كنت بتشتغل فى ادارة المعاشات |
|
|
16 |
39 |
10 |
00 |
2 |
36 |
|
3 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
للاستاذ بدر ( نفس زاوية اللقطة 1)
قطع
Cut |
الاستاذ بدر
:مظبوط
وربنا تاب عليا من شغل المعاشات و اتنقلت التليفونات
|
|
|
14 |
46 |
10 |
00 |
3 |
37 |
|
4 |
لقطة متوسطةMedium Shot
لعادل( نفس زاوية اللقطة 2) قطع فى وسط الجملة
قطع
Cut |
عادل :
اهلا وسهلا يا سيدى
|
|
|
21 |
50 |
10 |
00 |
2 |
38 |
|
5 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
للموظف وتتحرك الكاميرا zoom out
ليدخل عادل الكادر ويقف امام مكتب
الموظف فى لقطة متوسطة
كبيرة
Medium Long Shot (MLS على ( 00.11.12.12 ) ثم تتحرك الكاميرا
zoom in مع حركة الاستاذ بدر عندما يقف ويواجه
عادل فى حجم لقطة متوسطة
Medium Shot
قطع
Cut
|
الاستاذ بدر
: سيادتك جبت الخمسين جنية
عادل : لا . انا جاى استفسر
الاول مش جايز الموظف اللى كتب الفاتورة غلط؟ مش ممكن نكون اتكلمنا بالمبلغ
ده
الاستاذ بدر :
يا سيد
الهيئة علشان تبطل حجج الجمهور خلت العقل الالكترونى هو اللى يكتب فواتير
التليفون
عادل : و العقل الالكترونى
طبعا ما بيغلطش
الاستاذ بدر :
لحد دلوقتى ما عملهاش
عادل : مش يجوز الموظف اللى
كشف على العداد غلط
الاستاذ بدر :
يا سيد الهيئة علشان تبطل حجج الجمهور اختارت الكشافيين نظرهم 6على 6
عادل : امال الغلط فين ؟
الاستاذ بدر
:
الغلط فين دى اللى عملاها هيئة الاذاعة مش هيئة التليفونات
( صوت ضحكات )
|
|
|
13 |
53 |
10 |
00 |
3 |
39 |
|
6 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
لعادل
قطع
Cut |
عادل :
اما بلاش الغلط فين , الحل فين ؟ |
|
|
15 |
26 |
11 |
00 |
2 |
40 |
|
7 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
للموظف ثم حركة zoom out
ليظهر عادل فى يمين الكادر ويتحرك ليقف امام المكتب (كما فى لقطة 1)
ثم تبداء حركة ال zoom in مع جلوس الموظف
خلف مكتبة ويتم القطع فى منتصف ال zoom مع
انتهاء الحوار
قطع
Cut |
الاستاذ بدر
:
تدفع الخمسين جنية اولا
عادل :وبعدين
الاستاذ بدر :
تقدم شكوى تقول فيها اللى انت عايزة بكل حرية
عادل :وبعدين
الاستاذ بدر :
احول انا الشكوى الى المختصين برجاء الفحص و الافادة
عادل :وبعدين
الاستاذ بدر
:
على ضوء الفحص و الافادة اتخذ انا اللازم |
|
|
08 |
31 |
11 |
00 |
3 |
41 |
صالة البيت
(8) |
1 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
للام وهى جالسة على السفرة ثم تقف وتتحرك معها
الكاميرا tilt up ثم تتحرك شمال كادر وتتابعها
الكاميرا pan left وتمسك سماعة التليفون ثم تدخل
العمة من يمين الكادر وتتحرك الكاميرا حركة
zoom out
ثم تتحرك الام لعمق الكادر وتظهر فايزة و
وتتحول الى
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS مع استمرار حركة ال
zoom
تجلس الام على كرسى السفرة
تدخل منى من يمين الكادر وتقف فى منتصف الكادر تمسك سماعة التليفون
الام تقف ثم تلتفت وتخرج من عمق الكادر
تتحرك العمة شمال كادر
فتصبح العمة شمال كادر ومنى يمين كادر وفايزة فى المنتصف ثم تجلس
قطع
Cut |
الام : الولاد تجنن معقول , البنات تتجنن
معقول,
الستات تتجنن برضه معقول,
لكن العقل الالكترونى يتجنن اهو ده اللى
مش معقول
العمة : والعقل الالكترونى
ذنبه ايه بس يا سنية
الام : مش هو اللى كتب الفاتورة دى , ماهو
العقل ده لو كان عاقل كان عرف ان اللى كتبه ده كله جنان فى جنان
فايزة : العقل لايمكن يغلط خالد قالى كده,
تلاقى الغلط جه من حد تانى
الام : حد تانى حد تالت , اهى الغلطة عكت على
دماغنا احنا
منى : اللى فارسنى حاجة واحده , ازاى يكونوا
هما الغلطانين ويقطعوا عنا الحرارة.
العمة : انا قلت لمامتكم تدفع
الفلوس لحسن يقطعوا الحرارة عن التليفون ما سمعتش كلامى , اهم قطعوها
الام : والنبى ده لو موظفين الهيئة كلهم
جم لحد هنا ماهم شايفين منى مليم احمر واحد
العمة : وبعدين يا اولاد فى
راس امكم الناشفة دى .انا ما اقدرش استغنى عن التليفون, زباينى
هايتصلوا بيا ازاى؟
منى : وانا صحابى هايكلمونى ازاى
العمة : صحابك ! اهى ورطة
ووقعنا فيها كلنا وضرورى ندور على طريقة علشان نخرج منها. |
|
|
14 |
46 |
11 |
00 |
1 |
42 |
|
2 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close لمنى ( والصورة flow على
00.12.55.00)
قطع
Cut |
منى :
البركة فيك انت يا عمتى انت اقعدى دورى على حل ,وانتى ضرورى هتلاقى ...... |
|
|
09 |
50 |
12 |
00 |
2 |
43 |
|
3 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close للعمة وتدخل منى من يمين الكادر وتخرج من شمال
الكادر
قطع
Cut |
منى :
...... حل مناسب
العمة : ما تيجى تتدورى معايا
منى : معلش والنبى يا عمتى اصل انا رايحة لواحدة صاحبتى , مادام مش قادرة اكلمها فى التليفون
|
|
|
17 |
56 |
12 |
00 |
1 |
44 |
|
4 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
لفايزة وهى جالسة على السفرة وتدخل العمة من شمال الكادر لتقف فى
يمين الكادر
قطع
Cut |
العمة
: ساكتة ليه يا فايزة انت كمان ماكنتيش بتحتاجى التليفون ده
فايزة : ماهو ده اللى شاغل بالى يا عمتى
اذاى هاقدر اتطمن عليكم وانا فى بيتنا
العمة : الحمد لله انك اعترفت بكده . احسن
كنت خايفة لتقولى زى المحروسة اختك . وتسيبونى غرقانة لوحدى
|
|
|
20 |
05 |
13 |
00 |
2 |
45 |
|
5 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
لفايزة وهى جالسة على السفرة ويظهر جزء من العمة فى شمال الكادر ثم
تقف وتصبح هى و العمة فى حجم لقطة
متوسطة قريبة
Medium
.Close ثم تخرج من شمال الكادر وتكون العمة بروفيل
فتلتفت مواجهه للكاميرا ثم تخرج من يمين الكادر وتتحرك الكاميرا
وتثبت على التليفون وسماعته مرفوعة فوق السفرة |
فايزة :
البركة فيكى يا عمتى انت عمرك ماتغرقى ابدا , دايما بتعرفى تتصرفى لوحدك .
تصبحى على خير
العمة : على خير! هو انا بس يا ربى اللى وقعت
من اعر القفة , انا هاتعب عقلى ليه ؟ ما اروح انام زى الباقيين . |
|
|
09 |
20 |
13 |
00 |
1 |
|
|
|
بداية المزج
Dissolve
( اول مزج منذ بداية الحلقة ) |
|
|
|
10 |
41 |
13 |
00 |
|
46 |
مكتب مفيدة
ومديحة
(9)
|
1 |
نهاية المزجDissolve
على لقطة كبيرة Long
(Shot ( LS
لمديحة ومفيدة جالسين على المكاتب
قطع
Cut |
مديحة
: انت مش ناويه تشتغلى النهاردة كمان
مفيدة : سبق وقلت مش هافتح ولا ملف طول ما انا فى الادارة دى .
مديحة
: ده انا اللى قلت كدة مش انت
مفيدة : انا وانت واحد يا ستى .
مديحة
: اصحاب الملفات دى ذنبهم ايه هانعطل مصالحهم ليه
مفيدة : اشمعنى احنا مصالحنا متعطلة.
مديحة
: اسالى الشئون القانونية
مفيدة : 20يوم دلوقتى وطلبتنا مركونة هناك . |
|
موسيقى
 |
20 |
42 |
13 |
00 |
3 |
47 |
|
2 |
لقطة متوسطة قريبة
.Medium
Close up لمديحة
قطع
Cut |
مديحة :
الأستاذ عبد الشكور السبب
,
المفروض يقول راية على طول ويرفع الموضوع للمدير العام . |
|
|
22 |
02 |
14 |
00 |
2 |
48 |
|
3 |
لقطة متوسطة قريبة
.Medium
Close up لمفيدة التى تقف ثم تحمل ملف وتتجة بية
بحركة تمثيلية الى امام مديحة قطع
Cut |
مفيدة :
الاستاذ عبد الشكور يقول راية , دى تبقى معجزه , التاشيره الوحيدة اللى
ممكن يكتبها الى الادارة الفولانية برجاء الفحص و الافادة
|
|
|
16 |
07 |
14 |
00 |
3 |
49 |
|
4 |
لقطة متوسطة قريبة
.Medium
Close up لمديحة وتظهر امامها يد مفيدة ( القطع
سريع جدا وكان يجب ان يكون على 00.14.16.22 )
قطع
Cut |
مديحة
: هو خواف كده ليه مدام القانون مديله سلطة |
|
|
|
|
|
|
2 |
50 |
|
5 |
لقطة قريبة
Close up لمفيدة
قطع
Cut |
مفيدة :
لو استعملها هايتحمل المسؤولية اسهل له يرمى المسؤولية على واحد غيرة . |
|
|
19 |
16 |
14 |
00 |
3 |
51 |
صاله البيت
(10) |
1 |
لقطة متوسطة
Medium Shot (MS للعمة تخلع البالطو وتعطية لفايزة وهى خلفية
للكاميرا ثم تعتدل
ثم تتحرك الى شمال الكادر ومعها وتجلس شمال الام وتتحرك معها الكاميرا
pan left
تدخل فايزة من يمين الكادر وتجلس بجانب الام
قطع
Cut |
فايزة : مش قلت لك يا عمتى ما حدش ها يحلها
غيرك
العمة : خليكم انتو قاعدين كده زى تنابله السلطان وخلونى انا
ادور لكم على مصالحكم
الام : مين اللى اشترك معاكى فى الجمعية يا
رتيبة .
العمة : ما خلتش حد اعرفه الا لما رحتله لفيت
العباسية من مشرقها الى مغربها
الام : ولميتى كام جنية بعد التعب ده كله .
العمة : 45جنية
فايزة : يعنى فاضل نفر واحد وباقى ال50
جنية يكملوا
العمة : ما فيش غيرك انت يا
سنية لو ترضى تشتركى معانا فى الجمعية .
الام : طب الشهر ده ومعايا الخمسة جنية طب و
الشهور الجاية هادفع لك منين
فايزة : شهور جاية ايه يا ماما هى كلها شهر
واحد و الهيئة تردلنا الخمسين جنية ونرجعهم لعمتى بسيمة.
|
|
|
20 |
25 |
14 |
00 |
1 |
52 |
|
2 |
لقطة وجهة نظر Over
Shoulder Shot O S الام مواجهه والابنة خلفية ( الام من خلف كتف
فايزة ) والقطع فى نصف كلمة وكان يجب ان يكون على
00.15.01.08
تقف الام وتتحرك بجانب العمة مع حركة zoom out
قطع
Cut |
الام : ولو الهيئة ما ردتش ال50جنية اتصرف ازاى
انا بقى .
فايزة : عقديها بقى يا ماما , يعنى ايه
الهيئة ما تردش الفلوس , هما ما عندهمش زمة ولا ايه.
الام : حاضر يا ست فايزة , خدى الفلوس من
عمتك وتعالى معايا خدى الباقى وروحى ادفعيها . |
|
|
14 |
01 |
15 |
00 |
2 |
53 |
|
3 |
لقطة قريبة Close up
لفايزة 3/4 مواجهه
قطع
Cut |
فايزة : انا يا ماما ! عايزنى اروح للموظف ده
تانى. |
|
|
08 |
17 |
15 |
00 |
1 |
54 |
|
4 |
كان
يجب ان يكون القطع على 00:15:19:12 ولكنه تم فى منتصف كلام العمة
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS للعمه جالسة والام تقف بجانبها ثم تدخل
فايزة الكادر وتقف شمال كادر مواجهه للكاميرا
قطع
Cut |
العمة : و ماتروحيلوش ليه
فايزة : ده من اكله لحوم البشر يا عمتى
العمة : اكله لحوم البشر ازاى ؟
فايزة : فيه صنف من الرجاله كده لما يبصلى
يتهيالك انه هياكلك بعنية , اهو الموظف ده من الفصيلة دى .
الام : طب خليك انت قاعده وانا اللى هانزله
لما نشوف مين فينا اللى هياكل التانى . |
|
|
02 |
20 |
15 |
00 |
2 |
55 |
|
5 |
لقطة متوسطة قريبة
.Medium
Close up للعمة ثم تقف ومعها الكاميرا
tilt up مع المحافظة على نفس حجم الكادر
قطع
Cut |
العمة : والولاد الصغيرين راحو فين ؟ هو احنا
هانعمل كل حاجة وهما قاعدين بهوات . انت يا واد يا عادل .
|
|
|
10 |
37 |
15 |
00 |
1 |
56 |
مكتب
السنترال (11) |
1 |
كادر فاضى ثم تتحرك الكاميرا على
شاريو على 00.15.54.09 فى
حجم لقطة متوسطة
Medium Shot (MS لعادل ثم تتحرك الكاميرا على شاريوه حتى حجم لقطة
متوسطة كبيرة
Medium Long Shot فيظهرعادل فى مقدمة الطابور
وبدر يسلمة الفاتورة
قطع
Cut |
عادل
: الحرارة كانت اتقطعت عن التليفون اقدر ارجع اعرف هاترجع امتى
الاستاذ بدر : قبل ما
حضرتك ترجع البيت هاتكون الحرارة رجعت .
|
|
موسيقى
 |
06 |
44 |
15 |
00 |
3 |
57 |
|
2 |
لقطة متوسطة
Medium Shot (MS لعادل ثم يتحرك فيظهر استاذ بدر وتتحول اللقطة الى لقطة متوسطة
Medium 2
(M2
قطع
Cut |
عادل :
بقول ايه
الاستاذ بدر : في ايه تانى يا
استاذ مش شايف الطابور طول ايه
عادل : ربنا يكون فى عونك هى
كلمة واحده وهمشى على طول , الخمسين جنيه هايرجعوا امتى
|
|
04 |
03 |
16 |
00 |
2 |
58 |
|
3 |
لقطة وجهة نظر Over
Shoulder Shot O S لعادل والاستاذ بدر من خلف كتف عادل وهو واقف
يمين كادر ثم يتحرك شمال كادر فى نفس حجم اللقطة
( تنتهى اللقطة على 00.16.26.07 ويتحرك الموظف
بجسمة حركة مبتورة)
قطع
Cut |
الاستاذ بدر :
اطمن يا سيد الشكوى بتاعتك هاتفحص بكل دقة وبمنتهى العدالة
عادل : يعنى الروتين مش
هايعطلنا
الاستاذ بدر :
روتين ايه يا سيد ان كان لك حق هاتاخذه فورا . وانا المسؤول , غيره |
|
|
|
|
|
|
3 |
59 |
مكتب المراقب
العام (12) |
1 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot لمديحة ومفيدة جالسين امام المكتب
ولا تبداء الحركة الا على 00.16.27.11
ويدخل المراقب العام ويجلس خلف مكتبة
قطع
Cut
|
المراقب العام
: هه انا عندى لكم خبر هايبسطكم قوى , سيادة المدير العام اتجنن
مديحة
: اتجنن ليه بعد الشر
المراقب العام
: قصدى يعنى هايتجنن من الفرحة , اول ما سعادته دخل المكتب
وشاف اللون الأحمر الحلاوسكى المسخسخ كان هايسخسخ من الانبساط هو كمان
مفيدة :إياك حضرتك تكون افتكرت وكلمته عننا
المراقب العام
:
وهو انا معقول انسى افضالكم . انا قلت لسعادة المدير العام ان انتم اللى
اقترحتم اللون الاحمر الحلاوسكى .
مديحة
: استاذ عبد الشكور احنا قصدنا تكلمة عن طلبات النقل بتاعتنا |
|
موسيقى
 |
14 |
26 |
16 |
00 |
1 |
60 |
|
2 |
لقطة متوسطة قريبة
.Medium
Close up للمراقب العام
قطع
Cutكان يجب ان
يتم
القطع فى نهاية اللقطة السابقة على 00.17.05.08
وحتى 00.17.05.14 |
المراقب العام
:يا سلام عليكى يا مديحة , انسى شوية مصلحتك الخاصة وفكرى فى
المصلحة العامة . |
|
|
23 |
59 |
16 |
00 |
2 |
61 |
|
3 |
تقف مديحة فى حجم
لقطة متوسطة قريبة
.Medium
Close up ثم تدخل لها مفيدة من شمال الكادر ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة
Medium 2
(M2 قطع
Cut |
مفيده
: اظن مافيهاش حاجة لما نسأل عن الطلبات بتاعتنا وايه اللى تم فيها. |
|
|
11 |
05 |
17 |
00 |
1 |
62 |
|
4 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot للمدير العام يجلس على المكتب فى اقصى
يمين الكادر ( خطأ فى التكوين ) ثم يقف ويتحرك شمال كادر ويتجة
الى الدولاب الجانبى ثم يتقدم لهم وتتحرك الكاميرا zoom
out فتظهر مفيدة ومديحة
ثم تلتفت مديحة للكاميرا وتكلم مفيدةقطع
Cut |
المراقب العام
:
ادارة الشئون القانونية قالت ان معندهاش مانع مبدائيا وبعتت الطلب لادارة
الافراد برجاء الفحص و الافادة .
مديحة
: يعنى هانستنى 20يوم كمان
المراقب العام
: وانا فى ايدى ايه الروتين كده |
|
|
03 |
11 |
17 |
00 |
2 |
63 |
|
5 |
تلتفت مديحة فى
لقطة متوسطة قريبة
.Medium
Close up وتتحدث ثم تدخل لها مفيدة من يمين الكادر وتعبرها
ويصبحا فى حجم لقطة متوسطة
Medium 2
(M2 قطع
Cut
|
مديحة
: لا يا استاذ عبد الشكور الروتين مالوش دعوة خالص, الحكاية ان كل
ادارة عماله تزحلق الموضوع على ادارة غيرها
مفيدة : وكل ادارة هتلاقى الف حجة |
|
|
00 |
32 |
17 |
00 |
1 |
64 |
|
6 |
لقطة قريبة
.Close up لمفيدة تلتفت فية مواجهه
للكاميرا
قطع
Cut |
مفيدة :
القانون التعينات اللوائح , والحقيقة انهم خايفين مفيش ولا مدير عام عنده
الشجاعة انه ياخد قرار فى الموضوع ده . |
|
|
17 |
41 |
17 |
00 |
2 |
65 |
|
7 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot للمدير العام وهو يتقدم ويعبرهم من
شمال الكادر ويقف يمين الكادر يستوقفهم ويتحدث معهم
قطع
Cut
|
المراقب العام
: طيب ما تزعلوش ما تزعلوش , اوعدكم بشرفى انى هتابع طلبتكم بنفسى
واقدمها على الوجه اللى يرضيكم
مديحة
: متشكرين
مفيدة : متشكرين
المراقب العام
: لحظة واحدة من فضلكم , انا وعدت سيادة المدير العام انكم هاتنذلوا
مع الافندى بتاع المشتريات , علشان تختاروا ستاير مكتب سعادته |
|
|
23 |
45 |
17 |
00 |
1 |
66 |
|
8 |
لقطة متوسطة قريبة
.Medium
Close up لمفيدة ومديحة قطع
Cut |
مديحة
: حاضر .بس يكون فى علم حضرتك ان دى اخر خدمة شخصية هانعملها
مفيدة : وبعد كده دورو لكم على مهندس ديكور
ثانى |
|
|
10 |
03 |
18 |
00 |
2 |
67 |
|
9 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot للمدير العام وهو يقف يمين كادر
ويتحدث مع مفيدة ومديحة شمال كادر ثم تتحرك الكاميرا
zoom in حتى حجم
لقطة متوسطة قريبة
.Medium
Close
up للمدير العام قطع
Cut
|
المراقب العام
: انا شاكر جدا شاكر خالص , بس خلى بالكم لون الستائر لابد يكون
ماشى مع اللون الاحمر الحلوسكى. |
|
|
13 |
11 |
18 |
00 |
1 |
68 |
غرفة منى
(13)
|
1 |
تتحرك الكاميرا
tilt up من التليفون على حجر العمة الى وجهها
فى حجم لقطة متوسطة
Medium Shot (
MS وتدخل منى الكادر من المقدمة شمال وتقف خلف العمة تخلع البالطو
تتحرك العمة يمين كادر وتتابعها الكاميرا pan
right ثم تجلس على ماكينة الخياطة ( الصورة flow
على 00.18.45.24 )
وتتحرك الكاميرا على شاريو لتصبح العمة فى المقدمة و منى فى خلفية
الكادر
تخرج منى من شمال الكادر وتقف العمة وتخرج من شمال كادر وتتابعها الكاميرا
pan lift ( ثم
تحاول الكاميرا الثبات على اللوحة المرسومة التى خلفها ولكن يتم القطع قبل
ثبات الحركة )
قطع
Cut |
منى
: ايه يا عمتى ؟هو الحرارة لسه ما رجعتش
العمة : لسه
منى : قومى حوتيه على البوتاجاز يقوم
يسخن الحرارة ترجعله
العمة : والنبى ما حد عايز يتحط على
البوتاجاز غيرك انت . ده وقت هزار ده
منى : الحق عليا انى شايفاكى زعلانة
وعايزة اضحكك
العمة : اضحك بانى نفس يا فالحة . اضحك
وانا شغلى متعطل
منى : ريحى نفسك وخليك واقعية دبرى نفسك
كان معندناش تليفون .
العمة : انا ماكنتش باحتاج
التليفون ده علشان اقعد اكركع فيه بالساعات ده اكل عيش . الكام زبونة اللى
فضلولى طفشوا , لما ما عرفوش يتصلوا بيا
منى : بس اللى حضرتك ما تعرفيهوش ان
واحدة صاحبتى حصل معاها نفس الفصل وقعدوا يستنوا الحرارة 3 شهور.
العمة :ثلاث تشهور ,امال كانوا مستعجلين على
لهف
ال50جنية ليه لا انا لايمكن اسكت على كده.
صوت العمة : انت يا واد يا عادل |
صوت تكتكة على ازرار التليفون |
موسيقى
 |
07 |
20 |
18 |
00 |
3 |
69 |
مكتب السنترال
(14) |
1 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS لكادر فاضى يتقدم فيه عادل
( على
00.19.17.16 ) ليقف امام
الاستاذ بدر
قطع
Cut |
الاستاذ بدر :
سيادتك جاى علشان ال 50 جنية
عادل
: لا انا جاى علشان الحرارة
الاستاذ بدر : علشان الحرارة
هى ما رجعتش!
عادل : اه مارجعتش
الاستاذ بدر : غريبة , ده انا
بعت اخطار علشان يرجعوها
عادل
: والاخطار ده اتبعت امتى
|
|
|
18 |
16 |
19 |
00 |
2 |
70 |
|
2 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
Close up لبدر ويظهر عادل و مواطن اخر بروفيل (
القطع غير مبرر )
قطع
Cut |
الاستاذ بدر :
مش فاكر والله بس انت اطلع فوق واسال عن المهندس محمد . وهو يقولك تعمل إيه
فى الاخطار. |
|
|
06 |
32 |
19 |
00 |
1 |
71 |
|
3 |
لقطة متوسطة قريبة
.Medium
Close.up لعادل بروفيل ( و المفروض ان تكون
face لانها
reaction )
ثم يخرج من الصف ويتجه للخروج عابرا من خلف الصف والكاميرا معه
شاريو
قطع
Cut |
|
|
موسيقى

 |
12 |
35 |
19 |
00 |
2 |
72 |
|
4 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS لعادل ويوقفه شخص ( ظهر فى
المشهد السابق خلف الاستاذ بدر ) ثم حركة zoom in
مع شاريو باتجاة شمال الكادر حتى حجم لقطة وجهة نظر
Over Shoulder Shot
قطع
Cut |
رجل:
تسمح يا استاذ
عادل
: افندم
رجل : سيادتك كنت بتشتكى لاستاذ بدر علشان الحرارة ما رجعتش
فى تليفونك
عادل
: ايوه
رجل :والاستاذ بدر قالك تطلع
للمهندس محمد
عادل
: تمام
رجل :تحب تسمع نصيحة لوجه الله
عادل
: اسمع |
|
07 |
42 |
19 |
00 |
1 |
73 |
|
5 |
لقطة متوسطة قريبة
.Medium
Close up للرجل
ثم تتحرك الكاميرا zoom out حتى حجم لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot
للرجل من خلف كتف عادل
قطع
Cut |
رجل :سيادتك
لما هاتطلع للمهندس محمد هايحولك على المهندس محمود والمهندس محمود
هايحولك على المهندس احمد والمهندس احمد هايرجع تانى ويحولك على المهندس
محمد ...... |
|
23 |
55 |
19 |
00 |
2 |
74 |
|
6 |
لقطة وجهة نظر Over Shoulder Shot
لعادل من خلف كتف الرجل
قطع
Cut |
رجل
:....... وهاتفضل دايخ بين الثلاثة من غير اى نتيجة
عادل
: اه هو حضرتك موظف هنا |
|
|
00 |
07 |
20 |
00 |
1 |
75 |
|
7 |
لقطة قريبة Close up للرجل
قطع
Cut |
رجل : لا
انا فاعل خير . بس اعرف كل الموظفين اللى هنا.
|
|
|
09 |
13 |
20 |
00 |
2 |
76 |
|
8 |
لقطة قريبة Close up لعادل
ثم تتحرك الكاميرا zoom out الى حجم لقطة متوسطة
Medium 2
(M2
قطع
Cut |
عادل
: اة طب والعمل ايه دلوقتى
رجل :سيادتك تدينى الوصل وانا مستعد ادوخ
بدالك
عادل
: ومستعد تدوخ لوجه الله برضه
رجل :كلك نظر يا بيه والا ايه
عادل
: اه , لكن انت متأكد ان دوختك دى هاتيجى بفايد |
|
|
17 |
18 |
20 |
00 |
1 |
77 |
|
9 |
لقطة قريبة Close up للرجل
قطع
Cut |
رجل :سيادتك
شايف السنترال الكبير ده
صوت عادل
: اه
رجل :انا حاطه فى جيبى الصغير.... |
|
|
04 |
34 |
20 |
00 |
2 |
78 |
|
10 |
لقطة متوسطة
Medium 2
(M2 للرجل وهو يشير الى جيبه الصغير وبجانبه عادل
قطع
Cut |
رجل :ا...... الصغير ده
عادل
: طب تحب تسمع نصيحة منى لوجه الله
رجل : اسمع |
|
|
12 |
39 |
20 |
00 |
1 |
79 |
|
11 |
لقطة متوسطة
Medium 2
(M2 للرجل وبجانبه عادل ثم يخرج عادل من شمال الكادر
قطع
Cut
|
عادل
: طب خد بالك من جيبك الصغير ده لحسن بعدين يتسرق منك السنترال
الكبير ده
رجل :هو الاستاذ مباحث والا ايه |
|
|
02 |
45 |
20 |
00 |
2 |
80 |
صالة البيت
(15) |
1 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
لفايزة وهى جالسة وتنظر يمين كادر ( ولا يبداء الحديث
الا على 00.20.45.12 كان يجب القطع على نهاية
00.20.45.01 والبداية على 00.20.45.12
) و تدخل الام من يمين الكادر و تعبر من امام الكاميرا وتجلس بجانبها
فايزة تقف وتتحرك يمين كادر وتقف الام وتدخل لهامع حركة
tilt up للكاميرا مع وقوف الام
ثم تتحرك فايزة يمين كادر وتختفى الام من الكادر ويصبح فى حجم لقطة
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close
قطع
Cut |
الام :
تقبى تغطسى مش هاسيبك الا لو دفعتى ال 50 جنية
فايزة : الله يا ماما هو انا الى كنت اخذتهم
الام : مش انت اللى شورتى عليا ,
انا ما كنتش ناويه ادفعهم ابدا
فايزة : اصبرى شوية
الام : وعمتك باسيمة
فايزة : تصبر هى كمان
الام : ان صبرت هى اصحاب الجمعية مش هايصبروا
, فلوسهم وعايزين يا خذوها
فايزة : فين التليفون يا ماما, اكلم
خالد يمكن يعرف يتصرف يا ماما
الام : تليفون ايه يا روح ماما هى الحرارة كانت
رجعت
فايزة : بقى لا الحرارة رجعت ولا الفلوس رجعت
. انت يا سى عادل
|
|
|
05 |
54 |
20 |
00 |
3 |
81 |
مكتب
السنترال )16( |
1 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close
كادر فاضى لباب مغلق ( ولا تبداء الحركة الا على
00.21.26.04 ) ويدخل عادل ليقف ثم يخرج من الشمال
قطع
Cut |
صوت ضحكات |
صوت ضحكات |
موسيقى
 |
19 |
25 |
21 |
00 |
1 |
82 |
|
2 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close
لعادل يكمل الدخول ليقف امام الموظف
الجالس الى مكتبة ثم يتحرك ليقف الى جانب المكتب ويخبط على المكتب
قطع
Cut |
الاستاذ بدر :
يا عينيا انا هافوق الى هذا الموضوع حتى فى بطنك بطيخة صيفى , طب هاكلمك
بعدين
سيادتك جاى علشان الحرارة
عادل
: لا جاى علشان ال50 جنية
الاستاذ بدر : هانردهم
يا استاذ , احنا معترفين بالخطاء . العقل الالكترونى اخطاء . ازاى ده حصل ؟ماحدش
عارف! يجوز من انقطاع الكهرباء , يجوز من هبوط شدة الطيار, المهم الهيئة
بعتت تجيب خبير الكترونى من بره علشان تعرف ايه السبب .
عادل
: والفلوس بتاعتنا هنستلمها دلوقتى والا هانستنى الخبير
الالكترونى لما يجى من بره
الاستاذ بدر : لا يا سيد
لا . انت تطلع فوق عند الاستاذ حسن , انا بعت له الاخطار
|
صوت دق على المكتب |
06 |
30 |
21 |
00 |
2 |
83 |
|
3 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close
لعادل
قطع
Cut |
عادل
: طلعت للاستاذ حسن اللى حولنى على الاستاذ حسنين اللى حولنى على
الاستاذ عبد المحسن |
|
|
04 |
09 |
22 |
00 |
1 |
84 |
|
4 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS للموظف ومع حركة الzoom
out يظهر نور فى يمين الكادر ثم ينحى على المكتب
قطع
Cut |
الاستاذ بدر :
الله ده انت بقيت خبير فى الروتين
عادل
: لا .انا مبقتش خبير فى الروتين , انا بقيت خبير فى زحلقت الموظفين |
|
|
07 |
14 |
22 |
00 |
2 |
85 |
|
5 |
لقطة متوسطة
Medium 2
(M2
لعادل والأستاذ بدر
قطع
Cut
|
عادل
: الاستاذ
عبد المحسن قالى ان الاخطار موجود عند سيادتك ولسه ما وصلهوش
|
|
|
14 |
22 |
22 |
00 |
1 |
86 |
|
6 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close
لبدر ثم يهم بالحركة ليقف
قطع
Cut |
الأستاذ بدر : عندى انا ازاى
ده
|
|
|
03 |
27 |
22 |
00 |
2 |
87 |
|
7 |
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS للموظف وهو يتحرك باتجاة وحدة
الادراج ويبحث ويجد الاخطار
قطع
Cut |
الاستاذ بدر :
اه (يضحك )لامواخذه يا استاذ جل من لا يسهوا
|
صوت اوراق |
|
01 |
30 |
22 |
00 |
1 |
88 |
|
8 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
للاستاذ بدر
قطع
Cut
|
الاستاذ بدر :
سيادتك بقى تروح بيتكم و الاسبوع الجاى تفوت عليا اكون
|
|
|
22 |
40 |
22 |
00 |
2 |
89 |
|
9 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
لنور ثم يخرج من يمين الكادر
قطع
Cut
|
عادل
: اسمع بقى يا استاذ بدر .... |
|
|
07 |
44 |
22 |
00 |
1 |
90 |
|
10 |
لقطة متوسطة
Medium Shot
للاستاذ بدر ويدخل عادل من امام الكاميرا من يمين الكادر الى شمال
الكادر بجانب الاستاذ بدر
قطع
Cut
|
عادل
: .......قبل ما اروح بيتنا احب افكرك بحاجة . احنا كنا
اتعاملنا مع بعض ايام ما كان حضرتك لسه بتشتغل فى المعاشات , وعارفنى كويس
. انا بقى لا بدفع طوابع دمغة ولا بعزم بسجائر ولا بمشى وراء فاعله الخير
وهافضل وراك لحد ما اخذ حقى .وبنفسى |
|
|
12 |
48 |
22 |
00 |
2 |
91 |
مكتب المراقب العام
(17) |
1 |
القطع كان يجب ان يبدأ على 00.23.03.03
لقطة متوسطة
Medium Shot (MS للمراقب يمسك ملف وتتحرك الكاميرا
zoom out فتظهر مفيدة جالسة امام المكتب فى شمال
الكادر ثم يتحرك المدير و يجلس خلف المكتب
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS يقف المراقب ثم يتحرك يمين كادر
والكاميرا معه pan right وتختفى مفيدة من
الكادر
قطع
Cut |
المراقب العام
: ايه بقى يا استاذة مفيدة حكاية الفحص و الافادة دى , هو كل ملف أحوله عليكى تروحى مأشرة عليه التاشيرة دى
مفيدة
: ما هى دى طريقة العمل هنا يا فندم هو اشمعنى انا اللى هاغيرها
المراقب العام
: بس ماهو لو كل موظف حول الموضوع على غيرة مفيش ولا موضوع هايمشى
بسرعة
مفيدة : انا متهيالى مافيش موضوع مشى بسرعة
هنا الا موضوع تجديد مكتب المدير العام
المراقب العام
: شئ طبيعة , انت ما شفتيش قرارات التقشف اللى طلعت
مفيدة
: وكان من ضمنها قرار بمنع شراء اى اثاث جديد للمكاتب.
المراقب العام
: تصورى بقى لو انا اتلكعت فى الموضوع ده لحد القرار ما صدر كنت ها
أودى وشى فين من سيادة المدير العام
|
|
|
19 |
02 |
23 |
00 |
3 |
92 |
|
2 |
تقف مفيدة فى لقطة متوسطة
Medium Shot (MS وتتحرك يمين كادر باتجاه المراقب
قطع
Cut |
مفيدة
: هو مش سيادته مبسوط من ستاير المكتب
المراقب العام
: جدا . وطلب منى أشكركم بالنيابة عنه و بالاصالة عن نفسي
مفيدة : ومادام سيادته مبسوط مننا
طلبات النقل بتاعتنا تم فيها إيه
|
|
|
18 |
39 |
23 |
00 |
1 |
93 |
|
3 |
لقطة متوسطة
Medium Shot (MS ويتحرك فيها المراقب وخلفه مفيدة ليفحص
الاوراق
ثم يتحرك ويخرج من شمال الكادر
قطع
Cut |
المراقب العام
: ثانية واحدة هاشوفها لكم يمكن تكون جت النهارده اصل انا لسه ما
شفتش البوسطة.. ايوه اهه الست مفيدة والست مديحة , الله! مش أسمة كلام ده
وانا كان مالى انا ؟
مفيدة
: ايه يا فندم حصل ايه
|
|
|
07 |
50 |
23 |
00 |
3 |
94 |
|
4 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close.up
للمراقب منزعج
قطع
Cut |
المراقب العام
: سيادته المدير العام حول الطلابات عليا شخصيا برجاء الفحص و
الافادة |
|
|
21 |
08 |
24 |
00 |
1 |
95 |
|
5 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close.up
لمفيدة تتحرك باتجاه المراقب شمال كادر فى حجم لقطة لقطة متوسطة
Medium 2
(M2
قطع
Cut |
مفيدة
: كويس سيادتك ناوى تعملنا فيها ايه |
|
|
01 |
14 |
24 |
00 |
3 |
96 |
صالة البيت
(18) |
1 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close.up
لارجل عادل فى طشت ملئ بالمياه ثم tilt up
ليظهر عادل فى مقدمة الكادر يمين و تظهر مديحة وهى تجلس وبجانبها
العمة فى عمق الكادر شمال
يقف نور ويتجه الى العمة يمين كادر وتتحرك معه الكاميرا شاريو
يجلس نور يمين العمة
قطع
Cut |
مديحة : ودى عايزة سؤال, طبعا الاستاذ عبد
الشكور حول الطلابات على الشئون القانونية برجاء الفحص و الافادة
العمة : طب ماتخليك مطرحك انت عايزة تتنقلى لية خليك مطرحك
وريحى نفسك
مديحة : ازاى بس يا عمتى هى الدولة
كانت بتصرف عليا وتودينى بعثة علشان افضل مطرحى ولاعلشان تستفيد منى
عادل : آه
مديحة : انت بتقول اه موافقنى على
كلامى والا بتقولها تريقة
عادل : انا لا بقولها كده ولا كده انا
بقولها متوجعا . آه آه يا رجليا آه
عمتى انا عايز منك 3 جنية و15 قرش ثمن الجزمة اللى دوبتها فى المشاوير
العمة : لما الخمسين جنية و الحرارة
يرجعوا هاجيبلك جزمتين بدل جزمة واحدة
عادل : اذا كان على كده يبقى هافضل حافى
طول عمرى
العمة : ايه هو ما عدش فيه امل ان الخمسين
جنية و الحرارة يرجعوا
مديحة : بس عاملى ثورى وايجابى وهاخدلى حقى
بنفسى
|
|
|
19 |
17 |
24 |
00 |
2 |
97 |
|
2 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close.up
لعادل
قطع
Cut |
عادل :
للاسف مهما تخيلت ما كنتش اتصور ان المسألة تبقى بالشكل ده ابدا , دى
شبكة ماتعرفيش تخرجى منها ازاى , تروحيلهم كده يجولك من هنا ذى الزيبق ملوك
فى الزحلقة .
|
|
|
24 |
04 |
25 |
00 |
1 |
98 |
|
3 |
لقطة وجهة نظر
Over Shoulder Shot O S للعمة من خلف كتف عادل
قطع
Cut |
العمة :
طب واحنا ذنبنا ايه
عادل : احنا مسئولين عن ذنبين مش ذنب واحد ......
|
|
|
22 |
15 |
25 |
00 |
2 |
99 |
|
4 |
لقطة وجهة نظر
Over Shoulder Shot O S لعادل من خلف كتف العمة
ثم يقف نور وتخرج العمة من الكادر والكاميرا معه
tilt up فى حجم
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close.up
قطع
Cut |
عادل :
........... فى حياتنا الخاصة جو بتنا بنتربى على الزحلقة , ولما بنخرج
للحياة العامة بنهرب من المسؤولية ونرميها على غيرنا
|
|
|
09 |
21 |
25 |
00 |
1 |
100 |
|
5 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close.up
للعمة
قطع
Cut |
العمة :
بس فى بيوتنا لما بنهرب من مسؤولية حاجة ما بنضرش غير نفسنا
|
|
|
07 |
30 |
25 |
00 |
2 |
101 |
|
6 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close.up لمديحة تقف والكاميرا
معها tilt up فى نفس حجم الكادر قطع
Cut |
مديحة : لكن الهروب من المسؤولية فى الحياة
العامة بيضر المجتمع كله
|
|
|
18 |
34 |
25 |
00 |
1 |
102 |
|
7 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close.up لعادل يتحرك ومعه الكاميرا
pan right ليقف بجانب مديحة التى تتحرك
ومعها الكاميرا pan lift ويخرج عادل من الكادر
ثم تدخل العمة من اسفل الكادر يمين واقفة ثم تتحرك الكاميرا
zoom out ليدخل نور الكادر ويصبح الكادر فى حجم
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS
قطع
Cut |
عادل :
الغريبة ان كلنا عارفين الحقيقة دى , ورغم كده كتير ما بيعرفوش يشتغلوا من
غير طريقة الفحص و الافادة , والا ايه يا مديحة
مديحة : انا ما اشتغلتش بالطريقة دى
الا لما لقيت غيرى بيشتغل بيها
العمة : ماهو لو كل واحد قال غيرى ومبداش بنفسه هانغير كل
دة ازاى و امتى
عادل : نغير كل ده ازاى وامتى
سيداتى انساتى |
|
|
00 |
39 |
25 |
00 |
2 |
103 |
|
8 |
لقطة متوسطة قريبة
Medium
.Close.up
لعادل ينظر الى الكاميرا
قطع
Cut |
عادل :
حضرات السادة . الحلقة دى بنقدمها لكم برجاء الفحص و الافادة . |
|
|
06 |
04 |
26 |
00 |
1 |
104 |
العناوين |
1 |
لوحة(القاهرة
والناس)
ولا تبدء الموسيقى الا على
00.26.11.12
المزج
Dissolve |
|
|
موسيقى


|
09 |
11 |
26 |
00 |
3 |
105 |
|
2 |
إمزج
على لوحة ( لى من يهمه الأمر برجاء الفحص و الإفادة ثم يتم كتابة ( المؤلف
: عاصم توفيق )
المزج
Dissolve |
|
|
21 |
21 |
26 |
00 |
2 |
106 |
|
3 |
مزج إلى لوحة
اشترك فى هذه الحلقة حسب الظهور
فاتن أنور
نبيل بدر
إبراهيم أبو المجد
المزج
Dissolve |
|
|
24 |
33 |
26 |
00 |
3 |
107 |
|
4 |
مزج الى لوحة
عبد العزيز أبو الليل
رأفت فهيم
(ظهرت اللوحة تتحرك قبل ثباتها)
قطع
Cut |
|
|
15 |
42 |
26 |
00 |
2 |
108 |
|
5 |
منى والام فى شمال الكادر ثابتتين فى
حجم
لقطة متوسطة كبيرة
Medium Long Shot (MLS ثم تقف الام ويبدأ الحديث على
00.26.53.17
طبع مزدوج على لوحة الى لقاء جديد مع عوض وسنية وبسيمة ومديحة- ويتم رفع كل
اسم ليحل محله اسم الممثل ( وتخطئ منى فى الحوار على -00.27.01.22
ثم تتحرك الكاميرا pan leftفتظهر العمة
تتكلم وهى لوحدها فى الكادر فى نفس الحجم السابق
وتخطئ فى الحوار وتتبدل اللوحة الجانبية فى يمين الكادر الى (سامى (فايزة-عادل-منى
تتغير الاسماء الى اسماء الممثلين ثم تظهر pan right
مديحة فى نفس حجم اللقطة ثم pan right
يظهر عادل فى نفس الحجم السابق
مع هزه واضحة فى الكاميرا
قطع
Cut |
الام : ايه يا
اختى عاوزانا نبعت نجيب لك قماش من باريس أحنا كمان
منى : وفيها إيه يعنى ما كل اللى رايحين
الحفلة هايكونوا لاباس لبسيين فساتين مستوردة اشمعنا انا اللى البس قماش
مصرى
العمة : بضاعة مستوردة بضاعة مش
مستورده انا ماليش دعوة بالبضاعة دى انا ماشيلش فى بيتى حاجة زى كده خد
حاجتك واتفضل بقى من غير مطرود
مديحة : حتى الرسوم البسيطة اللى
المفروض يدفعوها عايزين يرموها برضه على اكتاف الغلابة
عادل : لما مارى انطوانت سألت الناس عاملين
ثورة ليه قالولها اصلهم مش لاقين عيش فردت عليهم بمنتهى البراءة الله
ما يأكلوا جاتوة
|
|
|
20 |
52 |
26 |
00 |
3 |
109 |
|
6 |
لوحة ( فى حلقة جديدة من)
المزج
Dissolve |
|
|
موسيقى التتر
 |
15 |
31 |
27 |
00 |
2 |
110 |
|
7 |
الى لوحة القاهرة والناس
اخراج فاضـــــل
اختفاء
Fade to black |
|
|
07 |
39 |
27 |
00 |
3 |
|
|
|
|
|
|
17 |
45 |
27 |
00 |
|